چابهار

چابهار یکی از مهمترین شهرهای بندری ایران است که از نظر اقتصادی و گردشگری بسیار مورد توجه عموم مردم قرار دارد.

به گزارش مشرق، چابهار یکی از جنوبی ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان است. چابهار تنها بندرگاه اقیانوسی کشور است که نزدیک ترین مسیر آبی به کشورهایی همسایه را فراهم می کند. این شهر زیبا جز منطقه آزاد تجاری است و به عنوان پررونق ترین بندرگاه کشور ایران شناخته می شود.

چند سالی است که گردشگران مختلفی به این شهر سفر می کنند تا جاذبه های آن را از نزدی ببینند. جاذبه های گردشگری چابهار فراوان است: از جاذبه های طبیعی مثل جنگل حرای تیس تا قلعه های تاریخی. اگر قصد دارید به این شهر زیبا سفر کنید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا اطلاعات جامعی درباره شهر چابهار به دست آورید.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر



 

معرفی شهر چابهار


شهرچابهار مرکز شهرستان چابهار و جنوبی ترین شهر سیستان بلوچستان است که در نزدیکی دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. کشتی های اقیانوس پیما می توانند به راحتی در اسکله این شهر پهلوگیری کنند. بندر چابهار نزدیک ترین راه آبی به کشورهای محصور در خشکی مثل ازبکستان،‌ تاجیکستان، قزقیزستان، ترکمنستان،‌ افغانستان و قزاقستان است.
چابهار به دلیل موقعیت خاصی که دارد جز بنادر مهم بازرگانی کشور به حساب می آید و سرمایه گذاری های مختلفی در آن انجام شده است. این موضوع باعث شده که راههای ارتباطی آن به شهرها و کشورهای دیگر بیشتر شود. علاوه بر بندر چابهار که کشتی های اقیانوس پیما می توانند در آن پهلوگیری می کنند، فردگاه چابهار میزبان پروازهای مختلفی است که از سرتاسر ایران به این شهر می روند.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر

آب و هوای شهر چابهار


آب و هوای شهر «چهار بهار» همانطور که از نامش پیدا است در طول سال معتدل و بهاری است. شهر چابهار را می توان خنک ترین بندر جنوبی ایران دانست. این شهر در فصل تابستان به نسبت شهرهای جنوبی خنک تر است. در فصل تابستان نیز آب و هوای معتدل و بهاری دارد. در دو ماه از سال (اردیبهشت و خرداد ماه)‌ رطوبت هوا در این شهر به اوج خود می رسد و هوا به شدت شرجی می شود. دمای هوای این شهر در ماههای گرم سال بالاتر از ۳۱ درجه سانتی گراد نمی رود و در سردترین زمان (ماه دی) به ۱۹ درجه سانتی گراد می رسد.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر

بهترین فصل سفر به چابهار


بهترین زمان سفر به چابهار را می توان بین ماه های آبان تا اواسط فروردین دانست. در هر روزی از سال که دوست داشته باشید می توانید به این شهر زیبا سفر کنید و از آب و هوای مطبوع آن نهایت لذت را ببرید اما آب و هوایی که در ابتدای آبان تا اواسط فروردین تجربه می کنید بهتر از ماههای دیگر سال است و گرمای هوا شما را کمتر اذیت می کند.


اگر دوست دارید زمانی به چابهار سفر کنید که شهر خلوت است و تعداد گردشگران در کم ترین تعداد ممکن هستند، اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان بهترین زمان برای شما است. در این مدت به دلیل شرجی شدن هوا، گردشگران خیلی کمی را در شهر می بینید. قیمت هتل ها و اقامتگاه های در این مدت کمتر خواهد بود. از طرفی تعطیلات عید و سه ماه تابستان بیشترین تعداد گردشگر را در شهر چابهار خواهید دید و قیمت اقامتگاه های این شهر بیشتر از همیشه است.

 جاذبه های طبیعی چابهار


روستای درک
یکی از زیباترین روستاهای چابهار است که کویر و دریا را با هم دارد.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


جنگل های حرا
یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی ایران است. درختان این جنگل در دل آب فرو رفته اند.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


غارهای بان مسیتی
غارهای جذابی که در روستای تیس قرار دارد با نام غارهای «بان مسیتی» شناخته می‌شود. در کل سه غار هستند که یکی از آن ها طبیعی و دو تای دیگر دست کند هستند.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


درخت مکرزن
«مکرزن» نامی است که محلی ها روی درخت انجیر معابد گذاشته اند. قدمت آن بالای صد سال است و در نزدکی زیارتگاه قرار دارد. هنگامی که ساقه های این درخت به زمین نزدیکی می شود تبدیل به ریشه می گردد.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


کوه‌های مریخی
یکی از زیباترین مناطق طبیعی چابهار که در مسیر ۵۰ کیلومتری چابهار به روستای گواتر قرار دارد و شباهت آن به کوههای مریخ باعث شده که آن را به این نام بخوانند.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


تالاب لیپار(تالاب صورتی)
تنها تالاب صورتی رنگ در ایران است و جز ۴ تالاب صورتی در جهان به حساب می آید. در این تالاب می توانید پرندگان مختلفی مثل فلامینگو، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی، کشیم، چنگر را ببینید.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


کوه گل فشان
یکی از بزرگ ترین کوههای گل فشان در جهان در شهر چابهار قرار دارد. از چشمه های این کوه به جای آب، گل بیرون می آید. گل های این کوه خاصیت درمانی دارند و می توانید در آن حمام گل بگیرید.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر

جاذبه های تاریخی چابهار


موزه محلی چابهار
این موزه دو طبقه است. در یکی از طبقات اشیا تاریخی که از شهر چابهار کشف شده را می بینید و در طبقه دیگر موزه مردم شناسی و اسناد و کتابهای تاریخی وجود دارد.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


مسجد جامع دزک
یکی از مساجد مهم دوره صفویه است که دیوار آن از خشت و گل و سقف آن از تنه درخت خرما،‌گز و کنار ساخته شده است.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


مسجد جامع تیس
یکی از قدیمی ترین مساجد ساخته شده در ایران است و قدمت آن به ۱۲۵۰ سال پیش برمیگردد.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


قلعه پیروز گت
قدمت آن به دوران اشکانیان و ساسانیان برمی‌گردد. تنها قسمت های باقی مانده از آن کشیک خانه و قراولخانه است.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


ساختمان تلگراف‌خانه
قدیمی ترین بنای مدرن بندر چابهار است که در دوره قاجار توسط انگلیسی ها ساخته شده است.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


روستای باستانی تیس
یکی از روستاهای تاریخی ایران است که در زمان هخامنشیان حیات و زندگی داشته است و بعد از هخامنشیان تبدیل به بندر شده بود.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


گورستان جن تیس
یکی از ترسناک ترین بخش های روستای تیس است که به گفته مردم محلی اجنه در آن دفن شده اند.

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر


 

حمل و نقل عمومی در چابهار

برای گشت و گذار در شهر چابهار می توانید از سه شیوه زیر استفاده کنید:


• تاکسی
• اتوبوس درون شهری
• کرایه خودرو


استفاده از تاکسی مقرون به صرفه ترین و بهترین راه برای گشت و گذار در این شهر است. تقریبا در همه جای چابهار می توانید تاکسی پیدا کنید و قیمت آن ها نیز مناسب است. راه دیگر استفاده از اتوبوس های درون شهری است. استفاده از اتوبوس را به شما توصیه نمی کنیم. چرا که باید زمان زیادی را منتظر آمدن اتوبوس به ایستگاه کنید. از طرفی مسیرهای رفت و آمد اتوبوس ها مشخص است و ممکن است با مسیر شما همخوانی نداشته باشد.
سومین راه کرایه کردن ماشین است. کرایه روزانه برای ماشین های مدل بالا حدود ۷۰۰ هزار تومن است. اگر توان مالی کافی برایپرداخت هزینه های کرایه خودرو در شهر چابهار را دارید می توانید با خیال راحت ماشین دلخواهتان را انتخاب کنید و در تمام مدت سفر، ماشین خود را داشته باشید.

غذاهای محلی چابهار

یکی از بهترین تفریحاتی که می توانید در شهر چابهار امتحان کنید، ‌خوردن غذاهای محلی مختلف این شهراست. اگر در اقامتگاههای بومگردی چابهار اتاق بگیرید، می توانید از همان جا غذای محلی این شهر را سفارش دهید. در ادامه با مهم ترین غذاهای محلی شهر چابهار آشنا می شویم:
• بت ماش
بت ماش یکی از غذاهای پر انرژی و مقوی چابهار است که در فصل سرما پخته می شود. مهم ترین مواد اولیه ای که در پخت این غذا استفاده می شود، برنج، ماش و سبزیجات معطر است.
• تباهگ
تباهنگ از دو جز تشکیل می شود: ۱. گوشت خشک شده ای که با روش های سنتی جنوب کشور نمک سود می شود ۲. برنج. حتما باید این غذا را بچشید تا با مزه بی نظیر آن از نزدیک آشنا شوید.

• تخلان
یکی از غذاهای مقوی شهر چابهار است که از گندم، دنبه گوسفند و بره تشکیل شده است. این غذا به دلیل طبع گرمی که دارد بیشتر در فصل های سرد سال پخته می شود.

• تنورچه
یکی از غذاهای خوشمزه چابهار است که در تنور پخته می شود. برای پخت این غذا گوشت را یا به سیخ می کشند یا به شکل کامل در تنور کباب می کنند. برای بهتر کردن مزه آن از ادویه های جنوبی و هندوستانی استفاده می کنند. تنورچه را در کنار پلو یا به تنهایی سرو می کنند.
• کراهی میگو
یکی از معروف ترین غذاهای دریایی چابهار کراهی میگو است. برای پخت آن در ابتدا میگو را با پیاز تفت می دهند و سپس به آن گشنیز و ادویه های مخصوص اضافه می کنند و صبر می کنند تا دم بکشد. اگر از غذاهای دریایی خوشتان می آید حتما در سفر خود به چابهار کراهی میگو را امتحان کنید.
• پلو زعفرانی
یکی از خوش عطرترین پلوهایی که در شهر چابهار می پزند، پلو زعفرانی است. این غذا از مرغ، ‌برنج، زعفران، زیره، سیر، پیاز، فلفل دلمه و میخک درست می شود.

• خوراک خرما
یکی از خوراک های معروف چابهار خوراک خرما است. این غذا بسیار مقوی است. اگر مزه خرما برایتان دلچسب است حتما این خوراک را امتحان کنید.
نام بهترین رستوران های چابهار را در ادامه میبینیم:


• رستوران بلوچ
• رستوران بام چابهار
• غذای هندی دهلی دربار
• رستوران ساحلی خلیج چابهار
• رستوران شیش محل
• رستوران دریایی براسان
• رستوران مکران
• ایرانویچ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    25 0
    چقدر زیباست واقعا بعضیاشو اصلا توی عکسا هم ندیده بودم چه برسه از نزدیک واقعا نباید روی گردشگری همچین منطقه ی فوق العاده ای سرمایه گذاری کرد؟؟؟؟
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 5
    چرا از وهابی ها و ناامنی هاش چیزی نمیگین
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 3
    باید پایتخت ایران به چابهار منتقل شود
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 0
    یکی از دوستانم که سیستانی هستش خیلی تعریف کرد از منطقه بکر چابهار ، اما فکرشو نمیکردم اینقدر زیبا باشه ان شاالله حتما یک سفر باید برم چابهار
  • DE ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 0
    شنیده بودم که در سیستان و بلوچستان کوههای آتشفشانی فعال هست ولی گل افشان نشنیده بودم. فقط در ایسلند و شمال نروژ و روسیه آبفشان دیده بودم. بیخود نمیگن ایران جهانی در یک مرز.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    چطور عضو بشم؟ مطالبتون بخصوص گردشگری فوقالعاده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس