راه تعالی فرهنگی از توسعه کتابخانه‌های عمومی می‌گذرد

دیدارهای مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تصمیم‌گیران و نمایندگان ملت، یکی از اقداماتی بود که در سالی که گذشت، جهت رفع مشکلات این مجموعه، انجام شد.

به گزارش مشرق، روزهای پایانی سال را سپری می کنیم سعی داریم طی سلسله گزارش‌هایی، آنچه امسال بر نهاد گذشت را به اختصار از دیده بگذرانیم. هم افزایی مدیران نهاد و نمایندگان مجلس در سال گذشته و امسال موجب شد تا بخشی از مشکلات و مطالبات نهاد به گوش مسئولان برسد و راه حل‌هایی برای برون رفتن از مشکلات به وجود بیاید. رایزنی‌ها در خصوص افزایش بودجه و البته تغییر قانون تاسیس نهاد از جمله محورهایی بود که در گفت و گوی مدیران نهاد با نمایندگام مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که بخشی از آنها را در ادامه می خوانید:

رصد دقیق مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی

اوایل سال بود که محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی به دیدن مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رفت. در این دیدار نوروزی نخعی ضمن تبریک سال جدید به جامعه کتابداران استان، رصد دقیق مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی را وظیفه خود دانست و اظهار داشت: بنده و سایر نمایندگان استان معتقدیم که لازمه هر توسعه ی پایداری باید توسعه فرهنگی باشد.

وی کتابخانه عمومی را از نیازهای اولیه هر منطقه دانست و تاکید کرد: توجه و برنامه ریزی در این حوزه فرهنگی در سالیان و نسل های آینده نتایج بسیار ارزنده ای در پی خواهد داشت.

نخعی در خصوص پیگیری مشکلات کتابخانه ها قول مساعد داد و برخورداری تمام روستاهای حوزه انتخابی خود را از نعمت کتابخانه (چه ثابت و چه سیار) از مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مطالبه کرد.

از حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی در مجلس دریغ نخواهیم کرد

محمد مهدی زاهدی، دیگر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه، با اشاره به اهمیت فعالیت های فرهنگی در جامعه اظهار داشت: از هر گونه حمایتی برای بخش فرهنگ و نهاد کتابخانه های عمومی در مجلس دریغ نخواهیم کرد.

مقوله فرهنگ و کتابخوانی باید از سوی مجلس شورای اسلامی مورد حمایت قرار گیرد

روح اله عباسپور، نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی در دیدار با فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین، بیان کرد: بنده هم به سهم خود کمک می کنم تا قدمی در جهت پیشرفت کتابخانه ها داشته باشیم؛ زیرا مقوله فرهنگ و کتابخوانی امر بسیار مهمی است و باید از سوی مجلس شورای اسلامی مورد حمایت قرار گیرد.

عباسپور بیان کرد: می توان با تعامل بین شهرداری، شورای شهر و اداره کل کتابخانه‌ها در خصوص تأدیه سهم نیم درصد و سایر موارد قانونی مربوط به کتابخانه ها اقدام کرد.

لزوم حمایت از برنامه های نهاد در جهت ارتقای مسائل فرهنگی جامعه

احمد رسولی نژاد، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی تهران، با اشاره به جایگاه و اهمیت کتاب و کتابخوانی در بهبود مسائل فرهنگی جامعه، بر لزوم حمایت از طرح ها و برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی در جهت افزایش میزان مطالعه، کتابخوانی و ارتقای مسائل فرهنگی جامعه تاکید کرد.

حمایت از نهاد کتابخانه‌های عمومی پیشرفت و توسعه جامعه را به همراه دارد

عبدالله ایزدپناه، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در دیدار با سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از مهم‌ترین دستگاه‌های فرهنگی است که اگر توجه بیشتری به این مجموعه شود، پیشرفت و توسعه جامعه را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت مالی مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در راستای ایفای نقش مجموعه کتابخانه‌های عمومی تمامی ظرفیت‌های قانونی خود را به کار خواهد برد و حمایت‌های لازم را برای نیل به اهداف متعالی حوزه کتاب که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است، انجام خواهیم داد.

ایزدپناه اضافه کرد: برای اجرای سیاست‌های مجموعه کتابخانه‌های عمومی هرگونه حمایت قانونی لازم باشد، به کار خواهیم بست و در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.

حمایت از نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نفع جامعه است

محسن فتحی، رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان، با اشاره به نقش مهم کتابخانه های عمومی در ترویج فرهنگ کتابخوانی، اظهار داشت: حمایت از این نهاد در نهایت به نفع جامعه است و توسعه فرهنگی را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم تاکنون در چند نوبت موضوع حمایت از کتابخانه های عمومی و شاغلان این حوزه مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه رویکرد نمایندگان مجلس به این مقوله مهم فرهنگی بسیار مثبت است.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی های اصولی در دولت جدید، مشکلات و دغدغه های مردم به ویژه در بخش اقتصادی کاش یابد.

وی با بیان اینکه هماهنگی و ارتباط موثر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه در حل مشکلات مردم ضروری است، ادامه داد: بدون تردید کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سبب توجه بیش از پیش آن ها به حوزه فرهنگ و به ویژه مقوله کتابخوانی می شود.

فتحی همچنین در مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) سنندج، گفت: ان‌شاءالله همانگونه که نمایندگان مجلس در سال ۱۴۰۰ نشان دادند که از حوزه فرهنگ حمایت خواهند کرد، قطعاً در سال ۱۴۰۱ نیز حمایت خود را از حوزه فرهنگ و نهاد کتابخانه های عمومی کشور نشان خواهند داد. ما وظیفه خود می دانیم که به عنوان یک نماینده آن هم از یک استان فرهنگی از حوزه‌های فرهنگ و هنر حمایت کنیم.

لزوم رسیدگی ویژه به مشکلات نهاد در هیأت رئیسه مجلس

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم شهرستان‌های دلیجان و محلات و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دیدار با سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در خصوص حل مشکلات، پیگیری موضوعات مطرح شده و رسیدگی ویژه به مشکلات نهاد در هیأت رئیسه مجلس قول مساعد داد و راهکارهایی به منظور برون رفت از مشکلات مالی ارائه کرد.

به عنوان نماینده کتابداران در مجلس از هر گونه حمایتی برای بخش فرهنگ دریغ نخواهیم کرد

سید مجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به جایگاه و اهمیت کتاب و کتابخوانی در ارتقا و بهبود مسائل فرهنگی جامعه، بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی در پیشرفت و توسعه فرهنگی جامعه نقش بسزایی دارند و با حمایت از طرح ها و برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی باید در جهت افزایش میزان مطالعه، کتابخوانی و ارتقا مسائل فرهنگی جامعه تلاش کرد.

وی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از مهم‌ترین دستگاه‌های فرهنگی است. لذا باید در مجلس شورای اسلامی از نهاد حمایت شود. ما به عنوان نماینده مردم و کتابداران در مجلس شورای اسلامی، از هر گونه حمایتی برای بخش فرهنگ و نهاد کتابخانه های عمومی در مجلس دریغ نخواهیم کرد.

مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی در مجلس یازدهم دنبال خواهد شد

منصورعلی زارعی، منتخب مردم شهرستان های ساری و میاندورود در مجلس یازدهم در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با تحسین برنامه های فرهنگی اجرا شده از سوی نهاد کتابخانه های عمومی در استان، این اقدامات را هدفمند، مطالعه شده و فرهنگ ساز عنوان کرد و اظهار داشت: ارتباط مستقیم با مردم و به ویژه جوانان تحصیلکرده، از فرصت هایی است که نصیب هر دستگاهی نمی شود و این فرصت که با موضوع کتاب و کتابخوانی در این نهاد جمع شده، یک امتیاز ویژه برای کارهای فرهنگی اثربخش فراهم آورده که کتابخانه های عمومی مازندران از این شرایط در حال بهره برداری مطلوب و بهینه هستند.

وی افزود: مسئله فرهنگ و به ویژه کتاب و کتابخوانی و مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی به صورت جدی در مجلس یازدهم دنبال خواهد شد، چراکه این موضوعات به دغدغه جوانان امروز و فرهنگ آینده کشور مربوط است.

راه تعالی فرهنگی از توسعه کتابخانه های عمومی می گذرد

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با بیان اینکه راه تعالی فرهنگ از توسعه کتابخانه های عمومی می گذرد، اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی پایه و اساس فرهنگ سازی است و هر رشد و توسعه ای که بخواهد اتفاق بیفتد، لاجرم به کتابخوانی نیازمند است.

وی خدمات نهاد کتابخانه های عمومی در ترویج مطالعه مفید را تحسین برانگیز دانست و گفت: قوه قانون گذاری باید برای پیشرفت این نهاد ارزشمند قانون های حمایتی خاصی بگذارد تا نه تنها مشکلی در راه خود نداشته باشد بلکه پیمایش مسیر فرهنگی اش، تسهیل شود.

با طرح مشکلات کتابخانه‌های عمومی در کمیسیون فرهنگی- اجتماعی مجلس، موانع توسعه کتابخانه‌های عمومی رفع می شود

یعقوب رضازاده، نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌ غربی گفت: کتابخانه های عمومی با اخلاص به همه مردم خدمات ارائه می‌دهند. هر قدر کودکان، جوانان، میانسالان و حتی سالمندان بیشتر به کتابخانه گرایش پیدا کنند، جامعه‌ای سالم تر خواهیم داشت.
نماینده مردم سلماس با اشاره به لزوم تقویت کتابخانه های عمومی، افزود: ان شاء الله با طرح مشکلات کتابخانه‌های عمومی و کتابداران در کمیسیون فرهنگی- اجتماعی مجلس، موانع توسعه کتابخانه‌های عمومی رفع خواهد شد.

معضلات ما از عدم توجه به فرهنگ نشات می‌گیرد

علی زنجانی، نماینده مردم شهرستان‌های نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی به اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در توسعه فرهنگی جامعه اشاره کرد و گفت: معضلات ما از عدم توجه به فرهنگ نشات می‌گیرد و اگر می‌خواهیم توسعه‌ای در هر زمینه رخ دهد باید توجه خود را به فرهنگ معطوف سازیم.

زنجانی تصریح کرد: در بحث رفع موانع توسعه کتابخانه های عمومی، تعامل و کار کارشناسی در اولویت است و این تعامل زمینه ساز ترویج کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توسعه کتابخانه‌های عمومی، بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی اماکنی فرهنگی هستند که هم راستا با آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مساجد و سایر مراکز آموزشی و فرهنگی فعالیت می کنند.

در مجلس از مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دفاع خواهیم کرد

منصور آرامی، نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در خصوص پیگیری برای رفع مشکلات بودجه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ایجاد زیرساخت‌های کتابخانه‌ای در استان قول مساعد داد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیراحمد از زحمات کتابداران در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، گفت: کتابداران کتابخانه های عمومی به عنوان خط مقدم ارتباط فرهنگی نظام با جامعه، دارای جایگاه ارزشمندی هستند و می توانند با انگیزه بالا در رفع بسیاری از مشکلات که ناشی از فقر فرهنگی است به صورت مؤثر عمل کنند.

وی افزایش کیفی و کمی کتابخانه‌های عمومی در سطح استان را زمینه ساز ایجاد عدالت فرهنگی دانست و ادامه داد: من به عنوان نماینده مردم، برای هر نوع کمک به حل مشکلات فرهنگی استان و به ویژه ساخت کتابخانه و رفع مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی کشور آمادگی کامل دارم و ساخت کتابخانه در شهرک پیامبر اعظم(ص) بندرعباس و شهر پل بندر خمیر را با جدیت پیگیری خواهم کرد تا به نتیجه مطلوب برسد.

نایب رئیس کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی، بهبود وضعیت معیشتی کتابداران را از ضروریات دانست و افزود: در مجلس از مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دفاع خواهیم کرد و دغدغه ها را انتقال می‌دهیم تا موجب ارتقای وضع بودجه ای شود.

آرامی در خصوص تشکیل جلسه هم اندیشی نمایندگان مجمع با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اعلام آمادگی کرد و بازدید از کتابخانه مرکزی به همراه دیگر نمایندگان را در اولویت کاری خود قرار داد.

با پیگیری در مجلس شورای اسلامی امیدواریم از مشکلات نهاد کاسته شود

بهروز محبی، نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، گفت: با تشکیل مجلس یازدهم، امیدواریم رسیدگی به معضلات نهاد کتابخانه های عمومی نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. مسئولیت اصلی کتابخانه های عمومی پاسداشت یار مهربان است. بدین معنا که کتاب هایی در سطح جامعه معرفی و ترویج شود، که هم یار باشند و مهربان باشند و به جامعه در ایجاد وحدت و هم افزایی و بالابردن ایمان و اعتقادات مردم کمک کند. در این صورت ما به هدف متعالی خود در گسترش اهداف انقلاب و حذف کتاب های ضاله رسیده ایم.

وی تاکید کرد: فعالیت های اجتماعی قابل اندازه گیری نیست و به همین خاطر تلاش های فرهنگی ممکن است به خوبی دیده نشود و در واقع حوزه فرهنگ مظلوم واقع می شود.

محبی از ارتباط خود با مجموعه کتابداران و مسئولان کتابخانه های عمومی خبر داد و یادآور شد: همواره یکی از دغدغه های کتابداران مشکلات و معضلات موجود در مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور است که امیدواریم با پیگیری در مجلس این مشکلات و معضلات قانونی حل شود.

رفع مشکلات بودجه‌ای کتابخانه‌های عمومی از اولویت های نمایندگان مجلس خواهد بود

مهدی عیسی‌زاده، نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: انقلاب اسلامی از خواندن و مطالعه شروع شد. در این برهه، جوانان با مطالعه کتاب، پیام‌ها و اعلامیه‌های امام خمینی(ره) به سطحی از آگاهی رسیدند و به این ترتیب انقلاب اسلامی به ثمر نشست.

عیسی‌زاده ادامه داد: رسیدن به مدارج علمی بالا در جامعه اسلامی، نیازمند بالابردن سطح مطالعه و فرهنگ است و آسیب‌های اجتماعی با افزایش سطح آگاهی کاهش می‌یابد و کتابخانه‌ها نقش مؤثری در افزایش آگاهی مردم دارند.

وی تصریح کرد: ما همراه مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهیم بود و پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات بودجه‌ای کتابخانه‌های عمومی و ایجاد زیرساخت‌های کتابخانه‌ای را از اولویت‌های کاری خود قرار خواهیم داد.

در مجلس از جایگاه نهاد کتابخانه های عمومی دفاع خواهم کرد

علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای و خوشاب در مجلس شورای اسلامی در آیین رونمایی از پوستر باشگاه کتابخوانان عاشورایی از عزم مجلس شورای اسلامی برای حمایت از حوزه فرهنگ خبر داد.

عنابستانی از فعالیت های کتابخانه های عمومی در راستای عملیاتی شدن فرمایشات رهبر انقلاب به ویژه در ایام ماه محرم تقدیر کرد.

وی نگاه مجلس شورای اسلامی را نگاهی کاملا فرهنگی دانست و ادامه داد: به لطف خداوند در مجلس شورای اسلامی با نگاهی مردمی و با اولویت تلاش در جهت پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، در حوزه فرهنگی از جایگاه نهاد کتابخانه های عمومی دفاع خواهم کرد.

برنامه های نهاد از سوی نمایندگان سیستان و بلوچستان و مجمع نمایندگان استان حمایت خواهد شد

محمد سرگزی، نماینده مردم شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخانه، گفت: اصلاح قانون بودجه نهاد می تواند بسیاری از مشکلات این سازمان را رفع کرده و موجبات ارتقای جایگاه کتابخانه ها و وضعیت معیشتی کتابداران شود.

وی ادامه داد: طرح ها و برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی در مجلس از سوی نمایندگان سیستان و مجمع نمایندگان استان حمایت خواهد شد.

لزوم اهتمام مجمع نمایندگان استان به رفع مشکلات نهاد

حبیب الله دهمرده، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان، ضمن اعلام حمایت از برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی، گفت: برای برنامه ریزی موفق در بخش کتاب و کتابخوانی ابتدا باید با انجام پژوهش های لازم ذائقه مردم شناسایی شود. تهیه کتب تاریخی و استانشناسی و مطالعه اینگونه منابع برای اطلاع از هویت و گذشته منطقه و مردم بسیار موثر است.

دهمرده با اشاره به ضرورت فعالیت بیست و چهار ساعته کتابخانه ها ی عمومی منتخب، گفت: کتابخانه باید در تمام مدت شبانه روز در خدمت کتابخوانان باشد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت ارائه گزارشی مفصل در حوزه مطالعه و نیاز سنجی از مخاطبان برای ارائه خدمات بهتر، بر لزوم اهتمام مجمع نمایندگان استان به رفع مشکلات نهاد تاکید کرد.

پیگیر رفع مشکلات بودجه ای نهاد و گسترش زیرساخت های کتابخانه ای خواهیم بود

حسین بامیری، نماینده مردم شهرستان های لردگان و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری به ارزش، اهمیت و نقش بارز کتابداران در عرصه خطیر فرهنگ اشاره و زحمات مجموعه کتابخانه های عمومی را قابل تقدیر عنوان کرد.

وی تصریح کرد: برخورداری مردم از امکانات کتابخانه ای از حقوقی است که باید برای تحقق آن تلاش کرد و کتابداران به عنوان سنگرداران خط مقدم ترویج کتابخوانی می بایست از حقوق حقه خود برخوردار شوند و موانع قانونی این امر باید مرتفع شود.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه نهاد ها و دستگاه ها به خصوص صدا و سیما، شهرداری ها و سایر دستگاه های دارای بودجه فرهنگی، می بایست در ترویج کتاب و کتابخوانی و گرایش هرچه بیشتر مردم به مطالعه، نهاد کتابخانه های عمومی را یاری کنند.

بامیری در پایان با استقبال از برگزاری نشست با مدیران ارشد نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تصریح کرد: قطعا پیگیر معضلات و مشکلات این نهاد ارزشی در مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.

عزم مجلس برای کمک به رفع مشکلات نهاد در حوزه ساختاری و بودجه ای

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده وقت مردم مشهد و کلات و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تأکید بر عزم مجلس شورای اسلامی برای کمک به رفع مشکلات نهاد در حوزه ساختاری و و بودجه ا،ی خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال های اخیر فعالیت های خوب و تاثیرگذاری داشته است.

وی ادامه داد: امسال مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه ای به حوزه فرهنگ به ویژه کتابخانه های عمومی کشور خواهد داشت و در حوزه ساختاری و بودجه ای نیز برای رفع مشکلات کمک خواهیم کرد.

با جدیت پیگیر مسائل قانونی و بودجه ای نهاد در مجلس خواهم بود

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، کتابداران را طلایه داران فرهنگ دانست و بیان کرد: کتابداران نقش حساس و ویژه‌ای در ارتقای فرهنگ به ویژه فرهنگ کتابخوانی دارند و باید انگیزه‌های لازم برای عملکرد بهینه، در آنان ایجاد شود.

وی بهبود وضعیت معیشتی کتابداران را از مهم ترین عوامل در این زمینه دانست و گفت: با جدیت تمام، پیگیر مسائل قانونی و بودجه ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس خواهم بود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، ساخت، تجهیز و تکمیل کتابخانه‌های ناتمام را از عوامل مهم در ایجاد زیرساخت های فرهنگی در جامعه دانست و بیان کرد: در صورتی که زیرساخت های مطالعه و کتابخوانی در جامعه فراهم باشد، مردم به کتاب و کتابخوانی روی خواهند آورد.

ضرورت طرح مشکلات مالی، ساختاری و قانونی نهاد در مجلس و پیگیری تا حصول نتیجه

احمد دنیامالی، نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان گیلان در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، ضمن اعلام آمادگی برای طرح مشکلات مالی، ساختاری و قانونی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در صحن مجلس بر لزوم پیگیری این مشکلات تا حصول نتیجه لازم تأکید کرد.

دنیامالی با اظهار تاسف از بی توجهی برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به حوزه فرهنگ کشور، از به حد نصاب نرسیدن اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تا به امروز خبر داد و گفت: این کمیسیون علیرغم اهمیت بسیار بالا، از دو کمیسیونی است که اعضای آن به حد نصاب نرسیده و به مشکلات فراوان جامعه فرهنگی کشور و دغدغه مندان این حوزه در آن به نحو شایسته رسیدگی نمی شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی را تضمین کننده آینده کشور و موجب تربیت نسل های آگاه عنوان کرد و گفت: در کشوری که توجه به امر کتاب و کتابخوانی اولویت اصلی نیست، انتظاری جز ازدحام پشت درب های مراجع قضایی نمی توان داشت.

دنیامالی همچنین مقوله آموزش همگانی و پژوهش محوری در جامعه را یکی دیگر از ابزارهای توسعه در همه زمینه ها عنوان کرد و با اظهار علاقمندی برای کمک به ایجاد زیرساخت ها در این حوزه، کتابخانه های عمومی را یکی از مهم ترین بسترهای رسیدن به این هدف مهم دانست که می تواند زمینه های آموزش عمومی را محیا کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان ضمن اعلام آمادگی برای طرح مشکلات مالی، ساختاری و قانونی نهاد کتابخانه های عمومی در صحن مجلس و پیگیری این مشکلات تا حصول نتیجه لازم، پیشنهاد کرد کتابخانه تخصصی اشتراکات فرهنگی، اقتصادی و گردشگری کشورهای حاشیه دریای کاسپین در شهرستان بندر انزلی ایجاد شود.

حمایت از کتابخانه های عمومی حمایت از فرهنگ کتابخوانی

یزدان بهرامی نیا، رئیس اداره همکاری ها و مشارکت های اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه به منظور رایزنی در خصوص رفع مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی با محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در این دیداربا رئیس اداره همکاری ها و مشارکت های اداره کل کتابخانه های عمومی کرمانشاه، گفت: حمایت از کتابخانه های عمومی حمایت از فرهنگ کتابخوانی است‌ و جامعه ما نیازمند توجه بیشتر به فرهنگ کتاب و کتابخوانی است؛ این مسئله در همراهی با نهاد کتابخانه های عمومی محقق می شود.

وی افزود: کتابخانه های عمومی به عنوان یک پایگاه امن فرهنگی در جامعه فعالیت می کنند و ما باید برای توسعه و حفظ این پایگاه فرهنگی بیشتر تلاش کنیم.

این نماینده مجلس حمایت همه جانبه از خواسته های نهاد کتابخانه ها و کتابداران در مجلس شورای اسلامی را یکی از برنامه های خود دانست.

مجلس یازدهم مشکلات قانونی نهاد را رفع خواهد کرد

محمدرضا صباغیان، نماینده شهرستان‌های ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد با اشاره به اینکه کتابخانه باید رسالت خود در تأثیرگذاری بر فرهنگ و باور جامعه را به خوبی ایفا کند، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم فرهنگی کشور باید تلاش کنند در مقابل موج عظیم تهاجم فرهنگی به کشور، سدی محکم ایجاد کنند و با اثرگذاری در باورها و اعتقادات جامعه، به تقویت ارزش‌های اسلامی ایرانی کمک کنند.

وی با بیان اینکه بهترین کمک‌کار نمایندگان مجلس در وضع قوانین، بدنه کارشناسی دولت است، گفت: یک نماینده به تنهایی و بر پایه داشته‌های تخصصی خود که منحصر به حوزه‌های محدودی است، نمی‌تواند در همه حوزه‌های فنی کشور همچون اقتصاد، فرهنگ و سیاست نظر کارشناسی بدهد و مسلماً باید بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی در نشست‌های تخصصی با نمایندگان مجلس، تنگناهای قانونی کشور را بیان و راهکارهای اصلاحی را نیز ارائه کنند تا مجلس بتواند بر پایه این نظرات، قوانینی کامل و راهگشا به تصویب برساند.

صباغیان افزود: هر دستگاه اجرایی و نهاد دولتی باید در مرحله اول مشکلات و خلأهای قانونی دستگاه خود را احصا و در کنار بیان مشکلات، راهکارها و پیشنهادهای اصلاحی را نیز ارائه کند تا در مرحله قانون‌گذاری بتواند قوانین ناقص و ضعیف را به بهترین شکل اصلاح کند. در این راستا، نهاد کتابخانه‌های عمومی و ادارات کل استانی زیرمجموعه آن نیز باید همین روند را طی کنند تا امیدوار به حل مشکلات قانونی خود باشند.

نماینده بزرگ‌ترین حوزه انتخابیه کشور ادامه داد: حتی در خصوص مسائل مالی، منابع درآمدی و بحث مهم پرداخت نیم‌ درصد نیز نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند پیشنهادهای عملیاتی و اصلاحی خود را ارائه دهد تا شکل اجرای قوانین مالی نهاد، به بهترین نحو اصلاح شود.

ضرورت پیگیری و تلاش مضاعف برای رفع مشکلات قانونی نهاد در مجلس یازدهم

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد موحد، نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در دیداربا مدیرکل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد، ضمن ابراز رضایت از عملکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور، گفت: خدمات کتابخانه های عمومی همانند جهاد است. در این شرایط سخت تحریم، کار فرهنگی به مراتب سخت تر است، چون دشمنان ما علاوه بر اقتصاد ما، فرهنگ ما را نشانه گرفته اند.

وی تصریح کرد: تقویت شبکه های اجتماعی مخرب توسط دشمن، در قالب جنگ نرم در فضای مجازی گسترش پیدا کرده و به همین دلیل کار فرهنگی و ترویج کتاب و کتابخوانی همانند جهاد است. مسئولان و متولیان کتابخوانی در کشور باید با احساس مسئولیت بیشتر چاره ای بیندیشند و در این شرایط سخت با جنگ نرم دشمنان مبارزه کنند.

نماینده شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در پایان، افزود: بنده و همکارانم در مجلس یازدهم برای حمایت از نهاد کتابخانه های عمومی تمام تلاشمان را می کنیم و به ویژه بحث اصلاح قانون تاسیس نهاد را پیگیری خواهیم کرد.

نهاد برای بهبود وضعیت کتابخانه ها به پشتوانه محکم بودجه ای نیازمند است

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی کرمان، با اشاره به جایگاه و اهمیت کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: عملکرد کتابخانه‌های عمومی کرمان با توجه به ظرفیت‌های مناسبی همچون نیروی انسانی، تعداد کتابخانه ها و اعضای مشتاق حوزه کتاب، مطلوب است.

رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای بهبود وضعیت کتابخانه‌ها به پشتوانه محکم بودجه ای نیاز دارد و این مهم جز با حمایت نمایندگان مجلس میسر نیست. بنده نیز از این نهاد فرهنگی حمایت می کنم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بخشی از مشکلات با اقدامات زیرساختی و بخشی دیگر از طریق حمایت مادی و معنوی در جهت گسترش فرهنگ مطالعه رفع می‌شود. به نظر می‌رسد که امروزه ترویج فرهنگ کتابخوانی از ارتقای زیرساخت‌ها اهمیت بیشتری دارد.

حمایت از افزایش بودجه نهاد را در اولویت کاری قرار می دهیم

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شهرستان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی تلفنی با مدیرکل کتابخانه های عمومی این استان، گفت: برای حمایت از افزایش بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مجلس شورای اسلامی و طرح این موضوع با سایر نمایندگان برای رفع موانع توسعه کتاب و کتابخوانی، گفتگو می کنیم و این موضوع را در اولویت کاری قرار می دهیم.

عزیزی با بیان اینکه اصلاح قانون نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد، افزود: کتاب و کتابخوانی از مسائل زیربنایی توسعه فرهنگی است و ما نمایندگان مجلس وظیفه داریم، اولین قدم را برای این امر مهم برداریم.

وی اظهار داشت: کتابخوانی مهم ترین شاخصه توسعه فرهنگی است و برای برطرف کردن مشکلات این حوزه در مجلس شورای اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم.

یکی از وظایف نمایندگان حمایت از کتاب و کتابخوانی است

آرش لهونی، نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگوی تلفنی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، گفت: امروزه با توجه به مسائل و مشکلات موجود، نیازمند توسعه فرهنگی هستیم و زیربنای توسعه فرهنگی از کتاب و کتابخوانی آغاز می شود، لذا یکی از وظایف نمایندگان حمایت از این مقوله است.

نماینده مردم پاوه و اورامانات تصریح کرد: در قوانین تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور خلأهایی وجود دارد که باید با حمایت نمایندگان مجلس از بین برود تا نهاد نقش موثری در توسعه فرهنگ و ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور ایفا کند.

توسعه فعالیت های نهاد نیازمند حمایت تمامی دستگاه ها است

سید محمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، گفت: نهاد کتابخانه های عمومی یک نهاد کاملا فرهنگی است و برای توسعه به پشتیبانی تمامی دستگاه ها نیازمند است. پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی از وظایف قانونی شهرداری ها است که مطابق ماده ۶ قانون نحوه تاسیس و اداره کتابخانه های عمومی باید به حساب انجمن کتابخانه های آن شهرستان واریز شود.

وی اظهار داشت: هیچ کتابی، خالی از مبانی دینی، فلسفی، اعتقادی و فکری نیست. حتی ممکن است پشت جلد کتاب، دیدگاهی از نویسنده وجود داشته باشد که تنها با مطالعه این بخش، تحولی در زندگی شخص اتفاق افتد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در نظام آموزشی ما، به برنامه های کتاب محور و مطالعات مفید برای دانش آموزان به خوبی توجه نشده که مسئولان امر باید در این زمینه برنامه ریزی کنند.

وی به موضوع اصلاح قانون نهاد کتابخانه های عمومی پرداخت و افزود: در زمینه حل مشکلات کتابخانه های عمومی در حوزه انتخابیه و اصلاح قانون نهاد با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور دیدار و گفتگو خواهیم کرد.

رفع مشکلات بودجه‌ای کتابخانه‌های عمومی و ایجاد زیرساخت‌های کتابخانه‌ای در اولویت‌های کاری خواهد بود

عادل نجف زاده، نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، گفت: کتاب و کتابخوانی بهترین راه آگاهی بخشی است. آگاهی بخشی لازمه توسعه پایدار است و با ترویج فرهنگ کتابخوانی بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... نیز حل خواهد شد.

وی ادامه داد: آماده همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی هستیم و رفع مشکلات بودجه‌ای کتابخانه‌های عمومی و ایجاد زیرساخت‌های کتابخانه‌ای را در اولویت‌های کاری خود قرار خواهیم داد و پیگیری‌های لازم در سطح استانی و کشوری انجام خواهد شد.

نمایندگان مردم از حقوق کتابخانه های عمومی و کتابداران حمایت می کنند

فریدون عباسی دوانی، نماینده منتخب مردم شهرستان های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با تأکید بر لزوم رفع مشکلات قانونی نهاد گفت: نمایندگان مردم از حقوق کتابخانه های عمومی و کتابداران حمایت می کنند.

وی همچنین با تأکید بر لزوم اتمام پروژه های کتابخانه ای در شهرستان های کازرون و کوهچنار گفت: اتمام و بهره برداری از کتابخانه مرکزی کازرون نیاز مردم این شهر است و باید هرچه سریع تر به نتیجه برسد.

عزم جدی مجلس برای حل مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی کشور

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ضمن تاکید بر لزوم رفع مشکلات همه کتابداران در سطوح مختلف شغلی و استخدامی، ازعزم جدی نمایندگان مردم در مجلس برای رفع نقایص قانون تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور خبر داد.

کوچکی نژاد اصلاح قانون اختصاص سهم نیم درصدی درآمدهای شهرداری ها و الزام این سازمان برای انسجام بخشی به پرداخت ها به کتابخانه های عمومی را یکی از مهم ترین دستاوردهای مجلس در حمایت از نهاد کتابخانه ها دانست و گفت: کتابخانه های عمومی یکی از ارکان مهم فرهنگی برای گسترش آگاهی های اجتماعی در جامعه هستند.

کوچکی نژاد همچنین با بیان اینکه کتابداران از زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند به دغدغه این قشر در حوزه معیشتی اشاره کرد و با اذعان به عدم اختصاص بسیاری از مصوبه های رفاهی دولت به کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور با توجه به قانون تاسیس این مجموعه، بر لزوم حل این مشکلات از طریق برگزاری نشست هایی با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و رئیس سازمان مدیریت و بودجه در آینده ای نزدیک تاکید کرد.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس در پایان با اظهار امیدواری نسبت به رفع مشکلات مجموعه کتابخانه های عمومی در دوره جدید مجلس، اتمام پروژه های در دست احداث نظیر کتابخانه مرکزی رشت، رفع مشکلات کتابداران و اصلاح قوانین مربوط به این نهاد را از اصلی ترین برنامه های خود در مجلس برشمرد.

نمایندگان مجلس از اصلاح قانون نهاد حمایت می کنند

محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شوراس اسلامی کشور و نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازو جرگلان طی بازدید از کتابخانه مرکزی بجنورد، در دیدار با کتابداران گفت: کتابخانه‌های عمومی مکانی مناسبی برای سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی هستند و برای توسعه و ارتقا به‌ حمایت نمایندگان مردم نیاز دارند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی حامی اصلاح قانون این نهاد هستند و حمایت خود را ادامه می دهند.

وحیدی عنوان کرد: نقش کتابخانه ها به عنوان یک نهاد مهم در رشد فرهنگی و اجتماعی و ارتقای سطح آگاهی جامعه بی بدیل است و تجهیز و توسعه فضای مطالعه و کتابخوانی یکی از نشانه های توسعه جوامع محسوب می شود. در این روزها و شرایط جامعه به خاطر محدودیت های کرونا، که جذابیت های فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و جوانان خودنمایی می کند، می توان با طرح ایده های نو و خلاق در راستای توسعه و تحول فضای کتاب و کتابخوانی سهیم شد.

نماینده مردم ۵ شهرستان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وجود برخی مشکلات و خلأهای حقوقی در قانون نهاد کتابخانه‌ها موجب شده که دسترسی به اهداف فرهنگی که در سایه کتابخوانی به وقوع می پیوندد، به تاخیر بیفتد. نمایندگان مجلس همگی حمایت خود را اعلام کرده اند و می‌توان این مشکل را با ارائه طرحی جامع در مجلس حل و فصل کرد.

لزوم رایزنی با نمایندگان مردم در مجلس جهت رفع مشکلات کتابخانه های عمومی

محمد علیپور، نماینده مردم شهرستان‌های ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، گفت: قتصاد و فرهنگ لازم و ملزوم هم هستند و توسعه و استقلال فرهنگی زیربنای تمامی فعالیت‌ها در جامعه است. همانطور که مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود به دو عنصر فرهنگ و اقتصاد تأکید دارند، باید از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در راستای توسعه فرهنگی استفاده کرد.

علیپور در خصوص پیگیری مشکلات کتابخانه‌های عمومی و رایزنی با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی جهت رفع آن ها، قول مساعد داد.

منابع مالی نهاد کتابخانه های عمومی جهت پیشبرد اهداف فرهنگی ناکافی است

علی اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، با اشاره به برنامه ها و رویکردهای فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بودجه و منابع مالی نهاد برای پیشبرد این اهداف را ناکافی دانست و حمایت خود را از طرح اصلاحات در قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین پیشنهادات این مجموعه در بودجه سال آتی اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    قیمت کاغذ را ساماندهی کنید. کتابی که 3 سال پیش بود 20 هزار توان الان شده 200، 300 هزار توامن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس