کد خبر 1354534
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
ابلاغیه وزیر کشور به استانداران برای کاهش تصادفات رانندگی

کارشناس حقوق کیفری گفت: در جرایم ناشی از تخلفات رانندگی، هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده از رساندن مصدوم خودداری کند، حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم خواهد شد.

به گزارش مشرق، حسین جواهری، کارشناس و پژوهشگر حقوق کیفری، درباره عواقب و ابعاد حقوقی تصادفات رانندگی اظهار کرد: تصادفات رانندگی اصولا عمدی نیستند و غالبا تصادفات منجر به فوت، قتل شبه عمد یا همان غیرعمد به حساب می‌آیند مگر آنکه مرتکب دارای سوء نیت باشد که در این صورت قتل عمد بوده و مجازات آن قصاص است.

بیشتر بخوانید:

تصادف خودرو با گاری ۹ مصدوم برجاگذاشت

وی افزود: مجازات قتل شبه عمد، قصاص نفس نیست و برخلاف تصور برخی افراد، در قتل ناشی از تصادفات رانندگی مجازات مرتکب قصاص نیست. البته در جرایم رانندگی ممکن است تحت شرایطی مجازات تشدید شود که یکی از آنها، عدم کمک راننده به مصدوم است.

جواهری درباره عواقب حقوقی عدم کمک به مصدومان رانندگی گفت: در جرایم ناشی از تخلفات رانندگی، هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی از این کار خودداری کند و مصدوم را رها کند، حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم خواهد شد.

وی افزود: البته منظور از رساندن این نیست که حتما راننده مصدوم را سوار بر خودرو خود کند بلکه می‌تواند با تماس از اورژانس تقاضای کمک کند که بهترین روش نیز همین است.

جواهری ادامه داد: با توجه به انتهای ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی، دادگاه نمی‌تواند در مورد رانندگانی که از کمک رساندن به مصدوم خودداری می‌کنند کیفیت مخففه یعنی تخفیف مجازات را اعمال کند. همچنین در صورتی که راننده مصدوم را به هر نحو برای معالجه به بیمارستان برساند و یا مأمورین مربوطه را از واقعه آگاه کند، دادگاه مقررات تخفیف را درباره او رعایت خواهد کرد.

مجازات عدم کمک به مصدومان تصادفات رانندگی

مجازات راننده‌ای که گواهینامه ندارد در تصادف منجر به فوت

این پژوهشگر حقوق کیفری درباره تصور اشتباه درخصوص عمد بودن قتل در تصادفاتی که راننده فاقد گواهینامه است، گفت: برخلاف تصور عموم مردم، مجازات راننده‌ای که فاقد پروانه رانندگی است، قصاص نیست بلکه در صورتی که تصادف به طور غیر عمدی باشد و به عمد مرتکب قتل نشده باشد، مستند به ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات درصورت مطالبه اولیای دم، راننده به پرداخت دیه و همچنین به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. ضمن آنکه با توجه به ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی این مورد از جهات مشدد مجازات در جرایم رانندگی است.

موارد تشدیدکننده مجازات در جرایم رانندگی

جواهری در پایان درباره موارد دیگر تشدیدکننده مجازات در جرایم رانندگی، اظهار کرد: در آسیب‌های مادون نفس و جنایات غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی، نداشتن گواهینامه، سرعت غیرمجاز، نقص و عیب مکانیکی موثر در تصادف در صورتی که راننده خودرو را بدون رفع نقص حرکت داده باشد از جمله جهات تشدید مجازات محسوب می شود و مرتکب به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم خواهد شد. ضمن آنکه در موارد مذکور دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات اصلی مرتکب را به مجازات تکمیلی محرومیت از رانندگی برای مدت یک تا پنج سال محکوم کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید حسن IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    6 1
    امروزه اثبات کردن حق خیلی سخت شده ،تو حرف حق میگی بعد به تو انگی را می چسبانند، بعد چگونه انتظار دارید مردم به دیگران در چنین مواقعی کمک کنند؟؟ از خدا بترسید
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 0
      عجب
    • قریشی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 1
      درک مطلب نکردی داری نظر میدی ... اخوی داره میگه اگه تو با یک فردی تصادف کردی، مثلا طرف پیاده یا موتورسوار بود تو مکلف به رساندن مصدوم به مراکز درمانی هستی (حالا یا با خودرو یا با اعلام به اورژانس) نه اینکه هرکسیکه از اونجا رد شد کمک نکرد متخلف محسوب بشه!
  • صمد IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 0
    از اين غلط نويسى ها خسته شديم. وقتى خبر و توضيح انرا ميخوانيم تصور ميكنيم يا دانشمند متخصص حقوق دان و با سواد و تحصيلات و تجربه بالا نوشته است يك باره با كلماتى چون " برخلاف " رو برو ميشويم.
  • پری مجرد منگل IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 1
    چرته
  • علی IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    4 0
    در شهر ما یه موتوری میزنه به پل ومیفته. کسی توجه نمی کرده ورد میشدن. یه بنده خدا از سر دلسوزی سوارش میکنه میبره بیمارستان. بعدش موتوری گفته این به من زده. حالا بیا ثابت کن. بدبخت کلی درد سر کشیده تا از مغازه ها ی اطراف که بیان شهادت بدن. خلاصه با بدبختی تونست ثابت کنه این بعد تصادف رسیده واز روی دلسوزی آورده بیمارستان. به همین خاطر کسی جرات کمک نداره. مملکت درست کردن!!!!!
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 1
      یه بار پسر عمو من تو شمال یه موتوری دید رسوند بیمارستان دو روز بعد دیدیم یکی تعغبب می‌کنه اومد پایین دعوا کنه بعد بهش گفتیم جای تشکرتون بعد مثل گوسفند نشست رفت
  • رضا بیرجندی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 0
    سلام حدود سال ۸۸ از روستا برمیگشتم یه پیرمردی با موتور زمین خورده بود من ماشینمو همون روز از نمایندگی تحویل گرفته بودم با هزار بدبختی که ایشون خیلی هم وزنش زیاد بود و بماند که ماشینمو کلی خونین و کثیف کرد رسوندمش به بیمارستان .زمانی که با پرستارا پیداش کردیم به پرستار گفت این بهم زده فرار نکنه . شانسم فقط همین بود که ماشینم نو بود و خط و خشی نداشت ۳ مرحله کارشناس ماشینو بازدید کردن و حدود یکماه درگیر بودم بین دادگاه و راهنمایی و رانندگی و کلانتری تا ثابت کردم کار من نبود .بعد رفیم دادگاه همین پیرمرد به قاضی گفت یکی بهم زده فکر کردم این بوده .متاسفانه چنان هم فیلم بازی کرد و گریه کرد که خودم داشتم به خودم شک میکردم .درحالیکه فقط زمین خورده بود ووقتی سوارش کردم خودش گفت زمین خورده .بعد تبرئه شد و رفت . حالا شما میگین توی تصادف باید کمک کنیم ؟من اگه ببینم یکی بمیره هم دیگه صبر نمیکنم .حتی توقف .فکر کنم قانون یجایش ایراد داره که ادما ازش سوء استفاده میکنن .
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 1
    سلام اگر درنیمه نامه درصدی از دیه را به حساب راننده بگذارند ۹۰ درصد بی احتیاطی از طرف راننده کم می شود همین دیه را که همش بیمه می ده باعث بی احتیاطی در رانندگی است رانند احساس مسئولیت نمی کن
    • علی IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      فکر می کنم که بیمه کل خسارت را نمیده. مثلا یه بنده خدا تصادف کرده بود. طرف زخمی شده بود. بیمه تا یه سقفی را داد گفت بقیه اش با خودت. اون هم یه آپارتمان داشت وفروخت بقیه خسارت را داد.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    بعضی ها به خاطر اینکه دیه بگیرن بی جهت خوشون به ماشین مردم می زنند دیه هم زیاد وارسال زیاد می شه این اشتباه هست هرسال دیه را می برند بالا چند سال گذشته شخصی پاش از عقب ماشینم گذشت زیر چرخ ماشین خوب شد مغازه درآن اون دیدن وگرنه ول کن نبود این دیه را هرسال نبرید بالا خطر ناک
  • رضا IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    اگر به متن خبر توجه فرمایید در این خبر نظر یک کارشناس اعلام گردیده و جنبه اجرایی ندارد .طبق قانون بیمه که در موارد تصادف ملزم به پرداخت دیه میباشد صریحآ اعلام شده در صورت هرگونه تصادف راننده موظف میباشد با تماس به مرکز اورژانس فرد مصدوم را با عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل نماید در غیر اینصورت بیمه هیچگونه تعهدی نسبت به پرداخت خسارت ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس