جنگ جهانی سوم روسیه اوکراین چین

تحلیلگران می‌گویند اشتباهات نظامی یا محاسباتی در منطقه جنگی اوکراین ممکن است به آسانی به وقوع یک جنگ جهانی منجر شوند.

سرویس جنگ نرم مشرق - هفته‌نامه خبری بریتانیایی «ویک» که به‌طور همزمان، در ایالات متحده آمریکا نیز منتشر می‌شود در گزارشی ویژه به احتمال وقوع جنگ جهانی سوم پرداخت و نوشت: با بالا گرفتن تنش میان غرب و دشمنان آنها در روسیه و چین، این نگرانی فزاینده مطرح گردیده که جنگ‌های نیابتی ممکن است به یک منازعه مسلحانه فراگیرتر مبدل شوند. روسیه پس از ۳ هفته نبرد هنوز نتوانسته شهر کی‌یف پایتخت اوکراین را تصرف کند، اما خرابی‌های زیادی در آن کشور به بار آورده است. از سوی دیگر، تحلیلگران بین‌المللی حواسشان معطوف به چند منطقه حساس دیگر است، چرا که پکن ممکن است بخواهد قدرت نظامی خود را در این مناطق طی یک دهه آینده به رخ بکشد.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


آیا در آستانه وقوع جنگ جهانی سوم هستیم؟ / آمریکا و ناتو هر لحظه ممکن است به ورطه جنگ کشیده شوند

آمریکا و ناتو هر لحظه ممکن ا ست به ورطه جنگ کشیده شوند

- روسیه

این نشریه انگلیسی می‌نویسد: در شرایطی که نیروهای روسیه کماکان مشغول «درهم کوبیدن» کی‌یف و سایر شهرهای مهم اوکراین هستند، قدرت‌های غربی «بسیار محتاطانه رفتار کرده‌اند تا از نزاع مستقیم با رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین اجتناب ورزند»، مردی که بیشترین تعداد سلاح هسته‌ای در دنیا را تحت کنترل خود دارد و «بی‌هیچ دلهره و تردیدی به آن می‌بالد.»

اما در حالی که مقامات غربی تا به اینجای کار ایجاد منطقه پرواز ممنوع را مردود دانسته‌اند، مقامات ارشد دولتی، دیپلمات‌ها، و تحلیلگران نظامی می‌گویند این «خطر جدی» وجود دارد که آمریکا و سایر اعضای ناتو «عملاً هر لحظه» به ورطه جنگ کشیده شوند.

یک تحلیلگر ساکن واشنگتن که نخواست نامش فاش شود گفت که چنین سناریویی ممکن است در اثر «اشتباه» روس‌ها اتفاق افتد: «آنها موشکی به داخل لهستان شلیک می‌کنند. چنین چیزی غیرممکن نیست و سپس منازعه خیلی سریع بالا می‌گیرد. اما ما باید پاسخ دهیم. ما نمی‌توانیم پاسخ ندهیم.»

آیا در آستانه وقوع جنگ جهانی سوم هستیم؟ / آمریکا و ناتو هر لحظه ممکن است به ورطه جنگ کشیده شوند

سناریوهایی که ممکن است به جنگ منجر شوند

سایر سناریوهای «پیش‌پاافتاده» تر نیز ممکن است به جنگ منجر شوند. هواپیماهای روسی اخیرا حریم هوایی سوئد را چند بار نقض کردند. یک کشتی باری متعلق به استونی ظاهراً پس از برخورد با مین در نزدیکی ساحل اودسا غرق شد. چنین حادثه‌ای می‌تواند به‌سادگی موجب بالا گرفتن تنش شود.

در همین حال، دبورا هاینز سردبیر امنیتی و دفاعی شبکه «اسکای‌نیوز» گفته که کشورهای متحد «در تلاشند تا یک مسیر میانه را حدفاصل مداخله مستقیم و بی‌عملی در پیش بگیرند.»

این امر ارسال سلاح و مهمات برای اوکراین از جمله موشک‌های زمین به هوا و احتمالاً هواپیماهای جنگی به منظور تقویت توان این کشور جهت دفاع از خود را شامل شده است. با اینکه ارسال تسلیحات دفاعی «به اندازه محافظت مستقیم ناتو از حریم هوایی اوکراین کارایی ندارد»، اما «به وضوح به اوکراین کمک می‌کند تا کار یکسانی را انجام دهد.»

امید می‌رود که روسیه میان این دو مقوله «تمایز قائل شود»، اما به گفته هاینز کماکان سؤالات مهمی مطرح هستند مبنی بر اینکه آیا ممکن است مسکو «سرنگونی یکی از هواپیماهایش توسط یکی از موشک‌های اهدایی آمریکا به اکراین را به مثابه سرنگونی مستقیم آن توسط آمریکا قلمداد کند؟»

آیا در آستانه وقوع جنگ جهانی سوم هستیم؟ / آمریکا و ناتو هر لحظه ممکن است به ورطه جنگ کشیده شوند

خطرات اعلام منطقه پرواز ممنوع

همچنین این خطر وجود دارد که پوتین «زنجیره‌ای از رویدادهای منتهی به جنگ جهانی» را کلید بزند. او برای مثال ممکن است تصمیم بگیرد مولداوی در مجاورت اوکراین را هدف قرار دهد یا از طریق حمله به یکی از کشورهای عضو ناتو، «اتحاد میان اعضای ناتو را مستقیماً بیازماید. دنیا توانایی محدودی جهت جذب این ضربات و عدم مواجهه با فروپاشی امنیتی دارد. این امر پیشاپیش تا حد نهایت به بوته آزمون گذاشته شده است.»

مارکو روبیو سناتور آمریکایی در خصوص ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین به‌رغم درخواست‌های رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی هشدار داده است. روبیو در مصاحبه با برنامه «این هفته» شبکه ای‌بی‌سی اظهار داشت: «منطقه پرواز ممنوع به یک تکیه‌کلام تبدیل شده است. مطمئن نیستم که مردم زیادی معنا و مفهوم آن را کاملاً بدانند.»

او افزود: «اینگونه نیست که قانونی تصویب شود و همگان مجبور به تبعیت از آن باشند. چنین چیزی به معنای تمایل جهت سرنگون‌سازی هواپیماهای روسیه و اساساً آغاز جنگ جهانی سوم است.»

آیا در آستانه وقوع جنگ جهانی سوم هستیم؟ / آمریکا و ناتو هر لحظه ممکن است به ورطه جنگ کشیده شوند

چین بزرگ ترین اولویت سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا

- چین

در ادامه این گزارش آمده است: ریچارد مور رئیس سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا «MI۶» سال پیش هشدار داد که قدرت گرفتن چین «بزرگ‌ترین اولویت» این سازمان مخفی است، چرا که پکن «به انجام عملیات‌های جاسوسی در مقیاس گسترده ضد انگلیس و متحدانش ادامه می‌دهد.»

مور گفت که «صفحات تکتونیک در حال جابجایی هستند» و چین تمایل بیشتری جهت اثبات قدرت خود نشان می‌دهد.

او در نخستین سخنرانی علنی خود در ماه نوامبر در اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی گفت که «توان نظامی رو به رشد» پکن و تمایل به اتحاد مجدد با تایوان در صورت نیاز با استفاده از زور «یک چالش جدی متوجه ثبات و صلح جهانی می‌کند.»

اظهارات وی هفته‌ها پس از آن بود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت که کشورش متعهد به دفاع از تایوان است، هرچند کاخ سفید بعداً در بیانیه‌ای «پافشاری کرد» که سیاست «ابهام راهبردی» آمریکا کماکان پابرجاست. سیاست مزبور «این نکته مبهم را باقی می‌گذارد که آمریکا دقیقاً چگونه واکنش نشان خواهد داد.» بسیاری از کارشناسان معتقدند که اکنون وقت ایجاد شفافیت بیشتر است.

نه چین و نه آمریکا به دنبال مصالحه نیستند

لفاظی بایدن «شاید بازتاب‌دهنده تمایل جهت تندتر ساختن لحن آمریکا به منظور مقابله با قابلیت‌های جدید چین است، قابلیت‌هایی ــ نظیر قطع کابل‌های زیر دریا، قطع ارتباط اینترنتی، و جلوگیری از تردد محموله‌های گاز مایع ــ که اقدامات زیرکانه‌تر از حمله مستقیم را امکان‌پذیر می‌سازند.»

تنش‌ها در دریای چین جنوبی کماکان بالا هستند. پکن پهنه آبی در نزدیکی سواحل شرق آسیا را قلمرو حاکمیتی خود می‌داند، در حالی که واشنگتن «نظامی‌سازی منطقه توسط چین را به منزله بازنویسی آشکار حقوق بین‌الملل» قلمداد می‌کند. هیچکدام از طرفین از موضع خود عقب نمی‌نشیند ــ و هیچکدام علاقه‌مند به مصالحه به نظر نمی‌رسد.  

بایدن سال پیش گفتگوهای مجازی با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین برگزار کرد تا، به اعتقاد استیون مکدانل خبرنگار بی‌بی‌سی در چین، اطمینان حاصل کند که رقابت میان دو کشور «در اثر سوءتفاهم در یکی از مناطق حساس دنیا به سمت جنگ مسلحانه کشیده نمی‌شود.»

او توضیح داد که کنفرانس مزبور یک «تلاش راستین به منظور آغاز دوباره» بود و توانست «روابط ژئوپلیتیکی جهانی را به نحو ملموسی تغییر دهد.»

آیا در آستانه وقوع جنگ جهانی سوم هستیم؟ / آمریکا و ناتو هر لحظه ممکن است به ورطه جنگ کشیده شوند

آیا آمریکا می‌تواند چین را از شروع یک جنگ گرم باز دارد؟  

هفته‌نامه ویک در پایان گزارش خود مدعی شد: مایکل بکلی استادیار دانشگاه تافتس و هال برندز استاد امور جهانی در دانشگاه جان هاپکینز به نشریه «آتلانتیک» گفتند که مقامات پنتاگون محتاطانه به این می‌اندیشند که چین ممکن است «در مقطعی طی دهه آینده» یک منازعه نظامی در تنگه تایوان یا سایر نقاط حساس به راه بیندازد. آنها گفتند با اینکه بایدن شاید تأکید کرده باشد که آمریکا به دنبال شروع یک جنگ سرد جدید نیست، اما «نگاه به روابط میان آمریکا و چین از چنین منظری اشتباه» است. جنگ سرد با چین از مدت‌ها قبل در جریان است. سؤال درست این است که آیا آمریکا می‌تواند چین را از شروع یک جنگ گرم باز دارد؟»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مهدی IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    55 60
    یک جنگ فراگیر به هیچ وجه دور از انتظار نیست تاریخ تکرار میشود وفقط شکل ان تغییر میکند ولی از نظر ماهیت این انسانها همانها هستند بایک روکش جدید اما با همه خطراتی که یک جنگ فراگیر برای کره زمین وجود دارد اما انسانها تابع عقل نیستند واز لحاظ ماهوی انسان امروز با انسان هزار سال پیش هیچ تغییری نکرده است
    • تبریزی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      15 1
      به قول شهید آوینی، تاریخ تکرار نمیشود و این انسانها هستند که تاریخ را تکرار میکنند
    • مهدی IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 20
      جنگ جهانی سوم رخ نخواهد داد بلکه چهل پنجاه سال دیگر خواهد بود! چون در آن زمان حکام کشورها اکثرا سفیه و بیخردند اما الان حکام در جهان عاقل تر و محتاطترند! در آینده خصوصا امسال فقط همین جنگ و تنش روسیه و چین با اکراین و تایوان، تنشهایی هم در اروپا، و نبرد مهم ایران و جبهه مقاومت با اسرائیل و آمریکا و ناتوی عربی خواهد بود!
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      17 3
      برای چی؟ در آغل گوسفند و بز که اروپا باشد سرو صدا است چه ربطی مثلا به چین دارد یا به ایران و پاکستان و هند و....با این قمپوزهای نگاه از بالا به دیگر کشورها که گوش بفرمان غرب آماده هر فرمانبری هستند دقیقا نقطه نفهمی غرب است - از این خبرها نیست - اروپائیها آن قدر همدیگررا بکسند که نسلشان در بیاید.
    • علی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      3 8
      بزنید بجنگید ،جمعیت کره زمین دیگر قادر به اینهمه ظرفیت ندارد
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 13
      روسیه با کشتار اوکراینی ها و ریختن خون بیگناهان در حال تست اتحاد غربی است....بسیار باید کشته شوند تا پخته شود خامی!
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 59
      شعری را دروصف مقاومت جانانه اوکراینی ها که دست کمی از مقاومت مردم خونین شهر در برابر عراقیهای بعثی ندارد سروده ام وتقدیم میکنم به ملت همیشه قهرمان و مقاوم اوکراین " اوکراینی ها پیروز باشید درخشنده چون خورشید باشید اوکراین نامت جاوید بادا درخشنده چون خورشید بادا"
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      4 1
      آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
    • US ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      10 6
      در روایات امده قبل از ظهور جنگ جهانی میشه و قحطی بزرگی اتفاق میفته
    • US ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      8 3
      در روایت امده قبل از ظهور دو سوم مردم جهان بوسیله بیماری و جنگ کشته می شوند
    • DE ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      21 2
      در روایات نیامده ولی اون چیزی که ما می‌بینیم یک کشوری هست به نام آمریکا که می‌کشد، غارت می‌کند، حمله می‌کند و اشغال می‌کند بدون اینکه به کسی جوابگو باشد و اسمش را هم دموکراسی لیبرالیزم گذاشته. البته این ظلم و کفر هست که در روایات بسیار آمده.
  • علی IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    16 7
    امریکا تمام مردم ایران را سر کارگذاشته نه توافقی وجود دارد ونه تحریمی لغو میشود پس بهتره خیلی سنگین به این زندگی عادت کنیم اگر می خواهید ایران قدرتمند شود باید بمب اتم ساخته بشه تا کسی نگاه چپ به ما نکند
    • یک ترک IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      10 8
      جنگ اوکراین نشان داد توافق بین قویتر و ضعیفتر غیر اتمی فقط یک نتیجه دارد تجزیه ان کشور برای جلوگیری از تجزیه ایران ما باید بمب اتمی داشته باشیم
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      8 2
      ما در ایران ترک نداریم جناب ترک ما هم یک آریایی هستیم بسیار هم مفتخر تر از تو
  • محسن IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    8 1
    آقا مطمئن باشید جنگ جهانی اتفاق نمیافته سیاستمدار کهنه کار ما مرحوم هاشمی مگه نمیگفت الان دنیای تعامل وگفتگو و صلح است. و دوران جنگ و موشک تمام شده
  • NL ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    17 5
    قحطی بزرگ در راه است. مسوولان به فکر باشید به فنا نریم
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    5 2
    کیف جنگ طلبان کوک می شود .کسانی که غیر از افکار جنگی چیزی برای عرضه ندارند . مثل دمل چرکین تا خون نیفتد و گند آن بیرون نریزد خوب نمی شود .
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    4 20
    پوتین قبلاً گفته اگر روسیه نباشد بهتر است دنیا نباشد . بارها دنیا را تهدید به بمب اتم کرده . کوتوله نادان فکر می کند خیلی با هوش و درایت است .
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    6 0
    وزارت خزانه داری آمریکا عصر روز چهارشنبه، تحریم‌های جدیدی را علیه چند نهاد و یک فرد ایرانی اعمال کرد.... دموکرات‌ها را در اجماع سازی بین المللی دست کم نگیرید .
  • حسین IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    4 2
    مقاله هفته نامه با دو هفته تاخیر ترجمه و چاپ شده
  • غلامرضا DE ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    5 0
    یه تحلیل واسه مردم خودشونه زیرا اونا که باید به فهمند فهمیدند اگه امریکا جرعت حمله داشت به ایران حمله می کرد بعد موشک باران عین العسد این امریکا بیاد واسه لتونی استونی جنگ با روسیه رو به جون بخره واسه چی همه زیر ساختهای خودشو در معرض جنگ هستهای با روسیه قرار بده واسه استونی لتونی یا بالکان ناتو فکر میکنه بعد اوکراین لتونی استونی است میخواد رجز بخونه تا روسیه رو بترسونه تحریم هم واسه اینه نه بخواطر اوکراین تلاس خودشونو می کنند تا روسه تو باتلاق اکراین باشه
  • حسين DE ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    9 0
    صرف نظر از مسائل مطرح شده در اين هفته نامه درست و يا نادرست ،نظم نوين جهانى در حال شكل گيرى است،روسها در حال توسعه جنگ هيبريدى هستند و تا اينجا تا حدود خيلى زيادى موفق عمل كردند، از نظر نظامى تقريبًا تا هشتاد در صد به اهداف خودشان رسيده اند،از نظر ديپلماسى تونستند آمريكا و اتحاديه اروپا رو فعلًا پاسيو كنند،هنوز آنگونه كه بايد و شايد از سلاح صدور نفت و گاز استفاده نكردند،ولى با صدور گاز در قبال دريافت روبل غربى ها رو دچار چالش كردند،ما بايد با يك سياست آكتيو وارد باشيم،پيروزى آمريكا و ناتو در اين ماجرا يعنى يك شكست سنگين براى ما و كل منطقه غرب آسيا،آمريكا و اروپا ميخواستند با عضويت اوكراين در ناتو و محاصره كامل روسها و تضعيف آن به سراغ غرب آسيا و قبل از همه به سراغ ما بيايند،ما بايد با حفظ استقلال و منافع ملى خودمان از روسها در اين جنگ حمايت كنيم چون در هر حال نتيجه و پايان اين جنگ تا حدود خيلى زيادى به منطقه ما و از جمله خود ماهم مربوط ميشود،ابتكار عمل و اتخاذ سياستهاى درست ميتواند ما را در تسريع روند نظم نوين جهانى كه ناگزير است يارى كند،تعصبات را كنار بگذاريم و با خرد سياسى تصميمات درستى بگيريم،غفلت جايز نيست.
  • ناشناس IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 13
    چین و روسیه به سرنوشت آلمان و ژاپن در جنگ جهانی دوم مبتلا میشوند
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      5 1
      او دو تا منابع نداشتن و فقط تکنولوژی داشتن ولی الان برعکس هست
  • عقل خوب چیزیه IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 13
    پوتین وبایدن عاقل تر از این هستند که جنگ جهانی را کلید بزنند شما این سیاست مدار ها را چه فرض کرده اید؟؟؟ این ها سیاستمداران کار کشته دو ابر قدرت هستند حالا چه مشاوران کار کشته و زبده ایی دارند بماند کشور های اروپایی که به کنار رئیس جمهور چین و هند کسانی هستند که کار و زندگی 3میلیارد نفر از مردم زمین را اداره میکنند!!!جنگ جهانی؟؟؟سر چه چیزی؟؟سر هیچ و پوچ؟؟؟باهم بجنگند که یک حلوای مفتی گیر مسلمان ها بیاید؟؟؟نه چین و آمریکا وروسیه همدیگر را از بین ببرند تا مسلمان ها به آرزوی دلشان برسند و بشوند ارباب عالم به به به چه نتیجه ایی!!!! فکر کردید همه سیاست مدار ها مثل عده ایی هستند که سرشان پر از ایدئولوژیی وقوم پرستی و مهومات وخرافه است؟؟؟ آَش شورابایی از پان اسلامیست و قوم گرایی و خرافه و حرص به قدرت و جنون خیانت و........ مثل صدام ورجب و اسامه بن لادن و اشرف غنی و محمد بن سلمان ...... این ها سیاست مداران ما هستند نتیجه کارهایشان هم که به همه معلوم است
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    4 0
    جغلهای خودبزرگ بین؛ دیوانگی آلمانها و انگلیسی ها و.. در قاره اروپارا بنام جهان جنگ جهانی می گویند در هر جنگ داخلی اروپای وحشی را برای مردم جهان به همین چاخان می گویند جنگهای جهانی اول و دوم که دروغ است جنگ داخلی قاره اروپا و کشورهای اروپائی با یکدیگر نام واقعی آن جنگها است- امروز و روزگارها هم باید این چشم گربه ای ها بدونند که این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست به مرزهای هر کشوری نزدیک شوید باید افقی برگردید - جنگ درون اروپای وحشی را بی خودی بزرگ نکنید. البته ماهم در ایران به اصفهان می کوئیم نصف جهان مثل اروپائیها چخان می دونیم اروپا جهان نیست
  • تماشاچی IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 3
    درسته به این جنگ کمتر در داخل کشور توجه میشه ولی اگه به حرفهای سران اروپا توجه کنید حساسیت این جنگ رو متوجه میشین.
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    8 0
    قطعا کشورهای غربی و همپیاناش بشتر از ما ضرر خواهند کرد
  • از شهرستان سراب IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    5 4
    اتفاقا احتمال جنگ جهانی سوم کم هم نیست آمریکا و غرب و ناتو شاید منتظرند روسیه وارد جنگ فرسایشی بشه و تضعیف شده و طی یک حمله غافلگیرانه به روسیه حمله کنند و یا در خوشبینانه ترین حالت با تسلیح اوکراین ضرباتی به روسیه بزنند
    • DE ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      18 3
      عوجون روسیه بیشترین و سریعترین و پیچیده ترین و وحشتناکترین بمب های اتمی در جهان را دارد و در زیر دریا و اقیانوس مانند ایستگاه فضایی میر ایستگاه اتمی دارد این غیر از زیر دریایی های اتمیست و سایر اتم متم توتوله گاو حسن چه جوره ببخسید قاطی شد و سایر موشک های اتمی آن در سراسر روسیه مخفیست فقط کافیست یکی از آنها را ناتوی صهیونیستی و یا گاوچرانها منفجر کنند بیش از 5000 آماده شلیک هستند. روسیه اگر ضعیف شد قبل از اینکه تکه تکه بشه بره پایین کل اروپا و امریکا را هم با خودش میبره پایین به جان جان کریه .این تحلیل ها برای خراب کردن روحیه مردم روسیه است که مانند غربگداهای ما اونها بریزند در خیابان اگر موسویشون رای نیاورد و به همه جا اغتشاش کنند. الان این یارو حجریانه داره آماده اغتشاشیدن میشه .میخواد به همه جا اغتشاش کنه چون این تنها هنر این جماعت خفاش کور غزبگدای نوکر امریکا ست
    • DE ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      6 3
      یادت باشه جنگ جهانی چهارم با چوب و سنگ و تیرکمون خواهد بود چون دیگر چیزی از دنیا در جنگ جهانی سوم نخواهد ماند. روسیه بزرگترین کشور دنیاست و حتی اگر صدها بمب اتم در منفجر شود احتمال زنده ماندن خیلی انسان‌ها وجود دارد ولی اروپا در دوساعت نابود می‌شود و آمریکا هم که اکثرا در غرب و شرق آن ساکن هستند به راحتی به زانو خواهد افتاد.
    • از شهرستان سراب IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      3 1
      یک تنه نمیشه روبروی کل دنیا ایستاد روسیه ازین هنرها تنونسته فعلا در اوکراین انجام بده با 18 پهپاد نصف تجهیزات زرهیش نابود شد
  • DE ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    5 1
    ..... از لحاظ ماهوی انسان امروز با انسان هزار سال پیش هیچ تغییری نکرده است//چرا تغییر کرده است امروز انسانهای مدرن با اینکه همه شون گوشی دستشونه متاسفانه هیچکدام جدا گوشی دستشون نیست و خواب و منگ و گیج و مشغولند و انسانهای سابق با اینکه اصلا گوشی دستشون نبود و گوشی هنوز اختراع نشده بود ولی خیلی بیشتر گوشی دستشون بود. فقط فلاسفه و شعرا و عرفای قدیم را ببین بعضا حتی از زمان الان ما جلوتر بودند.
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 0
    حتی به سرنخ نزدیک هم نیستیم چه برسد به آستانه جهانی جهانی سوم ...! پروپاگاندای رسانه ایست که نثل همیشه یا سرگرم کند یا فضا رو برای لحظه ای غبار بپوشاند تا اتفاقی از نظرها پنهان شود.
  • mojtaba SE ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    14 1
    اگر یک موشک تو لهستان که هیچ ,ده تا موشک هم از قصد تو وسط لندن بزنن ,انگلیس و امریکا نه تنها هیچ غلطی نمیکنن ,بلکه ده تا دلیل هم میارن که روسیه زده که زده..چون انگلیس و بازوی نظامیش امریکا دنبال تصاحب دنیا از راه کلک و ریا هستند و جون مردم پشیزی نمیارزه و همچین ماهیتی اصلا معنی احترام نمیدونه چی هست و تنها راه برخورد باهش (انگلیس و امریکا)تحقیر کردنش است و لازم باشه له کردنش است ,که روسیه اعلام آمادگی کرده برای کتک زدنشون..و ما باید الان از روسیه تمام قد حمایت کنیم که تا زیر 5 سال آینده که میخواهیم مستقیما حمله و اصلاحات سرزمینی کنیم (نقشه ایران نادرشاه) روسیه پشت ما تمام قد بایسته ..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    1 16
    یارو یه اوکراین نمیتونه بگیره . جنگ جهانی؟!!! :))))
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 0
    ج / بله چون غرب دوست ندارد اوکراین ببازد وجنگ فرسایشی وپراز هزارواقعه خطرناک جهانی است . ۲ ،،،/ زلنسکی از درک أنچه بوده‌است یاخواهدبود عاجز یاماموریت یهودیتی دارد ،،/۳ روسیه تا اوکراین بی سلاح وبی دفاع نشود ول کن نیست و زلنسکی نمی‌پذیرد ،،،/ اگرجنگ جهانی نشود هفت هشت ساله میشود و لهستان و...هم درگیرمستقیم میشوند ،،/ زلنسکی وپوتین می‌توانند مصالحه کنند اما نه ! ۵ / به من چه ؟ شعاراکثریت دنیاست . جنگ در جاهایی مثل سوریه ازطرف روسیه گسترش نیابد ومیدان نبرد به أنجا هم کشیده میشود ،/ نمیدانم چه میشود اما حس ششم میگوید جنگ اتمی میشود حوادث کوچکتر منجر به دو جنگ جهانی شدند اینکه شده کل دنیا با روسیه و چین !
  • JP ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 0
    مگه جهان فقط اروپا و آمریکاست که جنگ اینا جنگ جهانی باشه ! تو جنگ "جهانی" دوم این غربی های کثیف با اینکه ما بیطرف بودیم ولمون نکردن این آشغال ها سعی میکنن دوباره این کارو انجام بدن اما این دفعه کور خوندن
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 5
      اگر در جنگ دوم ایران اعلام بی طرفی نمی کرد صد در صد تجزیه می شد. مهم این یود که تمامیت ارضی کشور از بین نره که نرفت برخی اوقات خودنمایی ها و منم منم کردن سیاستمداران کوته فکر کار دست یک ملت می دهد.
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      0 0
      سؤال همین است - چرا بی مورد کشور ایران را اشغال کردند - چرا برای تحقیر ملت ایران پادشاه ایران را برداشتند - ابتدا گفته بوده اند می خواهیم از راه ایران به جبهه شرقی کمک کنیم سؤال این است متقلبهای آدمکش شما باید از خرمشهر وارد می شدید و مسیر شمال بجنوب در جلفا می رفتید برای کمک ولی سربازان آمریکائی و.. در تهران و بسیاری از شهرهای ایران بزرگ چه غلطی می کردند؟
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 0
    اتفاقی عجیب روزولت بایدن هردو در شرایطی رییس جمهور شدن که آمریکا سخت در تلاش بود درگیر جنگ نشه
  • مرتضی خان IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    1 0
    اینوقت سحرگاهان از خالق کائنات می خوام که زودتر جنگ جهانی سوم شروع بشه و مردم جهان از دست زورگویان جهان خلاص شوند‌. جنگ همیشه بد نیست ؛جنگ یک تولد بزرگ است.
  • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    1 1
    اگر شرایط موجود،در قبل از جنگ های جهانی اول ودوم را بررسی نمائیم،،،قطعا،شرایط امروز دنیا بسیار متفاوت از گذشته است،،تهاجم هیتلر به لهستلن وبعد نقاط دیگر ، فراگیر بود،،،وتما دنیا تقریبا ، با او طرف بود،،ودوم ااینکه سطح آگلهی جهلنی بسیار بالاتر رفته وکشورهای موثر وقدرتمند اقتصادی ،نظامی بیشتر شده،،رابطه اقتصادی بسیار بالا ،شرایط سخت جنگ هسته ای ا را تقریبا غیر ممکن کرده،،انشالله ،هرگز تکرار نخواهد شد،،،،زنده باد صلح وانساندوستی
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      2 0
      سگها و گربه ها در قاره اروپا باهم جیغ واق کردند - اسم جنگ در قاره اروپارا جنگ جهانی نگذارید - اصلا جنگ میان همه کشورها متصور نیست.
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    9 0
    قدرت های غربی فعلا در حال برپایی بزرگ ترین عشرتکده‌ی تاریخ از زنان و کودکان اوکراینی هستند. یک روز مردم اوکراین آگاه خواهد شد که آمریکا کشورشان را خراب کرده
  • US ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 0
    دیگه وقت عمله نباید به خاطر مصلحت خانواده و غیره سکوت کرد
  • DE ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    5 0
    اگر روسیه همه زیرساخت های اوکراین رو با این رویه خاکشیر کنه حتی بدون گرفتن کیف به هدفش میرسه و اوکراین به لیبی پاره پوره تبدیل میشه. بازسازی اوکراین سالها وقت میخواد ولازمه منابع مالی اروپایی هاست که به ضعیف شدن مالی اروپا منجر میشه. دراین وسط امریکاسود اصلی رو برده و هزینه ای برای شرارت هاش پرداخت نمی کنه. اسلحه های بنجولش رو هم فروخته. کلی پول به جیب میزنه.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    4 0
    تا سه ماه دیگه کی‌یف سقوط خواهد کرد و البته ناتو و امریکا هیچگاه نخواهند توانست بیش از این دخالت کنند. به اندازه کافی تروریست و نیونازی به اوکراین اعزام کرده اند و البته حقوق های بالای ده هزار یورو در ماه دارند. در اروپایی که مردم گرینه و وحشی نگه داشته میشوند به این حقوق هر کسی وسوسه میشود برود. این سازمانهای تروریستی که ثبت نام میکنند بصورت قانونی دفتر دارند. در واقع ناتو لشگر تروریست ها و البته افراد تحصیل کرده و بد بختی هست که بخاطر پول مجبور هستند برایشان اسلحه طراحی کنند و با سلاحهای کشورهای دیگر را کپی بزنند. بخاطر همین شرایط زندگی بخور و نمیر و البته تحصیل رایگان در اروپا هست که ناتو و عوامل برده دار ساخته شده. البته این افراد بیخانواده و حرام زاده که برایشان به جنگ میروند خیلی ترسوتر از آنی هستند که بتوانند با جهادی ها مقابله کنند. البته جهادی ها همه اروز به سالهای قدرتمند مجهز هستند و اگر به اوکراین اعزام کردند مطمئنا دخل تمامی این تروریستها و نازی ها خواهد آمد همانطور که در سوریه دخل شان آمد انشالله در یمن نیز دخل اشغالگران وابسته به ناتو نیز خواهد آمد و چیزی از آرامکو باقی نخواهد ماند
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 3
    چین غول زمان صلح هست و در صورت وقوع یک جنگ فراگیر کوتولوله ای بیشتر نیست
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    4 0
    وقتى نمايندگان روسيه واوكراين كه درتركيه مشغول مذاكره باهم هستند اعلام ميكنند مذاكرات مثبت ورو به بيشرفت است وامريكا انرا رد ميكند به اين معنى است كه مخاطب روسيه ناتو است ونه اوكران وجنگ درحريان بين ناتو وروسيه است ولى به شكل محدود وامكان گسترش ان زمينه مساعد ندارد
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    1 10
    هیچ اتفاقی نمی افته پوتین الان هم به اشتباه خودش پی برده وفهمیده که توی چه باتلاقی گیر کرده وجهش توی کل جهان خراب شده وتحریمها بعد از مدتی کمرش رو میشکنه وضعف اقتصادی باعث تجزیه روسیه میشه مطمئن باشین پوتین به گرفتن امتیازکوچکی بسنده میکنه ونیروهاش رو به عقب میکشه
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      6 1
      روسیه به اعتقاد کارشناسان این جنگ اول و اخرش نخواهد بود و تجزیه مرحله ای اوکراین را روی میز گذاشته هر 5 یا شش سال به اوکراین حمله و بخشهایی از ان را تجزیه خواهد کرد تا درنهایت این کشور به کلی از جغرافیا حذف شود
    • DE ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 0
      تو که اینقدر فشنگ تهلکل سیاسی میزنی ح اسن باه شبها در گاوصندوق بخوابی که ندزدنت. چون دوتا از این پیشگویی ها بکنی کار چین و کره شمالی و صدتا کشور دیگه تمام شده. مواظب باش سازمان سیا مخ های سیاسی مثل تو را میدزدند میلونها دلار میفروشند. خواستند بفروشنت یادت باشه ۱۰ درصد دلالیش رو باید به خودت بدهند.
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 0
    اگر آمریکا و انگلیس با راه اندازی این جنگ اوکراین و ایجاد ناامنی در اروپا نتوانند اقتصاد خود را به رده اول و موقعیت قدیم در جهان برسانند مطمئنا سراغ چین و کره و ژاپن می‌روند و اگر اون هم جواب نداد باید منتظر جنگ سوم باشیم. اینان هیچگاه منتظر نمی مانند که چند سال دیگر بشوند کشورهای درجه دوم دنیا.
  • US ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    1 6
    یکی باید این هیتلر ۲ را سرجایش بنشاند . اینطورنمی شود که پست ریاست جمهوری ابدی شود
  • علی خان IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 4
    آدم بی ایمان وقتی پیر می‌شود فقط وفقط به فکر خودش است . او می دانند مرگش نزدیک شده و بنابراین به فکر این است که حالا من از این دنیا میروم ولی چرا بقیه بمانند و زندگی کنند ،قصه همین است و خداوند شر این فتنه گران را از سر ما مسلمین کوتاه نماید همگی باهم فقط بگیم ، الهی آمین از ته قلب
  • DE ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 0
    آیا در آستانه وقوع جنگ جهانی سوم هستیم؟ بستگی داره به این که صهیونیست جنایتکار مافیای هزاران بیلیاردی اسلحه چه بخواهد.تا این غده سرطانی جراحی نشده است تا جنگ جهانی دهم را هم باید حساب کرد .زیرا صهیونیست یک بشکه بدون ته است هرچه درون آن بریزی پر نمیشود. وجالب اینجاست که اتفاقا احمق ترین و نفهم ترین و دیوانه ترین و بیفکر ترین قوم همین صهیونیستها هستند چون اینقدر احمق و نفهمند که هنوز درک نکرده اند از این همه ثروتی که بر خون و جنایت و کشتار و قتل دزدی استوار است آیا میتوانی یک سوزن خیاطی آن را با خودت به آن دنیا بِبَری؟؟؟ غیر از بار گناه آن ؟؟ اگر ذره ای شعور داشتند دست از جنایت برمیداشتند . تا کنون هزاران شغال صهیونست در بالاترین پست های جنایت سقط کرده اند بدن نجس آنها را حتی کرمها حاضر نیستند بخورند فقط میکروبها الان غیر از لاشه متعفن پوسیده ازشون چی مونده و یک عمر خیانت و جنایت و خونریزی و غصب اموال ودزدی و غارت. چی با خودشون بردند؟؟ تازه احمق تر از اونها یک مشت اراذل و اوباش غربگدای نوکر و کاسه لیس صهیونیست.
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    1 9
    شعری را دروصف مقاومت جانانه اوکراینی ها که دست کمی از مقاومت مردم خونین شهر در برابر عراقیهای متجاوز بعثی ندارد سروده ام وتقدیم میکنم به ملت همیشه قهرمان و مقاوم اوکراین " اوکراینی ها پیروز باشید درخشنده چون خورشید باشید اوکراین نامت جاوید بادا درخشنده چون خورشید بادا"
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      6 1
      نامرد مقایسه درست کن اکراین چه به خرمشهر
    • حامد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      حداقل قرص هاتو بشور بعد بخور.....
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 2
    چیزی به نام ارتش اوکراین وجود ندارد ارتش روسیه فقط تروریست ها را در پیش رو دارد و می تواند براحتی کیف را دور بزند نباید به شرق و جنوب اوکراین بسنده کند
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    4 1
    روسیه قطعا از کیف عقب می نشیند چون شرق و جنوب اوکراین را جدا کرد کیف هم قبول کرد پس مذاکرات بزودی به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهد کرد البته بعد ماریوپول میکولایف و اودسا کمی کار دارد یعنی یک سرویس کوچولو لازم دارد
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 1
    جنگ اوکراین در کوتاه مدت به ضرر روسیه در بلند مدت یک جور سرمایه گذاری و به نفع وسیه است چون هژمونی امریکا را در اروپا نابود می کند
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 0
    یحتمل زلنسکی بخشهای شرقی رودخانه و جنوبی اوکراین را به روسیه واگذار نموده و روسیه نیز از تصرف کیف صرف نظر کرده است
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 1
    کشور اوکراین باید تبدیل به کشور فدرال شود به سه بخش غربی و شرقی و جنوبی تقسیم شود که بخش غربی برای اوکراینی ها و بخش های جنوبی و شرقی برای روس ها
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    4 0
    بایدن دارد به روسیه خدمت می کند بهانه دست روسها برای حمله به اوکراین و تشکیل امپراطوری روس را داد و از طرف دیگر اتحادیه اروپا رانابود اقتصادی کرد
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 1
    پوتین اصلا به مناطق اوکراینی نشین حمله نکرده و نخواهد کرد بلکه هدف وی مناطق فرهنگی روس زبان است و مثل دونباس دنبال افزایش حس قومیت گرایی در سایر استان های اوکراین در میان روس زبان هاست حتی ناتو در اوکراین غافلگیر شده است گذشت زمان این روباه روس را بیشتر می شناساند
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    5 1
    فقط تروریست های بین المللی در خاک اوکراین با ارتش روسیه می جنگند از جبهه النصره تا بازنشسته های ارتش اسرائیل و 17 کشور دنیا روسیه برای تصرف باقیمانده اوکراین باید بمباران و موشک باران فرشی را جایگزین نماید
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    5 2
    روسیه باید استان سومی و میکولایف و اودسا را نیز تصرف نماید بعدمساله فدرال کردن اوکراین را مطرح نماید
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 3
    روسیه باید از موشک باران گراد و بمباران فرشی برای تسلیم تروریست های اوکراینی داعشی و جبهه النصره استفاده کند
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    1 0
    آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 0
    آمریکا سعی کرده پوتین را دزد و جنایتکارو دیکتاتور قلمداد کند ولی بعدش همین بایدن حرفهاش پس گرفته چون متوجه شده با هرکسی طرف نیست خلاصه مسجد جای.... نیست. ترامپ هم اینها رو میدونه و برای همین خودش رو وسط می‌اندازه و حتی پوتین رو تشویق میکنه کارهای هانتر را برملا کند. حتی افشای آزمایشگاه‌های بیولوژیکی رو. خلاصه آنکه سعی کردند ولی نتوانستند و جنگ بزرگی در پیش نیست حتی با آن حجمه جنگ روانی.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    4 0
    مگه الان نیست . اوکراین اکنون منشکل از آموزش دیدهای نئو نازی و فاشیستی توسط آمریکا و غربی ها و همچنین نیروهای غیر رسمی که از اکناف در آنجا جمع شده و ناتو هم در لهستان لتونی و استونی و لیتوانی حضور دارند و انواع و اقسام سلاح از آمریکا انگلیس آلمان و غیره روانه شده و ادامه دارد ، اسرائیل هم چراغ خاموش همه گونه در کنار زلنسکی و توابع ایستاده . روسیه بنوعی پیش دستی کرد و وارد شده . اما این جنگ اگر هم دو کشور بتوافق هم بخواهند برسند از جمله آمریکا باز با بهانه ، قصدهای خود را دنبال خواهد کرد . همان وابسته بودن جهان به سلاح و دلار آمریکا .و ضعیف ساختن رقبا. امکان شیوع حداقل بسمت اروپا در آینده . در صورت موفقیت روسیه در اوکراین و ادامه مخالفت ناتو ، هست .
  • ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 2
    دریده سگ و گربه در اروپارا به جهان تسری داده اند - هیتلر وحشی و رقبای وحشی اروپای او در یک قاره با هم نساختند در آسیا و آمریکا جنگ نبود بی خودی و دروغین جنگ جهانی را تلفظ نکنید.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 0
    ساده نباید باشیم مادامی که یانکی ها وسهوینیست محلی برای چریدن وچپاول در جهان دارند اجازه شروع جنگ جهانی سوم را نخواهند داد،فعلا امریکا مشغول تاراج اروپای غربی با چاشنی تنبه آنان میباشد وروسیه را در هیبت غولی خطرناک به اروپا ست تا هیچوقت از امریکا نافرمانی نکنند ولی پوتین بسیار زرنگ وموقعیت شناس میباشد ودر بهترین زمان ممکن داره تهدیدات غرب را موقتا از روسیه دور میکند ومیداند که مردم امریکا به بایدن اجازه ورود به جنگ را نخواهند داد ،واما چین هیچوقت قصد جنگ ندارد کثرت جمعیتاین کشور ضعف عمده چین میباشد در عین حال جمعیت چین وهند واقعی ترین تهدید جهانی است وبا کوچکترین نا آرامی این جمعیت بسان سیلی وحشتناک به کشورهای جهان سرازیر خواهد شد وکنتل این موضوع نیز امکان ندارد و اروپا وامریکا بخوبی از این موضوع مطلع میباشند ،پس وقوع جنگ جهانی به این زودی منتفی است در چند سال آینده نیز چین وامریکا برای پرهیز از درگیری در مورد تایوان نیز توافق خواهند کرد وتایوان دوباره به چین ملحق میگردد وچین هم در حد محدود آزادیهایی را به مردمش اعطا میکند ،ولی پیر استعمار (انگلستان )به این راحتی تسلیم نظم جهانی جدید نخواهد شد ولی به تنهایی قادر به تاثیر گزاری نمیباشد باتوجه به وضیت بوجود آمده مسولین کشورمان میتوانند جایگاه منطقه ای ایران را بهبود بخشند در حال حاضر تنها تهدیدی کهه کشورمان را میتواند ضعیف کند مسیله تجزیه خواهد بود وهمه قدرتهای جهانی مخفیانه به این موضوع دامن خواهند زد ما باید مبارزه با تجیه را در الویت کارمان داشته باشیم
  • محمد IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    1 0
    آمریکا قصدش اینه که چین رو با تایوان و روسیه رو با اوکراین به جنگ بندازه .روسیه رو تونست چین هم به زودی وارد جنگ میشه علتشم اینه که می‌ترسه از قدرت و اقتصاد چین و روسیه و میخواد با جنگ ضربه اقتصادی وارد کنه پس ما باید حواسمون به خودمون و اسرائیل باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس