1

فشار جنگ اوکراین آنقدر روی غربی‌ها بالاست که دولت آلمان اعلام کرده است که دیگر توان تامین لجستیکی آن را ندارد؛ در این موقعیت، آخرین پیشنهاد واشنگتن برای مهار ترکش‌های جنگ اوکراین به ایران ارسال شد!

سرویس سیاست مشرق- سه روز پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، حسن روحانی در جلسه هیئت‌ دولت با خوشحالی زیاد اعلام کرد که دشمن ایران رفت و ما ماندیم! رئیس جمهور وقت، ترامپ را با صدام مقایسه کرده و با هیجانی کمتردیده‌شده،سخنرانی فاتحانه‌ای ایراد کرد!

فردای آن روز بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها FDD (یک سازمان ضد ایرانی) در تحلیلی نوشت که پیوند ایران با بایدن جشنی سورئالیستی، اما با شادی زودگذر است. در این گزارش آمده بود سازمان تحریم‌های ترامپ چنان پیچیده است که باز کردن این کلاف سر در گم به سادگی امکان پذیر نخواهد بود، در انتهای آن مقاله نوشته شده بود که دموکرات‌ها برای رفع تحریم‌ها سخاوتمند نیستند! اما در تهران باد به پرچم دولت وقت افتاده و سیگنال آمادگی برای گفتگو خیلی زود برای کمپین بایدن ارسال شد.

 پس از اعلام علاقه مشترک برای گفتگوهای سیاسی میان تهران و واشنگتن، روزنامه گاردین در یادداشتی کنایه آمیز نوشت که وقتی کسینجر از اسلام آباد به پکن سفر کرده و به چینی ها اعلام کرد که باید فرصت گفتگو با نیکسون را از دست نداد، چوئن لای، رو به نماینده آمریکا گفت که قبل‌تر آقای کندی نیز همین پیام را به ما آورده بود، ما منتظر می مانیم تا کندی ها و نیکسون‌های دیگری پیشنهادهای بهتری بیاورند.

این یادداشت در روزنامه انگلیسی مخاطب خاص داشت!  درست در روز هایی که بایدن به خبرنگار CNN اعلام کرده بود که پاسخ او به ایرانی ها برای لغو تحریم ها یک «نه» بزرگ است؛ برخی در تهران آن را تنها اقدامی با مصرف داخلی برای آمریکایی ها می دانستند، بعدها روند مذاکرات نشان داد که شکست  شش دور گفتگو در وین تنها جنبه داخلی برای کمپین انتخاباتی بایدن نداشته است.

مخاطب کارت پستال نوروزی بایدن در تهران چه کسی است؟ / آخرین پیشنهاد آمریکایی‌ها به تهران ارسال شد!

جلد یکی از روزنامه‌های حامی دولت روحانی پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا

عکس یادگاری بایدن چقدر می ارزد؟

هم‌زمان با آغاز سال جدید، بایدن کنار همسرش ایستاده و با یک سفره هفت سین ایرانی عکس یادگاری گرفت، این سفره را ترامپ از کاخ سفید جمع کرده بود، زیرا آن را میراث اوباما می دانست. اما بایدن با دستور العمل گروه بحران دوباره بساط این میز معلق را چیده و آن را با هدف ارتباط با ایران بزک کرده است.

گروه بحران به رئیس جمهور آمریکا تجویز کرده است که می توان نبض احساساتی ایرانی ها در در دست گرفت و با چند جمله عاطفی آن ها را به سوی خود جلب کرد. روانشناسی دیپلماتیک آمریکایی ها البته خوب کار می کند! ورق زدن کتاب های خاطرات جان کری، وندی شرمن و هیلاری کلینتون نشان می دهد که آن ها با همین شیوه های عجیب با ارتباط عاطفی با ایرانی ها در سال ۲۰۱۵ توانسته اند امتیازات خوبی از ظریف و عراقچی بگیرند. الکس سورس عضو موسس گروه بحران در یکی از سخنرانی های سالانه این گروه گفته است که با استفاده از ترفندهای عاطفی می توان چنان در رقیب سیاسی نفوذ کرد که او دچار سندورم استکهلم شود!

مخاطب کارت پستال نوروزی بایدن در تهران چه کسی است؟ / آخرین پیشنهاد آمریکایی‌ها به تهران ارسال شد!

اما این بار چطور؟ آیا پس از خانه تکانی شدید سیاسی در ایران، آمریکایی ها همچنان می توانند رگ احساسات ایرانی را تحریک کرده و با فرستادن یک کارت پستال نوروزی در میانه جنگ اوکراین شیر انرژی را به سمت اروپا باز کنند؟ سید ابراهیم رئیسی به این سوال مهم در همان روز اول پاسخ داده است! جایی که رئیس جمهور رو به خبرنگاران اعلام کرد که همه چیز برای او برجام نیست. به صورت طبیعی تفسیر آن جمله چنین است که برای رئیسی بین بایدن و ترامپ تفاوتی وجود ندارد.

البته آگاهان سیاسی خوب می دانستند که میان بایدن و ترامپ نه تنها از نظر رفتاری بلکه از نظر گروه های ذی نفع، فلسفه و مدل حکمرانی و حتی ماجرای پیچیده پرونده خاورمیانه تفاوت ها از زمین تا آسمان است. برای همین بن سلمان پس از انتخاب بایدن گارد خود را بسته کرده  و یا ژنرال سیسی رویاپردازی برای ساخت مصر بزرگ را در محاق برده است؛ حتی اردوغان نیز تنظیمات سیاسی خود را عوض کرده و به سمت غرب بالانس شده است. در این صورت آمدن بایدن به صورت قطعی روی پرونده ایران نیز موثر بود؛ اما این تاثیر به معنای تفاوت نبود. وقتی ند پرایس بعد از هشت دور مذاکره پیچیده و سنگین همچنان اعلام می کند که مرغ آمریکایی تنها یک پا دارد، نشانه ای بر همین ماجراست.

مخاطب کارت پستال نوروزی بایدن در تهران چه کسی است؟ / آخرین پیشنهاد آمریکایی‌ها به تهران ارسال شد!

چرا توافق نمی شود؟

این روزها هم زمان با شعله ور شدن جنگ در اوکراین یک سوال مهم پیش روی بسیاری قرار گرفته است، چرا ایران و آمریکا برای باز کردن گره دیپلماسی تا شعاع کی‌یف با هم تفاهم نمی کنند؟ بازار سنج ها اعتقاد دارند که اگر کریدور گاز و نفت ایرانی ها (با ایجاد کنسرسیومی با قطر) به آن سوی مرز ترکیه برسد، می توان تا دو قرن آینده با روس ها جنگید، اما قدم ها برای توافق کند است.

 واقعیت آن است که  تا همین یک ماه قبل واشنگتن حاضر نبود تضمین داده و انتفاع برجامی برای توافق بدهد؛ آمریکایی ها گمان می کردند که پیچ تحریم سفت است و تهران با حداکثر فشار نیز در نهایت به سمت «گریز هسته‌ای »حرکت نکرده و برنامه هسته‌ای ایران در بدترین حالت نیز قابل کنترل است، اما محاسبات آمریکایی‌ها با عملیات ویژه روسیه به هم خورد! آمریکایی ها از مدت ها قبل به دلیل فراگیری کرونا به سمت سیاست های پولی انقباضی حرکت کرده و مجبور به سترون سازی پولی و افزایش بهره بانکی شده بودند. این وضعیت شکننده حالا با وقوع جنگ در اوکراین سخت تر شده است،

در حالی که رقیب آمریکا (چینی ها) به هیچ عنوان سیاست های پولی انقباضی را اجرا نکرده است؛ در آن سو غربی ها برای خنک کردن سیستم مالی خود در دوران داغ کرونایی تا سطح انفجار اقتصاد خود را منقبض کرده اند. آمریکا علاوه بر سیاست‌های انقباضی با بحران تراز تجاری منفی به یادگار مانده از دوره ترامپ نیز روبرو بوده و وضعیت به گونه ای است که توان بار اضافه ای چون جنگ اوکراین را ندارد.

 آخرین گزارش چاپ شده توسط وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد که سطح فروش اوراق دلاری در آمریکا به سرمایه‌گذار خارجی تا ۳۶ درصد کاهش یافته است. در حالی که آمریکا مجبور به هماهنگی با بانک های اروپایی در اداره بحران اقنباض اقتصادی و حفظ تعادل در ترازنامه است، چین بدون نیاز به این هماهنگی ها به سرعت در حال عبور از رقیب است، این وضعیت برای بایدن به معنای یک خودکشی تمام عیار است.

در حال حاضر تنها ابزار پیش روی آمریکایی‌ها برای مهار چین بازی در زمین انرژی است. به گزارش وال استریت ژورنال اگر بایدن بتواند تنوع سبد تامین انرژی چین را کاهش دهد می تواند در میان مدت آن ها را از میدان خارج کند. یکی از مسیر های کنترل توسعه چینی در حاشیه جنگ در اوکراین توسل به بازارهای انرژی در ایران، ونزوئلا و عربستان سعودی است. بن سلمان اخیرا در یک قرارداد مهم فروش نفت به چین به ازای یوان را کلید زده است از سویی ریسک سرمایه گذاری انرژی در آمریکای جنوبی بالاست، تنها گزینه باقی مانده برای آمریکایی ها ایران است؛ اما تهران به دلیل اعمال تگ های SDGT بر بانک مرکزی مسیر ساده ای برای بازگشت به شرایط عادی در تولید انرژی را ندارد، این وضعیت باعث شده است که بایدن با ارسال یک کارت پستال نوروزی آمادگی خود را برای رفع تحریم ها به صورت کنترل شده اعلام کند.

اما آمریکایی‌ها حاضرند تحریم ها را لغو و با برداشتن موانع موجود در FATF ایران را به عنوان عضو عادی در جامعه جهانی بپذیرند؟ پاسخ منفی است!

طرح آمریکایی ها برای لغو تحریم ها در حال حاضر به معنای انتفاع ایران از برجام نیست؛ بلکه هدف آن ها اعمال برنامه ای است که ایران با مدل نفت در برابر غذا (دسترسی محدود به منابع آزاد شده) بتواند هم آمریکایی ها را از بحران خلاص کند و هم شیر تنظیم رفتارهای امنیتی تهران را در دست داشته باشد. به صورت کاملا روشن تهران زیر بار این مدل عجیب نخواهد رفت. هدف آمریکایی‌ها آن است که بدون خارج کردن ایران از ذیل کاتسا؛ هم به برجام بازگردد و هم مدیریت بازار انرژی بین المللی را از چنگ چینی‌ها خارج کرده و در نهایت عملا انتفاع پایدار ایران از برجام نیز حاصل نشود. در این وضعیت میان «بازگشت آمریکا به برجام» و «ساعت خروج آمریکا از برجام» تفاوت اساسی با یکدیگر ندارند.

مخاطب کارت پستال نوروزی بایدن در تهران چه کسی است؟ / آخرین پیشنهاد آمریکایی‌ها به تهران ارسال شد!

آخرین پیشنهاد آمریکایی‌هاچیست؟

فشار جنگ اوکراین آنقدر بر غربی ها بالاست که دولت آلمان اعلام کرده است که دیگر توان تامین لجستیکی آن را ندارد! در این موقعیت، آخرین پیشنهاد واشنگتن برای مهار ترکش های جنگ اوکراین؛ لغو تحریم های سپاه پاسداران است. وب‌سایت آکسیوس نزدیک به منابع دیپلماتیک آمریکا نوشته است که رابرت مالی از یک رابط ایرلندی (وزیر خارجه آن کشور) برداشتن تگ FTO سپاه را نیز به لیست پیشنهادات قبلی اضافه کرده است.

 البته برداشته شدن تگ FTO از سپاه پاسداران به معنای انتفاع ایران از برجام نیست، لیست SDN آنچنان گسترده است که تگ تشریفاتی FTO نمی تواند در میان مدت انتفاع ساز باشد، تنها در شرایطی می توان از طرح برداشتن FTO استقبال کرد که قبل از آن آمریکایی‌ها تگ‌های SDGT (ذیل کاتسا) را برداشته و حسن نیت خود را اثبات کنند. در حال جاضر گفتگو برای برداشتن نام سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی امری بی‌فایده بوده و تنها جنبه تبلیغاتی برای آمریکایی ها داشته و هیچ انتفاعی حاصل نمی کند!

از سویی بانک مرکزی ایران به خاطر همکاری با سپاه پاسداران تگ SDGT نخورده که حالا با برداشتن FTO از آن خلاص شوند. مسئله شماره یک ایران در مذاکرات «انتفاع» است در حالی که تگ‌های مهم در کاتسا روی بانک های ایرانی و نیز وزارت نفت با اما و اگر های اساسی روبرو است، برداشتن تگ FTO سوزاندن یک بلیط بی‌اثر است. از سویی برداشتن تگ FTO بدون برداشتن SDGT ابزارهای کنترلی ایران را در اختیار آمریکایی‌ها قرار خواهد داد.

تجربه به ما نشان داد که اقتصاد ما بدون جهان یک قطبی نیز می تواند به مسیر خود ادامه بدهد؛ ایران در شکل‌گیری «جهان چند قطبی تر» می‌تواند نقش‌ مهمی را ایفا کند، در مسیر عبور از «پیچ تاریخی» باید صبور و هوشیار باشیم. شکست ناتو در اوکراین مقدمه این عبور است، می‌توانیم با بازی در نقش اول و ایستادن در جای درست، سهمی بزرگ در این ماجرا داشته باشیم و البته فراموش نکنیم که کارت پستال بایدن تنها برای سال ۱۴۰۱ طراحی شده و اعتبارش فقط یک سال است؛ در افق «تمدن سازی» کارت آمریکایی یک کارت سوخته است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 96
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    آمریکا سفره هفت سین پهن می کند تا احمقان باورکنند
    • روزبه IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      8 1
      روسیه در حال مدیریت صحنه نبرد در مواجه با غرب هست
    • محمد IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      9 1
      آقاي رئيسي هم قبل و هم بعد از انتخابات به صراحت و محكم و قاطع و به دفعات اعلام كرد هيچگونه مذاكره جديدي در كار نخواهد بود مگر آنكه آمريكا تمام تحريم ها را لغو كند و نازه بعداز آن اگر ايران واقعأ احساس كرد تحريم ها لغو شده آن موقع به مذاكرات بر مي گردد حالا يكدفعه چه شد و چه اتفاقي افتاد كه آقاياني كه با تمام توان به برجام حمله ميكردند و روحاني و تيم او را خائن به وطن اعلام ميكردند و صدها تهمت و افترا با سرعت مافوق نور و با عجله و شنابزده رفتن براي مذاكرات
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      12 0
      با این اوصاف کسانی که تحت تاثیر این حربه عاطفی قرار بگیرند مانند مردم کوفه هستند که تحت تاثیر تحرکات عاطفی بنی امیه قرار گرفتند و علیه امام خویش شورش کردند وقتی تاریخ در حال تکرار است
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      13 24
      هفت سینی که یانکی ها در دل برای ایرانیان آرزو دارند، عبارتند از: سیاهی، سختی، سستی، سردی، سکوت، سادگی و سفاهت!! اما خود یانکی ها به هفت سین ذیل موصوفند: سفّاکی، سلّاخی، سلطه گری، سیّاسی، سنگدلی، سبُعیّت و ستیزه جویی!!!
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 10
      ۰۰:۵۹ اینهایی که این همه توهین وتوهمت به روحانی زدن باید نزد خداوند بازخواست شوند.
    • US ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      2 4
      ۲۲:۱۰ خودت هستی دار ودستت که به جای ملت نظر میدین
    • محمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      8 0
      درجواب محمد شما مثل اینکه دوربروهسفره روحانی بودی ودرک نداری این دولت هدف اصلیش خنثی سازی تحریم است رفع تحریم درمرحله بعدی است مثل دولت قبل نیست که مملکتو معطل برجام کرده بود
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      در پیام بایدن هیچ اشاره ای به ایران نشد و به تمام کسانی که نوروز را جشن می گیرند تبریک گفت.نوروز در ۱۳ کشور جشن گرفته میشه
  • مهدی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    58 7
    روباه بنفش خیلی از امدن بایدن خوشحال بود اما نمیدانست خر همان خر است ولی پالانش عوض شده به همین خاطر خوشحالی سورئالیستی اش خیلی دوام نیاورد
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 2
      بنظر میآید باید جایروباه عوض شود
    • رضا IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      اشتباه شده
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    منافع ایران زمانی تامین می شود که دست آمریکا زیر سنگ باشد. هر چه بیشتر آمریکا به خاک سیاه بنشیند مردم ایران بیشتر در آسایش خواهند بود. امروز در نتیجه شرایط غرب امید در اقتصاد ایران زنده شده است
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      6 26
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!!
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      27 4
      ۲۲:۱۸ کلا داری وارونه میزنی یا خودت را زدی به ...یا به تبعیت از اشخاصی اینجوری مگی.
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      7 4
      ۰۰:۰۲ احسنت دقیقا اشتباه گفت
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    12 47
    ما صبر کنیم؟ ما لنگ ببندیم و نان خشک بخوریم؟
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      8 0
      مگه تو تیرانا نون خشک میدن ؟؟!! خخخخخ
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      7 0
      تو که در آمریکا هستی، پس چرا حرف زیادی میخوری؟
    • جویا IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 1
      الان نان خشک می خورید که فقط یک قلم سفرهای نوروزی حداقل 60درصد افزایش داشته ، نوش جان مردم ایران ، لطفا شما هم وکیل و وصی مردم ایران نباش .
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 0
      نه شما همون بخور بخور خودت رو کن.
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      6 0
      مگه آلبانی قحطی اومده که شماها نون خشک میخورین البته از قدیم گفتن وطن فروش آخر عاقبت بخیر نمیشه
    • وطن دار IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      6 1
      همون یه بار که با بهونه معیشت مردم رو بدبخت کردید برا هفت پشتمون کافیه ......
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      4 0
      تو فقط دهانت رو ببندی کفایت می‌کند بوی تعفن دهانت آزار دهنده است مجازی جان ..!
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 0
      از جمله مخاطبان بایدن شکم پرستانی مثل حضرت عالی هستند. بله خود خود شما! یه مدت جلوی خیکت رو بگیر و کمتر بخور. فقط همین. نه قراره امثال شما خوش نشینا جبهه تشریف ببرین نه توی قبر. توی قبر رفتن واسه ماهاس. قر دادن و طلبکاری واسه شماها. سالهاس که اینجوری تقسیم کار شده.
    • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 0
      عجب احمقی هستی تو از آلبانی چه خبر
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      6 0
      شما خیلی وقته لنگت افتاده داداش
    • م IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      6 0
      نه! برو پيش عمو بايدن کوفته تبريزي بهت بده
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      6 0
      هفت سینی که یانکی ها در دل برای ایرانیان آرزو دارند، عبارتند از: سیاهی، سختی، سستی، سردی، سکوت، سادگی و سفاهت!! اما خود یانکی ها به هفت سین ذیل موصوفند: سفّاکی، سلّاخی، سلطه گری، سیّاسی، سنگدلی، سبُعیّت و ستیزه جویی!!!
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    7 36
    هیچ وقت انقدر اصولگرا ها تابلو نبودن
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 7
      دقيقأ همینطوره
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      6 0
      شما قرصاتو خوردی؟
    • DE ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      4 0
      خخخخ . هیچ وقت ‌کامنت به تابلویی ندیده بودم ۲۲:۴۱ . مجبور نیستی خودت را لو بدهی هالو. تا مرد سخن نگفته باشد . کل هنرش!!! نهفته باشد. کلی زور زده تا کامنت نوشته.
  • صادق IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    35 4
    پیش بسوی تمدن بزرگ ایرانی ❤
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 0
      کدوم تمدن داداش ؟! وقتی جوون حزب اللهی و مسجدی و لیسانس ما بی کار و مجرده
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      4 0
      درود بر شما
  • DE ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    38 1
    اگر توافق کنیم ٬ رئیس جمهور بعدی امریکا به احتمال زیاد یک جمهوریخواه خواهد بود و این رئیس جمهور با فشار اسرائیل و لابی های صهیونیستیی دوباره از برجام بیرون خواهد آمد و مثل دفعه قبل ایران کلی ضرر خواهد کرد .
    • دموکرات و جمهوری خواه نداره US ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 0
      هر دو حزب در نیل به اهداف استراتژیک واحد عمل می کنند. دموکرات و جمهوری خواه نداره آمریکا. اینا همه برای انحراف افکار عمومی است
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 0
      دقیقا" چنین هدفی هم دارند ..
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    31 3
    احسنت عجب مطلب خوبی
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    29 4
    آمریکا شیطان بزرگ و طاغوت اعظم است
  • سیدمرتضی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 0
    ما همین الانش تقریبا نفت رو به صورت نرمال صادر میکنیم پولشم وصول میکنیم، اما درباره قرارداد اروپا با قطر درباره گاز ما باید به قطر فشار بیاریم چون نصف گاز برای ماست والان قطر چندین برابر ما داره ازش منفعت میگیره البته ندانم کاری ما برای از دست دادن بازار پاکستان و الان ترکیه و در اینده نچندان دور عراق هم مؤثره یعنی واقعا ما چکار کردیم که پاکستان حاظر شد از ۴هزار کیلومتر اونورتر گاز بخره اما از ما نخره!!!
    • DE ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      یعنی واقعا ما چکار کردیم که پاکستان حاظر شد از ۴هزار کیلومتر اونورتر گاز بخره اما از ما نخره!!! خیلی ساده است جواب شماها .دایم به غربگداها و اصلاحطمعکاران رای دادید
  • کیا GB ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    5 0
    آمریکا برای شکست روسیه آماده است تمام کشورهایی را که سالها به آنها ظلم می کند و میکرده را فعلاً فریب دهد.
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    تنها راه مثوومت است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هزینه سازش (ذبونانه) هزینه مقاومت (دلیرانه) بیشتر است
  • محسن IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 0
    آمریکا را زیر پا له خواهیم کرد ... این واقعیتی آشکار است
  • نام آشنا IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 0
    تمام تلاش آمریکا اینست که هر طور شده مثل قبل با یک ابنبات چوبی سر و ته قضیه را به هم بیاورد. از این یانکی ها پست تر و فرومایه تر خود رذل شان هستند. این هفت سین چیدن و به فارسی تبریک گفتن همه و همه صحنه سازی است صرفا برای فریب و گول زدن ایران ! در کل از این یانکی های هفت خط بسیار بعید است که تحریمهای کلیدی را بردارند چون تمام انچه که در این سالها رشته اند پنبه خواهد شد.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 5
    بایدن را ولش اما حذف هفت سین توسط رئیسی توهین به ملتی است که هزاران سال آیین نوروز را گرامی می دارند
    • احمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      2 0
      چرا نفهمیده حرف میزنی ؟ کجا حذف سفره بوده؟ سفره بخور بخور دزد ها را حذف کرده نه هفت سین. بفهم
  • حسین IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    هفت سین محبت گرگها ا فقط ...باور دارند
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 4
    آقای رئیسی تهنا رئیس جمهور یک دوره ای خواهد بود
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    خیلی ممنونم که برامون سفره هفت سین پهن کردید فقط لطف کنید یکم پاتون را از گلومون بردارید، نفس بکشیم
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    یک خبری در سایت شرق بود که پای سگ هم به سفره هفت سین باز شده. یک فیلم پلیس هم بود بنام جو که داد می زد هی جو. پس شده هی جو بایدن 7 سین با سفره ایرانی.
  • علیرضا IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    باسلام؛تمام بیچارگی ها،درتله ،چاله وچاه افتادن هاوشکستهای کم وبیش درارتباطات وروابط بین المللی ایران بادیگرکشورها،غرب بویژه امریکا،غفلت ودوری ازپیروی ازهدایتها،دستورات واحکام الهی درقرآن وهمچنین معصومین بزرگواروکریم(س)است!
  • رضا IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    صرفنظر از دروغ هائى كه به روسياه سرخه اى نسبت داده ايد از اين تحليل دو نتيجه ميتوان گرفت ؛ اول آنكه در عرصه قدرت و ثروت ( اقتصاد ) هنوز هم دست برتر از آن جناب مافياست ! و مايل نيست چشم بر منافع نجومى ناشى از تحريم بپوشد.
  • احمدزاده IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    مفید بود .... امیدوارم دوستان مذاکره کننده و دولت آقای رئیسی هم دقیق متوجه قضیه باشند ....
  • US ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 1
    (فارغ از متن خبر) لطفا
  • رضا IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 0
    امریکا خطاب به غرب گدایان ایران : نفت در برابر غذا غرب گدایان: قربونتون برم چقدر شما با مرام هستین
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    شیطان بزرگ کسی نیست که بخواهیم با او درباره بده بستان و قرار مدار صحبت کنیم. از اساس نباید تو این فاز با شیطان بزرگ رفت. چاره کار مقاومت و ایستادگی است. هر عهد و پیمانی با شیطان بزرگ به خطا رفتن است ولو اینکه بنظر و بظاهر از آن منتفع خواهیم شد.
  • لیی IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 3
    نوکری روسیه از جمله شرق نمی‌گذارند ایران به آرامش برسد
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    یک آمریکای سالم، یک آمریکای ضعیف و افول یافته است.
  • سام ذالی GB ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 0
    با آغاز نبرد امنیتی روسیه در مرزهای غربی خود اره ای تیز تر از اونی که قاشوچی رو بریدند به جان آمریکا فرو رفته
  • فرزاد IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    5 0
    آمریکا اول باید صددرصدتحریمهارابردارد هدف ازصددرصدتحریها یعنی تحریمهای هسته ای وبانکی ومالی ونفت وگاز وکشتی رانی وبیمه درتمام اموروحقوق بشری ودفاعی وهوافضا ودانش بنیان وهواپیمایی و تحریمهای افراد حقیقی وشرکتهای حقوقی و....با گرفتن تضمین کامل ازسازمان ملل یعنی مصوبه سازمان ملل رابرای تضمین وجلوگیری از خروج مجددشیطان بزرگ را داشته باشد گرفتن مصوبه ازمجمع عمومی سازمان ملل ازنان شب هم واجب تر هست وراستی آزمایی واقعی ..درغیراینصورت هرتوافقی غیرازاین ابتر است مطمئنا باروی کارآمدن جمهوری خواهان برجامی وجود نخواهد داشت .پس برجام باید وصددرصدبااین روشهایی که گفتم محکم کاری شود
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 4
    تا زمانی که ایران روابطش را با آمریکا عادی نکند به نوبت تحت تاثیر نفوذ اسراییل و عربها ولجبازی دموکراتها و جمهوری خواهان خواهد بود . وبه زعم حاکمان رژیم ایران آمریکا حالا حالاها ابرقدرت جهان خواهد بود گرچه چین هم می تواند قدرتمندتر شود......
  • NL ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    آیت الله بایدن
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    چرا نباید آمریکا تمام(تحریمها ولیستها تروریست ایران...)چه وابسته به اتمی چه غیروابسته به تحریمهای اتمی رابردارد!؟
  • SE ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 0
    شکست ناتو در اوکرائین مقدمه این عبور است..(پیچ تاریخی سیاست جهانی ابر قدرت ایران است)..بسیار نوشته عالی بود ..امریکا باید بره به آنطرف آتلانتا .زدن صهیونها در اربیل فک همه دله دزدهای "رهبران" ترک و عرب و کرد و جهود و ارباباشون انگلیس و امریکا رو آویزون و به وحشت انداخته..
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    فرهنگ و تمدن دیرینه ایرانی چنان افتخار آمیز است که کاخ سفید چنین بدان اذعان دارد ، طبعا این تمدن شاهد شرائط و حوادث سترگ و مهمی بوده که توانسته پیوسته . در صدر تحولات بنیادین جهانی خود را بشایستگی معرفی کند ،
  • ناراضی وضع موجود IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    اصلا همین که ما خود را با پاراگراف های قوانین داخلی آمریکا درگیر کرده ایم نشانه ذلت و عدم استقلال است. این نحوه مذاکره محکوم به شکست است. شک نکنید بریزید بیرون این التماس از بیگانه ی متخاصم را. عزت نفس داشته باشیم
  • DE ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    تجربه به ما نشان داد که اقتصاد ما بدون جهان یک قطبی نیز می تواند به مسیر خود ادامه بدهد؛ ایران در شکل‌گیری «جهان چند قطبی تر» می‌تواند نقش‌ مهمی را ایفا کند، در مسیر عبور از «پیچ تاریخی» باید صبور و هوشیار باشیم. شکست ناتو در اوکراین مقدمه این عبور است
  • مجتبی IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    نوروز وحدت بخش اقوام ایرانی در حوزه تمدنی ایران بزرگ است و غرب با توجه به این موضوع نوروز را به سازمان ملل و کاخ سفید برد تا این عامل همگرایی را از ایران بگیرد. حداقل 300 میلیون نفر در حوزه تمدنی ایران بزرگ نوروز را جشن می گیرند و این قدرتی از ایران می سازد که غرب زیاده طلب را نگران و نا امید کرده است.
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    5 0
    ظاهرشان اراسته و اما مانند چوب خشک تکیه داده شده کنار دیوار شکننده وبی بنیان هستند #مرگ بر ظاهر بی معنا وبی بنیان
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 0
    روز پایان آمریکا و مرگ اروپا برای ملت های تحت ستم جهان یک جشن و عید واقعی خواهد بود
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    واقعا عالى نوشته شده ولى بايد اذعان كرد كه كمر مردم از گرانى شكسته بايد جلوى دزدى و فساد آقازاده ها گرفته بشه بايد پست هاى مهم مملكتى به افراد نخبه و لايق و در عين حال وطن پرست سپرده بشه نه به افراد نالايق و صرفا حزب اللهى چون با اين روش به لبه ى پرتگاه كشيده ميشويم از قديم گفته اند دشمن دانا به از دوست نادان البته ما در ايران دوست دانا كم نداريم
  • امیر IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 0
    درود بر شما تحلیل بسیار دقیق و خوبی بود
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    آیا در هشت ماه اخیر با افزایش قابل ملاحظه فروش ، ایران توانست پایه پولی را کنترل کند و یا بنا بر آمارها بیشترین افزایش نسبی پای پولی در یک بازه زمانی را داشته ایم. و بعد ایا ایران امکان تولید نفت و گاز و تنوع بخشی به بازار صادراتی خود دارد. آیا ایران در سیاست خارجی خود آن گونه که اعلام میکند در انتقال کاری و جابجایی در ترکمنستان موفق بوده است و یا ادعای باکو در موافقت ارمنستان برای ایجاد دالان زنگزور درست است و به ایران قرار است مسیری در این دالان داده شود و هرزمان اراده سود این مسیر بسته شود. خلاصه با تمام دشمنی های شرق و غرب ایران در چه زمانی با فرجام و بی برنامه به قدرت مطرح اقتصادی در منطقه تبدیل خواهد شود و مردم از تنگنای معیشتی و از فقر مطلق به زندگی حداقلی خواهند رسید. مقابله بالا اگر برای این چالش ها را راه حلی ارائه دهد واقع بینانه خواهد بود.
  • ح IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    جناب مشرق؛هرچی گفتی اصلا درست...بازاررواداره کنید
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 1
    یک تبریک ماده نوروزی است چقدر شما بی شعورید.
  • محمدایوب IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    5 0
    دم افساد طلبان گرم ببینید حق دارند رییس جمهور آنان سفره هفت سین انداخته به همین خاطر است قالتاقان آمریکا به رییسی گیر دادن چرا هفت سین نینداخته. چون با او هماهنگ کردن او بیندازد این دست آموز چیزی داشته باشند آویزان شوند
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    ما اوکراین نیستیم، آنقدر که اوکراینی ها شکلات و شیرینی خوردند اگر تو خونه خودشون هم بودند این امکان را نداشتند. برای ایران این بساط پهن نمی‌شود. برای ادامه حیاط باید قادر باشیم هر سختی را پشت سر بگذاریم، یعنی فداکاری کنیم بجنگیم صبر داشته باشیم و طعمه نشویم.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 1
    یک چیزی داریم به عنوان آینده نگری اما نمیتونیم صددرصد آینده رو ببینیم بلکه بیشترش احتمالاتیه که میدیم آینده چنان و چنان بشود... ما نمیدونیم اگر طرف روسیه و چین بایستیم منتفع میشویم یا طرف غرب...نویسنده می گویید طرف روس و چین منتفعمان می کند اما آیا این حرف درستی است؟تاریخ جور دیگری میگویید.نه غرب و نه شرق بفکر منافع ما نیستن. بهترین سیاست سیاست نه شرق و نه غرب است و بهترین سیاست سیاست بدست آوردن منافعمان از هر دوسمت است..
    • DE ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      2 0
      هژه مونی غرب سالهاست به هژه موونی شاید هم کلا هژه مون هم نیستی تبدیل شده است
  • DE ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 0
    درسته.
  • FR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    5 0
    امام خمینی : ❤️ آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند ! ایرانیان و امروزه تقریبا تمام جهانیان : مرررررررررررررگگگگگگ بر امریکا
  • كريم IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    ساده پنداري و حماقت است اگر كسي گول اين چنين ژستهاي تبليغاتي و سياسي را بخورد. آمريكايي كه از ابتداي پيدايش هميشه بر طبل جنگ و گسترش قدرتش با تاسيس پايگاههاي نظامي در سراسر جهان زده است بتواند اينگونه از در صلح و آشتي با ملتها در آيد. شايد اين كار بايدن براي دلخوشي افساد طلبان باشد.
  • DE ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    جنگ روسیه و اوکراین نشان داد که تجهیزات نظامی هر چقدر هم خوب و زیاد باشه تضمینی برای پیروزی نیست و مردم عامل اصلی تاثیر گذار در جنگ هستند ای مردم اگر وطنتون و دینتون رو دوست دارید
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    هفت سینی که یانکی ها در دل برای ایرانیان آرزو دارند، عبارتند از: سیاهی، سختی، سستی، سردی، سکوت، سادگی و سفاهت!! اما خود یانکی ها به هفت سین ذیل موصوفند: سفّاکی، سلّاخی، سلطه گری، سیّاسی، سنگدلی، سبُعیّت و ستیزه جویی!!!
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    بابدن دقیقا کارهای اوباما را میکند تا ایران را برای یکبار دیگه بیاندازه درتله برجام،بتن کردن نفوذ جاسویهای آژانس وابستگی ناامنی ترور وتخریب وبی ثباتی فساد غارت....
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    آمریکا نتنها باید همه ی تحریم ها لغو کند (کاتساو و آیسا و...) بلکه باید تعهد دهد که به بهانه های‌ ، حقوق بشر ، منطقه ای ، موشکی و...ایران را تحریم نکند ، کمتر از این خسارت محض است .
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 1
    خوب یا بد میدونیم آمریکا بد عهده ولی باید ازین فرصت طلایی بهترین استفاده را کرد فردا روسیه و اوکراین توافق میکنند این فرصت از دست میره
  • ازاد IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    فعلا خام فروشی میکنیم و خرجمان در میاد.شرقم هوای ما را داره.گور بابای آمریکا و غرب
  • علی IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    مخاطب شیخ حسن و دارو دسته اش است که همه چیزشان را فدای مذاکره باشیطان می کنند
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    سلام برادر هر زورگویی بک روز تاریخ مصرفش تمام می‌شود آمریکا وروس انگلیس هم باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس