کد خبر 1347250
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
چرایی چرخش موضع تل‌آویو در قبال بحران اوکراین

روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی به دلیل چرخش تل‌آویو از موضعش در قبال حمله روسیه به اوکراین و تعدیل آن، با اعلام آمادگی برای میانجیگری میان دو طرف پرداخت.

به گزارش مشرق، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که چهارشنبه شب (دیشب، ۲ مارس)، در گفت‌وگو با سران دو کشور روسیه و اوکراین پیشنهاد میانجیگری میان دو طرف را طرح کرد در حالی که پیشتر حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده بود.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» چاپ لندن، با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که میانجیگری طرح شده از سوی تل‌آویو، پس از این‌که تحت فشار واشنگتن مجبور شد، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و آن را "نقض جدی نظم بین المللی" توصیف کند، مانند ریسمان نجاتی برای آن است.

 بر این اساس، از زمان اتخاذ این موضع جانبدارنه، اسرائیل سکوت کرد و از اتخاذ هرگونه موضع سیاسی در نقد و اعتراض به عملیات نظامی روسیه در اوکراین پرهیز کرد. از مقامات مسئول ارشد نظامی نیز خواسته شد که درباره وضعیت اوکراین از هرگونه اظهارنظر علنی خودداری کنند. طی نشست کابینه، «آیلت شاکید»  وزیر داخلی رژیم صهیونیستی بر لزوم «سکوت اسرائیل و عدم صحبت درباره جنگ» تاکید کرد. بنت همچنین از وزرای خود خواست که در این مورد با رسانه‌ها صحبت نکنند.

در ادامه این یادداشت آمده است: «دلیل نگرانی حاکم بر تل‌آویو، عواقب احتمالی جنگ در اوکراین و ستیزه‌جویی و تشدید تنش‌های غربی علیه روسیه، به‌ویژه با توجه به تفاهمات میدانی با روس‌ها در سوریه و در قبال ایران، است».  

نگارنده در ادامه تصریح می‌کند که رژیم صهیونیستی در خصوص اتخاذ موضع خصمانه علیه مسکو که اتفاقا با متحد نزدیکش در کاخ سفید همخوانی دارد، در شرایطی که دشمنانش به نوعی در کنار طرف روسیه قرار دارند، محتاط است و این ممکن است مسکو را به تغییر قواعد بازی در منطقه به ویژه در سوریه و کم کردن آزادی حرکت در آسمان این کشور سوق دهد. در حالی که اسرائیل بر ضرورت مقابله با تحرکات ایران در خطوط تدارکانی مقاومت در لبنان و تقویت حضور آن در مرزهای فلسطین اشغالی تاکید دارد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «مسکو، نخستین سیگنال‌های خود در این خصوص را با صدور بیانیه‌ای مبنی بر عدم به رسمیت شناختن حاکمیت تل‌آویو بر بلندهای جولان اشغالی فرستاد و اسراییل از این می‌ترسد که روسیه به سمت اتحاد نزدیک‌تر با ایران برود، امری که به ایران آزادی حرکت بیشتری بدهد. در حالی که [پیش از این نیز] اسرائیل ازبیم افزایش همکاری بین این روسیه و ایران مشتاق توسعه روابط خود با مسکو بود».

نویسنده تصریح کرد: «با توجه به این‌که تلاش تل‌آویو برای اتخاذ موضعی بی‌طرف در قبال جنگ اوکراین به دلیل فشارهای آمریکا شکست خورده است، «نفتالی بنت» به منظور دفع پیامدهای احتمالی، در تماس با هر دو طرف تلاش کرد تا به نقش میانجیگری جدیت ببخشد و نقش خود را به عنوان میانجیگر فعال کند. با این حال، این تلاش اسرائیل قبل از شروع ناکام ماند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، دیروز از یهودیان سراسر جهان خواست تا صدای خود را پس از حمله موشکی روسیه به برج تلویزیون کی‌یف که [به گفته او] محل قتل عام بیش از ۳۰۰۰۰ یهودی توسط نازی ها در طول جنگ جهانی دوم بلند کنند. این دعوتی مستقیم در خطاب به اسرائیل است».

زلنسکی که خود یهودی است، گفت: «من اکنون تمام یهودیان جهان را خطاب می‌کنم. نمی‌بینید چه خبر است؟ به همین دلیل بسیار مهم است که میلیون‌ها یهودی در سراسر جهان اکنون ساکت نمانند ... نازیسم در سکوت متولد شد. پس صدای خود را در مورد کشتار غیرنظامیان بلند کنید. صدای خود را در برابر کشتار اوکراینی‌ها بلند کنید».

در پایان این یادداشت آمده است: «در شرایطی که فضای محکومیت و خشم آمریکا و کشورهای اروپایی علیه روسیه حاکم است و این محکومیت‌ها و اقدامات خط سیر صعودی به خود می‌گیرد، به نظر می‌رسد که دستیابی به کرسی بی طرفی از طریق میانجیگری یا سکوت برای اسرائیل دشوار باشد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پری مجرد 45 ساله IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    8 1
    احمدی‌نژاد احمق از زلنسکی حمایت کرده
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      3 0
      شاید شایعات واقعا حقیقت داشته باشد و او جهود مخفی باشد.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    4 0
    آمریکا و اروپا باید از نفتالین بخواهند که موضع خودش را در مورد جنگ روسیه و اوکراین مشخص کند. یا با آنها یا با روسیه. نمیشه که هم از آخور بخورد و هم از توبره.
    • احد IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      2 0
      احمدی نژاد خودبزرگ بینی
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 8
    زنده باد اوکراین
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      2 1
      باشه!!!!
  • رضا IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 1
    اگه غیرنظامیان صدمه نبینند پوتین زنده باد
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 0
    تل اویو کجاست که حمایتش باشد اینها مثل گاوشیرده سعودی موتورپمپاژاقتصاد امریکا رابرای ناامنی درجهان تامین میکنند
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    . اوکراین فسفر سفید رو از اسرائیل کودک کش غاصب حرومزاده گرفته .سرنوشت رئیس جمهور یهودی ومزدور اسرائیل اوکراین با کلاه اسرائیلیش که به مزدوری برای اسرائیل و ایجاد فتنه در اوکراین برای برهم زدن برجام متهمه به زودی به سرنوشت محمد رضا شاه پهلوی وشاپور بختیار خائن ختم میشه ودر غربت بوسیله روسیه یا امریکا به درک واصل خواهد شد. کشورهای خائن ترکیه واذربایجان واوکراین مزدور اسرائیل هستند برای ایجاد نا امنی وجنگ در اروپا ونهایتا اشغال اروپا ونسل کشی مسیحیان اروپا وانتقام هولوکاست. اسرائیل همیشه به دنبال انتقام هولوکاست از کشورهای اروپایی بوده وهست ومدت زمان زیادیست که اسرائیل این سه کشور مزدور ومنافق رو بصورت نیابتی برای ایجاد نا امنی در اروپا وسوریه تجهیز کرده .الحق خمینی کبیر درست گفت که اسرائیل غده سرطانی است این غده سرطانی متاستاز کرده تا اروپا .این سه کشور منافق وخائن یعنی ترکیه وآذربایجان واوکراین که سرطانی شده اند و اصل غده سرطانی یعنی اسرائیل .باید توسط روسیه وامریکا واروپا ریشه کن ومحو ونابود شوند دیگر زمان ان نیست که اروپا وامریکا برای انکه از شر یهودیان در اروپا وامریکا خلاص شوند یهودیان را از اروپا وامریکا به فلسطین واسرائیل مهاجرت دهند این نسخه دیگر کارساز نیست وبلکه خطرناک است چون اسرائیل این غده سرطانی در منطقه خاور میانه وقفقاز واروپا رشد کرده ومتاستاز کرده وبا مزدوران نیابتیش تا اروپا واوکراین برای اشغال اروپا نفوذ ومتاستاز کرده وامریکا واروپا چاره ای جز نابودی وریشه کنی اسرائیل ندارند.که اگر این غده سرطانی را ریشه کن نکنند تا قلب اروپا وبعد امریکا خواهد رفت ودیگر دیر خواهد بود چون اسرائیل انگیزه نسل کشی مسیحیان اروپا ووانتقام هولوکاست از اروپا ومسیحیان اروپا وکشور گشایی را دارد انهم در اروپاوبعد امریکا .
  • منتقد IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 0
    فارغ از اینکه بهانه های روسیه برای حمله به یک کشور مستقل نمی تواند توجیه پذیر باشد و مردم اکراین مظلوم واقع شده اند ولی یادمان نمی رود چطور دولت اکراین نعل به نعل همه تحریمهای ظالمانه آمریکا را پیروی کرد و بلکه خشنود بود. علی القاعده موضع دولت ایران هم باید متناسب با همان مواضع باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس