کد خبر 1347925
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸

به گزارش مشرق، عباس باصولی در کانال تلگرامی خود (پلاک ۲۵۶) نوشت:

این روزها در رسانه‌های غربی یا همسو با غرب از مقاومت مردم اوکراین در مقابل لشکرکشی روسیه بسیار می‌شنویم.

 قبل از پرداختن به چرائی این خط خبری، لازم است وارسی کنیم که این ادعا چقدر منطبق با واقعیت است:

 گزارش‌های خبری که از همان رسانه‌ها نیز منتشر می‌شود جز به‌تصویرکشیدن درگیری‌های پراکنده و محدود حاوی هیچ مقاومت یا درگیری دندانگیری نیست. از اعزام عظیم نیروهای مردمی به مناطق مرزی و درگیری با دشمن هم خبری نیست؛ به‌شکلی که از فرط فقدان تصاویر مربوط، القای این خط خبری، عموماً از طریق نریشن‌های نامربوط صورت می‌پذیرد! در کنار آن، تصاویر دیگر حاکی از حضور تانک‌ها و نفربرهای روسی در تعدادی از شهرهای اوکراین به رغم حضور مردم است که خود حاکی از فقدان مقاومت مردمی‌ست.

 از سوی دیگر انتشار تصاویر نمایشی از مسلح شدن برخی چهره‌های مشهور یا مقامات دولتی (که ساختگی بودن یا نامربوط بودن برخی از آنها نیز فاش شد.) کمکی به تقویت حس مقاومت و دفاع ملی مردم نکرد!

 رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید: «به هرکسی که قصد کمک به اوکراین دارد، اسلحه می‌دهیم.» این عبارت به تنهائی برای اثبات فقدان مقاومت مردمی در اوکراین کافی‌ست: کشوری که "تفنگ" دارد؛ اما «تفنگچی» ندارد!

«مقاومت مردمی» از نوع واقعی آن در صحنهٔ نبرد نیز تأثیر ملموسی دارد. مصادیق  متعدد از مقاومت مردمی که در همین منطقه خاورمیانه شاهد آن بوده‌ایم، (از قبیل: مقاومت مردم کشور آشوب‌زدهٔ ایران در مقابل ارتش آماده و مجهز عراق، مقاومت مردم بی‌سلاح فلسطین در مقابل ارتش مسلح اسرائیل یا مقاومت مردم پابرهنهٔ یمن در مقابل ارتش پرهزینهٔ آل‌سعود) همگی نشان می‌دهد که حضور و مقاومت مردم حتی با وجود نابرابری فاحش در امکانات و تجهیزات، دشمن را زمینگیر یا وادار به عقب‌نشینی می‌کند یا دست‌کم جنگی که بر روی کاغذ باید در کوتاه زمانی با پیروزی دشمن به پایان برسد، به یک جنگ فرسایشی و باتلاقی برای دشمن تبدیل می‌کند. پیشروی مداوم ارتش روسیه در خاک اوکراین نشان می‌دهد که جنگ اوکراین از منظر نتیجه‌پژوهی هم فاقد چنین مؤلفه‌ای‌ست. 

بنابراین ادعاها راجع به مقاومت مردمی در اوکراین با واقعیات میدانی نسبتی ندارد و صرفاً یک خط تبلیغاتی از سوی طیفی از رسانه‌هاست. 

 برای فهم چرائی چنین فضاسازی رسانه‌ای لازم است به چیستی «مقاومت مردمی» بپردازیم:

«مقاومت مردمی» مقوله‌ای فراتر از همراهی و هم‌نظری مردم با دولت‌هاست. در واقع بین «منتخب مردم بودن» با «برخورداری از پشتوانهٔ مردمی» باید تفکیک قائل شد. مردم یک کشور ممکن است با دولت آن کشور هم‌نظر و همراه باشند اما حاضر به هزینه‌دادن برای آن همراهی نباشند. یعنی یک عامل و انگیزهٔ سست موجب پیوند مردم و دولت باشد. اینجا در ظاهر همراهی را داریم اما یک همراهی کم‌جان یا بی‌جان!

در مقابل وقتی از «پشتوانهٔ مردمی» صحبت می‌کنیم یعنی یک پیوند وثیق و محکم و یک عامل و انگیزهٔ پرقدرت؛ طوری که مردم حاضر به پرداخت هزینه حتی تا پای جان و موجودیت خود باشند. مثل مقاومت مردم ایران؛ مثل مقاومت مردم فلسطین. مثل مقاومت مردم یمن. مقاومتی که به کلی در اوکراین مفقود است. 

 نکتهٔ مهم ماجرا این است که غربی‌ها و البته رسانه‌های همسو با آن به‌خوبی از این ضعف مهم آگاهند. به‌خوبی می‌دانند که مردم اوکراین هرگز نظیر پابرهنگان یمن مقاومت نخواهند کرد! به‌خوبی می‌دانند «تمدن اروپائی و رؤیای غربی» لزوماً به مثابه «پشتوانهٔ مردمی و آرمان ملی» نیست. در عین حال آنها ناچارند این واقعیت را کتمان کنند؛ چرا؟! چون افشای این واقعیت تمام آنچه را در قالب انقلاب‌های مخملی و با سودای آرمان‌شهر غربی رشته بودند، پنبه خواهد کرد! مردم اوکراین باید خیال کنند که در حال مقاومت در مقابل دشمن هستند! آنها نباید متوجه شوند که اوضاع امروزشان حاصل اعتماد دیروزشان است. این «باگ» در پیش چشم آنها و همینطور ناظران بین‌المللی باید پنهان شود.

 بر همین اساس نیز اولاً تلاش می‌کنند با خبرسازی و قلب واقعیت این کاستی را کتمان کنند و ثانیاً طبق سیاق همیشگی‌شان این نقطه‌ضعف را هم یک نقطه‌قوت جا بزنند و مقاومت‌گریزی را -به تعبیر آن خبرنگار- «تمدن اروپائی» و شهروندان مقاومت‌گریز را «مردم متمدن اروپائی» بنامند!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    8 4
    امریکا تفنگ هرکشوری راتامین کندباادمکشان ومزدوران وتکفیریهاوتروریستها بعدازحملات رسانه ای وتحریمی بافقیرکردن وجذب توده های احمق ارتشش رام برای تخریب ان منطقه شروع میکند فقط مقاومت است که سایه بان بقیه الله ازهرخونریزی روبه گسترش حفظ شده است
  • بهروز IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 4
    مشاوران پوتین هم دقیقا همین ها رو بهش گفتن. حتی خوب یادمه که نهادهای اطلاعاتی آمریکا برآورد کردن که کیف دو روزه سقوط خواهد کرد.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      9 5
      اوکراین با 43 داشتن میلیون نفوس اگر جمعیتش حکومت شان را قبول داشتند نیازی به فراخوان جنگجو از سایر کشورها نداشت و مردم کشور خودش برای مقابله با هر ارتشی کفایت می کرد! اما حکومتی که با سرمایه صهیونی ها و آشوب اوباش و شعبان بی مخ های داخلی بر سر کارآید هرگز ملتش در بحران ها پشتش نمی ایستند و جان شان را برای حفظ رهبران دست نشانده آن به خطر نمی اندازند!
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      6 3
      این هم حداکثر جسارت مثلاً یکی از اهالی رزمنده اوکراینی! البته از پشت رایانه اش!!!
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    8 10
    وقتی پاسپورت معتبر داری و می توانی هر جای دنیا بروی مگر مرض داری که بمانی در کشور در حال جنگ؟
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      6 2
      شعار مزدوران بهائی منحوس در ایران پس از آن که اگر می توانستند کشور را به آشوب بکشند و پای یانکی ها را به آن باز کنند!!
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    10 4
    اینقدر که خبر آنلاین برای اوکراین مایه می‌گذاره رسانه ها خود اوکراینی مایه نمی گذارن
  • علی IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 4
    باسلام کاملا درسته ، درست کردن کوکتل و سلاح های دست ساز یک شوی تلوزیونی بیش نیست بدیهی است یک کشور مترقی قطعا تعداد اسلحه بیش از نیاز تعداد جنگجوی خود دارد. دقیقا اکراین جنگجو ندارد!!
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 2
    چند عامل باعث شد که هیتلر به سویس حمله نکند؛ یکی از عوامل سازمان دفاع ملی سویس هست که یک جور حالت بسیج خودمان را دارد با این تفاوت که فردی مستخدم دولت نمیشود مگر آنکه پستی در بسیج داشته باشد و مدیری در دولت منصوب نمیشود مگر آنکه پست و جایگاه افسری در بسیج داشته باشد یکی از مدیران کل که جهت کسب تجربه به سویس رفته بود بیان میکرد رئیس اداره راه همزمان سرهنگ در بسیج هست و مسئولیت دفاع از چند نقطه و هماهنگی زیر دستان را بر عهده دارد و همزمان اگر برف سنگین بیاید راننده برفروب ذخیره میشود جهت گشایش مجدد جاده؛ و اگر .... یعنی همزمان چهار پنج نقش اجرایی و دفاعی و نظامی و فرهنگی دارد ؛ در حالیکه در کشور ما در کلاس دو تا از ابتکارات مدیریتی دوران دفاع مقدس مثال بزنی آخر سیستم؛ ترم عذر شما را میخواهد ولی از صدام تعریف کنی و از استثمارگران و امریکا و ... حتما استاد نمونه انتخاب میشوی
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    این زنلسکی و حامیان پوشالی اش متوجه نمیشن وسط جنگ سخت تمام عیار جنگ نرم جواب نمیده
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 0
    بابا اوکراین که ارتش ندارد مقاومت مردمی هم که ندارد پس همین سه روز هم که دوام آورده بخاطر منفجر کردن پل هاست وگرنه الان روسیه از کیف رد شده به رومانی رسیده بودند
  • ابوطالبی IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    ای کاش اروپا وامریکا به اکراین سلاح نمیدادن پوتین درمواجهه باارسال سلاح به اکراین به تشدید حملات وبی ثمرخواندن سلاح ارسالی و به چالش کشیدن اروپا وامریکاراهی غیراز این گلوله باران و ویرانی شهرهای اکراین پیش رونداشت ! اروپاوامریکامسئول کشته شدن مردم اکراین وویرانه های جنگ وفرارمردم اکراین هستند : وتحریمهابه واکنش شدیدروسیه رابدنبال داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس