کد خبر 1357565
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
فتق دیسک کمر چیست؟

«به بیرون زدگی محتویات دیسک کمر در داخل فضای کانال نخاعی، فتق دیسک کمری گفته می شود که باعث فشار روی نخاع و ریشه های کمر می شود.»

به گزارش مشرق، مغز به واسطه نخاع پیام‌های عصبی را به اعصاب محیطی منتقل می‌کند و اعصاب محیطی پیام‌ها را به عضلات انتقال می‌دهد. نخاع داخل یک محفظه به نام ستون مهره‌ها محافظت می‌شود که بین هرکدام از این مهره‌ها دیسک وجود دارد؛ دیسک کمر از لحاظ ساختمانی مانند چرخ اتومبیل است. برای اینکه بتوانیم حرکات مختلف را در طول زندگی انجام دهیم ستون مهره‌های ما به صورت یکپارچه درست نشده است؛ بلکه به صورت قطعاتی تشکیل شده که مانند دانه‌های تسبیح به هم متصل است.؛ این قطعات استخوانی را تنه مهره می‌نامند و قسمت‌هایی که این استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند دیسک نامیده می‌شوند. در رابطه با بیماری فتق دیسک کمر با مهدی محمودخانی، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:

فتق دیسک کمر چیست؟

یکی از بیماری‌های شایعی که در محدوده مغز و اعصاب وجود دارد فتق دیسک کمر یا هرنیاسیون دیسک است. به بیرون زدگی محتویات دیسک در داخل فضای کانال نخاعی، فتق دیسک کمری گفته می‌شود که باعث فشار روی نخاع و ریشه‌های کمر می‌شود و این فشار باعث ایجاد درد کشنده در بیمار می‌شود و سبب اختلال در راه رفتن، بی حسی اندام‌ها و در موارد پیشرفته‌تر منجر به بی اختیاری ادرار و مدفوع و همچنین فلج اندام‌های تحتانی می‌شود. مانند تمام بیماری‌های دیگر ژنتیک در این بیماری دخیل است ولی طبیعتاً علل اکتسابی در این بیماری اثر می‌گذارد و منجر به تشدید و ایجاد بیماری می‌شود.

آیا تمام افراد در معرض فتق دیسک کمر قرار دارند؟

تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات از اواخر دهه دوم زندگی در همه انسان‌ها به صورت ساییدگی مهره‌ها و تغییرات در قوام دیسک شروع می‌شود. افرادی که در معرض عوامل محیطی مضر قرار دارند این تغییرات در بدنشان خیلی سریع‌تر رخ می‌دهد.

چه عواملی باعث تشدید تغییرات دژنراتیو در فرد می‌شود؟

کاهش و افزایش وزن شدید، مصرف سیگار، رعایت نکردن استانداردهای راه رفتن، رعایت نکردن استانداردهای محل کار مانند: ارتفاع میز کار، استفاده نکردن از زیر پایی در محل کار، نوع صندلی، خم و راست شدن بیش از حد و برداشتن بار سنگین اینها عوامل مضری هستند که می‌توانند منجر به تشدید تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات شوند.

راه تشخیص بیماری فتق دیسک کمر چیست؟

تشخیص این بیماری بر اساس معاینه و در صورت نیاز با MRI است و لازم نیست تمام بیماران در همان مراحل اولیه بررسی، درخواست انجام MRI کنند.

راه‌های پیشگیری از بیماری فتق دیسک کمر چیست؟

رعایت استانداردهای لازم مانند امتناع از خم و راست شدن بیش از حد، امتناع از برداشتن بار سنگین، ترک سیگار، امنتاع از کاهش وزن‌های ناگهانی و شدید، رعایت استانداردهای محل کار، پوشیدن کفش مناسب و استفاده نکردن از کفش‌های پاشنه بلند و نوک تیز، سایر موارد استانداردهای محیط کار و بهداشت محل کار از روش‌های پیشگیری است.

راه‌های درمان بیماری فتق کمر چیست؟

فیزیوتراپی، استفاده از تزریق اپیدورال و ترانس فورامینال که به تزریق داخل سوراخ مهره‌ای و در نهایت جراحی باز از جمله راه‌های درمان این بیماری است.

منبع:ایمنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    3 0
    فقط آویزان شدن از میله بارفیکس جهت پیشگیری و درمان...من 3 تا فتق دیسک داشتم
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 0
    در طب اسلامی درمان های ساده ای برای دیسک وجود دارد هم دارو دارد هم‌ناخن درمانی هست و هم جا انداختن در چند ثانیه! پزشکی باید دست از انحصار گرتیی بردارد و به دتنش های توانمندتر احترام بگذارد و استفاده کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس