کد خبر 1349130
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا تحلیلگر، در کانال تلگرامی تفسیرگر نوشت: پیشروی روسها در اوکراین برخلاف پیش بینی آنها کاملا کُند انجام می گیرد ؛ آنها اگر چه خارکف و کی یف را در محاصره دارند، اما مقاومت نیروهای اوکراینی که مجهز به تجهیزات پیشرفته ضد تانک و ضد هلیکوپتر هستند کار را برای نیروهای مهاجم به شدت دشوار کرده است.

روسها قصد نداشتند اوکراین را به زمین سوخته تبدیل کنند تا به سان یک ارتش متجاوز با آنها برخورد شود لکن به ناچار برای نپذیرفتن شکست و تمام کردن کار دولت زلنسکی، مجبورند به هر شکل ممکن پیروز عرصه نبرد باشند .

پوتین در برابر ۲ مسیر قرار دارد ؛ اول این که شکست را بپذیرد و عقب نشینی کند که به معنای مرگ سیاسی وی و تحقیر روسها توسط اوکراینی ها و غرب است. پس او بدون تردید مسیر دوم را برمی گزیند و با هر ابزاری که در اختیار دارد سعی در تحمیل خواسته های خود خواهد نمود .

اما غرب نیز بیکار ننشسته است و در پی بالا بردن هزینه های روسهاست . آمریکا و اروپا هم تحریم ها را به شکل بی سابقه ای افزایش داده اند و هم با تسلیح اوکراینی ها در حال گرفتن تلفات از نظامیان روسی هستند .

نکته مهم اینجاست که عاقبت کار چه خواهد شد ؟

به اعتقاد نگارنده اگر جنگ یکسال هم طول بکشد پوتین ولو به قیمت استفاده از سلاح اتمی سعی در پیروزی در این جنگ خواهد داشت و اگر هم به زودی کامیاب گردد تازه شروع نبرد سیاسی ، اقتصادی و شاید حتی نظامی او با سایر اقمار بلوک غرب خواهد بود .

این نبرد نظامی می تواند با لتونی ، مولداوی و لهستان به بهانه های مختلف باشد . پوتین کینه شدیدی از متحدان امریکا در اروپای شرقی برداشته و پس از اوکراین بعید نیست قصد گوشمالی آنها را نماید .

ولی جنگ کنونی در همین ۱۲ روز هم تبعات سنگینی برای دوطرف در پی داشته است . قیمت گاز صادراتی از هر هزار دلار به ازای هر ۱۰۰۰ متر مکعب به مرز ۴۰۰۰ هزار دلار رسیده و قیمت نفت نیز به مرز ۱۴۰ دلار نزدیک می شود و ارزیابی ها از صعود بیشتر قیمت ها حکایت می کند .

بورس های شرق آسیا تا ۴ درصد رشد منفی در یک روز را تجربه کرده اند و پیش بینی می شود این روند ادامه یابد.

در نتیجه به نظر میرسد آمریکا ناچار است که زمینه ورود ایران و ونزوئلا را به بازار نفت تسهیل کند تا متحدانش دچار تکانه های سنگین نشوند و دیگر این که هر چه سریعتر تنش ها بر سر موضوع هسته ای با جمهوری اسلامی را به حداقل برساند.

تا همینجای کار هم مشخص شده که دنیا تحمل جنگی جهانی را نخواهد داشت و بعید نیست چینی ها هم که دندان آمریکا را شمرده اند هر چه سریعتر تکلیف تایوان را یکسره کنند .

مردم مکررا می پرسند در نهایت چه خواهد شد که پاسخ واضح است ؛ افزایش تنش ها و وقوع بحران و فاجعه برای اقتصاد دنیا .

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    16 2
    جنگ اصلی جنگ اقتصادی است, شرق باید متحد شده و با کنترل انرژی ها کمر غرب وحشی را طوری بشکند که دیگر راست نشود و فتنه بپا نکند.
  • نیما IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 9
    درست است پوتین به این راحتی تسلیم نخواهد شد امت استفاده از سلاح هسته بسیار دور از انتظار است چرا که واکنشهایی ملت هایی دیگر طوری خواهد بود که گمان نکنم پوتین از سلاح هسته ای استفاده کند چرا اینکار تبعات جبران ناپذیری برای روسیه خواهد داشت وجه روسیه مخدوش خواهد کرد
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      2 0
      آمریکادرهیروشیمای ژاپن ازبمب اتمی استفاده کرد وحالا ژاپن به جای دشمنی با آمریکا متحداوشده است وکشورهای دیگرهم مثل روسیه می تواندهمانند آمریکاازبمب اتم استفاده کندوقدرت خودرابه رخ دیگران بکشد.
    • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 0
      آمریکا بیشتر رسانه های خبری جهان را در اختیار داشت و پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی با اخبار جعلی و شبهات خود را در منظر عوام تطهیر کرد. آیا روسیه هم همین امکانات رسانه ای را دارد?!
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    13 2
    دنیا خیلی وقت است در فاجعه بسر می برد شرق آسیا 200 سال است قتلگاه شده فلسطین مظلوم عراق افغانستان یمن و....مرکز و نقطه گرانیگای پایداری ظلم شاه ایران و صدام و بعثی ها در عراق بود که دچار عقوبت الدنیا لا یبقی مع الظلم شدند
  • ابراهیم IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 2
    ظهور مهدی موعود نزدیگ است.
    • محققی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      انشاءالله
  • نیما IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    اولا اینکه ژاپن متحد آمریکا نشده بلکه نوکر آمریکا شده چون برای آمریکا دوست معنی ندارد به علاوه اون زمان جنگ جهانی دوم بود اوضاع فرق میکرد الان دیگر تحت هیچ شرایطی نمی شود از سلاح هسته ای استفاده کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس