خودرو نمایه ترافیک نمایه

شب گذشته به دلیل بارش باران در تهران بسیاری از معابر قفل شد و بزرگترین ترافیک ۱۴۰۰ در پایتخت رقم خورد. معاون شهردار تهران می گوید ضعف جدی در زیرساخت های حمل و نقل عمومی وجود دارد که در حال رفع است.

به گزارش مشرق،‌ بارندگی روز گذشته به ویژه در ساعات پایانی شب در کلان شهر تهران باعث شد تا حرکت خودروها در اتوبان‌ها و معابر اصلی شهر به کندی انجام شود.لغزندگی معابر، زمین‌خوردگی موتورسیکلت‌ها، برخورد خودروها و ترافیک کیلومتری دیگر جزیی از مشکلات تهران در روزهای برفی و بارانی شده است.

 آمار  تصادفات در این روز به دلیل لغزنده بودن معابر و پایین آمدن دید رانندگان افزایش می‌یابد و همین امر نیز باعث بروز ترافیک می‌شود.

مسئولان شهری بارها از شهروندان خواسته اند در این روزها از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا میزان ترافیک کمتر شود اماکمبود تاکسی و اتوبوس در پایتخت به ویژه در روزهای بارانی از دغدغه شهروندان پایتخت است.

سنگین ترین ترافیک سال ۱۴۰۰ 

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره واکنش به ترافیک سنگین شب  گذشته در پایتخت گفت: ما شب گذشته سنگین ترین ترافیک سال ۱۴۰۰ را داشتیم که ۴۱ درصد افزایش طولی شبکه معابر نسبت به پریشب اتفاق افتاد.

شفیعی دلایل اصلی این اتفاق را افزایش سفرهای شهروندان برای خرید شب عید و در کنار آن بارندگی بود که  ترافیک ۲۵ درصد از گنجایش معابر را کاهش  داد.

  ضعف جدی در زیرساخت های حمل و نقل عمومی

معاون شهردار تهران گفت:  ضعف جدی در زیرساخت های حمل و نقل عمومی و عدم توسعه آن باعث شده تعداد اتوبوس های فرسوده و خرابی مترو افزایش یابد و از طرفی به واسطه کرونا تمایل مردم به استفاده از حمل و نقل شخصی بیشتر شده و این انباشت این دو مشکل را ایجاد کرده است.

وی درباره تکرار این شرایط در روزهای پیش رو، ابراز داشت: تنها در کاهش انجام سفرهای زائد و کاهش تعداد خودورهای تک سرنشین و همچنین جلوگیری از آب گرفتگی و رفع زوائد و حضور بیشتر عوامل پلیس راهور و استفاده از حداکثر توان حمل و قل عمومی را به  کاربگیریم.

گره کور ترافیک تهران چگونه باز می شود؟

شفیعی رفتار ترافیکی مردم را عامل اصلی ترافیک سنگین دیشب دانست و گفت: شهروندان نباید همه کارها را موکول به ساعات پایانی شب بکنند.

 نگرانی از عدم آمادگی ترافیکی در شرایط بحرانی

احمد صادقی هم امروز در صحن شورا در تذکری در خصوص ترافیک روزهای بارانی و ترافیک روز گذشته تهران گفت: در خصوص موضوع ترافیک روزهای بارانی  بارها و بارها بحث شده و تذکر داده شده ولی متاسفانه تا به امروز نه تنها حل نشده بلکه پیچیده تر شده است.

وی افزود: متاسفانه ترافیک روز گذشته باعث آزردگی شهروندان شد. بیشترین نگرانی بنده از عدم آمادگی و سوء مدیریت وضعیت ترافیکی مربوط به شرایط بحرانی مانند زلزله است که خدای نکرده در شهر تهران رخ دهد. وقتی با ریزش اندکی باران که از روزهای قبل قابل پیش بینی است شهر دچار این بی‌نظمی و ترافیک غیرقابل کنترل می‌شود به طور حتم  در شرایط بحرانی که مسیرهای اصلی شهر دچار آسیب شده‌اند و مردم شهر نگران هستند با فاجعه‌ی ترافیکی روبه رو خواهیم بود.

گره کور ترافیک تهران چگونه باز می شود؟

بارش باران و برف این روزها باید یک مانور باشد

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: تذکر من این است که بارش باران و برف این روزها باید یک مانور و تمرین دستگاه‌ها باشد برای روزهای بحرانی نه اینکه خود تبدیل به بحران شود، در این روزها ضرورت مدیریت یکپارچه شهری و هوشمندسازی اداره شهر به طور قطع و یقین  بیش از پیش احساس می‌شود.

صادقی افزود: در این ایام امکان فراخوان کلیه دستگاه ها در قالب مانور ساعت صفر تمرینی برای مدیریت یکپارچه و تقسیم یک کار هماهنگ برای کلیه دستگاه  هاو رفع چالش ها برای روزهای بحرانی است. 

وی ادامه داد:  در این ایام صرفا چند دستگاه خدمت رسان وارد می شود نظیر معاونت خدمات شهری و پلیس راهور در حالی که این کار نیاز به یک کار هماهنگ بزرگ دستگاهی دارد، همانطوری که زمان بحران تشکیل ستاد بحرا ن انجام می شود وهمه بایستی نقش داشته باشند که ما به سلامتی از بحران بگذریم. 

صادقی در ادامه با اشاره به سوالات متعدد شهروندان گفت: ما این روزها با سوالات متعددی از سوی شهروندان مواجه می شویم که می پرسند فرمانده راهور آیا برنامه منسجم و تمرین شده‌ای برای روزهای پایانی سال دارند؟ یا شهر و شهروندان در امان خدا رها شده‌اند؟ آیا پلیس تنها ضابط قضایی برای اعمال قانون و برخورد با رانندگان خاطی است و یا برنامه‌ای برای کمک به شهروندان تهرانی در مواقع اضطراری دارد؟

وی گفت: آیا وقت آن نشده است که با هماهنگی بین دستگاهی و بهره گیری از تکنولوژی‌های روز برنامه‌ای جامع برای حل مشکل ترافیک شهر تدوین شود؟ آیا نمی‌شود برنامه‌های تشویقی برای رانندگان تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی جهت ارائه خدمات در روزهای بارانی طراحی کرد؟ آیا نمی‌شود با شناور کردن زمان تعطیلی ادارات دولتی در مواقع بارندگی، بار ترافیک را کاهش داد؟ و یا با نیم بها کردن حمل و نقل عمومی در این مواقع شهروندان را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق کرد.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با طرح پیشنهاداتی افزود: در این شرایط می توان با استفاده از ظرفیت اتوبوس‌های بین شهری برای جابه‌جایی مسافران و یا زوج و فرد کردن خودروها باعث کاهش حجم خودروها در سطح شهر می‌شود.

اصلاح فرهنگ ترافیک ضرورت دارد

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم در این زمینه گفت:مهمترین کار برای حل این معضل، اصلاح فرهنگ ترافیک است و بسیاری از مناطق به خاطر اینکه مردم حوصله شان از ترافیک سر رفته بود، و کلافه شده بودند فرهنگ ترافیک را رعایت نمی کردند.

گره کور ترافیک تهران چگونه باز می شود؟

چمران گفت: پلیس های راهنمایی و رانندگی هم کاری از دستشان بر نمی آمد، چون ترافیک هم مثل سیل است و باید با برنامه ریزی در این زمینه فکری کرد حتی راهنمایی و رانندگی از بسیج برای حل مساله کمک بگیرند.

وی ادامه داد: در چنین مواقعی می توانیم از نیروهای بسیجی کمک بگیریم تا شهر قفل نشود.

همچنین جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر در قالب تذکری با اشاره به اختلال شدید ترافیکی شب گذشته به دلیل بارش باران، با تقدیر از زحمات نیروهای خدمات شهری که در طول شب گذشته زحمت کشیدند و به بازگشایی انهار پرداختند، گفت: عمده معابر شهری ما دچار اختلال شده بود و تا حدود نیمه شب بسیاری از معابر درگیر ترافیک بودند و ترافیک به گونه ای بود که ساعت ها مردم در ترافیک گرفتار ماندند.

قطع برق حدود ۲۰ چراغ راهنمایی و رانندگی به دلیل نقص فنی 

وی ادامه داد: ۴۰ نقطه آبگرفتگی جدی اختلال در حرکت ایجاد کرده بود و حدود ۲۰ چراغ راهنمایی و رانندگی به دلیل نقص فنی در تقاطع ها دچار قطع برق شده بودند که منجر به شدت بحران شده بود.

گره کور ترافیک تهران چگونه باز می شود؟

تشکری هاشمی از همکاران خدمات شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی خواست که با شناخت مناطق بحران زا حضورموثرتری داشته باشد و مردم هم برای کاهش ترافیک همراهی کنند،  چون بسیاری از معابری که رفتم به دلیل تخلفات راننده ها معابر قفل شده بود و برخی خیابان های دوطرفه را برخی یک طرفه کرده بودند و امیدواریم همراهی شهروندی بیشتر شود.

ترافیک از تهران رخت می بندد؟

سال ها است تهران با ترافیک های عجیبی مواجه شده که کمبود حمل و نقل عمومی از یک سو و افزایش خودروهای شخصی از سوی دیگر سبب تشدید این مشکل شده است، مشکلی که مدیریت شهری جدید در صدد رفع آن با استفاده از راهکارهای علمی و همکاری با سایر دستگاه ها است و از گروه های اندیشه ورز و نخبگان خواسته شده در این راستا ورود یابند. البته دورکاری ادارات و حدالمقدور عدم مراجعه به بانک ها و استفاده از روش های الکترونیک و کاهش انجام سفرهای زائد و کاهش تعداد خودورهای تک سرنشین در این راستا بسیار حائز اهمیت است که شهروندان هم باید بدان توجه کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • جهان IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 0
    شهرداری و راهنمایی و رانندگی فقط بلدند برای خودش پول در بیارند فقط فقط درآمد،
  • منطق IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    منطق می گوید اگر از تراکم زیاد سرمایه، امکانات درمانی،تحصیلی،تفریحی، فرهنگی، آموزشی و...جاذبه های دیگر در تهران کاسته و در مناطق دیگر، شهرها و روستاها توزیع شود مشکلات تهران و شهرهای دیگر تا حد زیادی رفع خواهد شد.
  • ح DE ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    اگه بعد از ظهر خروج از طرح زود باشه درست میشه ولی فکر کنم دوست دارن مردم اذیت بشن یک دفعه همه می‌خوان خروج بشن معلومه طرافیک میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس