کد خبر 134896
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۰

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن از اعلام شرایط ثبت نام مسکن قسطی در تهران تا چند هفته دیگر خبر داد و گفت: بر این اساس مقرر شده است متقاضیان مقداری از هزینه ساخت را به عنوان پیش پرداخت واریز کنند و در ادامه همزمان تا زمان واگذاری؛ هزینه کامل ساخت را نیز بپردازند.

به گزارش مشرق، اصغرمهرآبادی با بیان اینکه پول زمین نیز طی یک دوره زمانی مشخص مثلا از7 تا 10 سال از متقاضیان دریافت می شود، به خبرنگار ايران گفت: برای طرح مسکن های ویژه نیز در چند نقطه تهران جانمایی و در برخی نقاط هم طراحی ها انجام شده و تلاش می شود تا پایان دولت دهم بخش زیادی از واحدها تکمیل و واگذاری شوند ضمن اینکه ساخت این واحدها در تهرانسر آغاز و این واحدها به صورت پیش فروشی واگذار خواهند شد.

مهر آبادی در ادامه گفت: برنامه ساخت مسکن مهر تا پایان سال 90 یک میلیون و 850 هزار واحد بوده است که از این تعداد 970 هزار واحد آن درشهرهای بالای 25 هزار نفر و مابقی نیز درشهرهای زیر 25 هزار نفر که توسط بنیاد مسکن پیگیری می شود قرار دارد منتها تامین زمین این واحدها به جز شهرهای جدید با سازمان ملی زمین و مسکن است.

وی ادامه داد: از 970 هزار واحد مسکن در شهرهای بالای 25 هزار نفر تاکنون 480 هزار واحد تمام شده و 262 هزار واحد نیز افتتاح شده است ضمن اینکه درحال حاضر 70 هزار واحد نیز در 14 استان کشور آماده افتتاح شده و بقیه واحدهایی که تمام شده نیز پیش بینی کردیم که در شهرهای بالای 25 هزار نفر واحدهای قابل افتتاح به 600 هزار واحد برسد.

وی با بیان اینکه برای سال جدید ساخت و افتتاح یک میلیون و 250 هزار واحد در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون در مقایسه با سال گذشته ساخت و ساز از روند بهتری برخوردار است و امیدواریم تا پایان سال تعداد واحدهای آماده شده به یک میلیون واحد برسد.

مهر آبادی با اشاره به استقبال متقاضیان از مسکن های مهر بحث مازاد مسکن در شهرها را منتفی دانسته و گفت: تغییر شرایط واگذاری این مسکن ها در زمان حاضر نیز وجود ندارد.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ سوالي درباره به تجهیز مناطقی که مسکن مهر در آنها ساخته شده است به خدمات شهری خاطر نشان کرد:به جز چند شهر؛ مسکن مهر معمولا در شهرهایی که بالای 25 هزار نفر جمعیت دارند در خود شهرها ساخته می شوند بنابراین دسترسی ساکنان این واحدها به مراکز آموزشی،بهداشتی،مراکز خرید و... به سهولت انجام می‌گیرد و از نظر امکانات رو بنایی و زیر بنایی نیز در این مناطق مشکلی وجود ندارد.

وی اظهار داشت:همچنین برای مناطقی که این واحدها خارج از محدوده شهری ساخته می‌شوند نیز با همکاری دیگر دستگاه ها سعی در فراهم کردن امکانات اولیه است مثلا در این زمینه ایجاد برخی بازارهای محله ای به صورت موقت و دائمی و همچنین تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش برای ساخت چندین واحد آموزشی از جمله اقداماتی است که این سازمان برای تجهیز این مناطق انجام داده است.

وی با اشاره به شهرهای جدید مانند پردیس نیز گفت: این شهرها نیازمند امکانات بیشتر و جدیدتر نیز هستند ضمن اینکه هر چند در ابتدا امکانات شهری در این مناطق کم بوده است اما با حمایت مسئولان الان این شهر از امکانات مناسب برخوردار است.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به استحکام واحدهای مسکن مهر و روند صنعتی سازی در این واحدها نیز گفت: هم اکنون حدود 25 درصد مسکن های مهر ساخته شده به صورت صنعتی سازی است و برای ساخت این واحدها محاسبات گسترده در همه زمینه‌ها انجام می‌شود ضمن اینکه در همه پروژه های مسکن مهر نیز مهندس ناظر و کارشناس فنی حضور داشته و بر روند ساخت این واحدها نظارت دارد بنابراین این واحدها از استحکام لازم برخوردار هستند.

مهر آبادی در ادامه در پاسخ به تاثیر پذیری قیمت مسکن و زمین از ساخت و افتتاح واحدهای مسکن مهر گفت:در چند سال گذشته قیمت زمین و مسکن همواره متاثر از نرخ تورم بوده است و در کلانشهرها و شهرهای بزرگ نیز افزایش قیمت داشته ایم اما نمی توان تاثیر ساخت و افتتاح این واحدها بر قیمت زمین و مسکن را انکار کرد چرا که این واحدها علاوه بر تثبیت قیمت‌ها در برخی مناطق از افزایش قیمت در کلانشهرهایی مانند تهران نیز تا حدودی جلوگیری کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از تامین 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مسکن های مهر تاکنون خبر داد و اظهار داشت: نرخ سود تسهیلات برای انبوه سازان در تهران 9 درصد در مراکز استان ها 7 درصد و در سایر شهرها نیز 4 درصد است.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون قریب به 14000 میلیارد تومان تسهیلات در قالب خط اعتباری ویژه برای شهرهای بالای 25 هزار نفر اختصاص داده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین میزان اراضی اختصاص داده شده به مسکن مهر و کاربری های ذیربط را 12/500 هکتار برآورد و خاطر نشان کرد: از زمان ساخت و افتتاح واحدهای مسکن های مهر تاکنون نزدیک به 107 باب مسجد آماده سازی شده و 272 باب دیگر نیز در پروژه های مسکن مهر سراسر کشور پیش بینی و در دست اقدام است ضمن اینکه از 188 باب مدرسه مصوب شده برای واحدهای مسکن مهر تاکنون 114 باب تامین و اجرایی شده است.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن افزود: همچنین تعداد واحدهای استیجاری تمام شده در دولت نهم و دهم 48972 واحد بوده است که از این تعداد 33638 واحد در دولت نهم و 15334 واحد در دولت دهم اجرا و واگذار شده است.

وی در ادامه با اشاره به واگذاری بیش از 150 هزار سند ملکی به متقاضیان خاطر نشان کرد: از آنجاییکه مسکن مهر 99 ساله و بلند مدت است در واقع زمین متعلق به دولت است و دولت سند زمین را منتقل نمی کند البته در تهران مقداری فرق می کند و سند در دست دولت می ماند و فقط سند اعیانی به مردم واگذار می شود ضمن اینکه از 262 هزار واحد مسکن مهر که افتتاح شده برای بیش از 150 هزار واحد آن سند اعیانی صادر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس