کد خبر 1350973
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۳
علل شایع درد شانه چیست؟/ راهکارهایی برای کاهش شانه‌درد

یک فیزیوتراپیست با بیان اینکه احتمال بروز مشکل در شانه با افزایش سن بیشتر می‌شود، راهکارهایی برای کاهش درد شانه ارائه کرد.

به گزارش مشرق، دکتر ایمان کمالی حکی، با بیان این‌ که عوامل زیادی ممکن است درد شانه را ایجاد کنند؛ اظهار داشت: مهم‌ترین و شایع‌ترین علت، التهاب و پارگی تاندون‌های "روتاتورکاف" (عضلات و زردپی شانه) است که توانایی فرد را برای حرکت بازو و شانه مختل می‌کند. علت دیگر سندرم گیرافتادگی شانه است و زمانی رخ می‌دهد که عناصر حساس مثل تاندون این عضلات در فضای زیر یک زائده به نام "آکرومیون" استخوان کتف، بین استخوان بازو و کتف گیر کنند.

این فیزیوتراپیست تصریح کرد: ممکن است درد شانه به خاطر آسیب قسمت‌های دیگر بدن مثل گردن و بازو نیز باشد که درد ناشی از آنها به شانه انتشار می‌یابد و به عنوان دردهای انتشاری شناخته می‌شوند. معمولاً تفاوت این دردها با درد خود شانه به این صورت است که شدت درد، با انجام فعالیت و حرکت شانه بدتر نمی‌شود بلکه مثلا اگر درد شانه ناشی از دیسک گردن باشد با حرکات گردن، درد شانه تشدید می‌شود.

وی اظهار کرد: در بعضی افراد علت درد شانه می‌تواند وجود اسپور استخوانی باشد که در این حالت یک برجستگی استخوانی در طول لبه استخوان تشکیل می‌شود. سایر علت‌ها شامل انوع مختلف آرتریت روماتوئید، پارگی در غضروف، التهاب تاندون و دررفتگی بازو است.

کمالی حکیم گفت: گاه ممکن است عصب در گردن یا شانه گیر افتاده باشد یا حتی به علت بیرون‌زدگی دیسک گردن عصب تحت فشار قرار گرفته و سبب بروز درد در شانه و بازو شود.

وی ادامه داد: سندروم شانه منجمد هم یکی از دلایل درد و محدودیت حرکتی در شانه است که بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال رخ می‌دهد. وضعیتی که درآن فرد به سختی می‌تواند مفصل شانه را حرکت دهد. در شانه منجمد، لیگامان(رباط)ها، تاندون‌ها و بافت عضلات سفت و سخت شده‌اند و اجازه حرکت به مفصل نمی‌دهند.

به گفته وی، آسیب‌های جدی‌تر مانند آسیب نخاعی یا حمله قلبی نیز ممکن است درد در شانه ایجاد کند.

این فیزیوتراپیست تاکید کرد: هرچه سن فرد بالاتر می‌رود احتمال بروز مشکل در شانه نیز بیشتر می‌شود. در سنین بالای ۶۰ سال درد شانه شایع‌تر است و این به دلیل فرسودگی بافت های اطراف شانه در اثر گذشت زمان است.

وی به افراد دارای درد شانه توصیه کرد با انجام روزانه تمرینات شانه شامل تمرینات کششی و قدرتی در منزل، قدرت عضلات شانه خود را حفظ کنند؛ این افراد در انتخاب تمرین و نحوه انجام آن باید حتماً از فیزیوتراپیست کمک بگیرند.

وی افزود: اگر سابقه آسیب در شانه دارید، پس از انجام فعالیت‌های زیاد از کیسه یخ استفاده کنید. استفاده از کیسه یخ طی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می‌تواند از آسیب مجدد پیشگیری کند. با کمک فیزیوتراپیست خود طی فعالیت روزانه وضعیت‌های نشستن، ایستادن و راه رفتن خود را اصلاح کنید تا از بروز درد و آسیب جلوگیری کنید.

کمالی حکیم ادامه داد: از بلند کردن اجسام سنگین و انجام حرکت‌های تکراری شانه خودداری کنید. اگر در شغلتان فعالیت‌های زیادی را در حالتی انجام می‌دهید که دست بالای سر است (مانند نقاشی ساختمان) پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از فعالیت، به مدت دو دقیقه استراحت کنید و با انجام تمرینات کششی و پایین نگه داشتن بازو از فشار بیش از حد به عضلات و تاندون‌ها پیشگیری کنید.

این فیزیوتراپیست تاکید کرد: در نشستن‌های طولانی مدت پشت میز وحین کار با کامپیوتر سعی کنید سر و شانه را در یک راستا نگه دارید و از وضعیت جلو آمده شانه‌ها خودداری کنید تا فشار وارده به دیسک گردن و تاندون‌های شانه را به حداقل برسانید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس