برنامه محیط زیست ملل متحد UNEP

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت‌ها را در تضاد آشکار باروح منشور سازمان ملل متحد و محتوای اهداف توسعه پایدار عنوان کرد.

 به گزارش مشرق، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست  در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس  برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد که در نایروبی کنیا برگزار شد، اظهار کرد: پنجاه سال از اولین رویداد مهم محیط زیستی جهان، کنفرانس محیط‌زیست انسانی استکهلم می‌گذرد. ایجاد برنامه محیط زیستی سازمان ملل متحد (UNEP) به‌عنوان اصلی‌ترین ارگان هماهنگ‌کننده فعالیت‌های  محیط زیستی ، نقش مهمی در شناخت و تحلیل چالش‌های مرتبط با محیط‌زیست طبیعی و انسانی، تدوین طرح‌ها و موافقت‌نامه‌ها و ارتقای دانش و اطلاعات محیط زیستی ایفا کرده است و به‌درستی به‌عنوان نقطه انعقاد چندین قرارداد چندجانبه محیط زیستی شناخته‌شده است.

بیشتر بخوانید:

همکاری ایران و عمان برای حل مسائل محیط زیستی منطقه

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: هم‌زمان با توسعه و پیشرفت جهانی، دولت من نیز گام‌های مهمی در زمان تأسیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد در سال  ۱۹۷۲ میلادی  برای تغییر ساختار سازمان نظارت برشکار و صید به «سازمان حفاظت محیط‌زیست» برداشته است. سال (۲۰۲۲ میلادی) همچنین پنجاهمین سالگرد تأسیس «سازمان حفاظت محیط‌زیست» ایران به‌عنوان عالی‌ترین نهاد نظارتی و سیاست‌گذار برای بهبود، حفاظت و مدیریت محیط‌زیست کشور است.

وی در ادامه با اشاره به تعدادی از اقدامات ملی و بین‌المللی محیط زیستی ایران در پنجاه سال گذشته برای ارتقای محیط‌زیست، انعکاس ارزش‌ها و موازین محیط زیستی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ازجمله اصل پنجاهم (حفاظت از محیط‌زیست به‌عنوان یک وظیفه عمومی برای نسل حاضر و آینده)،  جرم انگاری تخریب و آلودگی محیط‌زیست با استناد مستقیم به سه اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد محیط‌زیست، حفاظت از جانوران و گیاهان در معرض انقراض ازجمله یوزپلنگ آسیایی و افزایش وسعت مناطق طبیعی حفاظت‌شده،  وضع و اجرای مقررات ملی مدیریت پسماند،  در نظر گرفتن جلوگیری و مبارزه با مخاطرات محیط زیستی و طرح آمایش سرزمین در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه ملی و  الحاق ایران به اغلب موافقت‌نامه‌های چندجانبه محیط زیستی را ازجمله این اقدامات عنوان کرد. 

سلاجقه تصریح کرد: بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها با چالش‌ها و مشکلات فراوانی ازجمله جنگ تحمیلی و تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه مواجه بوده است که به‌تبع آن چالش‌های اقتصادی را به دنبال داشته و تأثیرات خود را بر حفظ محیط‌زیست به‌عنوان رکن حیاتی زندگی بشر گذاشته است.

معاون رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی و غیرانسانی علیه ملت‌ها همراه با پیامدهای منفی آن بر برخورداری از حقوق اساسی بشر و نیز برنامه توسعه کشورها در تضاد آشکار باروح منشور سازمان ملل متحد و محتوای اهداف توسعه پایدار قرار دارد. تحریم‌ها دسترسی به‌موقع و مقرون‌به‌صرفه به کالاها و فناوری‌های لازم برای تضمین مدیریت سالم اکوسیستم و احیای آن را مختل کرده است. 

وی تأکید کرد:  چندجانبه گرایی، صلح و همکاری در دنیای امروز در کنار رعایت عدالت و برابری، ضرورتی قطعی برای بهبود وضعیت محیط‌زیست سالم برای همه است. چنانکه قرآن کریم می‌فرماید: «وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَ وَضَعَ الْمِیزَانَ، أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزَانِ ، وَأَقِیمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِیزَانَ ، وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ» (سوره الرحمن آیات ۷-۹)
"و آسمان را برافراشت، و میزان و قانون (در آن) گذاشت، تا در میزان طغیان نکنید (و از مسیر عدالت منحرف نشوید)، و وزن را بر اساس عدل برپا دارید و میزان را کم نگذارید!" 

 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: ازآنجایی‌که چالش‌های محیط زیستی ازجمله بحران منابع آب، افزایش طوفان‌های شن و گردوغبار به‌عنوان یک موضوع فرامرزی بوده و افزایش اثرات مستقیم تغییرات اقلیمی ناشی از تحریم‌های غیرمستقیم اقتصادی در حال افزایش است، جمهوری اسلامی ایران از همکاری با کشورهای عضو و سازمان‌های بین‌المللی برای بهبود و ارتقای محیط‌زیست و رفاه بشر استقبال می‌کند.

وی در پایان مراتب قدردانی مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران را از مردم و دولت جمهوری کنیا به خاطر میزبانی عالی در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس