آخرین خبر از رقم پیشنهادی دستمزد کارگران

سومین نشست دستمزد شورای عالی کار با مذاکرات فشرده شرکای اجتماعی در وزارت کار در حال برگزاری است و تا این لحظه نمایندگان کارفرمایی پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی دستمزد را ارائه کرده اند.

به گزارش مشرق، سومین نشست دستمزد عالی کار از ساعتی قبل با حضور معاون روابط کار وزارت کار و نمایندگان کارگری و کارفرمایی آغاز شده است.

پیشنهاد اولیه کارفرمایان در ابتدا افزایش ۳۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران به اضافه ۲۰ درصد افزایش سایر سطوح مزدی بود که نمایندگان کارگری نپذیرفتند و در مقابل نمایندگان کارگری پیشنهاد سبد معیشت به اضافه افزایش ۳۳ درصدی را مطرح کردند که در مجموع حدود ۱۲ میلیون تومان می‌شود.

در ادامه جلسه گروه کارفرمایی درصد پیشنهادی خود را تغییر داد و افزایش ۳۵ درصدی را پیشنهاد کرد. مذاکرات و چانه زنی ها روی درصدهای پیشنهادی همچنان ادامه دارد و  احتمال زیاد امشب درصد افزایش دستمزد اعلام شود.

به دلیل آنکه در جلسه قبل نمایندگان کارفرمایی به جمع بندی نرسیده و خواستار مشورت با سایر تشکلات کارفرمایی شده بودند، جلسه بدون نتیجه پایان یافت و به عصر دوشنبه موکول شد.

در دومین جلسه دستمزد، گروه کارگری پیامدهای حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن بر سفره و معیشت خانوارهای کارگری در سال آیندن را مورد تاکید قرار دادند.

مقامات کارگری امیدوارند که به منظور تفاهم هر چه بیشتر، ارقام و اعداد پیشنهادی نمایندگان کارفرمایی امشب مطابق ماده ۴۱ قانون کار و نرخ تورم اعلامی و سبد معیشت کارگران باشد.

چنانچه نمایندگان کارگری وکارفرمایی امشب هم به جمع بندی نرسند، چهارشنبه نشست دیگری برای نزدیک شدن دیدگاههای دو طرف تشکیل خواهد شد.

حداقل دستمزد کارگران همه ساله طبق قانون کار بر اساس دو مولفه نرخ تورم و سبد معیشت خانوار کارگری تعیین می شود و در سالهای اخیر به جهت حفظ قدرت معیشت کارگران حداقل دستمزد بیش از نرخ تورم تصویب شده است.

کمیته دستمزد شورای عالی کار، هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری را ۸ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان تعیین کرده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • احمد IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 10
    هر چه دستمزد بالا برود اجناس و کالاها گرانتر خواهد شد علت هم آن است که هیچ کارخانه داری این دستمزد را از جیب خود نمی پردازد و پرداخت ها را روی قیمت تمام شده کشیده و از مردم دریافت می کند!! صاحبان سایر مشاغل هم متقابلاً روی قیمت های خود می کشند!! اما بندگان خود کارمندان و حقوق بگیران ثابت، بایستی صبر کنند تا سال تمام شود و منتظر چندر غاز افزایش حقوق باشند که آنهم نمایندگان مجلس بالاخص آقای حاج بابایی داد و فغان می کنند که تورم بالا می رود!!
    • بهنام IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      چرا تکیه میدی واسه کلرگر باز نشسته دوبرابر کارگر حقوق میگیره از اون کم کنه معشیت بهشون بده
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 0
      خب اون رو باید دولت کنترل کنه. کارفرماها باید از سود خودشون مقدار بیشتری برای نیروی کار در نظر بگیرن نه اینکه با گرانی جبران خسارت کنن. یک کار خانه صد کارگری الان چیزی بین پنج تا ده میلیارد سود ماهانه داره. اگر به بهترین وجه هم بخواد به کارگر برسه 200 تا 300 میلیون از این سود کم میشه. این رو هم نمیتونن حضرات کار فرما تحمل کنن؟ از مشاغل کوچک که سود کتری دارن دولت با معافیت های مالیاتی حمایت کنه
  • حجت GB ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    8 5
    وقتی کارفرمای بخش خصوصی میگه یا دومیلیون اونم بدون بیمه یا به سلامت چیزی که هست نیرو، شما بکن هشتاد میلیون ماهی
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 0
      بستگی به جاش داره . تو منطقه ما کار زیاده نیرو کم چون صنعتش پیشرفت کرده ولی نیروی کار نداره. ظرفیت مهاجرت هم تکمیل شده و اجاره خونه خیلی رفته بالا دیگه کارگر غیر بومی نمیاد اینجا. شرکت ها برای نگهداری و جذب نیرو هی دارن آپشن ایجاد میکنن. بعضیا برای استخدام زدن حقوق بالاتر از اداره کار
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 0
      چاره ش اصلاح قانون کار و موظف کردن شرکت ها به رعایت قانون دستمزد توسط دولت هست. اگر همه چیز رو به توافق نیرو و کارفرما ارجاع بدیم کارفرما نیرو رو استثمار میکنه. دولت باید موظفشون کنه و در عین حال قوانین تشویقی براشون بزاره که حقوق کارگررو رعایت کنن وگرنه میشه مثل دوره روحانی باز و سرمایه دارها شاه های نانوشته ایران میشن
  • رسول IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    12 0
    حداقل 10 تومن باید باشه و ماهانه با نرخ تورم بالا بره تا از گرسنگی نمرد
  • علي IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 17
    حداقل دستمزد کارگران همه ساله طبق قانون کار بر اساس دو مولفه نرخ تورم و سبد معیشت خانوار کارگری تعیین می شود و در سالهای اخیر به جهت حفظ قدرت معیشت کارگران حداقل دستمزد بیش از نرخ تورم تصویب شده است.
    • مجتبی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 0
      با سلام.نرخ تورم واقعی که ما الان باهاش دست به گریبانیم با نرخ تورمی که مسئولین اعلام میکنن واقعا تفاوت داره . تورم واقعی بیش از دوبرابر تورم اعلامی دولت هست و چیزی که ما کارگران توی این سالهای گذشته دیدیم کوچک شدن سفره های زندگیمون بوده .
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 0
      برنج 3 برابر شده پوشاک 4 برابر حبوبات 2 برابر و... کجا مطابق تورم دستمزد بالا رفته ؟؟؟
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    سلام دولت باید به جای افزایش هزینه ها و حقوق کارگران قیمت کالاها را کاهش دهد و ارزش پول ملی را بالا ببرد و ۱ ریال ایران با دلار برابری کند افزایش هرساله مشکلات زیادی را در بر می گیرد
  • حامد IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    همین عدد ۳۵درصد رو از کجا میارن ؟!؟ همین کارفرما خودش چنسشو پارسال چند میفروخته امسال چند ؟ همون درصد اضافه کنن من ۲تومن اجاره میدم ۱تومن کرایه ۱توکن خوراکی هیچی برامون نمیمونه قسطا بماند
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    هی میگین فرزند بیارین بعد سبدمعیشت رو با خانواده 3 نفری می سنجین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خیلی خنده داره...
  • ناشناس IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    جناب احمد طوری کارمندان می گویید که کارگران وضع بهتری دارند کارمند علاوه بر حقوق مزایایی که می گیرد ترس از تمدید قرارداد کار و امنیت شغلی دارد و در کل نصف کار یک کارگر را انجام می دهد
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    حقوق کار گر و معلم باید یکی بشه الان همه کارگران هم لیسانس وفوق دارند همین 8/500خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس