کد خبر 1353781
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
ارتش آمریکا تجهیزات نظامی جدید از سوریه وارد عراق کرد

یک کاروان نظامی و لجستیکی ارتش آمریکا از خاک سوریه وارد شمال عراق شد.

به گزارش مشرق، به گفته منابع محلی در شمال شرق سوریه، یک کاروان تسلیحاتی و لجستیک ارتش آمریکا صبح امروز (شنبه) از استان الحسکه وارد شمال عراق شده است.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) این کاروان نظامی متشکل از ۵۲ کامیون با عبور از گذرگاه «الولید» که دولت سوریه آن را غیر قانونی می‌داند، وارد عراق شده است. همزمان خودروهای نظامی ارتش آمریکا نیز این کاروان را همراهی می‌کردند.

به گفته منابع نظامی سوری، به احتمال زیاد محموله این کاروان، تجهیزاتی است که در خلال حملات راکتی و خمپاره‌ای یک ماه گذشته به پایگاههای آمریکایی در شمال شرق سوریه و شرق فرات آسیب دیده‌اند. در ۱۲ اسفند ماه میدان‌های نفتی و گازی «کونیکو» و «الجفره» در استان دیرالزور در شرق سوریه که ارتش آمریکا از آن به عنوان پایگاه‌های خود استفاده می‌کند،  هدف حمله راکتی قرار گرفت و خسارت‌های مادی زیادی بر جای گذاشت.

کاروان نظامی متشکل از ۵۲ کامیون با عبور از گذرگاه «الولید» که دولت سوریه آن را غیر قانونی می‌داند، وارد عراق شده است

ارتش آمریکا بارها اقدام به انتقال تجهیزات نظامی از سوریه به عراق و بالعکس انجام داده و برای این کار گذرگاهی نیز در مرز دو کشور دایر کرده که از نظر دولت بغداد و دمشق قانونی نیست. بر اساس آمار و ارقام جدید وزارت نفت سوریه، روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکا و نیروهای مزدور آن در مناطق شرقی سرقت می‌شود.

آمریکا طی یک دهه از جنگ علیه سوریه به بهانه مقابله با تروریسم و داعش از شبه نظامیان جدایی طلب حمایت کرده و مناطق نفت‌خیز سوریه را اشغال کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ‌آمریکا به صراحت گفته بود که حضور نظامیان آمریکا در سوریه به خاطر چاه‌های نفت است.

هفته گذشته در سیزدهم ماه جاری میلادی نیز ۶۵ کامیون و تانکر حامل بار گندم و نفت از سوریه وارد عراق شد. یک روز قبل از آن نیز ۲۴ تانکر حامل نفت سرقتی سوریه از طریق گذرگاه غیر قانونی «الولید»  وارد خاک عراق شد؛ گندم و نفتی که متعلق به مردم و حکومت سوریه است و مقامات سوریه بارها اعلام کرده‌اند که آمریکایی‌ها نفت و محصولات کشاورزی این کشور را برای مصارف نیروهای خود به سرقت می‌برند.

دولت دمشق بارها با ارسال نامه‌هایی به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل حضور ارتش آمریکا در شمال شرق  و جنوب شرق (پایگاه التنف) سوریه را اشغالگری دانسته است. در استان الحسکه و دیرالزور که تعدادی از پایگاههای آمریکا در کنار چاههای نفتی دایر شده نیز اهالی بارها در اعتراض به حضور این نیروها تجمع کرده و دست به اعتراض زده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ‌آمریکا به صراحت گفته بود که حضور نظامیان آمریکا در سوریه به خاطر چاه‌های نفت است.

از سوی دیگر به گفته منابع عراقی و سوری، حضور و فعالیت ارتش آمریکا در مناطق مرزی دو کشور بستر مناسبی برای رشد و فعالیت تروریست‌های داعش فراهم کرده است. مناطقی که به گفته عراقی‌ها، عمق راهبردی داعش برای تجهیز و اعزام تروریست‌ها به استان‌های عراق محسوب می‌شود. در این راستا «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی از ابتدای سال ۱۴۰۰ سه مرتبه به سوریه رفته و در خصوص تأمین امنیت مشترک مرزها با مقامات دمشق به گفت‌وگو نشسته است.

با تمامی این مسائل، «مک مکنزی» فرمانده سازمان تروریستی «سنت‌کام» شب گذشته در آخرین نشست خبری خود در این سمت گفت که نمی‌داند ارتش آمریکا تا چه زمانی در سوریه باقی خواهد ماند و این مسأله به تصمیم‌گیران در واشنگتن طبق اوضاع میدانی بستگی دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سیامک DE ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    0 0
    وقتی ایران و گروه های طرفدارش به راحتی پایگاه های امریکا را موشکباران می کند و امریکا فقط نظاره گر این موشکبارانها میباشد ،بنابرین تعجب من از این است که کشورهای همچون آلمان و ژاپن و کره جنوبی و.....که ده ها پایگاه های نظامی امریکا در کشورهای شان وجود دارد بطوریکه بخش بسیار وسیعی از خاک سرزمین هایشان را اشغال کرده ،بنابرین این پایگاه های بی خاصیت و بسیار پر هزینه به چه دردشان می خورد ؟
  • DE ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    0 0
    یانکی ها بیرون رفتنی نیستند باید بیرونشان کنیم و گرنه جا خوش می کنند
  • DE ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 0
    این تفاوت بین استراتژی روسیه و آمریکاست روسها بر سر ماندن بشار سرمایه گذاشتندوامریکاییها بر سر منابع نفتی سوریه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس