همتی نمایه

رئیس کل سابق بانک مرکزی می‌گوید: درآمد نفتی در دولت روحانی به ۴ میلیارد دلار سقوط کرد و او نگذاشته دولت سقوط کند.

به گزارش مشرق، ‌ «روزنامه کیهان» در بخش اخبارویژه خود نوشت: به گزارش روزنامه سازندگی به نقل از مجله آگاهی‌نو، همتی در این گفت‌وگو به چالش‌های پیدا و پنهان اقتصاد از مقطع حضورش در بانک مرکزی تا زمان استعفا برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرده است.

همتی گفته است: «خیلی چیزها را که می‌توانست اتفاق بیفتد نمی‌توانم توضیح بدهم، اما چیزهایی که اتفاق افتاد اثر خودش را گذاشته است. پس وضعیت می‌توانست خیلی بدتر شود و خوشبختانه نشد.» احتمالا اشاره او به ونزوئلایی شدن اقتصاد است.

در آن مقطع گفته می‌شد دولت برای اداره کشور سیاست‌هایی را در پیش گرفته که تحریک‌کننده پایه پولی و باعث افزایش تورم است؛ آن‌قدر که برخی اقتصاددانان نگران ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران بودند.

همتی با اشاره به اینکه ماموریتش در بانک مرکزی «جلوگیری از فروپاشی اقتصاد» بوده گفته: «سال ۹۸ کل وصول درآمد نفتی بانک مرکزی ۸ میلیارد دلار بود، سال ۹۹ شد چهار میلیارد دلار. من سال ۹۹ با چهار میلیارد دلار وصولی توانستم کل نیازهای کشور و مسائل مربوطه را از طریق سامانه نیما و مقدار کمی از ذخایر آزاد تامین کنم.»

وی با اشاره به افزایش شدید نرخ ارز در دوران حضورش در بانک مرکزی به برخی مشقت‌ها اشاره کرده و گفته: «می‌گفتند چرا جلوی رشد ارز را نمی‌گیرید؟ کشوری که در سال ۹۰، نود میلیارد دلار واردات داشت، ‌ در سال ۹۷ بانک مرکزی ۳۰ میلیارد دلار ارز تامین کرده بود، همان سالی که من به بانک مرکزی رفتم، پیش از آن ۲۰ میلیارد دلار تامین کرده بود و نیمه دوم سال توانستم ۱۰ میلیارد دلار برای کالای اساسی تامین کنم؛ سال ۹۸ دریافتی ما ۸ میلیارد دلار بود و سال ۹۹ شد ۴ میلیارد دلار. مشخص است که درآمد دولت به هم می‌خورد و فشار وارد می‌شود تا منابعش را از منبعی تامین کند.»

رئیس کل پیشین بانک مرکزی با اشاره به اینکه فشارهای زیادی را تحمل کرده، گفته است: «با قدرت جلوی دولت ایستادم، به من اصرار می‌کردند که نرخ ارز را پایین بیاورید، می‌گفتم پایین نمی‌آید، شما رانت ایجاد می‌کنید، چطور می‌توان نرخ ارز را پایین آورد، وقتی چهار هزار تومان کاهش می‌یابد، همه می‌روند در کشورهای همسایه خانه می‌خرند. شما اگر فشار بیاورید که نرخ ارز را پایین بیاورید، صادرکننده ارز نمی‌آورد.»

اظهارات همتی در حالی است که دولت روحانی در سال ۹۷ بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار و در سه سال اخیر مجموعا حدود ۶۰ میلیارد دلار را به قیمت دولتی حراج کرد و موجب خالی شدن خزانه شد.

از سوی دیگر کاهش درآمدهای ارزی به ۴ میلیارد دلار با وجود برجام اتفاق افتاد و آمریکا با اطمینان از عدم مقابله به مثل دولت روحانی، ریسک خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های نفتی را پذیرفت. در عین حال هم اینک گفته می‌شود که با روی کار آمدن دولت جدید، صادرات نفتی و غیرنفتی کشور نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد افزایش داشته و از ۲۰ میلیارد دلار به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

از جمله خبرگزاری رویتر به تازگی گزارش داده است که فروش نفت ایران به چین، از دوره قبل از تحریم‌های ترامپ (دوره اجرای برجام) هم بیشتر شده است. رکورد تازه‌ای را با وجود تحریم‌ها به ثبت رسانده است. اطلاعات شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد فروش نفت ایران به چین طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و از رکورد پنج سال قبل یعنی زمانی که ایران مشمول تحریم‌های انرژی دولت آمریکا نبود، بیشتر شده است. گفته می‌شود این رقم به بالای ۷۸۰ هزار بشکه در روز رسیده و حال آنکه چین در سال ۲۰۱۷، حدود ۶۲۳ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    اینم جواب زحمات خودت و دولتت که با 4میلیارددلار یه ملت85میلیونی اداره کردید /نوش جان
  • DE ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    8 0
    دروغگوی بزرگ ، همگی از یک قماش و از همدستان روحانی در ایجاد تورم و گرانی و پادوی قدرت بودید برای تخریب مردم و کشور و زد وبند با بالا دستی ها ...
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    ماموریت نفوذی کدخداپرست این بود که از داخل اقتصاد را متلاشی کند. برای همین ماموریت او را 40 سال منتظر در آب نمک نگهداشته بودند.
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    شماهمانطورهم ماننداودرتبليغات انتخاباتي مقابل مردم بوديد.
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    با سلام همتی نمونه بارزی از لی عرضگی و تملق است.ذحالا این بنده خدا ادعا می کند در دولت روحانی جلوی خیلی از کارهای این دولت ایستاده است. بنظر می رسد با این قیاس بایستی به حال دولت روحانی زار گریه کرد. البته فارغ از این حرف های همتی و امثال وی لازم به تذکر است که ما ملت دقیقا این مقطع از تاریخ کشور خوب درک کرده و هرگز فراموش نمی کنیم که روحانی به عنوان مرکز ثقل جبهه از مخالفین اسلام و ولایت کنر همت خود را برای نابودی اسلام و میراث تشیع و ایران عزیز از طریق سرکوب ملت بکار بستند و تا آستانه سقوط ج اا در ذیل تبانی با دشمنان اسلام رسیدند ولی عنایات خاصه خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام و امام زمان روحی لمقدمه الفدا مانع از اینکار شدند. امروز هم اعوان و انصار این جبهه شوم در دولت رییسی در حال تمرین همان بازی قبل یعنی استحاله و براندازی ج اا هستند‌.
  • اشنا IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 1
    درمناظره ریاست جمهوری سعی کردی باقدرت بعنوان کارمندروحانی جلوی ریسی بایستی !یادمان نرفته حالاکه روحانی قدرتی نداردشیرشده ای؟متاسفم ازاینکه چنین افرادی بایدبه پست های حساس برسند!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    مرزهای وقاحت رو جابجا فرمودند نصف بلای نقدینگی حال حاضر ایران حاصل دوران مدیریت ویرانگر همتی بر بانک مرکزی است
  • سید IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 0
    حسن روحانی و ظریف الممالک رجالی بودند همتراز رجال عصر قجر منهای قائم مقام فراهانی و امیرکبیر و عباس میرزا !!!
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    اف بر روحانی که انحراف به چه روزت انداخته وزیرت برای تایید شدن توسرت باید بزنه وبرای توجیه خودش تورا رجم کند.عجب شاخصی شدی
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    بهتره ما بازنشستگان خارج شده از گود سیاست واقتصاد و....سرمون رو بندازیم پایین و به فکر اون دنیامون باشیم دیگه ،به جای افاضاتی که معلوم نیست اصلا مخاطب کیه وبه درد کسی میخوره یانه؟!؟!؟!؟
  • حسین IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    اره تو راست می گی به همین خاطر انقدر وضع اقتصاد خراب شده ممنونتیم خخخ
  • حسن+يك IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    نقشه جديد اين گروهه ميخان مثلا بگن كه ما از همتي حمايت نكرديم شكست خورد به همتي هم گفتن چند تا بد و بيراه بگه تا مردم باورشون بشه ما هم باور كرديم زياد خودتون را خسته نكنيد!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    خخخخخ خودت منشابی تدبیری بودی!! بحساب خیلی ادم چیز فهم وباتدبیری بودی.. ارزراتا32هزارتومن بالابردن وفلج کردن زندگی ملت بخاطراثرافزایشی ارزبرکالاهای مصرفی تدبیربوده؟؟؟!!فقط بایدگفت باشه توکه راست میگی..خواهشابرو جمعش کن...
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    ماشاالله قدرت
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    دیدیم چطور شما و رفقا با رانت برای واردات ارزپاشی کردید و آنچه را که آوردید و حتی ارز خام را در بازار آزاد فروختید... این رویه دیگر #تَکرار نخواهد شد و نه از جیب مردم و به کام سوءاستفاده گران حریص! هشیار شده ایم.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس