کد خبر 1349925
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
پی ام دی؛ یکی از موضوعات به تاخیر افتادن مذاکرات وین

کارشناس سیاست خارجی گفت: همان‌طور که در سال ۲۰۱۵ نیز پی‌ام‌دی یکی از مسائل و موضوعاتی بود که مذاکرات و توافقنامه برجام را به تعویق انداخت، امروز نیز می‌تواند مذاکرات را به تاخیر بیندازد.

به گزارش مشرق، سیدرضا صدرالحسینی، با اشاره به موضوع پی ام دی در مذاکرات، اظهار داشت: موضوع پی‌ام‌دی، یعنی استفاده غیرصلح‌آمیز از صنعت هسته‌ای و اورانیوم غنی‌شده؛ بنابراین پی‌ام‌دی موضوعی است که همیشه و در همه شرایط می‌توان برایش حاشیه درست کرد.

وی ادامه داد: همان‌طور که در سال ۲۰۱۵ نیز پی‌ام‌دی یکی از مسائل و موضوعاتی بود که مذاکرات و توافقنامه برجام را به تعویق انداخت، امروز نیز می‌تواند مذاکرات را به تاخیر بیندازد.

بیشتر بخوانید:

دسته گل برجام بماند به گردن خودتان!

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه اخیرا هیئت‌های غربی با اشاره آمریکایی‌ها، موضوع پی‌ام‌دی را مطرح می‌کنند و تلاش‌شان معطوف به این است که از طریق اصرار بر این موضوع، اصل توافقات را به حاشیه ببرند، افزود:  اصل توافقات در دو محور رفع تحریم‌ها و استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی بود درحالی‌که مسئله پی‌ام‌دی موضوعی کاملا حاشیه‌ای است.

وی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد با توجه به افزایش اصرار جمهوری اسلامی روی دو موضوع راستی‌آزمایی و تضامین ، طرف غربی مجددا به خواست آمریکایی‌ها مساله پی‌ام‌دی را مطرح کرده‌است؛ بنابراین متونی که جمهوری اسلامی براساس توافقنامه برجام به اعضای تیم مذاکره‌کننده ارائه کرده، دارای اعتبار است و مسئله اصلی مذاکرات این متون است.

بیشتر بخوانید:

یک منبع آگاه: مذاکرات وین معطل تصمیم آمریکا است

صدرالحسینی افزود: بر همین اساس به‌نظرم بیشترین اطلاعات غلط و ناصحیح راجع به پی‌ام‌دی، توسط مقامات رژیم‌صهیونیستی مطرح شده‌است و از این طریق طرف غربی و آمریکایی به‌دنبال طولانی‌کردن توافق و مذاکرات هستند.

بیشتر بخوانید:

ایران چه تصمیمی درباره توافق خواهد گرفت؟

کارشناس سیاست خارجی گفت: موضوع عدم اشاعه و مسئله‌ای به‌نام استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، به‌عنوان پیش‌درآمد و ورود همه کشورهایی است که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عضویت دارند.

وی ادامه داد: مسئله پی‌ام‌دی جزء موضوعات ضروری برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و درحقیقت نظارت‌های آژانس برای این موضوع که غرب درخواست می‌کند کافی است و نیازی به باز ماندن پرونده‌اش نیست.

وی بیان کرد: در همین مذاکرات اخیر هم پذیرفته شده بود که مسئله پی‌ام‌دی جزء موضوعات تمام شده است، اما این روزها دوباره طرف غربی پشت میز مذاکره این موضوع را مطرح کرده‌است. علت این مطرح‌کردن هم گزارش‌های ناقص و دروغی است که جریان‌های وابسته به رژیم‌صهیونیستی اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به مسئله تضامین، گفت: این موضوع تقریبا در چند روز گذشته ازسوی طرف غربی و آمریکایی پذیرفته شده است؛ اما اینکه سانتریفیوژ پیشرفته به چه تعداد یا به‌صورت قطعات منفصله یا قطعات متصله در ایران نگهداری شود، جزء مواردی است که هنوز درمورد آن گفتگو می‌شود.

صدرالحسینی با اشاره به تعیین ضرب الاجل از سوی طرف غربی عنوان کرد: این مسئله در قالب عملیات روانی است که در شبکه‌ها و کانال‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. ما قبلا هم پیش‌بینی کرده بودیم که هرچقدر به بخش‌های مهم و حساس مذاکرات نزدیک شویم، شدت عملیات روانی و رسانه‌ای طرف غربی و آمریکایی افزایش می‌یابد؛ بنابراین این‌گونه عملیات‌ها برای تحت‌تاثیر قرار دادن فضای داخلی ایران و فشار به افکارعمومی و مذاکره‌کنندگان ایرانی پشت میز مذاکره است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 1
    معلوم نیست این تءاتر و خیمه شب بازی که بریا عده ای در هر دولتی شده ماموریت و سفر تفریحی به اتریش تموم میشه
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    3 1
    ان‌شاءالله دیگر از خطوط قرمز کشور عقب‌ نخواهیم نشست؛ اکنون مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است و بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.
  • ترسو IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    مشکل همین ندانستن زبان است معنی PMDرا اشتباه ترجمه کردن است اصل مطلب عبارت است ( پول منو د بدین ) تمام !!!
  • مشتی گل رشتی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 1
    منم میخوام برم مذاکره
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 1
    شما برنامه امريكا را با با انتظارات واميل خود مى سنجيد ونظر ميدهيد امريكا تاخيردارد انجه دردل شما مى گذرد باانچه درسرامريكا ميگذرد باهم فرق دارد امريكا قرارنيست به شما كمك كند ميخواهد پابرسرتان بكذارد حتى دراين گرفتارى هاى بزرك خود
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس