ویلیام برنز

رئیس سی‌آی‌ای اعلام کرد: فارغ از نتیجه مذاکرات وین، ایران همچنان یک تهدید برای آمریکا باقی خواهد ماند.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در بخش اخبار ویژه خود نوشت: رادیو فردا گزارش داد، ویلیام برنز در نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: رژیم ایران علاوه بر مسائل هسته‌ای و موشکی، برای تمامی خاورمیانه و متحدین آمریکا در این منطقه نیز تهدید به‌شمار می‌رود.

او افزود صرف‌نظر از این‌که مذاکرات وین چه سرانجامی‌داشته باشد، تهدیدهای ناشی از ایران کماکان از چالش‌های منطقه خواهد بود.

ویلیام برنز در حالی بر تداوم تهدیدات ایران برای سراسر خاورمیانه تأکید دارد که او یکی از مقامات ارشد آمریکایی حامی احیای برجام شناخته می‌شود.

ادای شهادت او در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در شرایطی است که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت مذاکرات وین «به پیشرفت‌های زیادی دست یافته» است.

ساعاتی پیش از حضور رئیس سی‌آی‌ای در نشست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش سالانه خود درباره تهدیدات جهانی و از جمله خطرات ناشی از ایران را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: مقابله ایران با آمریکا و متحدان واشینگتن در خاورمیانه، برای تهران، یک مبارزه حیاتی است. جاه‌طلبی‌های دیرپای رژیم ایران برای به‌دست گرفتن رهبری منطقه، متوقف نشده است. حکومت ایران برای پیشبرد اهداف خود از برنامه هسته‌ای رو به گسترش، طرح‌های تسلیحاتی و نیروهای نیابتی‌ استفاده می‌کند و همزمان دیپلماسی را به کار می‌گیرد.

مجموعه نهادهای اطلاعاتی آمریکا، شامل ۱۶ سازمان اطلاعاتی این کشور، از جمله سی‌آی‌ای، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت ملی است.

در گزارش این مجموعه ارزیابی شده که ایران چه مستقیم و چه از طریق گروه‌های نیابتی، آمریکایی‌ها را به‌ویژه در خاورمیانه تهدید می‌کند و همزمان، هدف دیگر خود را که در یک دهه گذشته دنبال کرده، برای یارگیری و ایجاد شبکه‌هایی در داخل آمریکا، ادامه می‌دهد.

در کنار افزایش تحرکات سایبری ایران علیه امنیت ملی آمریکا، نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی حتی برای ربودن و ‌ترور فعالان ایرانی یا مقامات آمریکا در تکاپو بوده‌اند.

گزارش جدید سالانه مجموعه نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین تحرکات ایران را که تهدیدی برای اسرائیل است، شرح داده است.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود با اشاره به روی کار آوردن ابراهیم رئیسی در مقام رئیس‌جمهور نوشته‌اند که این امر، رهبر نظام، را ترغیب کرده تا چشم‌انداز بلندمدتی را که برای حکومتش تعیین کرده، تسریع کند. هدف رهبر جمهوری اسلامی، تبدیل حکومت به یک قدرت اسلامی برای دفاع از «آرمان‌های جهانی مسلمانان» ضمن تکیه بر یک دولت فن‌سالار در درون کشور است.

وب‌سایت بی‌بی‌سی هم از قول دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا و گزارش «ارزیابی سالانه تهدیدها» نوشت: در این ارزیابی از ایران به‌عنوان یکی از جدی‌ترین تهدیدها علیه آمریکا در طول سال آینده نام برده شده است.در بخش مربوط به ایران آمده است این کشور همچنان «در تلاش برای نابود کردن نفوذ آمریکا در خاورمیانه است و منافع ایالات متحده را تهدید خواهد کرد.»بر اساس این ارزیابی «یکی دیگر از تلاش‌های ایران بر اعمال قدرت در کشورهای همسایه و به حداقل رساندن تهدیدها علیه ثبات رژیم متمرکز است. ارزیابی ما این است که ایران مستقیما یا از طریق حملات نیابتی، اتباع آمریکا را به خصوص در خاورمیانه تهدید خواهد کرد». 

بنابر این ارزیابی ایران مایل است شبکه‌ای در داخل آمریکا ایجاد کند، هدفی که برای بیش از یک دهه دنبال کرده است.» سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این ارزیابی بخشی را به برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داده‌اند: «ارزیابی ما همچنان این است که ایران در حال حاضر مشغول فعالیت‌های کلیدی ساخت سلاح اتمی که به عقیده ما برای تولید یک بمب اتمی لازم خواهد بود نیست.» بنابر این گزارش، ایران در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، برجام، برخی فعالیت‌های خود که فراتر از محدودیت‌های اعمال شده بود را از سر گرفته است: «اگر تهران از تخفیف‌های تحریمی بهره‌مند نشود، مقام‌های ایرانی احتمالا غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد را در نظر خواهند گرفت.» 

این ارزیابی همچنین می‌نویسد: «تخصص و تمایل روزافزون ایران برای انجام عملیات تهاجمی در فضای سایبری، این کشور را به تهدیدی عمده برای آمریکا و متحدانش از نظر امنیت شبکه و داده بدل می‌کند. ایران مسئول چندین حمله سایبری از آوریل تا ژوئیه ۲۰۲۰ علیه تاسیسات اسرائیل بود. در بخش مربوط به توانایی‌های نظامی، رویکرد دوگانه ایران به مسائل جنگی-  استفاده همزمان از توانایی‌های متعارف و غیرمتعارف-  تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه است». 

این ارزیابی علاوه بر تهدیدهایی مثل چین، روسیه و ایران به مسائل دیگری از جمله همه‌گیری کروناو تغییر اقلیم پرداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    5 0
    تا ابد دشمن آمریکای تروریسم هستیم.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      3 0
      تا ابد
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    3 0
    خدا را شکر.
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    3 0
    مگه قرار بود نباشه؟؟! ما برای همهٔ کشورهای تروریست و تروریست پرور تهدید بوده، هستیم و خواهیم بود!!! آدم بشو هم که نیستین، پس همینه که هست!!!
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 0
    ما اگر تهدید بالقوه ای برای امریکا هستیم اما آنان تهدید بالفعلی هستند
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    3 0
    جناب مسئوول در سازمان جهنمی سیا : یکی از وظایف مهم اخلاقی و راهبردی ایران تهدید آمریکاست. سعی کن این مطلب ساده را بفهمی !
  • سید IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    4 1
    باش تا شام عزلتت برسد/ کاین هنوز از نتایج سحر است!!!
  • بهروز GB ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    4 0
    البته آمریکا تهدیدی برای جهان است اما این نهدید بتدریج در حال ازبین رفتن است،
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 0
    فکر میکنم بیشتر از این ناراحت هستند که نتوانستند ایران را مثل افغانستان و عراق و سوریه بکنند. ایران دروازه بزرگی است که اگر بدستان بیافتد کارهای دیگر آسان می‌شوند. اوضاع هر روز بغرنج تر میشود. اوکراین بنظر نمی‌شود برایشان گره گشا باشد. از طرفی مخارجی هم که برای براندازی می‌کنند خسته کننده شد و ب نتیجه ای نرسیده. با سدکردن راه روسیه ب اروپا امیدوارند اوضاع را برای چین و ایران و روسیه ببندند، ولی آسیا آنقدر بزرگ است که احتیاجی بدیگران ندارد. اتحاد و تجارت اگر در آسیا قوی شود هرچه می‌خواهند تحریم کنند.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس