بمباران اتمی هیروشیما

بر اثر بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی حداقل ۱۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم جان خود را از دست دادند.

به گزارش مشرق، در ۶ آگوست ۱۹۴۵، در طول جنگ جهانی دوم که بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ به طول انجامید، یک بمب افکن آمریکایی B-۲۹، اولین بمب اتمی در جهان را بر فراز شهر هیروشیما در ژاپن پرتاب کرد.

این انفجار بلافاصله باعث کشته شدن ۸۰ هزار نفر شد؛ ده‌ها هزار نفر دیگر پس از آن حادثه بر اثر قرار گرفتن در معرض تشعشعات جان خود را از دست دادند.

سه روز بعد، دومین B-۲۹ بمب دیگری را بر روی ناکازاکی پرتاب کرد که به طور تخمینی به مرگ ۴۰ هزار نفر منجر شد.

هیروهیتو، امپراتور ژاپن در یک سخنرانی رادیویی در ۱۵ آگوست آن سال با اشاره به قدرت ویرانگر بمب و بی‌رحمی بمب جدید، تسلیم شدن بی‌قید و شرط کشورش در جنگ جهانی دوم را اعلام کرد.

به گزارش «هیستوری»، حتی قبل از شروع جنگ جهانی در سال ۱۹۳۹، گروهی از دانشمندان آمریکایی، که بسیاری از آن‌ها پناهندگان در اروپا بودند، نگران تحقیقات تسلیحات هسته‌ای بودند.

ماجرای بمباران هیروشیما و ناکازاکی/آمریکا چگونه هزاران نفر را با بمب اتمی از بین برد؟ +عکس


در سال ۱۹۴۰، دولت وقت آمریکا بودجه برنامه توسعه تسلیحات اتمی خود را آغاز کرد که پس از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم، تحت مسئولیت مشترک دفتر تحقیقات و توسعه علمی و وزارت جنگ این کشور قرار گرفت.

تعدادی از مهندسان ارتش آمریکا وظیفه هدایت پروژه ساخت تأسیسات وسیع لازم برای برنامه فوق محرمانه را به نام «پروژه منهتن»، بر عهده داشتند.

در چندین سال بعد، دانشمندان این برنامه روی تولید مواد کلیدی برای شکافت هسته‌ای کار کردند، یعنی اورانیوم-۲۳۵ و پلوتونیوم (Pu-۲۳۹).

آن‌ها این مواد را به شهر لوس آلاموس، در ایالت نیومکزیکو فرستادند، جایی که تیمی به مدیریت «جی رابرت اوپنهایمر» برای تبدیل این مواد به یک بمب اتمی کارآمد فعالیت می‌کردند.

در اوایل صبح ۱۶ جولای ۱۹۴۵، پروژه منهتن اولین آزمایش موفقیت آمیز خود را از یک دستگاه اتمی، یک بمب پلوتونیومی، در سایت آزمایش «ترینیتی» در منطقه آلاموگوردو ابالت نیومکزیکو انجام داد.

ماجرای بمباران هیروشیما و ناکازاکی/آمریکا چگونه هزاران نفر را با بمب اتمی از بین برد؟ +عکس

در زمان آزمایش ترینیتی، کشورهای متفقین، آلمان را در اروپا شکست داده بودند؛ با این حال، ژاپن با وجود نشانه‌های واضح (در اوایل سال ۱۹۴۴) مبنی بر اینکه شانس کمی برای پیروزی دارند، متعهد شد که تا پایان تلخ در اقیانوس آرام بجنگد.

در واقع، بین اواسط آوریل ۱۹۴۵ (زمانی که هری ترومن به عنوان رئیس جمهور آمریکا روی کار آمد) و اواسط جولای، نیروهای ژاپنی به متفقین تلفات سنگینی وارد کردند.

مجموعاً نیمی از تلفات متفقین در سه سال کامل جنگ در اقیانوس آرام توسط ژاپن بر آن‌ها وارد شد، و این ثابت کرد که ژاپن حتی با وجود نزدیکی به شکست مرگبارتر از قبل شده است.

در اواخر جولای، دولت ژاپن درخواست متفقین برای تسلیم را که در بیانیه پوتسدام مطرح شده بود، رد کرد؛ بیانیه‌ای که ژاپنی‌ها را در صورت امتناع از تسلیم شدن به ویرانی سریع و کامل تهدید می‌کرد.

ماجرای بمباران هیروشیما و ناکازاکی/آمریکا چگونه هزاران نفر را با بمب اتمی از بین برد؟ +عکس


ژنرال داگلاس مک آرتور و دیگر فرماندهان ارشد نظامی آمریکا از ادامه بمباران ژاپن که قبلاً در حال اجرا بود و دنبال کردن یک تهاجم عظیم با اسم رمز «عملیات سقوط» حمایت کردند.

آن‌ها به ترومن توصیه کردند که تهاجم مستقیم به ژاپن به صورت زمینی ممکن است به تحمیل یک میلیون تلفات به آمریکا منجر شود.

برای جلوگیری از چنین میزان تلفات بالایی، ترومن تصمیم گرفت که از بمب اتمی استفاده کند، به این امید اینکه جنگ را به مرحله پایان سریع برساند.

طرفداران استفاده از بمب اتمی، مانند جیمز برنز، وزیر خارجه دولت ترومن، معتقد بودند که قدرت ویرانگر بمب اتمی نه تنها به جنگ پایان می‌دهد، بلکه آمریکا را در موقعیت مسلط برای تعیین مسیر جهان پس از جنگ قرار می‌دهد.

ماجرای بمباران هیروشیما و ناکازاکی/آمریکا چگونه هزاران نفر را با بمب اتمی از بین برد؟ +عکس


هیروشیما، یک مرکز تولیدی با حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در حدود ۵۰۰ مایلی توکیو، به عنوان اولین هدف انتخاب شد.

پس از رسیدن به پایگاه آمریکا در جزیره تینیان اقیانوس آرام، بمب اورانیوم ۲۳۵ با وزن بیش از ۹ هزار پوند (کمی بیش از ۴ تن) در یک بمب افکن B-۲۹ اصلاح شده با نام Enola Gay (به نام مادر خلبان آن، سرهنگ پل تیبتز) بارگیری شد.

هواپیمای مذکور، بمب اتمی موسوم به «پسر کوچولو» را با چتر در ساعت ۸:۱۵ صبح پرتاب کرد و در ارتفاع ۲ هزار فوتی (۶۰۹ متری) بالای شهر هیروشیما در انفجاری معادل ۱۲ تا ۱۵ هزار تن TNT منفجر شد و پنج مایل مربع از این شهر را ویران کرد.

با این حال، ویرانی هیروشیما نتوانست باعث تسلیم فوری ژاپن شود و در ۹ آگوست، سرگرد چارلز سوینی، بمب افکن B-۲۹ دیگری به نام Bockscar را از تینیان به پرواز درآورد.

بمب دوم موسوم به «مرد چاق» در ساعت ۱۱:۰۲ بر روی شهر ناکازاکی پرتاب شد.

این بمب قدرتمندتر از بمبی بود که در هیروشیما استفاده شد؛ این بمب تقریباً ۱۰ هزار پوند (۴.۵ تن) وزن داشت و برای ایجاد یک انفجار مانند یک انفجار ناشی از ۲۲ هزار تن TNT ساخته شده بود.

ماجرای بمباران هیروشیما و ناکازاکی/آمریکا چگونه هزاران نفر را با بمب اتمی از بین برد؟ +عکس


مختصات جغرافیایی ناکازاکی، که در دره‌های باریک بین کوه‌ها قرار داشت، تأثیر بمب را کاهش داد و تخریب را به ۲.۶ مایل مربع محدود کرد.

در ظهر ۱۵ آگوست ۱۹۴۵ (به وقت ژاپن)، امپراتور ژاپن در یک برنامه رادیویی تسلیم کشورش را اعلام کرد.

این خبر به سرعت پخش شد و جشن‌های «پیروزی بر ژاپن» در سراسر آمریکا و سایر کشورهای متفقین آغاز شد.

قرارداد رسمی تسلیم ژاپن در ۲ سپتامبر در کشتی جنگی آمریکا به نام «میسوری» که در خلیج توکیو لنگر انداخته بود، امضا شد.

به دلیل گستردگی ویرانی و هرج و مرج، از جمله این واقعیت که بسیاری از زیرساخت‌های هر دو شهر از بین رفته بود، آمار دقیق کشته‌های بمباران هیروشیما و ناکازاکی ناشناخته است.

با این حال، تخمین زده می‌شود که حدود ۷۰ هزار تا ۱۳۵ هزار نفر در هیروشیما و ۶۰ هزار تا ۸۰ هزار نفر در ناکازاکی، هم بر اثر قرار گرفتن در معرض انفجارها و هم به دلیل عوارض جانبی طولانی مدت ناشی از تشعشعات اتمی جان خود را از دست دادند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    75 41
    مرگ بر آمریکای جنایتکار
    • DE ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      46 31
      موشک فاتح ۱۱۰ در مقابل کشوری که همچین سلاحی داره و مدام تهدیدمون میکنه کافیه؟ پیش بسوی سلاح بازدارنده ی هسته‌ای
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      21 41
      روایت سراسر دروغ فوق سالهاست که توسط یانکیهای وحشی آدمکش ترویج میشه، واقعا خنده داره که امثال فارس و مشرق اون رو منتشر کنن. چرا آمریکا به جای بمباران پایگاه نظامی که در نزدیکی هیروشیما قرار داشت، زنان و کودکان و غیرنظامیان بی دفاع رو با بیرحمی تمام ذوب کرد؟ اون هم در حالی که برخلاف جعلیات مطلب فوق، ژاپن قبل از بمباران اتمی تصمیم گرفته بود تسلیم شود و آمریکاییها از این موضوع اطلاع داشتن
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      20 34
      صهیونیزم تبدیل به مغز غرب شده برای نابودی غرب فقط کافیست حیفا و تلاویو را با بارانی از موشک ها به کشتارگاه خوک ها تبدیل کرد
    • حاجی IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      2 0
      هم امریکا اشتباه کرده که بمب اتم استفاده کرده هم روسیه داره اشتباه میکنه روسیه نباید از اول با امریکا هم قدم میشد تحریمهای ایران ورای روسیه یادتون که هست
  • UA ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    43 50
    بمباران اتمی ژاپن باعث شد جنگ زودتر از موعد خاتمه پیدا کنه صد هزار نفر رفتند تا میلیون ها نفر زنده بمانند و تا به امروز جنگ جهانی دیگری از ترس بمب اتم آغاز نشده
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      17 30
      بسیاری از مورخین و صاحب نظران معتقدند که آمریکا می توانست با منفجرکردن یک بمب در نزدیکی ژاپن در دریا و یا منطقه ای عاری از سکنه در ژاپن قدرت تخریب سلاح هسته ای را به ژاپن نمایش دهد و چنانچه ژاپن تسلیم نمی شد سپس در صورتی که ژاپن به ادامه جنگ اصرار می کرد و آمریکا هم اصرار به حمله اتمی داشت به مناطق پر جمعیت حمله اتمی کند. این عقیده بسیار صحیح است چونکه بمباران هوایی توکیو با بمبهای آتش زا توسط آمریکا در طول چند ماه قبل از حمله اتمی منجر به کشته شدن بیش از پانصد هزار ژاپنی شده بود اما ژاپن باز هم تسلیم نشده و به جنگ ادامه داده بود و بنابراین ثابت شده بود که حجم تلفات انسانی ژاپن را به سوی تسلیم سوق نمی دهد.
    • آرش IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      16 27
      ماله کش
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      28 40
      الان روسیه هم که به اوکراین حمله کرده میخواد جلوی کشته شدن میلیونها نفر رو بگیره و دیگه ناتو جرأت نکنه نزدیک روسیه یه جنگ دیگه یا انقلاب رنگی راه بندازه، حالا صدهزار تا اوکراینی هم مردن به درک!!!!
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      14 30
      روسیه میتونه برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم و کشته شدن میلیون ها نفر, اوکراین را با بمب اتمی دخترتپل و مادرچاق از کره زمین محو کنه تا درجا حساب کار بیاد دست ناتوی ناتو!!!
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      10 15
      آیا این معنی این هست که بمب اتمی و هسته یی برای اجتناب از جنگ ضروری هستند. و ایران بابد داشته باشد؟
    • هموطن IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      5 1
      حالت خوبه بعد از جنگ جهانی دوم جنگ نیست، پس این همه جنگ چیه؟ بمب را انداختن تا بر مردم دنیا مسلط بسن نه که جلوی جنگ بگیرن
    • نظر IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      2 4
      درود به آدم با شرف و منطقی مثل تو
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      3 1
      چه منطق مزخرفی داری حالا که اینجوریه پوتین یکی بزنه تواکرایین به بهانه‌ی آزمایشگاه‌های آمریکا چند صد هزار نفرروبکشه بعد بگه میخواستم جلوشونو بگیرم که با ویروساشون دهها میلیون ادمو نکشن
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    27 37
    باید یه بار دیگه این حرکت رو در خاورمیانه انجام بده تا دنیا به آرامش ابدی برسه
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      26 40
      بد بخت هنوز به قدرت آمریکا پشت گرمی ؟ یدالله فوق ایدیهم .
    • سیدمحمدکمال IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      25 30
      بزنه آلبانی تو سرتون انشالله
    • ساسان IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      4 0
      خیلی حقیر وبدبخت هستید. شرافت ،وطن ،انسانیت...،چیزیه که تو و امثال تو نمیتونن درک کنن.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    24 39
    چیزی نیست دمکراسی آمریکایی است ، فقط گاهی وقتها منجر به کشته شدن دهها هزار نفر میشود. لعنت به شیطان بزرگ. احتمالا الان سال نو را به ژاپنی ها تبریک هم میگویند.
  • ایرانی DE ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    16 36
    با تبلیغات رسانه ای به ژاپنی ها اینجور قبولوندن که این بمباران هسته ای واسه خودتون هم خوب بوده و اینجوری به پیشرفت رسیدین چون با آمریکا هستین و آمریکا مثل گاو شیرده میدوشه اونا رو
    • رونا IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      0 0
      باشه اونا که پیشرفتن و بازار آمریکا دستشونه گاو شیرده هستن
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    18 35
    جناب مشرق! متن طور پیش رفته که رژیم جنایتکار ایالات متحده را در استفاده از سلاح هسته ای بی تقصیر جلوه داده است: آن‌ها به ترومن توصیه کردند که تهاجم مستقیم به ژاپن به صورت زمینی ممکن است به تحمیل یک میلیون تلفات به آمریکا منجر شود. برای جلوگیری از چنین میزان تلفات بالایی، ترومن تصمیم گرفت که از بمب اتمی استفاده کند، به این امید اینکه جنگ را به مرحله پایان سریع برساند.
  • محمدرضا IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    25 33
    مشرق! از شما بعید بود اینگونه غسل پاکی و تعمید بر جنایات وحشیانه جنگی آمریکا بکشی. قبل از پرتاب بمب های اتمی، ژاپن در دریا شکست خورده بود و تسلیم آن حتمی بود ولی آمریکا که دوست داشت بمب هایش را در عمل هم تست کند، پیش دستی کرد و قبل از اینکه ژاپن رسما اعلام تسلیم کند، بمب های اتمی اش را در میدان واقعی آزمایش کرد. هم به اورانیومی را امتحان کرد و هم بمب پلوتونیومی اش.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    26 38
    ژاپن یکی از قویترین ارتش های جنوب شرق آسیا و اقیانوس آرام بود و در جنگ جهانی دوم پیروز نهایی جنگ بود، اما آمریکا با استفاده از بمب اتمی علیه ژاپن، آن کشور را وادار به تسلیم کرد. امروزه ژاپن به مستعمره آمریکا در آسیا تبدیل شده است و به علت نفوذ اقتصادی و فرهنگی آمریکایی، ژاپن به بزرگترین تولید کننده صنعت فیلم های پورن در جهان بعد از آمریکا تبدیل شده است. امروزه نه ژاپن بلکه صدها کشور دیگر به علت نفوذ فرهنگی غربی تبدیل به برده جنسی آمریکایی ها شده اند. نباید اجازه داد فرهنگ آمریکایی در ایران نفوذ کند، چون فرهنگ آمریکایی چندین برابر خطرناک تر از جنگ نظامی است.
  • نیما IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    8 17
    بمباران اتمی کردن یا نکردن تاثیری بر شکست ژاپن نداشت بلکه مهمتر از اون اعلام جنگ شورویی تاثیر مهمی داشت
  • DE ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    12 26
    اگر اونموقع ژاپن هم بمب اتمی داشت امریکا چنین غلطی رو نمیکرد و اینهمه آدم کشته نمیشدند .
  • GB ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    7 18
    ژاپن در حال تسلیم شدن بود و حمله اتمی بجز آزمایش و طمطراق رسانه‌ای نتیجه استراتژیک بدردبخوری نداشت.
  • DE ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    12 22
    جورج بوش و اوباما که در 16 سال بیست میلیون زن و بچه را کشتند و بدون سر و صدا جایزه ی صلح نوبل صلح هم گرفتن. اگه داشتن بمب اتم اینقدر قدرت میده چرا ما نه؟
    • UA ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      3 5
      داشتن بمب اتم برای تروریست ها حرام است
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
      4 0
      تروریست شما آمریکایی های کثیف نجس هستید
  • محمد IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    11 21
    لعنت بر آمریکا
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 1
    در جنگ جهانی سربازان ژاپنی را مثله می کردند زنده چاقو در دهانشان می گرداندند تا دندان هایشان را بکنند و از دندان و استخوان بدن ژاپنی ها برای خود جواهر درست می کردند. رزولت رئیس جمهور آمریکا یکی از این گردبندها داشت و گفت بود من این هدیه را خیلی دوست دارم و از این هدیه ها زیاد می خواهم
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    2 2
    ژاپن سال 20 ویرانه بود و سال 50 یک کشور پیشرفته... چرا ایران در سال 50 پیشرفته نشده بود.. سلطنت طلبها جواب بدهند.. محمد رضا شاه از سال 20 شد حاکم مملکت و 37 سال حاکم بود چرا ایران پیشرفته نشد.. این که داشتیم میشدیم حرف خنده داری است..
  • محمد IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 1
    همه چیزی رو جار نمیزنن
  • نیما IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    0 3
    در صورت حمله اتمی آمریکا به ایران دیگر دیمونا وجود نخواهد داشت و رژیم صهیونیستی فرزند نامشورع آمریکا از بین خواهد رفت به علاوه پایگاه هایی آمریکا در منطقه را هم فراموش نکنید به علاوه موشک یا بمب افکن آمریکای قبل از اینکه بخواهد بمب را بیندازد توسط پدافند هایی ایران سرنگون خواهد شد و در آخر اما آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
  • IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    امریکا از بمب اتمی برای پایان جنگ استفاده کرد نه گسترش جنگ، در غیراینصورت جنگ جهانی تا سالیان دراز ادامه می یافت. بزرگترین اشتباه امریکا، موافقت با پادشاهی پسر رضا شاه بود که با المانیهای جنایتکار همکاری داشت و سبب اشغال کشور توسط متفقین شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس