کد خبر 1353999
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
رشد دوباره قیمت محصولات پروتئینی در آخرین روز سال + جدول نرخی

قیمت محصولات پروتئینی مثل گوشت و مرغ در آخرین روز سال هم در حال افزایش است، به نظر می‌رسد انگیزه سودجویی در شب عید از سوی برخی فروشندگان، مهمترین دلیل این رشد قیمت‌ها است .

به گزارش مشرق، امروز ۲۹ اسفند و روز تحویل سال نو  جنب و جوش در همه بازارها بیشتر شده و مردم خود را برای یک اتفاق مهم، نو شدن، تازگی و انقلاب در طبیعت که نشانه ای از تحول دوباره است، آماده می کنند. به رسم دیرین و مهمان نوازی ایرانی ها، دید و بازدید و پذیرایی از مهمان‌ها در این ایام بیشتر شده و نیاز به اقلام و خوراکی‌ها هم بیشتر می‌شود.

‌همین موضوع بهانه‌ای شد تا مجددا گزارشی از آخرین وضعیت محصولات پروتئینی‌ در بازار آماده کنیم و مردم در جریان تازه‌ترین قیمت‌های بازار قرار گیرند و مسئولان هم ضعف ها و مشکلات را برطرف کنند.

گزارش میدانی از منطقه ۱۹ تهران است که به دلیل موقعیت مکانی منطقه می‌تواند میانگینی از قیمت در سطح شهر تهران باشد.

رشد دوباره قیمت محصولات پروتئینی در آخرین روز سال

*مرغ‌ با گرانی همراه شده است/ دهن کجی به نرخ مصوب

بر اساس این گزارش، امروز قیمت مرغ در بازار تا ۴ هزار تومان افزایش یافت و فروشندگان کیلویی ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان می فروختند، ویترین برخی مغازه ها مرغ نداشت روی تابلوی برخی مغازه ها، قیمتی برای مرغ درج نشده بود که دو دلیل داشت یا مرغ نداشتند یا به قیمتی گرانتری می فروختند که نمی خواستند در معرض دید بازرسان باشد.

قطعات مرغ در ویترین مغازه ها پُر بود، قیمت‌هایش هم نسبت به خود مرغ خیلی بالاتر و تا دو برابر هم عرضه می‌شد مثلا فیله مرغ کیلویی ۶۵ هزار تومان بود و بقیه قطعات از ران مرغ گرفته تا ساق مرغ به قیمت هایی بین ۳۲۵۰۰ تا ۵۹۰۰۰ فروخته می شد.

نرخی که ستاد تنظیم بازار برای مرغ مصوب کرده کیلویی ۳۱ هزار تومان است و برخلاف روزهای گذشته امروز مرغ در بازار به نرخ تعیین شده وجود نداشت.‌

مدیر یکی از فروشگاه‌های محصولات پروتئینی در منطقه ۱۹ تهران می‌گوید: امروز مرغ در میدان بهمن (مکان عرضه عمده) ‌به نرخ مصوب پیدا نمی‌شد و دو سه هزار تومان گرانتر خریدیم و الان با حاشیه سود محدود، کیلویی ۳۵ هزار تومان می‌فروشیم.

‌فراوانی قطعات مرغ برخلاف مرغ کامل در بازار دو دلیل عمده دارد نخست، نرخ‌های آنها پایه و مبنا ندارد و تا دو برابر نرخ خود مرغ هم فروشنده‌ها می‌توانند بفروشند که برای آنها سودآوری خوبی دارد و حتی برخی سهمیه‌های مرغ را به صورت قطعه‌ می‌فروشند و دوم آنکه نظارت بر قیمت قطعات مرغ کمرنگ است و بازرسان اگر نظارتی هم کنند بیشتر به مرغ کامل است؛ تا یک ماه پیش قطعات مرغ قیمت مصوبی نداشت به دنبال درج گزارش‌های متعدد در رسانه‌ها، نرخی برای قطعات مرغ تعیین کردند اما مغازه داران در سایه بی نظارتی و انگیزه سودجویی، فروش قطعات را به مرغ کامل ترجیح می دهند.

مشاهدات خبرنگار حاکی است که مشتری‌ها در مواجهه با نبود مرغ کامل، مجبور می شدند قطعات مرغ را به قیمت گرانتری بخرند.

درباره علت گرانی مرغ از مغازه‌دار دیگری پرس و جو کردم، حسن آقا که‌ کاسب قدیمی محل است، می‌گوید: ‌«همه ساله در چند روز عید با افزایش تقاضا قیمت مرغ بالا می‌رود و چند روز پس از عید دوباره پایین میاید این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده‌اند که انبارها پُر است و مردم نگران نباشند».

بنابراین گزارش دولت برای کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد،  قیمت گذاری می کند، نهاده دامی ارز دولتی می‌گیرد و سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار ارز برای آن پرداخت می‌شود، برای اینکه مردم اثر ارز یارانه دار را در زندگیشان لمس کنند دولت نرخ ارزانتری را برای آن تعیین می‌کند. بنابراین اگر قیمت گران‌تر شود مثل این است که ارز دولتی را هدر داده‌اند و به جای مردم عده ای خاص از آن منتفع می شوند.

رشد دوباره قیمت محصولات پروتئینی در آخرین روز سال

*تخم مرغ چند نرخی در بازار از شانه‌ای ۴۳ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان

تخم‌مرغ هم این روزها در بازار چند نرخی است، برخی مغازه‌دارها به همان قیمت مصوب شانه ای ۴۳ هزار تومان می‌فروشند اما مغازه‌های زیادی هم هستند که برای مشتری ها قیمت های ۵۰ هزار تومان به بالا تا ۶۰ هزار تومان برای یک شانه تخم‌مرغ طلب می‌کنند.

‌ستاد تنظیم بازار نرخ هر شانه تخم مرغ را ۴۳ هزار تومان تعیین کرده است، همانطور که در بالا اشاره شد این قیمت گذاری به دلیل تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده های دامی است.

رشد دوباره قیمت محصولات پروتئینی در آخرین روز سال

* قیمت گوشت نسبت به ۲۰ روز پیش گرانتر شده است

قیمت گوشت هم در بازار نسبت به آخرین گزارشی که در ۱۱ اسفند منتشر شد، افزایش یافته است. ‌گوشت گوسفندی نسبت به ۱۱ اسفند امسال، کیلویی حدود ۲۰ هزار تومان و گوشت گوساله کیلویی ۵ هزار تومان ‌رشد قیمت داشت.

در منطقه ۱۹ تهران قیمت هر کیلو ران گوساله ۲۱۵۰۰۰ تومان فروخته می شود. ران گوساله هم کیلویی ۱۷۰ هزار تومان است که نسبت به ۲۰ روز پیش افزایش‌هایی به ترتیب ۲۰ و ۵ هزار تومانی دارند.

رشد دوباره قیمت محصولات پروتئینی در آخرین روز سال

* رشد سه هزار تومانی قیمت ماهی

بررسی میدانی حاکی است‌ ماهی هم نسبت به ۲۰ روز پیش رشد قیمت دارد و در هر کیلو ۳ هزار تومان گرانتر شده است، امروز هر کیلو ماهی قزل آلا ۷۸ هزار تومان فروخته می‌شود که نسبت به سه هفته پیش ۳ هزار تومان رشد قیمت داشته است.

جدیدترین قیمت محصولات پروتئینی
محصول(کیلوگرم) قیمت(تومان)
ران گوسفند ۲۱۵۰۰۰
ران گوساله  ۱۷۰۰۰۰
گوشت چرخ کرده  ۱۲۹۰۰۰
مرغ ۳۵۰۰۰
تخم مرغ(شانه) ۴۳ تا ۶۰ هزار
ران مرغ ۳۲۵۰۰
سینه مرغ بدون استخوان ۶۰۰۰۰
فیله مرغ ۶۵۰۰۰
بال مرغ ۴۰۰۰۰
کتف مرغ ۴۰۰۰۰
کمر مرغ ۴۵۰۰۰
گردن مرغ ۹۰۰۰
ماهی قزل آلا ۷۸۰۰۰
بوقلمون ۴۶۰۰۰
قارچ  ۴۲۰۰۰
جگر گوساله  ۱۸۵۰۰۰
گوشت منجمد ۱۱۹۰۰۰

بنابراین گزارش قیمت محصولات پروتئینی گوشت، مرغ، تخم مرغ و ماهی، تقریبا همگی این روزها در حال افزایش است این در حالی است که اتفاق خاصی رخ نداده که عامل این گرانی باشد، تقاضای نوروز هم به حدی نیست که قیمت ها را اینقدر بالا ببرد.

به نظر می‌رسد انگیزه سودجویی عامل اصلی رشد قمیت ها شده است، مسئولان تولید و تنظیم بازار باید برای کنترل گرانی این گونه محصولات را به موقع به بازار تزریق کنند تا کمبود در بازار وجود نباشد و بهانه گرانفروشی نشود.

همچنین ظرورت دارد نظارت ها و بازرسی‌ها تقویت شود تا عده‌ای سودجو شیرینی ایام عید را به کام مردم تلخ نکنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    2 2
    خوب شد امر کردند فقر را تا آخرسال از بین ببرند و گرنه چی می شد؟؟ شما فکر کنید دولت بنفش که سر کار بود با قیمت نفت ۵۰، ۶۰ دلاری و کار شکنی بعضی دوستان تورم ۴۰ درصد حالا با نفت ۱۰۰ دلاری و این همه کار کشته به قول مرکز آمار تورم ۴۳ درصد یعنی واقعا ایول داره به این همه کاردانی
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      1 1
      تورم دولت نکبت بنفش بالای ۵۰ بود الان هم اشتباه دولت رئیسی پاکسازی نکردن رده های مدیریتی دولت از نفوذی های افسادطلب دولت بنفش است که اینجوری در هر فرصتی سنگ اندازی می کنند
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 2
      ۴۲ سال گفتند و گفتیم طاغوت که اگر نبود چه ها که نمی کردیم و چه ها که نمی شد ، خدا ارحم الراحمین است حالا ۴۲ سال دیگه اصلاح طلبان و ریشه ها شان !! مگر وقتی شعار انتخاباتی می دادند حواسشان به این جماعت نبود ، مگر اینها از عالم غیب آمده اند یادتان که نرفته در عرض شش ماه تورم نصف می کنم!! چی شد حتی با افزایش درآمد نفتی هم سرعت رشد تورم را کم نکردید!!
  • ساکن روستا IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    بدادروستاهابرسیداجناس حدود30الی 4درصدبالاترمیرسه بدست روستاییان نسبت به شهرها!! قنداز19هزارتومن رسیده 25هزارتومن هرکیلو.. تخم مرغ هرکیلو 17هزارتومن افزایش داشته.دخانیات ک هیچ نظارتی اصلاروش نیست الانکه دلارامده پایین بایدپایین بیادقیمتش وگرفتن مالیات ازدخانیات هم ک مجلس مخالفت کردچرابیدلیل میره بالا؟ درسته مصرف دخانیات بده اماقرارنیست ک دیگه ظلم بالای ظلم کنن بملت یه سیگار15هزاری ک روبرچسبشم هک شده 15چرا بقیمت 32تومن میفروشن؟؟ سیگار10تومنی 16هزارتومن اگه نظارتی بودقیمت روی کالابایدهمون قیمت نهایی ومصرف کننده باشه پس قیمت چرتوپرته روش زدن؟؟ تاسف برای ناظرین
  • علی خان IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    دوست روستایی آیا خبر داری قیمت کارخانه خودرو مثلا ۱۲۰ میلیون و تو مثلا ی جوری میخری و میاری بازار آزاد مثلا ۲۰۰ میفروشی ،، سیگار هم همینطور است به ی مغازه بسته ارائه می‌کنند که باید قبول کنه ، در این بسته ی سیگارهایی هست که اصلا فروش نداره و اگه تو نگیری شرکت پخش اصلا سیگار بهت نمیده باید اونها را هم بخری تا ی سال بمونه رو دستت،، و درضمن اون سیگارهای پر فروش را سهمیه ای به مغازه دار میدن شاید به رفقای خود ارفاق کنند ولی بقیه مغازه ها مجبورن سهمیه ۱ یا شاید منت بگذاره ۲ بکس بده ، حتی این ابعادش را در فروشگاه ها هم میبینی ، روغن که رو جلدش زده ۳۳ هزار تومن شرکت ۳۲۴۰۰ تومن به مغازه دار میده در حالیکه این روغن را فروشگاه با تخفیف روی جلد از قیمت شرکت پخش پایین تر میفروشه مثلا روی جلد ۳۳ و فروشگاه میده ۳۲ تومن حالا شما بگید این جا چه اتفاقی افتاده .بیشترین ستم به مغازه های خرده فروشی میشه .امیدوارم جناب ریسی ، ریس جمهور محترم به این بی نظمی بازار پایان بدهد ،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس