مشرق

جاذبه‌ های گردشگری تبریز یکی از آن شهرهایی است که اتفاقات تاریخی زیادی را به چشم دیده است، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده و خلاصه این که این شهر یک تاریخ زنده است.

به گزارش مشرق، شهر تبریز یکی از دیدنی ترین مکان های گردشگری ایران هست که از طبیعت جذاب گرفته تا دیدنی های باستانی را در خود جای داده هست. تبریز، یکی از آن شهرهایی هست که رویدادها تاریخی زیادی را به چشم دیده هست، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده و خلاصه اینکه این شهر یک تاریخ زنده هست.

تبریز کلانشهری در منطقهٔ آذربایجان ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر، بزرگ‌ترین قطب اقتصادی منطقهٔ آذربایجان ایران و مرکز اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود. تبریز شهری باستانی است و قدمت آن به حدود ۴۵۰۰ سال پیش می رسد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

اکثریت ساکنان تبریز آذری هستند و به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه تبریزی سخن می‌گویند. تبریز، یکی از شهرهای ایران است که برای مدت زمان طولانی به عنوان پایتخت ایران در دوره های مختلف تاریخی بوده است.

تبریز با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد دارای آب و هوای سرد و مرطوب است. بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر تاریخی زیبا در تابستان است که هوایی معتدل و مطلوب دارد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر


این شهر هم چنان بعنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران شناخته میشود که همین علتی شد برای اینکه این بار در این جا جاذبه های گردشگری تبریز را به شما معرفی کنیم تا اگر خواستید برای تعطیلات بعدی به تبریز سفر کنید بدانید که به چه مکان های دیدنی سر بزنید.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

کویر قوم تپه تبریز

احتمالا برای تان عجیب باشد اما تبریز که تقریباً همۀ معتقد میباشند جزو یکی از شهر هایی هست که مناطق سرسبز و طبیعتی جذاب دارد، دارای یکی از زیباترین کویرهای ایران به اسم کویر قوم تپه هست. بافت این منطقه با دیگر مناطق تبریز تفاوت زیادی دارد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

این منطقه به صورت طبیعی و به خاطر وزش بادهای منطقه و تجمیع خاک ها و گردو غبار منطقه به صورت تپه های شنی در آمده هست. کویر قره تپه یکی از جاذبه های گردشگری تبریز هست که حتماً باید از آن دیدن کنید.

آدرس: شمال شرقی تبریز، صوفیان

پارک ملی کنتال

پارک ملی کنتال یکی از جاذبه های گردشگری تبریز هست که در آن جا می‌توانید عناصر جذابی از قبیل بقایای آسیاب های سنگی را دیدن کنید. در اوایل بهار رویش لاله های رنگارنگ در دامنه های کنتال و قلعه علی بیگ به صورت کشتزار های لاله درمی آیند.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

برای دسترسی به این منطقه پس از گذر از شهر سیه رود و در امتداد رودخانه مرزی ارس در موازات نوار مرزی ارمنستان و آذربایجان و در دره کنتال پاسگاه محیط بانی کنتال قابل دیدن هست.

آدرس: جاده جلفا به خدافرین بعد از شهر سیه رود

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران یکی از مناطق بکر و دست نخورده تبریز هست. جنگلی سرسبز که انواع گونه های جانوری و گیاهی را در دل خود جای داده هست. این جنگل به اسم های ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ هم شناخته می‌شود.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

جنگل های ارسباران با طبیعت خوشگل و چشم اندازهای دلنشین و وجود اماکن و ابنیه تاریخی، توان بالقوه بالایی برای جذب توریست دارد در واقع این چنگل یکی از جاذبه های گردشگری تبریز هست که هواداران زیادی دارد. از جمله آثار تاریخی این منطقه میتوان به قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر اشاره کرد.

آدرس: شمال کوه های قوشا داغ

بازار فرش تبریز

بازار تبریز را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید. راسته های این بازار یکی از ریشه های تاریخی کشورمون هست. بوی اصالت و حفظ هنر قبل در حجره حجره این بازار به مشام میرسد. هر بخش از بازار سنتی تبریز با دقت به کسب و کاری که در آن جریان دارد، به شکل خاصی ساخته شده و باعث شده تا «راسته بازار»، «سرا»، «تیمچه»، «دالان» و «گذر» به وجود بیایند تا هم کسبه و هم مردم به راحتی و با اطمینان به فعالیت و کسب و کار و خرید و فروش اقدام نمایند.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

تیمچه مظفریه بی حدس زیباترین بخش بازار تاریخی تبریز هست، تیمچه ای با سقفی بلند، پنجره های کوچک و بزرگ سفید و رنگی در حاشیه ها و وسط سقف و ردیف های منظم حجره ها.

آدرس: خیابان امام تبریز

منزل علی مسیو

کربلایی علی مسیو دومین شهردار شهر تبریز هست. در باره زندگی علی مسیو، کمترین اطلاعات نسبت به دیگر چهره‌های تاریخی وجود دارد. علی مسیو یکی از برجسته‌ترین انقلابیون ایران در یک‌صد سال قبل‌هست.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

مبارز و متفکری خردمند و فداکار، که به حق پیشوای گمنام انقلاب مشروطه؛ که یکی از مهم ترین رویدادها تاریخ کشور هست به تعداد می آید. اکنون منزل او تبدیل به موزه ای دیدنی شده هست. موزه ای که میتوان تک تک ردپاهای تاریخ را زندگی کرد.

آدرس: تبریز.خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر، پلاک ۵۰

منزل مشروطه

اکنون که گفتگو از مشروطه و یکی از سردمداران مشروطه شد، بد نیست که همین جا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تبریز به اسم منزل مشروطه را نیز به شما معرفی کنیم.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

منزلٔ مشروطه در یکی از محله های قدیمی شهر تبریز به اسم راسته کوچه و در غرب بازار تبریز قرار گرفته . این بنا به سبک معماری دورهٔ قاجار ساخته شده و ملک شخصی حاج مهدی کوزه کنانی بوده.

آدرس: بازار تبریز، راسته کوچه

کلیسای کاتولیک ها

کلیسای کاتولیک ها «عذرای توانا» متعلق به مسیحیان کاتولیک ایران هست. این بنا در سال ۱۲۹۱ خورشیدی احداث شده و نمای آن آجری می‌باشد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

طول کلیسای کاتولیک ها ۳۰ متر و عرض آن ۱۵ متر هست و برج ناقوس کلیسا در بالای ایوان کوچکی قرار گرفته هست. این کلیسا برای اجرای مراسم و جشن های کاتولیک ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آدرس: تبریز، محله میارمیار

ائل گلی تبریز

مگر می‌شود به تبریز سفر کرد و شاه گلی یا همان ائل گلی را ندید؟ شاه گلی یکی از مهم ترین گردشگاه و جاذبه های گردشگری شهر تبریز هست که در جنوب شرق تبریز و در ۷ کیلومتری مرکزشهر واقع شده هست. این مکان در زمان آق قویونلوها ایجاد شده و در دوره صفویان ترویج یافته.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

گودی دریاچه شاه گلی ۱۲ متر بوده و در محوطه آن قایقرانی انجام می‌شود. همین طور شهربازی «لوناپارک» و مسافرخانه های متعددی در داخل این گردشگاه وجود داره. با احداث هتل ۵ ستاره و بین المللی شاه گلی در مرکز این دریاچه، این گردشگاه جنبه جهانی پیدا کرده هست.

آدرس: بلوار ملکی، پارک ائل گلی

کندوان

کندوان هم که گفتن ندارد، اصلا یکی از اصلی ترین مکان هایی که در تبریز باید به دیدن آن بروید، روستای صخره ای کندوان میباشد. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در جهان به حساب می آید. چرا که دیگر در کاپادوکیه ترکیه و داکوتا کشور آمریکا «که هر دو دارای معماری صخره‌ای میباشند» کسی زندگی نمی کند.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

منزل های این روستا به مثل کندوی عسل در دل کوه کنده شده اند و دیدنی اینجاست که عسل یکی از مهم ترین محصولات این روستا میباشد و وجه تسمیه این روستا نیز همین منزل ی کندو مثل هست.

آدرس: ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو

مسجد آبی (کبود) تبریز

 مسجد آبی تبریز یا مسجد جهانشاه از دیگر مکان های دیدنی تبریز در قرن نهم هجری و در زمان ابومظفر جهانشاه قراقویونلو به دستور دخترش صالحه خانم ساخته شده است ولی متاسفانه در زلزله ای مهیب در سال ۱۱۹۳ هجری قمری به شدت آسیب دیده است.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

مسجد کبود به خاطر کاشی کاری های فیروزه ای رنگش به فیروزه اسلام هم مشهور است. روی کاشی های ایوان می توانید طرح های آبی پیچیده ای که مسجد کبود نامش را از آن گرفته است مشاهده کنید. درون مسجد انواع خطاطی های زیبا و هنرمندانه نیز وجود دارد.

آدرس: خیابان امام خمینی تبریز

مسجد یا ارگ علیشاه تبریز

 مسجد یا ارگ علی شاه تبریز در فاصله سال‌های ۷۱۶ الی ۷۲۴ هجری قمری به وسیله تاج‌الدین علی شاه جیلان تبریزی؛ وزیر اولجایتو و ابوسعید بهادرخان، ساخته شده است.

هدف از احداث آن ساخت مسجد بود که با فرو ریختن سقف هنگام ساخت و مرگ علیشاه نیمه کاره رها شد. در سال‌های بعد و تا پایان دوره‌ی «قاجاریه» با اضافه شدن قسمت‌های جدید به آن، از این بنا به‌عنوان «دژ نظامی» استفاده شد و نقطه‌ی تمرکز دفاع تبریز در جنگ‌های ایران و روسیه هم بود.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

در سال های اخیر بیشتر قسمت های این سازه تخریب شدند. امروزه تنها دیوارهای شبستان این ارگ زیبای تاریخی تبریز باقی مانده است.

آدرس: مسجد علیشاه در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    14 29
    همه اينها سرزمين ايرانيان است. ترك چپاولگر بايد از ايران ما رانده شود.
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      8 4
      شنگول من رو بخول
    • US ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      12 17
      بردگان اعراب واسه ما آدم شدن. مرگ بر پانفارسیسم
    • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      9 18
      ترک جماعت مفت نمی ارزد
    • CH ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      7 6
      قندیل نشینی یا کویرنشین؟
    • CH ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      7 7
      قندیل نشینی یا کویرنشین؟
    • سعید IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      7 10
      لطفا حرف های ضد وحدت ملی و ساختار شکن نزن.
    • بهزاد DE ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      6 11
      از سیبری اومدید رعیت ترکان ماننایی شدید. بهتون غذا دادیم هار شدید تمدنهای منطقه رو نابود کردید. در کتیبه بیستون داریوش هخامنشی با افتخار لیست جنایتهای خودش رو ثبت کرده
    • امین IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 1
      "وصف ترکان_ از زبان خان زادۀ باکو در کتاب عباسقلی آقا باکیخانف در خصوص حمله به آران و شروان:طایفۀ بدشکلِ خونخوارِ غارتگرِ شجیع. بد شکل، گردن پهن، شبه به حیوانات. گوشت خام در زیر زین گرم کرده میخورند. خانه ندارند و نخواهند، در بیایان و کوه و جنگل به سر میبرند. آبرو وحسن ندارند ...
    • DE ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      4 2
      بهزاد پانگرگ، تا ديروز كه ميگفتي داريوش جعلي هست، الان به كتيبه اش رفرنس ميدي؟؟؟
    • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 0
      دوستان هم میهمان گرامی هوشیار باشیم سایبری های فارسی نویس طورکیه ای و جوعود آموزش دیده و فارسی نویس شدن به همین منظور ایجاد اختلاف بین اقوام ایرانی ، همه کامنت های تفرقه افکنانه از سوی همین سایبری هاست بعنوان فارس کامنت میده مجددا خودش با عنوان آذری و ترک زبان بعنوان شاکی و طلبکار پاسخ کامنت خودش رو میده نفرت پراکنی میکنن ایرانی نیستند
    • ارسلان US ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 0
      نزدیک روزی که جاعلان تاریخ و مهاجران واقعی از سرزمین های ترکان رانده بشن حتی مثل اسلاف خود در کوهها هم جایی نخواهید داشت
    • اطلس IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 0
      جاعلان و مهاجران تاریخ طبق گفته ترک شناس معروف ترکیه شما مهاجران و مهاجم دشت قبچاق است کلیپهای آن موجود است ،اینبار نه در مغولستان تحت استعمار چین جایی ندارید نه در کوههای آلتای قزاقستان و نه در صحرای خشک گپی و دشت قبچاق
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    10 0
    باسلام:بسیارشنیده بودم که اذربایجان شرقی جاذبه های دیدنی بسیاری دارد..تصاویر زیبایی ست..دست شما درد نکند ازمعرفی مکان های دیدنی ایشالله قسمت بشه بیایم باقطار تهران وازانجا به تبریزوازنزدیک ببینیم-وبامردم بامحبت این دیارخوبان اشنا بشیم-باسپاس
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 4
    همه ی نرم افزار هایی که تا حال با اینترنت کار میکنند در فضای دو بعدی قابلیت اجرا داشتند. یعنی مثلا برای کار با نرم افزار اینستاگرام ما با کمک صفحه ی موبایلمان که دو بُعد دارد ارتباط برقرار میکنیم. ولی در متاورس که درحال توسعه میباشد. با محیط و فضای سه بُعدی کار داریم. خوب سوالی که ذهن ما درگیرش میشود اینه که سه بُعدی دیگه چیه؟؟؟  پاسخ  این پرسش رو با یک مثال میگم. تا حالا اکثر ما گیم بازی کرده ایم. در گیم ما با محیط دو بُعدی سرکار داریم. همه چیز در  همان صفحه ی گوشیمان قرار دارد  یعنی طول و عرض گوشی. ولی در سه بعدی میخواهند شما را وارد خود گیم کنند. وقتی شما گیم بازی می کنید شما واقعا داخل گیم قرار میگیرید. شخصیتهای گیم را واقعا حس میکنید. شخصیت های گیم هم از جلو ، هم عقب ، هم از چپ و راست و هم از بالای سرتان مشاهده می شود. یعنی عین دنیای واقعی به ذهن ما مجسم می‌شود. متاورس قابلیت خرید زمین مجازی(با خرید و فروش زمین مجازی متاورس رشد خواهد کرد و این پولها لازمه ی پیشرفت متاورس هست ، بدون سرمایه گذاریِ مردم چیزی پیشرفت نمی کند ) وجود دارد . ارز یا پول رایجی در آن برای خرید و فروش کالای مجازی ، رایج خواهد شد ، همان ارزهای دیجیتالی  مانند بیتکوین ، دوچکوین ، لایت کویت،  اتریم، تتر و صدها ارز دیجیتالی ساخته شده  دیگر. فروشگاه هایی خواهد بود که کالاهایی عرضه خواهند کرد،  مثل پوشاک ، موبایل،  اتومبیل،  کفش ، لوازم ورزشی ، غذا و نوشیدنی ها و تنقلات و هر چیزی که به ذهن خطور کند. شما غذاها را مزه خواهید کرد نه اینکه آن را بخورید . با تمام حواس پنجگانه،  شما با متاورس درگیر خواهید شد. لمس خواهید کرد . لباس به تن خواهید کرد و بعد از خرید ، کالا برایتان ارسال خواهد شد. کنفرانس و کنسرت و کلاسهای درس و آموزشگاه های مختلف دایر خواهد شد. یعنی هر کار و هر چیزی که ما در دنیای واقعی انجام می دهیم در دنیای واقعیت مجازی هم میتوان انجام داد. مثل دنیای واقعی دست می دهید. البته این فناوری کاملا آماده نشده است و در حال رشد و توسعه هست و اگر به آن مرحله برسد همه‌ی مردم کره ی زمین زیر بمباران تبلیغاتی این فناوری گرفتار خواهند شد. تصویر اشخاص کمی کارتونی به نظر می‌رسد،  ولی  حتما آنقدر کار خواهند کرد که واقعا طبیعی به نظر  برسد.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 3
    ظاهرا این ارتباط از طریق ارسال سیگنال هایی به مغز ایجاد میشود و مغز تصور میکند که اتفاق می افتد.   پس باید هوشیارانه قدرت خارق العاده و جادویی این فناوری نوظهور را درک کنیم. تکنولوژی است که  دنیای واقعی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. نتیجه ای که می گیریم این است که در داخل محیط و فضای متاورس انگار رزق و روزی هست و مثل زندگی واقعیمان،  زندگی و حیات در جریان است.( عجب جادوی هولناکی هست) « (موسی)گفت: «شما بیفکنید!» و هنگامى (که وسایل سحر خود را) افکندند، مردم را چشم بندى کردند و ترساندند و سحر عظیمى پدید آوردند. »آیه ۱۱۶ سوره مبارکه اعراف .  در اینجا ظاهرا نوعی تردستی یا چشم‌ بندی بوده که خودش از اقسام سحر و جادو محسوب می شود. سحر، اسم عامّی است که اقسامی دارد. برای مثال، یکی از اقسام آن، چشم بندی است، که فنّی ست برای نمودن اثری عجیب به حواس انسان‌ها به روش خاص، چه مرموز و چه با روش‌های فیزیکی؛ چه بر ذهن اثر گذارد و چه بر چشم و گوش و حواس، که به سبب آن اموری غیر واقعی، واقعی نشان داده می شوند؛ مثلاً دسته گل را تبدیل می کنند به کبوتر. در این حالت، حقیقتاً تبدیلی رخ نمی دهد، بلکه حقّه ای در کار است که جهل ما به آن حقّه ، باعث می شود خیال کنیم حقیقتاً دسته گل تبدیل به کبوتر شد. این ساده ترین شکل سحر می باشد. دجال هم طبق روایات دروغگو و حیله گر و جادویی هست. همچنین دجالهای زیادی در آخرالزمان وارد عرصه خواهدشد. طبق تعاریفِ هر یک از واژگان «  دجال و متاورس و جادو» رابطه ی تنگاتنگی  میان آنها مشاهده میشود. لاجرم این تکنولوژی جدید دیر یا زود وارد زندگی تک تک ماها خواهد شد. نگارنده وظیفه ی خود می داند که تلنگری برای آشنایی و آگاهی دوستان عزیز فراهم کند و قصدی برای مصداق سازی نمی باشد که حتما متاورس همان دجال موعود هست یا نیست. فقط باید هوشیار بود. با کمی دقت میشود ارتباط میان متاورس و کرونا کوید-۱۹ را هم حدس زد.با ورود کرونا و محدودیتهای اجتماعی زمینه ی رشد و توسعه این فناوری ایجاد شد. البته باید اینگونه گفت که کرونا را ساختند تا با ایجاد محدودیت اجتماعی بتوانند مردم را مجبور کنند تا از این فناوری استفاده و سرمایه گذاری  کنند. چنانچه بیل گیتس مدیر شرکت مایکروسافت گفته که ویروسهای کشنده تر و ادامه داری در پیش هست!!!!!
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    5 2
    بیل گیتس :《ما یک بیماری همه‌گیر دیگر (جدید) خواهیم داشت و دفعه بعد یک "پاتوژن" ـ عامل بیماری‌زا ـ متفاوت خواهد بود؛ ما ابزاری برای ریشه‌کنی این پاتوژن نداریم و می‌خواهیم نسل جدیدی از واکسن‌های مناسب داشته باشیم؛ در حالت ایده‌آل، ما از شر خانواده‌ ویروس‌های تنفسی از جمله خانواده آنفلوآنزا و خانواده کرونا خلاص می‌شویم.》 همه ی پروژه های تعریف شده ی شیاطین  با برنامه‌ریزی دقیق پیش می رود. حقير متن حاضر را تقدیم میکند به محضر مبارک قطب عالم آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف.  امید است حقیر را دستی گیرند و بیعتی و دعای خیری نمایند و الطاف الهی را بر حقیر ذلیل از درگاه احدیت مطالبه نمایند. کارشناس مهندسی نرم افزار و پژوهش گر مسائل دینی
  • محمد جوادی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    20 11
    عناد ورزی شما حد ندارد؟ یعنی تا امروز متوجه نشده اید زبان آذری وجود خارجی ندارد شما نژاد پرست های از دماغ فیل افتاده با آن زبان دری که شصت درصد لغات آن عربی و بیست درصدش ترکیست در حال ثابت کردن چه چیزی هستید. رو که نیست
    • مجتبی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      7 15
      تو کتیبه های تاریخی اثری از زبان یا نژاد ترکی نیست در آن منطقه
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      10 8
      والله نود درصد کلمات تورمی و استانبولی و آذری عربی و فارسی کج و معوج شده هستند توی پانتورک بوزگورد به فارسها میگی غربزده ؟؛؟!؟! حخخخخخ
    • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 2
      طورکیه تازه تاسیس قبله شما پانترکیست های بی مغز رفته باشی حتنا" دیدی زبان ترکی استانبولی ترکیبی است از زبان های منطقه از زبان فارسی گرفته تا زبان عربی و حتی انگلیسی !!! پس جوک تعریف نکن بیسواد ! در ضمن من خودم آذری هستم ولی تو قطعا سایبری طورکیه ای باشی
  • رامین IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    17 12
    آذرزبان رو از کجا میارین منطقه آذربایجان و ترک زبان
  • بابک آزری TR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    16 11
    یاشاسین تبریز یاشاسین آذربایجان آزربایجان وار اولسون صفح دشمنلری کور اولسون انشالله
    • مجتبی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      10 17
      تو کتیبه های تاریخی اثری از زبان یا نژاد ترکی نیست در آن منطقه
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 0
      یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله
  • علی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    21 11
    زبان مردم تبریز تورکی است. شما چرا حساسیت خاصی به زبان تورکی دارید؟اینقدر به طبل اختلاف و تفرقه نکوبید.بزارید مردم زندگیشان را بکنند.
    • مجتبی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      11 16
      تو کتیبه های تاریخی اثری از زبان یا نژاد ترکی نیست در آن منطقه
    • مجتبی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      11 11
      تو کتیبه های تاریخی اثری از زبان یا نژاد ترکی نیست در آن منطقه
    • بهزاد DE ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      6 5
      به ضرر خودشون تموم میشه. با جعل و دروغ یه ایدئولوژی ساختن حالا نوبت ماست دروغهاشون رو رو کنیم.
    • جاویدایران NL ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 0
      باید واقعیت هارو گفت، ترک زبان بودن فرق داره با ترک نژاد بودن، حتی مردم ترکیه هم ترک نژاد نیستن، ترک نژادان یک اقلیت کوچک در آسیای مرکزی و میانه بودن که با حمله زورگویانه و جنایت به سرزمین های دیگه حمله و تجاوز کردن، چین از دست اینها دیوار معروف چین رو بنا کرد، نمیشه که واقعیت های تاریخ رو پنهان کرد، من که تبریزی هستم اطلاع کامل و دقیق دارم از این مسائل، خودفروشی خوب نیست بایدبا بیان واقعیت ها جامعه رو آگاه کرد. انکار کردن واقعیت تاریخی خود فروشی هست، یک چیز غلط رو نباید به اشتباه گسترش داد، باید واقعیت گفته بشه.
    • خطاب به مجتبی US ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 1
      اگه دشمنی با ترک در استخوان شما نفوذ نکرده بود چشمانتان آثار ترکی که بیشترشان توسط رژیم منحوس پهلوی یا نابود شد یا به حال خود رها شد تا نابود شود رو می دیدی
    • به خطاب به مجتبی IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 2
      من آثار ترکها را در منطقه محل سکونت خود دیدن از کتاب کتابخانه سوزیها و تا تخریب قناتها تا خرافه پرستی و اشعار قطران تبریزی ،نظامی ،فردوسی و........شما آثار ترکها را نام ببرید ؟؟؟؟؟ اما تمام آثار قبل از اسلام ایران یه به حال خود رها شدند یا هدفمند تخریب شده آمد ،ان باقیمانده هم بعلت وجود اقلیت زرتشتی یا استناد تواریخ نویسان اروپایی و....مانده است
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    10 14
    تبریز فقط یه چیز خوب داره اونم پنیر کهنه شه وگرنه چیز بدرد بخوری دیگه ما ندیدیم اونجا
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      13 5
      تبریز بهترین و با کیفیت ترین غذاهارو داره خوشمزه ترین شیرینیارو داره.حالا شما پولتون فقط به پنیر رسیده این بحثش جداست.
    • ناشناس IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      4 3
      تو اگه بخایی نشونت میدیم
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    6 1
    مسجد. کبود قابل ترمیم نیست؟؟
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    7 14
    زبان آذری ی چیزی هست شبیه کردی و تالشی . که الآن بهش میگن تاتی .
    • بهزاد DE ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      2 16
      یاقوت حموی (جغرافی نویس اواخر عهد خلفای عباسی، در قرن هفتم هجری) در موردش میگوید: ” مردم آذربایجان را گویشی است که آذریه خوانند و کسی جز خودشان آن را در نیابد.” شبیه تالشی و کردی نبوده که جز خودشون کسی متوجهش نشه! دقیقا مثل الان که ترکهای آسیای میانه هم ترکی ما رو متوجه نمیشن چون ترکهای آسیای میانه از حدود ۲۵۰۰ سال قبل از آذربایجان مهاجرت کردند و زبانشون مسیر تکاملی مستقلی رو طی کرد
    • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 1
      بهزاد جان مزاح میفرمایید ؟. واقعا" شما پانترک های مجازی رجب پرست طورکیه ای انسان های شنگول و منگولی هستید دمتون گرم ! خخخخ خدا رو باید شاکر باشیم که دشمنان ما را این چنین نادان و بی‌شعور خلق نموده .. بی جهت نگفتند پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی
    • آذری iran IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      پانترکیسم صهیونیستی استاد جفنگ گویی و تحریف و جعل تاریخ ! رجب خدای پانترکان مجازی است و طورکیه قبله گاه این جریانات متوهم ! زنده باد ایران عزیز و ملت بزرگ ایرانم ، یاشاسین ایران
  • اصغر IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    13 8
    تا کی نخواهید فهمید که آذری زبانی بود که از دورۀ صفوی دیگر در آذربایجان وجود ندارد. چرا خود را به نفهمی می زنید؟ شما که این قدر می فهمید. آذربایجان ترک زبان است. اقلا از رهبر یاد بگیرید شما که این همه ادعا دارید. فرمودند: رابطۀ مرا با منطقۀ ترک زبان می دانید. ترکهای قشقایی فارس و ترکهای خراسان شمالی و ... هم آذری و آذری زبان هستند؟؟؟؟ ابلهی تا کی؟
    • مجتبی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      6 10
      تو کتیبه های تاریخی اثری از زبان یا نژاد ترکی نیست در آن منطقه
    • بهزاد DE ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      7 6
      اینها تفاله های باقی مانده از ناسیونالیسم رضاخانی هستند. ۱۰۰ سال زور زدن فرهنگ مردم رو آسمیله کنن نتونستند دارن هذیون میگن. جواب ما به ادعاهای اونها آماده است. از این به بعد نوبت ماست که اونها رو نقد کنیم
    • مجتبی IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 1
      پسماندهای مهاجر عثمانی که هر نقدی در کشور قبله گاهشان با زندان و شکنجه جواب میدهد حال در ایران هار شدند
  • تبریز FR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    17 12
    شهر آذری زبان نیست ، شهر ترک زبان درست است. وگرنه ما هم به شما افغانی زبان میگیم
    • US ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      8 6
      اشکالی نداره تازمانی که میگن آذری زبان مردم تبریز و ارومیه و اردبیل و زنجان هم به خوبی پذیرایی میکنن و با مهمان‌نوازی از خجالت مهمانان در میان. مخصوصا تبریز و ارومیه
    • مجتبی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      7 13
      تو کتیبه های تاریخی اثری از زبان یا نژاد ترکی نیست در آن منطقه
    • بهزاد IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 2
      کورگانهای سکایی همه جای آذربایجان هستند و تمام مورخین بیزانس سکاها رو ترکیک معرفی کرده اند! ولی شما آریایی ها از سیبری مهاجرت کرده اید
    • اطلس IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 1
      تمام مورخین سکاها را ترک نمی‌داند چون قدمت سکاها از ترکها مهاجر و مهاجم قرن ۹ میلادی و ۵ هجری قمری بیشتری دارند طبق تواریخ اسلامی و اروپایی ،
  • علی IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    8 3
    چقدرم مردم مهمان نوازی داره! خصوصا اگر کرد یا فارس باشی!
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      2 7
      تبلیغات خوبی از فارس و کرد بین ترکها نمیشه. مخصوصا تو فضای مجازی که همیشه در حال کل کل کردن هستنو حرفای نژادپرستانه. اینا هم دید خوبی نسبت بهشون ندارن و اینجوری تلافی میکنن
    • مهدی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      2 8
      من تورکم ومهمون نوازی کردها رو عالی میدونم مخصوصا خانمهای زیبای کرد رشتی هم خوبه جووونم فداشون
    • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 0
      ما آذری ها ترک زبان های آذربایجان میهمان نواز میهمان دوست هستیم متاسفانه طی دو دهه اخیر با آمدن شبکه های ماهواره ای و اینترنت رژیم صهیونیستی اسرائیل در آذربایجان باکو نفوذ کرد پانترکیسم صهیونیستی رو تبلیغ و نژادپرستی و نفرت پراکنی علیه ایران و ایرانیان رو ترویج و تبلیغ کرد کم کم با شبکه های ماهواره ای و اینترنت همین جریان ضد ایرانی پانترکیسم رو در مناطق آذری ایران تبلیغ و ترویج کردند .. مسئولین ایران هم که ظاهرا" خواب تشریف دارند متوجه خطر پانترکیسم صهیونیستی در آذربایجان عزیز نشدن !!! التماس دعا یا علی
  • بشار عبدالواحد IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    6 11
    تبریز زیبا هستو. م خودوم یکبار اونجا آمدم . مردمان خوبی دارد فقط کمی نژاد پرست هستند و بین اهل تسنن و شیعه فرق می گذارند. ما همه با هم برادریم. سیستان هم ایرانه تبریز هم ایرانه . ما همه ایرانی هستیم برادر
    • بهزاد DE ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      7 2
      شیعه ها صلح طلب ترین آدمهای روی زمین هستند. حالا شما چه بحثی راه انداختید که جوابتون رو دادند خدا میدونه
    • علیرضا IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 0
      شیعه صلح طلب است ،اما چنانچه دارای تفکرات قومیتی و پان‌ترکی باشد آنوقت مذهب حکم پوشش و سر پوش این تفکرات استفاده میشود البته شیعه واقعی عملا نژاد پرست نیست
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    3 10
    ارسباران و کندوان مال تبریز نیس!
  • ببببببببب IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    13 10
    آدری چه صیغه ای است بگید ترک و ترک زبان . ترکها خلیج عربی بگند خوشتون میا چرا اسم ما را تحریف می کنید و اسم جعلی برا ما می سازید؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 1
      آذربایجان ترک نیست، ترک زبان شده، ما ترک نیستیم ، ما ترک زبان و دو زبانه هستیم آذری و ایرانی نژاد و ایرانی تبار ... بی جهت نیست بزرگان آذربایجان ایران عزیز فرمودند : پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی !
  • زنجان ابهر DE ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    4 9
    بهتر است به اصطلاح هموطنان افغانی زبان ما به دشمنی با تورکها و زبان تورکی پایان دهند. چون هنوز ما با شما دشمنی را آغاز نکردیم با اینکه شما صد سال است دشمنی را با ما آغاز کردید، اگر ما در عمل با شما دشمنی کنیم شما افاغنه و افغانی زبان ها هم حکومت و هم سرزمینتان را از دست می دهید. سلام بر روح پر فتوح آتاترک کبیر
    • مجتبی IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 0
      صدام هم همین غلط‌ها کرد با بهانه حمایت از خلق عرب چی شد؟؟؟؟؟ قبایلی عرب و کشورهای عربی و مسلمان غیر حکومت سوریه هم پشتیبانش بودند خاک و حکومت ایران وجبی تغییر نکرد ،شما پانترکهای مجازی چه به تهدید ،بگردید هویت و سرزمین خود پیدا کنید
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 6
    تبریز بهشت ایران .پ.ن از اصفهان‌
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    4 5
    شهر تبریز است جان قربان جانان می‌کند سرمه چشم از غبار چشم میهمان می کند ایران وطنیم تبریز کفنیم ایران وطنم تبریز کفنم‌ آذربایجان ایران من بعنوان یک ترک آذری زبان تبریزی مانند دیگر هموطنانم به مادرم ایران افتخارمیکنم ودر کنار برادران وخواهران خود عرب ،فارس ،گیلک ،مازن ،ترکمن،لر،قشقایی،سیستانی،کردها دست در دست هم ایران را بکوری دشمنان مادرم و سرزمینم ایران ،کشورم ایران را خواهیم ساخت و به امپراطوری ایران بزرگ دست خواهیم یافت .یاشا ایرانیم یاشا آذربایجانی
  • بابک IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    4 7
    واقعا زیباست و حیف که به علت تبلیغات منفی خیلی از ایرانی ها از تبریز و آذربایجان دیدار نکردند و شاید هم حکمتی بوده است برای بکر ماندن مناطق فوق زیبای جنگل‌های آراز و طبعیت آذربایجان به هر حال چطور می‌شود آذری زبان بگویی بعد تورک بگویی بابا این دری وری ها رو جمع کنید آذربایجان تورک هستند و تورک زبان اون وقت ما هم باید به شما بگوییم افغانی زبان های فارس اینقدر بر طبل تفرقه توهین بایکوت کوبیدید که ملت تورک آذربایجان از شما نفرت دارند.
    • آذری iran IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 0
      آذربایجان ترک نیست ، ترک زبان شده ، فرق است میان آذری ترک زبان که تبار ایرانی دارد و ترکان چشم تنگ مغولی ٱسیای میانه .. ما آذری هستیم ایرانی تبار دو زبانه فارسی و ترکی آذری ... سعی کن بفهمی حتنا" سعی کنی متوجه تفاوت میشی .. یاشاسین ایران
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    8 12
    مردمان نژاد پرست پانتورچ الهی و خودخواه...
    • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      2 0
      پانترکیسم یک جریان صهیونیستی است
    • بهزاد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 1
      نژاد پرست اگه بودیم میلیونها نفر مسافر و توریست نمی آمدن از سرزمین ما بازدید کنن. شما میخواهید ما رو آسمیله کنید و تمامیت خواه هستید. ما هم قبول نخواهیم کرد.
    • سرباز وطن IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      توریست های هم شهری و مسافران پاساژهای ترکیه هستند که از تبریز عبور میکند مانند مسافران باکو و ترکیه
  • حسن IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    9 8
    تفکرات نژاد پرستانه رو فدای امنیت کشور نکنید. چرا اصرار دارید به ترک ها بگین آذری وقتی میبینید خوششون نمیاد؟ واقعا فکر میکنید با کلمه آذری گفتن اونا از ترکیه و آذربایجان دست برمیدارن ؟ اتفاقا برعکس دوستان عزیز. با این حرفا ترک ها بیشتر از پیش به سمت ترکیه گرایش پیدا میکنن
    • آذری iran IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      1 0
      عزیزم ما آذری هستیم ترک زبان ایرانی تبار ، حالا شما اگر خوشت نمیاد مشکل خودته ! ما نژاد و تبار ایرانی داریم ولی ترک زبان شدیم .. یاشاسین گوزل ایرانیمیز، زنده باد ایران
    • سامان IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      تاریخ میگوید البته ترکیه هم به آن دامن میزند و دنبال ستون پنجم هوادار خود در ایران است در مناقشه ایران و باکو عملا امنیت ایران را تهدید کرده بود با همین پانترکا ،این غده سرطانی قومی باید برداشته شود هرچند خونریزی دارد
    • بهزاد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 1
      ادامه تفکرات ناسیونالیستی رضاخان هست.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 2
    مسجد کبود چرا اینقدر داغون شده
    • بهزاد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 1
      سایر مناطق کره زمین یه خونه ۲۰۰ ساله داشته باشن بعنوان آثار تاریخی محافظتش میکنن اینجا سرتاپا تاریخه ولشون کردن به امان خدا
  • سید IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    الان در حریم مسجد کبود دیدار بتنی ساخته شده لطفا به داد این مسجد تاریخی برسید
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    1 1
    مادرم ایران، مادری دارد بنام زهرا س____ فارغ از متن خبر بیایید برای ظهور دعا کنیم.___اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    0 0
    واقعا وحدت ملی موج میزنه.
  • یوسف از همدان IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 3
    شما تشریف بیاورید به همدان و روستاهای شمال و شرق و غرب این استان از تک تک افراد بپرسید زبان آزری چه زبانی است؟ حتی یک نفر پیدا نخواهید کرد که بداند چون ما تورک هستیم نه آزری
    • سرباز وطن IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      ترک زبانی با ترک نژادی فرق داره چرا شما در حال پل زدن به آن هستید ؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس