کرج

این شهر به عنوان یکی از شهرهای نسبتا قدیمی در اطراف تهران واقع شده است. افرادی که قصد سفر به شهر کرج را دارند، باید سعی کنند اطلاعات خوبی در مورد این شهر و شهرک های اطراف آن داشته باشند.

به گزارش مشرق، در این سری مقاله راهنمایی سفر نوروزی سری میزنیم به شهر کرج و جالب های آن را به شما معرفی خواهیم کرد تا هنگام سفر به این شهر از جاذبه های آن دیدن کنید. کرج یکی از کلان شهرهای ایران و همین طور مرکز استان البرز و مرکز شهرستان کرج هست. کرج یک شهر کوهپایه‌ای در ایران هست که در دامنه رشته کوه‌های البرز و در بلندای ۱۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

جمعیت این شهر طبق آمار رسمی سال ۱۳۹۰ برابر ۱,۶۱۴,۶۲۶ نفر می باشد که از این نظر در حال آماده پس از شهرهای استان تهران, مشهد, اصفهان بعنوان چهارمین شهر پرجمعیت ایران به تعداد میرود. کرج پس از شهر تهران بزرگ‌ترین شهر مهاجرپذیر ایران هست و به همین دلیل به آن لقب «ایران کوچک» داده شده‌است. همین گونه جمعیت این شهر نسبت به سایر شهرهای بزرگ ایران جوان‌تر هست.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

جاده چالوس
جاده ۵۹، مشهور به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده ها برای مردم شهر تهران و کرجِ هست که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می شود. بعضی افراد این جاده را یکی از زیباترین جاده های دنیا می‌دانند چون این جاده در هر فصل و با هر رنگی جذاب و چشم نواز هست.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

زیبایی های ناشناخته با طبیعتی خارق العاده، وجود رودخانه های آب شیرین البرز, مثل رودخانه کرج، شاهرود، کردان و چشمه سارهای بسیار خوشگل، غارهای طبیعی، آبشارهای مرتفع، کوه های بلند، درختان کهنسال، پوشش گیاهی و جانوری متنوع، آب های معدنی با خواص درمانی، این استان را به یکی از زیباترین استان های گردشگری کشور از لحاظ وجود پدیده های طبیعی تبدیل کرده هست.

آبشار بیلقان

آبشار مصنوعی بیلقان دراستان البرز واقع هست. این آبشار بعد از پل بیلقان و در ابتدای جاده کرج به چالوس قرار دارد. این آبشار مصنوعی به بلندی ۳۰ متر و عرض دهانه ۱۴ متر در ابتدای محور کرج – چالوس واقع شده هست و با شهر دبی ۶۰۰ مترمکعب در ساعت، آب را از رودخانه کرج به بالای آبشار انتقال می‌دهد.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

آبشار مصنوعی بیلقان دارای نورپردازی ویژه «مولتی کالر» و سنگ گذاری با سنگهای طبیعی هست که مجهز به سیستم مه پاش جهت ایجاد مه مصنوعی و تلطیف محیط و هم‌چنین مجهز به دستگاه گرم کننده جهت جلوگیری از یخ زدگی هست.در راستای ایمن سازی آبشار و ایجاد استحکام لازم, دیواره نگهبان از جنس بتن مسلح و با بهره گیری از شگرد «RoCKBuIT» طراحی و اجرا شده هست, که نگهدارنده کوه و سنگهای روی آبشار هست.

بزرگ ترین آبشار مصنوعی کشور در یکی از ورودی های مهم استان البرز واقع شده هست؛ بنابراین مسافران عبوری در مسیر می‌توانند از منظر سواره رو از این آبشار دیدن کنند. این آبشار که چهره ورودی شهر کرج را بسیار زیبا و دیدنی کرده هست این قابلیت را نیز دارد که در تمام فصل‌ها از جمله زمستان هم فعال باشد.

قصر مروارید «قصر شمس»

قصر مروارید اسم یک بنا از زمان پهلوی هست که در مهرشهر منطقه ۱۲ شهرداری کرج قرار دارد. این بنا توسط وسلی پیترز و بنیان فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار طراحی و ساخته شد. این قصر حالا در اوضاع بدی قرار دارد.پیش از دهه ۴۰ شمسی این منطقه از چند روستا از جمله حسین‌آباد افشار تشکیل شده بود.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

شمس پهلوی خواهر محمد رضا پهلوی شاه سابق ایران به علت مریضی آسم این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد و قصر مروارید محل زندگی او به دست بنیان فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد.

روستای برغان

یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری شهر کرج، روستای برغان می باشد, روستایی که اضافه بر زیبایی های طبیعی و گردشگری, از نظر تاریخی نیز حرفی برای گفتن دارد. آب و هوای این روستا به علت قرارگیری در رشته کوه های البرز در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد می باشد. این روستا در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال غربی شهر کرج قرار دارد.رودخانه های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می گیرد، از کنار این روستا می‌گذرد.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

روستای برغان قدمتی طولانی‌تر از کرج دارد و به دوره قاجاری برمی‌گردد. برای رفتن به روستای برغان ۲ مسیر وجود دارد؛ یا از کرج ـ گوهردشت، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید یا از اتوبان کرج ـ قزوین تابلوی کردان راکه دیدید به سمت راست رفته و پس از کردان به سمت برغان بروید. در مورد سوغاتی های مشهور روستا هم میتوان به آلوی برغان, عسل, توت و لبنیات اشاره کرد. بازدید از این در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد.

در فصل بهار، زیبایی های این روستا با شکوفه های درختان میوه و گل های خوشگل تزیین می شود، در فصل تابستان برای فرار از گرما، در فصل پاییز برای دیدن پاییز هزار رنگ روستا و در فصل زمستان برای برف بازی. در صورتی که از این روستای خوشگل دیدن نکرده اید حتماً اینکار را انجام دهید و از طبیعت و تاریخ این روستا لذت ببرید.

حمام مصباح کرج

این حمام متعلق به اواسط دوره قاجاریه و در محلات قدیمی شهر کرج واقع هست. ورودی حمام با هشت پله به کف حمام در گودی ۵/۳ متری مرتبط می‌شود.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

سربینه یا رختکن شامل یک گنبد مرکزی هست که در طرفین گنبد چهار گنبد کوچک‌تر گره پوش دیدن میشود.در ساختمان حمام از آجرهای ختایی به ابعاد ۵×۲۰×۲۰ سانتی متر و ملات گل آهک بهره گیری شده هست.

پل دختر «سلیمانیه»

پل دختر کرج که با اسم پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته می‌شود از سازه‌های دوره صفویه هست که بر روی رودخانه کرج ساخته شده هست. این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی ایجاد شده هست و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده هست.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

دریاچه سد امیرکبیر «سد کرج»

این سد بین سال های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۲ شمسی ساخته شده و نخستین سد چند منظوره ایران هست که بعنوان محلی تفریحی و ورزشی هم شناخته میشود. پرورش ماهی های کپور و قزل آلا هم در این محل رونق دارد. اما درخشش آب و طبیعت جذاب و آب و هوای بینظیر و چشم انداز کم نظیر این سد و دریاچه چهار کیلومتری از خصوصیت های ممتاز این دریاچه هست.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

باغ های پر میوه و پوشش گیاهی سرسبزی اطراف دریاچه و سد امیرکبیر دیده می‌شوند که به این زیبایی ها افزوده اند.خصوصیت ها انباشته شدن آب رودخانه کرج در پشت سد امیرکبیر اضافه بر کارایی آن در ساخت انرژی برقابی و فراهم سازی بخشی از آب آشامیدنی شهر شهر تهران، باعث بوجود آمدن دریاچه ای خوشگل گردیده هست که موجب بهره گیری های گردشگری و تفریحی و ورزشی از سد کرج شده هست و یکی از برترین استراحتگاه ها و جاذبه های طبیعی کرج را بوجود آورده هست.

روستای شهرستانک

در ارتفاعات البرز مرکزی ، آنجا که کوه ها باز و به بازوی هم آنقدر دامن می کشند که سرانجام از گذرگاه سر به اوج کوه های شمال باختری خراسان خود را به کوه های هندو کش و فلامت پامیر میرسانند. دهکده ای با پیشینه تاریخی بسیار کهن آرمیده است.

در سینه کش البرز مرکزی آنجا که دمای تابستانی آن به زحمت از ۱۵ درجه سانتی گراد می گذرد و در بلندی های ، این میزان به ۵ درجه کاهش می یابد ، دهکده کوهستانی شهرستانک دامن کشیده است. جایی که ناصر الدین شاه قاجار از طبیعت بکر آن غافل نماند و قصر تابستانی خود را در آن پی افکند.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

در گوشه ای از این دریای سنگ و صخره که طول آن به ۳۳۳۰ کیلومتر و عرض متوسط آن به ۸۵ کیلومتر می رسد، دهکده خوش منظر شهرستانک سر بر آورده است. این تابع دهستان «لورا » در ۶۳ کیلومتری شمال غربی کرج و ۱۰ کیلومتری پل دو آب، بر سر راه کرج ـ چالوس ایستاده است. در منطقه ای سردسیر که اقتصاد آن عمومامتکی بر کشت و زرع غلات ، گردو ، پرورش زنبور عسل، تولید لبنیات، دامداری و سپس جاجیم و شال بافی است.

اکثر دره هایی که در این رشته کوه قرار دارند، شمالی ـ جنوبی اند. و تنها دره ای که شرقی ـ غربی است همین شهرستانک است. این جا گذرگاه خورشید است! یعنی از لحظة طلوع تا غروب آفتاب را می توان در این دره دید. به خاطر طول مدت تابش خورشید، این دره بهترین آب و هوای ییلاقی ایران را دارد. و همین ویژگی (شرقی ـ غربی بودن دره) باعث شده بود، ناصر الدین شاه که خوش گذران ترین پادشاه سلسلة قاجاریه بود، قصری بر بلندترین نقطه شهرستانک بنا کند که هنوز بعد از گذشت ۱۲۰ سال بقایای آن دیده می شود.

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه یکی از آبشارهای استان البرزه که در کیلومتر ۱۷ جاده کرج- چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده.ارتفاع آبشار هفت چشمه در حدود ۹۰ متر است و از این نظر یکی از آبشارهای بزرگ کشور محسوب می شود.مسیر دسترسی به این آبشار از میان سنگ ها و صخره ها عبور می کند و همین امر بازدید از آبشار را در فصول بارندگی با مشکل مواجه می سازد. در این مسیر آبشارهای کوچکی وجود دارند که ارتفاع آن ها به ۵ متر می رسد و با نام «هفت چشمه» خوانده می شوند.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

بهترین فصل برای سفر به این آبشار فصل تابستان است. چراکه مسیر کوهستانی و گاها صعب العبور شما را با موانعی مواجه خواهد کرد. اما با در دست داشتن تجهیزات سفر می توانید به راحتی به آبشار رسیده و از فضای فوق العاده ی آن دیدن کنید. در طول مسیر آبشار می توانید از غارهای طبیعی فوق العاده ای که در ناحیه وجود دارد دیدن کنید. اگر چه تنها نمایی از این غارها را مشاهده می کنید و می توانید سوژه ای عالی برای عکاسی در دست داشته باشید. وجود پوشش گیاهی فوق العاده در طول مسیر از دیگر جذابیت هایی است که در طول تورطبیعت گردی خود با آن مواجه خواهید

 امامزاده طاهر کرج

امامزاده طاهر از بناهای شاخص مذهبی در استان البرز و شهر کرج است. بنای امامزاده طاهر متعلق به دوره صفویه بوده و از زیارت گاه‌های مشهور این شهر به شمار می‌رود. نام این امامزاده حسین اکبر می باشد و سلسله انساب ایشان به این گونه می‌باشد: حسین اکبر بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر


 امامزاده طاهر در مسیر اتوبان کرج - قزوین بعد از پل مهرشهر واقع است. در قسمت شرقی شهرک دریا و شمال باغ سیب مهرشهر و در حریم شمالی راه‌آهن کرج – قزوین واقع شده و راه دسترسی به آن از حریم راه فرعی آزادراه است. بخشی از بنای فوق متعلق به دوره صفویه و بخش دیگر آن مربوط به دوره معاصر است.

روستای واریان

روستای واریان از روستاهای مسیر کرج به چالوس در استان البرز ایران است. پس از پی‌ریزی سد امیرکبیر، تنها راه ارتباطی به ده واریان گذر از دریاچه سد کرج با قایق است.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

روستای زیبای واریان کرج، در بخش شرقی سد امیر کبیر(کرج) و در حدود ۲۵ کیلومتری از ابتدای جاده چالوس واقع شده است که دورنمای زیبایی از جاده کرج - چالوس دارد. این روستا قبل از احداث سد کرج در بستر کنونی دریاچه سد کرج قرار داشت.

نام کرج چگونه کرج شده است؟


یکی از نکاتی که برای افراد همواره مورد توجه بوده است این است که دلیل نامگذاری کرج چه بوده. شاید بسیاری از افراد در مورد ریشه و قدمت این شهر اطلاع نداشته باشند. در این مورد می توان گفت که نظریه ای وجود دارد که نام کرج از کوه رج اقتباس شده و این نام به معنای جایی می باشد که یک ردیف از کوه در آن وجود دارد.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

لازم به ذکر است در دیگر نظریه ها واژه کاوک و یا کاواک به معنی یک جای میان تهی می باشد و به دلیل اینکه کرج در میان کوه های زیادی قرار گرفته است نام آن را کرج نامیده اند. لازم به ذکر است که نظریه های مختلف دیگری وجود دارد که می گوید این نام از اکراج آمده است که به معنای بانگ و فریاد است. دلیل این نظریه این است که در گذشته تپه های آتشگاه، قلعه دختر، اشتهارد و کلاک جایی برای خبر رسانی و دیده ‌بانی بوده اند و در آن آتش می افروختند. در هر حال امروزه نام این شهر به عنوان کرج معرفی شده و بسیاری از افراد در آن زندگی می کنند.

 
تاریخچه شهر کرج

اگر بخواهیم تاریخچه شهر کرج را مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که این شهر در کتاب اوستا با عنوان روستای کلاک برای اولین بار نام برده شده است. لازم به ذکر است که این شهر قدمت بسیار زیادی دارد تا آنجا که در شاهنامه نیز نامی از کرج برده شده است. گفتنی است این شهر پیش از اسلام نیز وجود داشته و به دلیل آب و هوای بسیار خوبی که در آن برقرار بوده و رودخانه‌ های روان آن مردم در آن سکونت داشته اند.

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

امروزه بعضی از افراد فکر می‌ کنند که یک شهر نوپا است اما چیزی که وجود دارد این است که با توجه به اسناد و مدارک تاریخی این شهر به عنوان یکی از شهرهای باستانی محسوب می‌ شده است. از نمونه‌ های آثار تاریخی آن باید قلعه شاه دژ، قلعه کلاک، قلعه دختر و سایر بقایای جا مانده از تاریخ و تمدن ایرانی را اشاره کرد. در کل می ‌توان گفت که این شهر به عنوان یکی از شهرهای تاریخی محسوب می‌ شود و تا پیش از سال ۸۹ به عنوان یک شهر وابسته به تهران محسوب می گردید. اما در سال ۸۹ به عنوان مرکز استان البرز معرفی شد و امروزه یکی از شهرهای بزرگ و پرطرفدار ایران برای کار و مهاجرت محسوب می شود.

 
بررسی مردمان کرج

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌ آید این است که اصالت مردم کرج به چه صورت می باشد و جمعیت شهری این شهر چگونه است؟ در این مورد می توان گفت که امروزه ۲.۰۰۰.۰۰۰ نفر جمعیت در شهر کرج زندگی می کنند و از این حیث به عنوان یکی از پرجمعیت ‌ترین شهرهای کشور می باشد. اگر بخواهیم اصالت در این شهر را مورد بررسی قرار دهیم، می ‌توان گفت که از تمام قومیت ‌ها و جای جای ایران در این شهر موجود می باشند.

چیزی در حدود ۳۰ درصد از مردمان شهر کرج را آذری‌ ها، ۵۳ درصد از آنها را فارس ها و باقی مانده آن را، قومیت های کرد، شمالی، عرب، لر و دیگر قومیت های مختلف شکل داده‌ اند. با توجه به اینکه این شهر جای بسیار مناسبی برای کار و مهاجرت محسوب می شود و در نزدیکی های پایتخت یعنی تهران قرار گرفته است، بسیاری از افراد سالانه به این شهر سفر می نمایند. می توان گفت که اصیل ترین مردمان این شهر همان فارس ها می باشند که ۵۳ درصد از این شهر را شکل داده اند.


*خبرنگار: امیرحسین موحدیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ن AT ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    7 2
    در مقاله شما باید فارس به فارسی زبان تغییر داده شود فارسی زبان ها یک قوم نیستند فارس ها یا پرشین های باستان هفت قبیله اشرافی بودنند که زبان انها باقی مانده تا به امروز نه نژاد و قوم انها این نوشتن شما میان فارسی زبان های جهان اختلاف ایجاد میکند
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      به‌ایرانیان‌شمال ایران،‌ترک‌گفته میشده و «ترک» یک کلمه ایرانی است
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      15 0
      ایران یک‌کشور مدرن فرانژادی است. ایران سالهاست که از مسئله نژاد عبور کرده است. ولی تفکر عقب افتاده نژادپرستها هنوز نژادی و نژادپرستی فکرمیکند. نژادپرستی مخصوص کشورهای کوتوله و عمله ی‌ یهو.د است که سعی در تجزیه خاورمیانه و و نابودی مردمانش دارند همانطور که سرخپوستهای دو قاره امریکای شمالی و جنوبی را محو کردند.
    • موبین IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      6 0
      نظر شما در مورد پارسی زبانها کاملا درست است. البته مردمان ساکن در فلات ایران، به میزان بسیار کمی از مهاجران پارس تاثیر پذیرفته اند و هفت قومی که نام بردید پیشاآریایی هستند بنابراین پارس نیستند بلکه ساکن فلات ایرانی یا به تعبیری ایرانیان باستان هستند که ییش از3 هزاره است ساکنان بومی ایرانند. هرچند نژاد اصیل در جهان وجود ندارد اما ساکنان محدوده تمدنی ایران (از میانه ترکیه و عراق تا بحرین و افغانستان و تاجیکستان و آذربایجان و بخشی از هند و پاکستان و میانمار و...) بخش قالب ژنی خود را مدیون اجداد 12 هزار ساله و 45 هزار ساله خویش هستند و اقوام دیگر از جمله آریاییها، اعراب، مغولان و... نتوانسته اند تغییر زیادی در این موضوع ایجاد کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس