ماجرای شعری که مسئولیت ۲۵ ساله سردار سلیمانی را بیان کرد/ اثرگذاری بالای شعر، تکلیف شاعر را سنگین کرده است

محمدمهدی عبدالهی گفت: قدرت تأثیر و اثرگذاری بالای شعر، مسئولیت سنگینی را به دوش شاعر قرار داده است. او نباید نسبت به مفاهیم انقلاب اسلامی بی‌تفاوت باشد.

به گزارش مشرق، نشست خبری سلسله جلسات شعر آیینی «حضور» با حضور مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه، سیده فاطمه موسوی و محمدمهدی عبدالهی دبیران این جلسه برگزار شد.

مهدی شکیبایی در ابتدای این جلسه گفت: در اساسنامه فرهنگسرای رسانه مأموریت پیدا کرده‌ایم تا سواد رسانه‌ای را به مخاطبان خود آموزش داده و شیوه‌های استفاده از رسانه‌های نوین را ترویج کنیم. برای ترویج و تبیین سواد رسانه‌ای که بنده آن را با عنوان بصیرت رسانه‌ای یاد می‌کنم نیاز به ابزارهای متنوع رسانه‌ای داریم. یکی از این ابزارها شعر است. ابزارهای دیگر سینما، موسیقی و ... هستند که در ذیل موضوع فرهنگ قرار می‌گیرند. در این میان، شعر از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است و رهبر معظم انقلاب نیز توجه ویژه‌ای به آن دارند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات شعر آیینی در این مرکز گفت: سلسله جلسات شعر آیینی پیش‌تر به صورت پراکنده در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شده است، اما این برنامه‌ها در ذیل یک برند نبود. اکنون برآن شدیم تا این جلسات را سامان‌دهی کرده و آن را به شیوه جدی‌تری برگزار کنیم.

رئیس فرهنگسرای رسانه با اشاره به اهداف این جلسه گفت: ما در این جلسات چند هدف کلی را دنبال می‌کنیم؛ یکی از اینها برگزاری جلسات مدح ائمه اطهار و ذکر مصیبت آنان در مناسبت‌های مذهبی است. دیگری تبیین شیوه زندگی شهدا به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی است. موضوع دیگری که در این جلسات شعر آیینی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، توجه به گفتمان مقاومت اسلامی است. هم‌چنین به موضوع افشا و محکوم‌کردن جنایت‌هایی که در نظام سلطه رخ می‌دهد نیز خواهیم پرداخت.

شکیبایی ابیاتی از شعر مشهور سیدمحمدمهدی شفیعی مبنی بر «آسمان شام با ایران چه فرقی می‌کند؟» را خواند و گفت: این شعر را در محضر رهبر انقلاب خواندند و شهید سلیمانی نیز آن را از زبان شاعر در یکی از کنگره‌ها می‌شنود و توجهش را به شدت جلب می‌کند. واسطه‌ای از ایشان نقل می‌کرد که چرا این شعر مورد توجه شهید سلیمانی قرار گرفته است و ایشان پاسخ می‌دهد: این شعر تمام فعالیت‌های 25 ساله من در مأموریت فرماندهی نیروی قدس را به زبان شعر بیان کرد.

سیده فاطمه موسوی دبیر علمی این کنگره در سخنانی بیان داشت: همانطور که می‌دانید شعر آیینی فقط مختص اهل بیت نیست و باید تأکید کنم که شعر انقلاب اسلامی از شعر آیینی جدا نیست. شعر آیینی آن شعری است که در خدمت اسلام، ائمه و دفاع از مظلومین جهان است. به عبارت دیگر، در هر جایی که ندای مظلومی بلند شود، شاعر انقلاب اسلامی علیه ظلم شعر خواهد گفت.

وی ادامه داد: شعر دفاع مقدس نیز یکی از اتفاقات مهم در تاریخ شعر آیینی است که ظهور آن شعر آیبنی را از نظر فرم و محتوا دچار تغییرات زیادی کرد و شاید بتوان گفت که شعر دفاع مقدس شعر را دچار تحولات زیادی کرد. نکته مهمی که باید در اینجا اشاره کنم این است که شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هنوز هم جریان دارد و برخلاف نظر عده‌ای که می‌گویند تمام شده است، این‌گونه نیست.

این بانوی شاعره گفت: مقام معظم رهبری تأکید زیادی بر شعر آیینی در همه جنبه‌های آن دارند و تأکید دارند که شاعری که می‌خواهد برای اهل بیت علیهم السلام شعر بگوید باید مطالعه زیادی داشته باشد و به ویژه تأمل زیادی در قرآن، روایاتی که سند معتبر دارند و ... داشته باشد.

سخنران دیگر این نشست محمدمهدی عبدالهی بود. او در سخنانی بیان داشت: پدیده شعر مانند «بیان» یکی از بزرگترین معجزات عالم خلقت است، چرا که در متن، بیان و شعر آن چیزی که در ذهن دارید را در قالب الفاظ و کلمات به مخاطب منتقل می‌کنید و این موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در اقسام بیان، شعر از جنبه جمال و زیبایی برخوردار است. به عبارت دیگر، در شعر، شاعر مفاهیم مختلف را به زیبایی و به طرز ماهرانه‌ای کنار هم قرار داده و مفهومی والا را به مخاطب منتقل می‌کند.

عبدالهی با اشاره به قدرت اثرگذاری شعر گفت: از سویی دیگر، باید دقت داشت که شعر رسانه‌ای تاثیرگذار نیز هست. در حقیقت، شعر رسانه‌ای است که می‌تواند برای انتقال مفاهیم اثرگذار باشد. قدرت تأثیر و اثرگذاری بالای شعر مسئولیت سنگینی را برای آن و به ویژه سراینده آن یعنی شاعر ایجاد می‌کند. بنده معتقدم که به دلیل کارآمدی شعر و قدرت اثرگذاری بالای آن، تکلیف سنگینی بر دوش شاعر قرار داده شده است. در این شرایط، شاعر نباید نسبت به مفاهیم انقلاب اسلامی بی‌تفاوت باشد.

دبیر اجرایی شب شعر «حضور» خاطرنشان کرد: شعر پرچم هویت یک ملت است و از این نظر شاعران باید دیده‌بان انقلاب باشند. شاعر انقلاب کسی است که بی‌تفاوت از کنار اتفاقات مهم انقلاب عبور نمی‌کند. به گفته بسیاری از اساتید شعر به ویژه استاد مجاهدی شعر آیینی شعری است که مثل آینه زلال است و در خدمت اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و اسلام است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس