همه چیز درباره ماری جوانا؛ از علائم مصرف تا عوارض خطرناک

عدم نظارت والدین بر نحوه رفت و آمد و کنترل اقدامات فرزندانشان می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را بر بنیان خانواده‌ها بزند.

به گزارش مشرق،‌ اری جوانا یکی از فراورده‌های گیاه شاهدانه است که هم به صورت خوراکی و هم به صورت دود کردنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماری جوانا دارای بوی تند و بدنه زبر و خشنی است و در کشورهای مختلف با نام‌های گرس، وید و ماری جوآنا شناخته می‌شود.

تفاوت گل با ماریجوانا

بسیاری بر این باورند که گل همان ماری جوانا است و این دو مخدر با یکدیگر تفاوتی ندارند، اما بنابر عقیده روانشناسان گل، ماری جوانا تغییر یافته است که از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه «cannabis» بدست می‌آید، گل که نوع طبی ماری جوانا است، دارای حداقل ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدرو کانابینول و مواد شیمیایی است در حالیکه ماری‌جوانا، دارای کمتر از ۸ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول است.

ماری جوانا بسیار اعتیاد آور بوده و مصرف آن باعث ایجاد وابستگی در فرد می‌شود، به همراه وابستگی، علائمی از قبیل وسوسه‌های شدید، بی حوصلگی و بیخوابی، زودرنجی و استرس در فرد ایجاد می‌شود.

شایع شدن مصرف ماری جوانا در بین جوانان؛ عدم نظارت کافی والیدن بر رفتار فرزنداشان

تحقیقات نشان داده افرادی به مصرف ماری جوانا یا گل وابسته می‌شوند در صورت عدم مصرف واکنش‌های عصبی و پرخاشگرانه‌ای از خود نشان می‌دهند.

THC موجود در ماری جوانا باعث بروز تغییراتی در مغز انسان می‌شود و فعالیت‌های آن را دچار اختلال می‌کند، بدین ترتیب سلول‌های عصبی که در نقاط مختلف مغز وظیفه پردازش اطلاعات و ایجاد هیجان را بر عهده دارند دچار اختلال شده و توانایی انجام فعالیت‌های خود را از دست می‌دهند.

علائم مصرف ماری جوانا

بعد از مصرف ماری جوانا علائم مختلفی اعم از عدم تعادل، کاهش حافظه، احساس گیجی، سرخی چشم، احساس خستگی، خنده‌های بی دلیل در فرد ظاهر می‌شود.

مصرف کننده ماری جوانا، احساس خوشی دارد، اشتهایش بیشتر شده و رنگ‌ها را روشن‌تر می‌بیند، صدای موسیقی برایش دلنشین‌تر است و در جمع دوستان احساس آرامش بیشتری می‌کند.

همچنین فرد مصرف کننده ماری جوانا دچار یاوه گویی و سبک سری می‌شود که این علائم تا ساعت‌ها پایدار می‌ماند و اگر میزان THC در بدن او بالا باشد دچار توهم و احساس پارانویا خواهد شد.

عوارض مصرف ماری جوانا

مصرف ماری جوانا باعث بروز عوارض روانی و جسمانی شدید و جبران ناپذیری در فرد می‌شود، این عوارض به دو دسته عوارض کوتاه مدت و عوارض بلند مدت تقسیم می‌شوند.

عوارض کوتاه مدت

عوارض کوتاه مدت مصرف ماری جوانا از قبیل شوریدگی، یاوه گویی، خشکی دهان، از بین رفتن تمرکز فکری، پرخونی مویرگ‌های چشم، گلو درد و صرفه‌های طولانی، از بین بردن مهارت‌های احتیاطی در رانندگی، اختلال در صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگران پائین آوردن قدرت یادگیری و از بین بردن حافظه، ایجاد حس شکاکی و توهم زایی، ناتوانی در تشخیص رویا و واقعیت، کاهش قدرت تصمیم گیری افزایش مشکلات قلبی، رفتارهای خشونت بار، افزایش خواب و اشتها، استرس و اضطراب هستند.

عوارض بلند مدت

ماری جوانا بسیار اعتیاد آور است و فرد پس از اولین مصرف دیگر قادر به مصرف نکردن نیست و دائما تمایل به مصرف مجدد دارد، بنابراین اولین و مهمترین ضرر ماری جوانا اعتیاد به آن است.

شایع شدن مصرف ماری جوانا در بین جوانان؛ عدم نظارت کافی والیدن بر رفتار فرزنداشان

دیوانگی، ترس شدید، تزلزل شخصیت، فرار از محل کار و منزل، امکان بروز انواع سرطان، کاهش فعالیت سیستم دفاعی بدن و آسیب پذیری در برابر بیماری ها، ایجاد مشکلات تنفسی و ریوی مانند مشکلات ناشی از مصرف سیگار و تنباکو، ولی خطرناکتر، ایجاد ناباروری، بی انگیزگی در زندگی و کاهش علاقه، زمینه ساز استفاده از مواد مخدر دیگر، خطر ابتلا به جنون در افراد مستعد، خنثی بودن نسبت به مشکلات ایجاد حس وابستگی شدید از جمله موارد عوارض بلند مدت مصرف ماری جوانا در اشخاص است.

متاسفانه بسیاری بر این باور غلط هستند که این ماده اعتیاد آور نیست، اما ماری جوانا یا گل مخدری با اعتیاد آوری بالا است و مصرف آن باعث بروز علائم و عوارض جبران ناپذیری در مصرف کننده می‌شود.

همواره نقش خانواده‌ها می‌تواند در جلوگیری از ابتلای جوانان به اعتیاد و مصرف اینگونه مواد مخدر صنعتی بسیار مهم و کلیدی باشد، والدین با نظارت کافی و مستمر می‌توانند از بروز فاجعه‌های ناگوار در زندگی فرزندانشان جلوگیری کنند و رمز این اقدام کنترل و مراقبت رفتارها و رفت و آمد آن‌ها با دوستان و نزدیکان است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    4 0
    در دورهمی دانشجویان برای یکدیگر گل تجویز میکنند و میگویند گل باعث آرامش و شب بیداری و خوندن درس و نمره گرفتن میشه و متاسفانه به همین راحتی یکدیگر را در دام مصرف گل می اندازند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس