درخواست ۱۳۷ سازمان حقوق بشر عربی برای توقف تجاوز و رفع محاصره یمن

۱۳۷ سازمان و نهاد حقوق بشری عربی خواستار توقف تجاوز ائتلاف سعودی اماراتی به یمن و پایان محاصره آن شدند.

به گزارش مشرق، سازمان‌های حقوق بشری و مدنی در بیانیه‌ای مشترک، جنگ تجاوزکارانه عربستان و امارات علیه یمن را که وارد هشتمین سال خود می‌شود را محکوم کردند.

به گزارش المسیره، در بیانیه سازمان‌های حقوق بشری عربی  آمده است: جنگ تجاوزکارانه عربستان و امارات علیه یمن در برابر چشم و گوش تمام جهان و سکوت و انفعال جامعه جهانی به رهبری سازمان ملل متحد و اکثر نهادهای وابسته به آن به دلیل ترس از توقف کمک‌های مالی عربستان و امارات متحده عربی به آنها در حال وقوع است.

در بیانیه سازمان‌های حقوق بشری و مدنی آمده است: وضعیت فاجعه‌باری که در یمن وجود دارد، بر اساس آمار نهادها و سازمان‌های حقوق بشری یمنی آشکار می‌شود که جنایات جنگی، تجاوزات و جنایات علیه بشریت را در هفت سال گذشته رصد کرده‌اند.

بر اساس آمار  این سازمان‌ها بیش از ۱۷۲۰۰ نفر از جمله حدود چهار هزار کودک و نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ زن شهید شدند و تعداد مجروحان از ۲۶ هزار و ۹۰۰  نفر گذشت و حدود ۵۷۹ هزار و ۹۰۰ خانه ویران شد. ۱۵ فرودگاه، ۴۰۰ بیمارستان و کلینیک پزشکی، ۱۶ بندر، ۶۸۰ بازار عمومی و ۵۰۰ شبکه و ایستگاه ارتباطی، ۲۰۰۰ تأسیسات دولتی، ۴۰۰ کارخانه، ۱۱ هزار  مؤسسه تجاری، ۵  هزار جاده و پل و ۱۵۰۰ مسجد نیز ویران شدند.

ائتلاف متجاوز سعودی  همچنین سبب تخریب ۱۸۰ مرکز دانشگاهی، ۲۵۰ مراکز باستان شناسی، ۵۰ موسسه رسانه‌ای، یک هزار و ۱۰۰ مدرسه و مرکز آموزشی، هشت هزار و ۳۰۰ مزرعه کشاورزی، ۱۳۶ مرکز ورزشی، ۴۷۷ مزرعه دام و طیور، ۴۸۳ وسیله نقلیه و ۴۷۶ قایق صیادی شد.

سازمان‌های حقوق بشری و مدنی از مردان و زنان آزاده جهان و نیروهای مدافع حقوق بشر خواستار فشار برای توقف جنگ علیه یمن شدند.

آنها در این بیانیه همچنین خواستار توقف جنگ توسط کشورهای متجاوز و رفع محاصره فوری یمن به ویژه بندر الحدیده و فرودگاه بین المللی صنعا و اجازه ورود مواد غذایی، تجهیزات دارویی و پزشکی و سوخت به این کشور شدند.

این سازمان‌ها بر لزوم عذرخواهی کشورهای متجاوز و جبران خسارات وارده به یمن در نتیجه تجاوز به یمن که واشنگتن در شب ۲۵ مارس ۲۰۱۵  عملیات موسوم به «طوفان  قاطعیت» را  اعلام کرد، تاکید کردند.

در بیانیه سازمان‌های حقوق بشری عربی همچنین تاکید شده است که همه طرف‌های یمنی در تاریخ و مکان مورد توافق و تحت هدایت سازمان ملل متحد، بر سر میز مذاکره یمنی - یمنی برای حل بحران در این کشور بنشینند.

  این سازمان‌ها همچنین  از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیته کارشناسان خواستار تحقیقات در مورد تجاوز، جنایات جنگی علیه بشریت در یمن و تمام موارد نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی طی هفت سال گذشته شدند.

این سازمان‌های حقوق بشری خواستار تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی حقوق بشر برای محاکمه همه طرف‌های دخیل در جنایت تجاوز و جنایات علیه بشریت  در یمن شدند تا آنها در دادگاه پاسخگو باشند و احساس مصونیت نکنند.

عربستان سعودی از ششم مارس ۲۰۱۵ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس