کد خبر 134887
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳

سازمان امور مالیاتی جزئیات ارائه اظهارنامه مالیات بر ارث،املاک و مشاغل را اعلام کرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه‌ای در 17 تیرماه 91 به ادارات کل مالیاتی کشور اعلام کرد، پیرو دستورالعمل موضوع تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی شرط برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی به شمار می‌رود.

این شرط مستند به تبصره 2 ماده 119 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی است.

در این دستورالعمل سازمان امور مالیاتی آمده است، با توجه به سوال و ابهامات مطرح شده از سوی ادارات امور مالیاتی به اطلاع می‌رسد، عدم تسلیم اظهارنامه از طرف مودیانی که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند، در موارد زیر موجب محرومیت از برخورداری از معافیت‌های مورد اشاره برای عملکرد سالهای 90 تا 94 خواهد بود.

براساس این گزارش، اشخاص مکلف به تسلیم اظهارنامه در مورد مالیات بر ارث موضوع ماده 26 قانون ق.م.م (قانون مالیاتهای مستقیم)  مکلف به تسلیم اظهارنامه وراث به صورت منفرد یا مجتمع یا ولی و امین و یا قیم و یا نماینده قانونی آنها هستند و در مورد مالیات بر ارث شرط برخورداری از معافیت موضوع قسمت اخیر ماده 20 ق.م.م است.

در بند دیگر آمده است، شرط معافیت مالیات اجاره املاک موضوع ماده 80 ق.م.م در مورد درآمد حاصل از اجاره املاک اعم از مسکونی، تجاری و اداری محرومیت از معافیت به شرط عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است که معافیت این بند شامل موضوع ماده 57 قانون مالیات‌های مستقیم و معافیت موضوع تبصره 11 ماده 53 این قانون است.

همچنین در بند دیگری آمده است معافیت مالیات بر درآمد حقوق ماده 88 قانون مالیاتهای مستقیم دارای معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیاتهای مستقیم است که اشخاص مکلف به اظهارنامه شامل دریافت کنندگان حقوق از اشخاص مقیم خارج که در ایران شعبه یا نمایندگی ندارند، که در صورت عدم تسلیم اظهار نامه از معافیت محروم می‌شوند.

همچنین صاحبان مشاغل موضوع بندهای الف - ب و ج ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم به استثنای صاحبان مشاغل و وسایل نقلیه عمومی موضوع جزء پ بند 78 قانون بودجه 90 باید اظهارنامه درآمد مشاغل ماده 100 قانون مالیات مستقیم ارائه کنند، تا از معافیت موضوع ماده 101 ق.م.م و معافیت موضوع ماده 132 این قانون قبل از اصلاحیه 27 بهمن 80 و نیز معافیت موضوع تبصره 3 ماده 132 در خصوص تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی، معافیت موضوع ماده 134 ق.م.م، معافیت موضوع تبصره 3 ماده 138، معافیت موضوع ماده 139 و معافیت موضوع مواد 141 و 142 ق.م.م و ماده 104 قانون برنامه پنجم، معافیت موضوع ماده 142 در خصوص کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی و معافیت موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی از جمله معافیت‌های قانونی است که به شرط ارائه به موقع اظهارنامه برخوردار می‌شوند.

همچنین در این بخشنامه کلیه اشخاص حقوقی موضوع ماده 110 قانون مالیاتهای مستقیم باید اظهارنامه اشخاص حقوقی ارائه کنند تا از معافیت حاصل از فعالیت موضوع ماده 81 ق.م.م، معافیت موضوع ماده 132 و تبصره 3 این ماده و مواد 133، 134، 138 و تبصره 3 این ماده و ماده 139، 141، 142، 143 مکرر در مورد صندوق سرمایه‌گذاری و ماده 145 قانون مالیات‌های مستقیم و ماده 104 قانون برنامه پنجم و نیز معافیت موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی و بند الف ماده 3 و ماده 9 قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش‌بنیان همگی به شرط ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی است.

در بند دیگری از این دستورالعمل آمده است در دیگر مواردی که در قوانین و مقررات معافیت خاص مالیاتی پیش‌بینی شده و یا می‌شود، شرط تسلیم اظهارنامه در آن استثنا نمی‌شود و عدم تسلیم اظهار نامه موجب محرومیت از معافیت مقرر خواهد شد.

در اجرای مقررات جزء (پ) قانون بودجه سال 90 کل کشور شرط تسلیم اظهارنامه برای برخورداری از معافیت بر عملکرد سال 1390 صاحبان وسایط نقلیه عمومی جاری نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس