بایدن پوتین

این روزها و به واسطه جنگ اوکراین، عیار ادعای جریان اصلاح طلب درباره نسبت برجام با سرمایه گذاری آمریکا در ایران کاملا مشخص شده و بی اعتباری این ادعا آشکار شد.

سرویس سیاست مشرق- «اگر شرکت های آمریکایی در ایران سرمایه گذاری کرده بودند، ترامپ از برجام خارج نمی شد»؛ این ادعا به دفعات توسط فعالین اصلاح طلب و رسانه های منتسب به این طیف مطرح شده است.

البته برخی مقامات ارشد دولت روحانی نیز این ادعا را مطرح کرده بودند. به عنوان نمونه، «محمدجواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه - تیر ۱۴۰۰- در بخشی از گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای به مجلس تاکید کرده بود:«اگر اجازه داده بودند شرکت‌های آمریکایی پیش از روی کار آمدن ترامپ در ایران سرمایه‌گذاری کنند، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نمی‌توانست به راحتی از برجام خارج شود: «(اگر) از همه امکانات برجام برای ایجاد منافع اساسی اقتصادی برای همه کنشگران –به شمول شعبات خارجی شرکتهای آمریکایی- بهره برده بودیم، هم دوستانمان سرخورده نمی‌شدند و در دوران سختی رهایمان نمی‌کردند و هم ترامپ برای فشار حداکثری با مانع جدیِ سرمایه‌دارانِ جهانی –از جمله در داخل آمریکا– مواجه می‌شد. فقط نیاز بود همدل و همصدا از همه امکانات برای اجرای بهینۀ سیاست کشور در پذیرش برجام استفاده می‌کردیم.»

خروج سرمایه‌گذاران آمریکایی از روسیه با یک اشاره کنگره و کاخ سفید؛ آیا اصلاح‌طلبان عبرت می‌گیرند؟!

پیش از این منتقدان سیاست خارجی دولت قبل، با مستندات متعدد تاکید کرده بودند که این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. چرا که آمریکا به «قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی» مشهور است و به همین خاطر هیچگاه به تعهد و قول خود پایبند نیست.

با این وجود، این روزها و به واسطه جنگ اوکراین، عیار ادعای جریان اصلاح طلب درباره نسبت برجام با سرمایه گذاری آمریکا در ایران کاملا مشخص شده و بی اعتباری این ادعا آشکار شد.

بنابر گزارش های منتشر شده، حجم سرمایه گذاری انباشت شده آمریکا در روسیه حدود ۹۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. در همین رابطه فقط در سال ۲۰۲۱ آمریکا حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار در روسیه سرمایه گذاری کرده است.

سرمایه گذاری آمریکا در روسیه در حوزه زیرساختی و غالبا متمرکز در منابع طبیعی و انرژی است. اما با اینحال و علیرغم این سرمایه گذاری عظیم در روسیه، سرمایه گذاران صرفا با اخطار مجلس آمریکا، این کشور را ترک کرده و آمریکا نیز بانک مرکزی روسیه را تحریم کرده است.

خروج سرمایه‌گذاران آمریکایی از روسیه با یک اشاره کنگره و کاخ سفید؛ آیا اصلاح‌طلبان عبرت می‌گیرند؟!

 یکی از فعالین رسانه ای در واکنش به جنگ اوکراین و خروج سرمایه گذاران آمریکایی از روسیه و تحریم بانک مرکزی روسیه، خطاب به بزک کنندگان برجام نوشت:«برخی تز میدادند که اگر ما می گذاشتیم آمریکا در ایران سرمایه گذاری کند و مک دونالد سر تجریش مرغ سوخاری می فروخت، ترامپ نمی توانست از برجام خارج شود! کاری هم به این نداریم که در تاریخ، هیچ نمونه ای وجود ندارد که در کشوری سرمایه گذاری داخلی منفی باشد ولی سرمایه خارجی، لنگ ورود به آن کشور باشد!.»

خروج سرمایه‌گذاران آمریکایی از روسیه با یک اشاره کنگره و کاخ سفید؛ آیا اصلاح‌طلبان عبرت می‌گیرند؟!

«محمد جواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه- ۱۹ بهمن ۹۷- در مصاحبه با شبکه روسیاالیوم گفت: «ایران بسیاری از اهداف خود را در توافق هسته‌ای محقق کرد، و آنها اهداف بزرگی هستند اما اینکه آمریکا به برجام پایبند نبود این نشان می‌دهد که آنها قابل اعتماد نیستند... در حقیقت آمریکا کشوری است که قوانین را نقض می‌کند و هیچ اهمیتی به قانون نمی‌دهد، آمریکا تمام معادلات روابط سیاسی بین المللی را نقض کرده و جهان به خوبی این مساله را درک می‌کند، هرجا بروی می‌بینی که رایج‌ترین مساله در جامعه بین المللی رفتارهای یکجانبه آمریکا و نقض قوانین است بنابراین برجام دستاورد بسیار مهمی برای ایران و جامعه بین المللی بود و آمریکایی‌ها با خارج شدن از آن نشان دادند که طرف خوبی در توافقات بین المللی نیستند. هیچ توافقی در دنیا وجود ندارد مگر اینکه آمریکا از آن خارج شده باشد.»

رهبر معظم انقلاب- مهرماه ۹۴- در نامه ای خطاب به رئیس جمهور وقت- حسن روحانی- که به «شروط ۹ گانه» مشهور شد، تاکید کردند:«در خاتمه همان‌طور که در جلسات متعدّد به آن‌جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد کرده‌ام، رفع تحریمها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملّت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همه‌جانبه‌ی اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شـد. امید است که مراقبت شود که این مقصود با جدّیّت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملّی توجّه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بی‌رویّه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدّاً پرهیز شود.»

در روزهای گذشته، آقای رئیسی در پایان سفر به استان گلستان در جمع خبرنگاران گفت:«امید ما به معجزه در وین نیست. دنبال رفع تحریم‌ها هستیم و خواهیم بود، اما مهم‌تر از آن دنبال خنثی کردن تحریم‌ها هستیم.»؛ چندی پیش نیز «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در اظهارنظری مشابه گفته بود:«توسعه پایدار اقتصادی را بدون نگاه به مذاکرات وین دنبال می‌کنیم.»

قطعا مذاکره فقط یکی از راه‌حل‌هاست و در حد خود می‌تواند نتایجی داشته باشد ولیکن نباید همه تخم‌مرغ‌ها در سبد مذاکره گذاشته شود. چرا که آمریکا به سبب آلودگی و اعتیاد به ابزار تحریم، حاضر نیست این ابزار غیرقانونی و غیرانسانی را کنار بگذارد.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۰ فرمودند: «توصیه‌ مؤکّد ما به مسئولان عزیز کشورمان - چه مسئولانی که الان سر کار هستند، چه آنهایی که بعداً خواهند آمد- این است که مسئله‌ اقتصاد کشور را به رفع تحریم گره نزنند... اقتصاد کشور را معطّل و پا در هوا در انتظار تصمیم‌گیری دیگران قرار ندهند که [اگر] تحریم برداشته بشود ما این کار را می‌کنیم، آن کار را می‌کنیم. فرض کنید تحریم باقی خواهد ماند؛ اقتصاد کشور را براساس ماندن تحریم برنامه‌ریزی کنید؛ و می‌شود برنامه‌ریزی کرد.»

به این نمونه توجه کنید: وقتی کشور قرار بود با تحریم بنزین مواجه شود، ما می‌توانستیم چندین راه را طی کنیم؛ هم می‌توانستیم مذاکره کنیم تا این تحریم اعمال نشود و هم می‌توانستیم از مسیرهای مختلف با دور زدن تحریم بنزین، مایحتاج کشور را تهیه کنیم. اما راه پایدار و قابل اتکایی که پیگیری شد، تکیه بر توان داخلی بود؛ در نهایت با توکل به خدا و مجاهدت شبانه‌روزی و اعتماد به جوانان نخبه و انقلابی، توانستیم با تولید بنزین نه تنها تحریم بنزین را بی‌اثر کرده و اهرم را از دست دشمن بگیریم، بلکه امروز به صادرکننده آن نیز تبدیل شده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    29 77
    يعني شما فكر ميكنيد اصلاح طلبان از سر ناداني اينطورن!!!؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      0 7
      ۰۷:۳۸لبته هنوز معلوم نیست احتمال اینکه باز مذاکره بریزه به هم زیاده هنوز بر سر چند بندش مشکل واختلاف هست
    • سروش IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      16 4
      نه ا از سر نادانی است!!!نادان نمی داند و تاوان ندانستنش را پس می دهد ولی اصلاح طلبان می دانند اما خود را به اغفال و نادانی می زنند و جهان غرب را دانسته و به شیوه و روش خود بزک می کنند. اصلاح طلبان آمریکا و ناتوی اروپایی را بهتر از خودشان می شناسند ولی خب نوکر وظیفه اش نوکری است
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      7 0
      دقیق زدی تو خال. کسی که نداند اصلاح طلبان عمدا و با برنامه این کار را می کنند. اصلا این باند مافیایی را نشناخته است.
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    7 10
    فرزندان ایرانیم .با دین و با ایمانیم.خاک پاک ایران را .برتر ز جان می دانیم .ما دشمن ستمگر .ما حامیان حیدر .از غرب و شرق بیزاریم .میلی به جنگ نداریم..
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    28 6
    شماها باید عبرت بگیرید چرا نمیفهمید؟
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      5 6
      احتمالا داری آلزایمر میگری وگرنه همه زمان تحمیل برجام یادشان است که افسادطلبان آمدن شرکتهای آمریکایی حتی در حد رستوران زنجیره‌ای رو نشانه پیشرفته شدن ایران تحلیل میکردند
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      2 2
      جوک گفتی
  • RO ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    13 16
    اونها اینقدر شرف دارند که با کشور متجاوز حتی به قیمت ضرر مالی کار نکنند شما چطور؟
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      6 5
      حرفت قشنگه ولی در کارنامه‌ی شما نوکر صدام ؛ آل سقوط،شیطان بزرگ و اسقاطیل وجود دار .
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      8 7
      شما اتفاقا جان خود را فدای رابطه با اشغالگر و متجاوز می کنید و از کمک به مظلوم و تجاوز شده اعلام برائت کرده و شعار می دهید نه غزه نه لبنان! ضمنا افتخارتان هم کوروش متجاوز است.
    • ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      2 0
      معنی شرف رو هم فهمیدیدم.
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      3 1
      شرف ؟؟؟؟؟؟؟؟ نکنه منظورت اشرفه؟!
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    9 8
    اصلاح طلبان آنچنان خود باخته و دلباخته ی غرب شده اند که حتی از بوییدن و دیدن ....غرب مدهوش می شوند و عیوب آمریکا عین فضایل انسانیست.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    13 39
    آقا ده جا همین آقای ظریف خودش به آمریکایی‌ها میگه دوستانمون، دیگه مدرک ازین بهتر میخواین؟؟!
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      41 7
      ۰۷:۵۹ نه که الان شما مثلا باهاشون مذاکره نکردید ودربرابرشون سرتعظیم فرود نیاوردید!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      4 63
      سر تعظیمو که ظریف الممالک جلوی امیر کویت آورد پایین میخواست پاشم ببوسه دورو بریها گفتن ضایعه پاشو !! در ضمن ما نگفتیم دوستانمون!!!!
  • علی IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    32 11
    با سلام و آیا شما عبرت می گیرید کمتر با گوساله سر شاخ بشوید!!
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    11 51
    این چه تحلیلیه. مملکت بدیم به چند سرمایه دارآمریکایی که یه وقت خدای ناکرده به کشورمون حمله نکنه ازطرفی اگر ایرانو تهدید کنه بگه من سرمایه هامو میخوام بکشم بیرون تکلیف چی میشه
  • امیر IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    5 11
    مشرق عزیز چه آقای باقری چه آقای ظریف برای این مملکت زحمت کشیدند.... که البته متن برجام جدید خیلی فرقی با متن قبلی نداره.... به نظرم توو این لحظات حساس به فکر همبستگی باشیم.... بنده طرفدار آقای رییسی نبودم و نیستم ... اما به احترام رای مردم و به احترام شخصیتشون در حال حاضر از ایشون حمایت می کنم... پس با هم باشیم تا بی هم
    • سید IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      5 33
      معلوم است که با آقای رئیسی نیستی به علاوه معلوم تر هست که از حامیان روحانی در دو دور گذشته بوده ای و مضافاً بر این که کاملاً در نوشته ات شرمندگی به واسطه خطایت در حمایت از اصلاح طلبان موج می زند! اکنون هم فقط نگران پاره کردن برجام از سوی ایران هستی نه نگران آینده ایران! به هر حال امان از کبر و غرور که مانع از هدایت انسان و یک کلمه عذرخواهی و طلب بخشش می شود!!
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      0 9
      آقا سید گل نه غروری هست نه تکبری..... در ایرانی هستم که آینده آن برام مهمه.... شما و هر منتقدی ارزششون والاتر از این حرفاست برادر.... همه زیر چتر انقلابیم.... چه اصلاح طلب چه اصول گرا......
  • حامد IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 1
    اصلاح طلبان مهره های غربگدایی در ایران هستند حالا بیان عبرت بگیرند؟ جوک تعریف میکنی؟ البته سرنوشت ممد دماغ پهلوی در انتظار تک تک آنهاست
  • سید IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    5 3
    عبرت بگیرند؟!؟!؟!؟! اگر اصلاح طلبان فهم و خرَد و فکر و عقل و درک داشتند، محال ممکن بود اصلاح طلب شوند! همه مشکل از فقدان این عناصر در وجود ایشان است!
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      2 0
      دقیقا
  • FR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 2
    خیال شما راحت ! زیرا ما همه اقازاده ها تمام پولهایمان را در خارج اوردیم و پولمان را در بانک امریکایی نگذاشته ایم که انها ان را بالا بکشند و ایران هم برای افتابش میاییم و جیگر و سیخ کباب و بلالی و ذرت ان ! و اینکه پولدار شدن تو ایران از اب خوردن راحت تره چون نه مالیاتی به ان صورت وجود داره و نه قانونی ! و اگر قانونی هم باشه اعمال نمیشه و اگر هم بشه به یک هزارم ارزان ترین مالیات و خرج در غرب نمیرسه !!!!!!
  • DE ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 9
    شما افراطیهای مذهبیون چرا عبرت نمیگیرید؟؟؟!!!!!!
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      6 0
      شما همراه با «تیپ اصلاحاتیون» برو اوکراین ببینیم چند مرده حلاجی
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      3 2
      شما پناهنده های ظرفشور در آلمان برین سر کارتون الان رئیستون میاد کشیدۀ نرو ماده رو حوالتون میکنه ، به ایران کار نداشته باشین!!!!خخخخخخخ
  • DE ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 7
    شما افراطیهای مذهبیون چرا عبرت نمیگیرید؟؟؟!!!!!!
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 8
    پسرم در این دیکته قصد تخریب ظریف را داشتید ولی یادتان رفت آیا سرمایه گذاران امریکا با یک اشاره از روسیه خارج شدند یا نه و کی و چگونه خارج شدند و کی این اشاراه را به انها داد و .. همه اش در مورد ظریف بود. درود بر ظریف غیور و متدین و شجاع
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 0
    تحریم و محدودیت های چهل ساله موجب شده در بخش هائی که اجبار بوده . بدنبال خود اتکائی برویم ، و رفته رفته رو پای خود بایستیم ، شاید بشود گفت ، در برخی حوزه ها نسبت به خیلی از کشورها دستمان جلو هست ، اگر همان کشورهای گردن کلفت مانند ما تحریم شوند . تازه معلوم میشه چگاره اند ، حتی آمریکا .
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 1
    شماها باید عبرت بگیرید. آدم باشید، تحریم نشید.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    34 2
    مگه نمیگید برجام جز ضرر هیچ دستاوردی نداره،قبول. همین امروز مذاکرات را خاتمه یافته اعلام کنید و مرگ رسمی فرجام را اعلام کنید.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    5 0
    از نظر اصلاح طلب . امریکا بت دنیا است. به این بت فقط باید بخاک افتاد .تا ناراحت و عصبانی نشود.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    حاکم اوکراین چقدر بی ...و ملعون است که وقتی قدترش یه روسیه نمی رسد با روسیه درگیر می شود
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 10
    بی اعتباری تکیه بر روسیه و ترجیح میذان بر دیپلماسی هم که بعضی مشوق ان بودند باتوجه به خیانتهای روسیه در سوریه و برجام هم مشخص شد باید بیاد اوریم فرمایشات امام را که می فرموذ شرق بد تر از غرب وغرب بد تر شرق
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    درس عبرت برای بعضی ها...
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 1
    کجایید طرفداران امریکا
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 1
    واقعا با این خبر رسانی دنبال چه هستید ؟ آیا کنگره آمریکا می تواند ضرر و زیان خروج این شرکت ها را جبران کند؟ شاید گفته شود از محل حسابهای مسدود شده روسیه . در اینصورت روسیه نیز می تواند بازپرداخت وام های دریافتی از بانکهای غربی را متوقف کند. نه جانم به این سادگی ها که فکر می کنید نیست
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 3
    شما عبرت بگیرید
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 16
    دشمنی با آمریکا هم خسارتش کمتر نیست تا عبرت مدنظر شما محقق شود باید روابط سیاسی با کشورهای بیگانه با تدبیر مدیریت شود سیاست یعنی همین
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 1
    بله سیاست پدر مادر نداره .آمریکا با یک تیر چندین نشان زد ...... اقتصاد اروپا را متزلزل کرد . گند زد به اقتصاد روسیه . نفت را گران کرد که خودش تو دنیا اول صادر کننده است . . اسلحه فروخت ووووو چند تا دیگه منفعت برد
  • علی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 0
    همانطور که پدرانشان در زمان صدر اسلام تاکنون در جبهه منافقان و خوارجان عبرت نگرفتند این ها هم عبرت نخواهند گرفت
  • حمید IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 1
    اینو باید اصلاحات بفهمن
  • علی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    16 1
    عبرت را کسی می گیره که اشتباه کرده باشه نه اینکه از روی عمد کاری رو انجام بده. اصلاح طلبا خودشونو میزنن به خواب وگرنه خواب نیستن.
  • NL ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 0
    ‏⁧اللهم عجل لولیک الفرج
  • غضنفر IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 2
    چی بگم
  • م. IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 4
    آیا عاشقان پوتین الان با چوب لای چرخ مذاکرات گذاشتن روسیه از حرف های دکتر ظریف در مورد لاوروف عبرت میگیرند ؟!!!!
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    تیم قوی مذاکره کننده‌ی ایران به غربی‌ها فهماند که ان‌شاءالله دیگر از خطوط قرمز کشور عقب‌نشینی نخواهیم کرد؛ اکنون مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است و بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.
  • GB ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    اصلاح‌طلبان عبرت می‌گیرند؟؟؟ اصلاح‌طلبان پیاده نظام غرب در ایران هستند برای براندازی این را بفهمید. البته این را هم باید بگم که‌اندازه این حرف‌ها نیستند که توانای براندازی را داشته باشند ولی ضربه به کشور میزنند.
  • DE ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    امریکا قاتل زنجیره ای توافق های بین المللی . اصطلاح کلیدی خیلی جالببه در توصیف بی وفایی امریکا چه ترامپ و چه بایدن چه اوباما چه ریگان چه بوش! حتی کشورهای اروپایی دارند از خواب خرگوشی بیدار میشن ومی بینند که امریکا چه کلاه گشادی سرشون گذاشته و چه اتش هایی رو تودامن شون انداخته! ولی این اصلاحاتچی ها در طرفداری از امریکا جوری حرف میزنن که مرغ پخته هم به اینهمه حماقت محض شون می خنده!
  • سید فروزان CH ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 0
    البته آمدن شرکت‌های امریکایی تنها به استفاده آقایان اصلاح طلب است ،هرکدام از افراد این طیف نمایندگی یک یا چند شرکت امریکایی اروپایی را در جیب دارند ،فقط باید رسما فعالیت انجام دهند تا کمیسیون و رشوه و پول خارج کردن برایشان آسان‌تر شود تنها در شرکت نفت حدود ۲۵۰ امریکایی در قدیم ثبت شده بودند ،امروزه نمایندگی این شرکتها را آقایانی در دست دارند ،فقطباید بازار باز شود برایشان
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 0
    حالا که نظام ایران حاکمیت سرور و ارباب ما -جناب کدخدا- رو بر کشور نمی‌پذیره، پس ما هم هرطور شده کاری می‌کنیم که روابط با چین و روسیه و کشورهای غیرلیبرال تیره و تار بشه تا حکومت بالاخره ناچارا به ارباب رو بیاره (دستور کار افساد... ببخشید اصلاح! طلبان)
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 1
    خب مگه روس و‌چین شرکت هاشون توی ایران موندن ؟؟؟ مگه تونستن سرمایه گذاری کنن ؟
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 1
    این به اصطلاح اصلاح‌طلبان هرگز عبرت نخواهند گرفت. غرب کعبه آمال آنهاست. پولهای بادآورده حاصل از رانتخواری‌شان سرمایه‌گذاری شده در کشورهای غربی، نازپرورده‌هایشان در کشورهای غربی، هم و غمشان اخذ اقامت یا تابعیت از کشورهای غربی، ... هرگز انتظار عبرت یا انصاف از آنها نداشته باشید.
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 2
    ما به امدن یا نیامدن سرمایه گذاران کدخدا کاری نداریم ما به حمایت تبلیغ وفریب رای دهندگان در انتخابات توسط کدخدا ویاران جهانی وداخلیش کار داریم تا با جوسازی با هدایت شیطان سبد رای مارا پر کند.البته از خجالت همگی انان در خواهیم امد
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    فعلا که در مصرف کوکا کولا و پپسی کولای آمریکایی در خاورمیانه اول هستیم و رکورد شکستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس