کد خبر 1350129
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
لفاظی کمیته چهارجانبه عربی علیه ایران

کمیته چهارجانبه عربی ضمن مداخله در امور ایران، اتهامات و ادعاهای همیشگی خود را علیه این کشور تکرار کرد.

به گزارش مشرق، کمیته چهارجانبه عربی، امروز (چهارشنبه)، در جلسه‌ای که در حاشیه نشست یکصد و پنجاه و هفتمین دوره شورای اتحادیه عرب در مقر این اتحادیه برگزار شد، به اتهام‌پراکنی علیه ایران پرداخت.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی مصر «الشرق الاوسط»، عربستان سعودی ریاست این نشست را برعهده داشته و وزیران خارجه امارات عربی متحده، بحرین و مصر نیز در آن مشارکت داشته‌اند. کشورهای یادشده در بیانیه پایانی خود پس از این نشست، بدون اشاره به مداخله ابوظبی و ریاض در امور یمن، اتهامات همیشگی خود علیه ایران را تکرار و این کشور را به مداخله در امور کشورهای عربی متهم کردند.

چهار کشور مذکور همچنین در ادامه اتهام‌پراکنی‌های خود علیه ایران، این کشور را به حمایت از آنچه «گروه‌های تروریستی» خوانده شده، متهم کردند و با بیان اینکه ایران به توسعه برنامه موشک‌های بالستیک خود ادامه می‌دهد، مدعی شدند که ایران، حوثی‌های یمن را با موشک‌های خود مجهز می‌کند.

در بخش دیگری از این بیانیه ضمن طرح این ادعای ضمنی که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، بر لزوم حمایت از تلاش‌هایی که مانع این امر می‌شود از جمله مذاکرات وین، تأکید شده است. کشورهای یادشده «بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک را یک نقطه در راستای تحقق امنیت و نه یک نقطه پایان» قلمداد کردند و در عین حال، خواستار تقویت نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران و اقدام جدی در جهت دست‌یابی به یک «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» شدند.

کشورهای مذکور در حالی به مداخله در امور ایران و اظهارنظر درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور می‌پردازند که «عبدالعزیر بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی پیشتر در کنفرانسی در خصوص معادن به ذخایر اورانیوم موجود در این کشور اشاره کرده بود و خبر داده بود: «به دنبال توسعه برنامه اتمی خود هستیم و درباره این موضوع واقعا صریح خواهم بود. ما مقادیر زیادی اورانیوم داریم و باید از آن بهره‌برداری کنیم. از شرکاء جهت بهره‌برداری از این ذخایر و توسعه آن با بالاترین درجه شفافیت کمک خواهیم گرفت و برای استفاده کامل از آن به جنبه تجاری خواهیم رسید».

کمیته چهارجانبه عربی همچنین خواستار حل مسائل مربوط به امنیت منطقه از جمله برنامه موشکی ایران شد. این کمیته در بخش دیگری از این بیانیه ادعاهای همیشگی امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تکرار کرد و با اشاره به سفر اخیر سردار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جزیره تنب بزرگ و افتتاح فرودگاه «امام علی (ع)» در این جزیره، اظهارات مقامات ایرانی در این خصوص را «تحریک‌آمیز» و «نقض حاکمیت امارات» خواند.

این ادعا در خصوص جزایر سه‌گانه ایران در حالی مطرح شده است که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همواره بر تعلق قطعی این جزایر به ایران تأکید کرده است. «سعید خطیب زاده»، شهریور ماه جاری، در واکنش به  بیانیه ۱۴۹ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس تأکید کرده بود که جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک‌ و تنب بزرگ تعلق قطعی به ایران دارند و بیانیه‌های ملال‌آور و تکراری صادره در این خصوص تغییری در ایرانی بودن ابدی آنها ایجاد نخواهد کرد.

چهار کشور مذکور همچنین در بیانیه پایانی نشست خود ایران را به مداخله در امور بحرین، یمن و سوریه و حمایت از گروه‌هایی که تروریستی خوانده‌ شده‌اند، متهم کردند. در بخش دیگری از این بیانیه همچنین اتهاماتی علیه جنبش حزب‌الله لبنان مطرح شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کامران IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    امارات و بحرین قسمتی از خاک ایران بوده اند پس آنها باید دوباره به ایران ملحق شوند.
  • ایران دوست AU ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    متاسفانه حکام مملکت در جایی که باید سخن گویند نظیر این مساله و تحریکات اسرائیل به ایران کوتاه میایند و در مسائلی نظیر قدرت نظامی بیشتر از آنچه شاید صلاح باشد میگویند.کوتاه امدن در جواب، مخصوصا در غرب متاسفانه نظر مردم را به کشور مورد تحریک مخصوصا در دور مدت تحت تاثیر و عوض می‌کند.حکام ایران باید بدانند که نظر غرب به ایران مخدوش است و با ساکت نشستن و تامل با آنچه سخن گوی وزارت خارجه همواره در مورد رفع سوی تفاهم و رفتار برادرانه در جهت برقرای صلح در منطقه میگوید چیزی جز اعتبار دادن به آن سخنان نیست. واقعا خنده آور است که کشور‌های که تمامی ارزی مملکتشان با یک قلم اربابان غربی کشیده شده است به خود اجازه میدهند به کشور تاریخی و مستقل ایران توهین کنند.من پیشنهاد میدهم که ما یک روز در سال را به روابط با این کشور‌ها اختصاص دیهیم.مثلا در روز بحرین با ارائه فیلم، ویدئو، و پروژه‌های دانشگاهی به ملت و جهان، تاریخ، و رفتار این کشور در رابطه با ایران را نشان دهییم.هر چه ما بیشتر در در عرضه این ارتباط سرمایه گذاری کنیم، بیشتر به این دشمنان ضربه خواهیم زد تا دیگر به این مزخرفت علیه خاک ایران ادامه ندهند.
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • عدی IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    آفرین وهزار آفرین، آقایان سیاستمدار به خدا اعتماد کنید ودست از دریوزگی بردارید مگر در دفاع مقدس ما جز اعتماد به خدا چه داشتیم؟ اکنون به همان ایمان واعتماد به خدا باز گردید واز هیچ کس وهیچ چیز جز او نترسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس