حل و فصل موضوعات باقیمانده در وین منوط به اراده طرف آمریکایی است

امیرعبداللهیان گفت: حل و فصل موضوعات باقیمانده که جزو خطوط قرمز ماست به اراده طرف آمریکایی و عدم اتلاف وقت مرتبط است.

به گزارش مشرق، «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحولات اوکراین و مذاکرات وین به گفت‌وگو پرداخت.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت: روند مذاکرات وین متوقف نشده، بلکه در هماهنگی با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، وقفه‌ای کوتاه در مسیر مذاکرات ایجاد شده است. مذاکره کننده ارشد ایران با جدیت به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار ادامه می‌دهد. حل و فصل موضوعات باقیمانده که جزو خطوط قرمز ماست به اراده طرف آمریکایی و عدم اتلاف وقت مرتبط است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد :جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافق خوب، قابل اتکا و پایدار کاملاً جدی است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات وین افزود: الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم چون برخی مباحث کلیدی و مفتوح باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات در این زمینه اتخاذ شود.

علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی نیز امروز (دوشنبه) ۲۳ اسفند ماه در توئیتی درباره مذاکرات وین نوشت: همه ارکان کشور فارغ از فضاسازی‌های هدفمند داخلی و خارجی صرفا برای حفظ و ارتقای منافع ملی تلاش می‌کنند. تا زمان تامین مطالبات قانونی و منطقی خود و دستیابی به «توافق قوی» در ⁧‫مذاکرات وین‬⁩ باقی خواهیم ماند.

گفتنی است، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه همزمان با دور هشتم مذاکرات در وین در توئیتی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. پس از آن سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

* امیدواری عمان به حصول توافق نهایی در وین

وزیر خارجه عمان نیز در این تماس تلفنی ضمن تمجید از روابط مثبت دو کشور به تبیین برخی موضوعات دوجانبه و قدردانی از مواضع منطقی ایران پرداخت و گفت: سلطنت عمان همواره در زمینه حل‌ و فصل بحران‌های مختلف قائل به گفت‌وگو و مذاکره است و در مسیر صلح گام برمی‌دارد و امیدوار است نتیجه توافقات دو کشور بزودی نهایی و عملیاتی شود.

بدر بن حمد البوسعیدی همچنین در مورد مذاکرات وین، نسبت به حصول توافق نهایی ابراز امیدواری کرد و آن را به نفع همه طرف‌ها و منطقه خواند.

وزرای خارجه در این گفت‌وگو بر استمرار رایزنی‌ها در مسائل مختلف تأکید کردند.

«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان چهارم اسفند ماه در سفر به تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان چندی پیش (۲۰ دی ماه) به مسقط و پس از آن به دوحه سفر کرد و با همتای عمانی دیدار و گفت‌وگو کرد. «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در دیدار امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و منابع انسانی ایران، بر ارتقای همکاری‌های دو جانبه و بهره گیری از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه تأکید کرد. امیرعبداللهیان ۱۲ دی ماه نیز با همتای عمانی درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه ۲۱ اسفند ماه نیز با همتای قطری خود تلفنی گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی همتای قطری ضمن انتقاد از طرح موضوعات جدید از سوی آمریکا در مذاکرات، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای حصول توافق خوب، قوی و پایدار تلاش می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس