آخرین اخبار امیکرون در ایران| کاهش ۵۴ درصدی شهرهای قرمز کرونایی/ مدیریت همه‌گیری را فدای خرید شب عید نکنیم + نقشه و نمودار

انتشار آمار رسمی نرخ ابتلای روزانه و کاهش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی، بیانگر آن است که مدیریت بحران به خوبی انجام شده و هموطنان لازم است برای ادامه این روند، مشارکت در رعایت پروتکل‌ها لازم است.

به‌ گزارش مشرق، درحالی که کارشناسان نگران از افزایش تردد درون و برون شهری به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات نوروز هستند انتشار گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد مدیریت بحران در پیک ششم مناسب انجام شده و روند نزولی نرخ ابتلا و کاهش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی شاهد مثالی دقیق در این زمینه است.

این درحالی است که کارشناسان با اشاره به روند نزولی نرخ ابتلای روزانه و همچنین کاهش ۵۴ درصدی تعداد شهرستان‌های بسیار پرخطر از نظر همه‌گیری تاکید می‌کنند مهمترین راهکار برای حفظ این شرایط و ادامه روند کاهشی نرخ ابتلا رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مشارکت حداکثری در طرح ملی واکسیناسیون است.

این گروه معتقدند هرچه هموطنان نسبت به رعایت دو عامل یاد شده بخصوص جابه‌جایی‌های غیرضروری مسئولانه برخورد کرده و براساس پروتکل‌ها گام بردارند نوروز ۱۴۰۱ مشکلات کمتری از نظر همه‌گیری تجربه می‌شود و با کمترین هزینه ممکن می‌توانیم پیک ششم را پشت سر بگذاریم. به این دلیل که رفتارشناسی ویروس منحوس نشان داده که حرکت‌های سینوسی و تغییر معنادار آمارها در بازه‌هایی بین ۱۰ تا ۱۴ روز اتفاق خواهد افتاد و در صورتی که چرخه انتقال را بتوانیم قطع کنیم بدون تردید نوسان‌های کمتر با تعداد موارد فوتی بسیار ناچیزی را تجربه خواهیم کرد.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان قدرت سرایت بسیار بالای امیکرون را پاشنه آشیل مدیریت کم هزینه کرونایی در پیک ششم عنوان می‌کنند و می‌گویند: برای رسیدن به شرایط با ثبات و عبور از پیک ششم کرونا بهترین راهکار رعایت پروتکل‌ها و تکمیل فرآیند واکسیناسیون با دز یادآور است تا به این وسیله چرخه انتقال شکسته شده و نرخ ابتلا کاهش چشمگیری داشته باشد.

این گروه درباره اهمیت جلوگیری از تجمع‌ها در شرایط فعلی می‌گویند: تحقیقات علمی و تایید شده مراجع بین‌المللی نشان می‌دهد، بیشترین آمار انتقال کرونا در اماکن سربسته با تهویه نا مناسب هوا انجام شده است و مراکز خرید و سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهرها و شهرستان‌های صنعتی در صدر ایجاد چرخه انتقال بوده‌اند. از این رو شهروندان باید درنظر داشته باشند برای تجربه‌ نوروزی متفاوت و کم‌خطر نسبت به دو سال گذشته بهترین راهکار کاهش ترددهای غیرضروری و عدم تجمع در مراکز خرید است.

کارشناسان و متخصصان بهداشت ودرمان همچنین تاکید می‌کنند شکست چرخه انتقال اگرچه در نگاه اول کمک شایانی به عبور از پیک ششم است اما واقعیت امر اینجاست که مهمترین نکته و دستاورد آن در جلوگیری از جهش‌های متعدد ویروس و بحرانی‌تر شدن اوضاع خواهد بود که نباید آن را نادیده گرفت.

استان آذربایجان غربی/ ۱۰ قربانی جدید ثبت شد

سید جلیل موسوی دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کرونا آذربایجان‌غربی، با اشاره به آخرین آمار مربوط به بیماری کرونا در استان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته،  ۱۰  نفر در سطح استان جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

وی افزود : در طی شبانه روز گذشته ۲۹۷ مورد ابتلا جدید به کرونا در آذربایجان‌غربی ثبت شده است.

دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کرونا آذربایجان‌غربی، بیان کرد: در طی بیست و چهار ساعت گذشته، در سطح استان ۹ هزار و ۴۱۴ دز واکسن تزریق شده است.

استان اردبیل/ ۸ فوتی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد

علی محمدیان‌اردی از جولان کرونا با ۸ فوتی در استان خبر داد و اظهار داشت: تزریق دوز سوم واکسن و رعایت دستورالعملهای بهداشتی امری لازم و ضروری است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا و تزریق واکسن در استان اردبیل گفت:  براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستان‌های پارس‌آباد، مشگین‌شهر، گرمی و سرعین در وضعیت قرمز، شهرستان های اردبیل و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی، شهرستانهای خلخال، اصلاندوز، کوثر، نیر و نمین در وضعیت زرد قرار دارند.

محمدیان‌اردی افزود: در حال حاضر ۵۲ بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. همچنین خوشبختانه ۳۰ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته با بهبودی نسبی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به تزریق ۲ میلیون و ۹۴ هزار و ۳۳۲ دُز واکسن کرونا در استان اردبیل، بیان کرد: از این تعداد، ۹۴۲ هزار و ۶۰۶ دُز مربوط به مرحله اول، ۸۲۰ هزار و ۸۸۹ دُز مربوط به مرحله دوم و ۳۳۰ هزار و ۸۳۷ دُز مربوط به مرحله سوم واکسیناسیون است.

استان اصفهان/ ۹۹۶ مورد ابتلای جدید ثبت شد

پژمان عقدک در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۹۶ مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی۲۲۱۱ تست کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفته شده که از این میزان ۹۹۶ مورد مثبت اعلام شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۶۰ بیمار کرونایی بستری هستند، گفت: در شبانه‌روز گذشته ۱۶۲ بیمار به بیماران بستری اضافه شدند و ۲۱۸ بیمار هم ترخیص شدند.

عقدک تصریح کرد: ۱۹۴ نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال وخیم‌تری نسبت به بقیه بستری‌ها دارند.

وی ادامه داد: ۱۷ مورد فوتی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده که ۷ مورد آن قطعی و ۱۰مورد مشکوک به کرونا بودند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مجموع بیماران کرونایی بستری شده از ابتدا تا کنون، اظهار داشت: ۱۹۸ هزار و ۱۸۳ بیمار در اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا بستری شدند که از این تعداد ۱۳۳ هزار و ۲۷۲نفر بهبود و ۶ هزار و ۴۹۳ نفر فوت کردند.

عقدک افزود: بر اساس آخرین رنگ‌بندی ۷ اسفند شهرستان‌های قرمز استان کاهش یافتند و اکنون ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶ شهرستان نارنجی و یک شهرستان زرد است و امیدواریم با رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی همه شهرهای استان از وضعیت قرمز خارج شوند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان برخوار زرد، شهرستان‌های اردستان، خمینی‌شهر، خوانسار، خور، شاهین‌شهر، گلپایگان نارنجی و مابقی شهرستان‌ها قرمز هستند.

استان ایلام/ یک روز بدون فوتی ثبت شد

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۷ هزار و ۶۰۱ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۳۹ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۴ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر هشت بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۶۶ هزار و ۲۳۰ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و ۱۷۷ نفر بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان بوشهر/ کاهش ۳۰ درصدی شهرستان‌های قرمز

احمد یزدان‌پناه با اشاره به کاهش شهرهای قرمز و نارنجی استان اظهار داشت: با روند نزولی بیماران کرونایی، شهرستان‌های قرمز استان بوشهر به ۳۰ درصد کاهش یافت و اکنون عسلویه، تنگستان و دیلم در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، جم و دیر از حالت قرمز کرونایی خارج شدند و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند افزود: گناوه، دشتی، کنگان در شرایط زرد قرار دارد.

وی از کاهش بستری کرونایی خبر داد و بیان کرد: اکنون ۲۰۵ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند.

وی با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۶۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند خاطر نشان کرد: از این تعداد ابتلا به بیماری کرونا ۱۴ مورد آن به ویروس قطعی است.

یزدان‌پناه با اشاره به بستری ۲۷ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر افزود: از مجموع بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، ۱۷ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۸۷ هم استانی به سبب ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند اعلام کرد: متأسفانه روز گذشته بانوی ۸۶ ساله در استان بوشهر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ بیمار کرونایی از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند که از این تعداد، ابتلای ۲۶ مورد به کرونا قطعی بوده است.

یزدان‌پناه تصریح کرد: از آغاز شیوع کرونا در کشور تاکنون بیش از ۱۰۱ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان خراسان شمالی| کاهش شهرهای با وضعیت قرمز

بر اساس آخرین رنگبندی سامانه ماسک٬ شهرهای با وضعیت قرمز در خراسان شمالی کاهش یافت. بر اساس جدیدترین به روز رسانی‌ها که از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر شد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز خراسان شمالی کاهش یافت.

بر این اساس، شهرستان‌های فاروج و مانه و سملقان که پیش از این قرمز بودند، در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.کماکان توصیه مهم به مردم، تکمیل واکسیناسیون علیه کرونا و تشدید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۳۲۳ نفر از کادر درمان این دانشگاه در بهمن ماه امسال به کووید مبتلا شدند. دکتر محمدرضا جمعه‌زاده اظهار داشت: از این تعداد ۱۹۶ نفر مربوط به گروه پرستاری بودند.

وی با تاکید بر اینکه تزریق دوز سوم کووید باعث شده است شدت و مدت زمان ابتلا  کاهش یابد، افزود: تزریق واکسن به هیچ عنوان دلیل بر آن نمی‌شود که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم نادیده گرفته شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: مردم مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا به کرونا مبتلا نشوند، چراکه ظرفیت و امکانات بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌ها تا اندازه مشخصی است و زمانیکه تعداد بیماران چند برابر این ظرفیت می‌شود، هم بیماران و هم کادر بهداشت و درمان با مشکل مواجه خواهند شد.

دکتر جمعه‌زاده گفت: افراد واجد شرایط باید با تکمیل واکسیناسیون خود و تزریق دوز سوم، زدن ماسک و دیگر توصیه‌های بهداشتی، مانع فراگیر شدن ناگهانی بیماری شوند تا اقدامات بیمارستانی به‌موقع برای بیماران مبتلا به کرونا انجام شود.

استان خراسان جنوبی/ کاهش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: بر اساس آخرین وضعیت رنگ بندی شهرستان‌های استان، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در خراسان جنوبی کاهش یافت.

غلامرضا شریف زاده بیان کرد: بر اساس آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی در استان بیرجند، درمیان، زیرکوه، سربیشه، قائنات، طبس و نهبندان در وضعیت قرمز یا بسیار پرخطر هستند.

وی گفت: شهرهای بشرویه، خوسف، سرایان و فردوس نیز در وضعیت نارنجی یا پر خطر کرونایی قرار دارند و هیچ شهر زرد یا آبی کرونایی وجود ندارد.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: روز گذشته ۱۸۳ آزمایش جدید کرونا در استان انجام شد که ۹۱ مورد مثبت جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: در حال حاضر ۱۴۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۲۴ نفر کرونا مثبتند و از این تعداد ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۸ نفر نامساعد است.

وی گفت: در شبانه روز گذشته ۳ نفر دیگر در استان براثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع موارد فوت به یک هزار و ۳۵۵ نفر افزایش یافت.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان خراسان رضوی/ مشهد مقدس در وضعیت نارنجی کرونایی

 محمد پهلوان با بیان اینکه با توجه به کاهش محسوس بیماران سرپایی و بستری در خراسان رضوی، تعداد شهرهای قرمز این استان از ۲۵ شهر به یازده شهر کاهش یافته است اظهارداشت:در حال حاضر شهرهای بردسکن، تایباد، خلیل آباد، درگز، فیروزه، قوچان، کاشمر، کوهسرخ، گناباد و نیشابور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی افزود: بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شهرهای بینالود،تربت جام, تربت حیدریه، چناران، خواف، سبزوار، سرخس، فریمان،کلات و مشهد در وضعیت نارنجی و سایر شهرها نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد تصریح کرد: در حال حاضر ۹۶۵ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۷۰۱ نفر از این تعداد متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

پهلوان با بیان اینکه طی یک روز گذشته ۲۵۷بیمار جدید مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند افزود: از این تعداد ۱۸۶ نفر در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری شدند.

وی تعداد بیماران بدحال مبتلای بستری در بخش‌های مراقبت ویژه استان را ۲۳۴بیمار و سهم دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد از این تعداد را ۱۷۰نفر اعلام کرد و گفت:در حال حاضر حدود یک چهارم بیماران بدحال مبتلا و یا مشکوک به کرونا استان در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند و این امر نشان دهنده آن است که بر خلاف تصورات اومیکرون می تواند شرایط حاد را نیز برای بیمار به ویژه در افرادی که واکسن دریافت نکرده اند و یا مبتلا به بیماری مزمن هستند ایجاد کند.

پهلوان با اشاره به اینکه طی یک روز گذشته یک هزار و ۱۶۵ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا به مراکز خدمات جامع سلامت ‌و یا اورژانس بیمارستان ها مراجعه کردند تصریح کرد:عموم مردم در صورت بروز علائم مشکوک به کرونا به نزدیکترین مرکز درمانی سطح یک و دو مراجعه نمایند و از خود درمانی و مراجعه دیرهنگام پرهیز کنند.

استان سمنان/ ثبت ۱۲۱ مورد ابتلای جدید

کامران قدس، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته تست کرونای ۱۲۱ نفر در استان سمنان مثبت اعلام شد.

وی افزود: بنا بر اعلام کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، از این تعداد ۱۰۱ نفر به قرنطینه خانگی رفتند و ۲۰ نفر در بیمارستان بستری شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته، ۳ نفر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا جان باختند، افزود: هم‌اکنون، ۴۶ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان سمنان بستری هستند.

قدس با اشاره به تغییر وضعیت رنگ‌بندی کرونایی در استان سمنان گفت: در آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور، ۵ شهرستان استان سمنان در وضعیت قرمز به سر می‌برند.

وی بیان کرد: در حال حاضر شهرستان‌های سمنان، شاهرود، دامغان، مهدی‌شهر و آرادان، قرمز کرونایی و شهرستان گرمسار میامی و سرخه در فهرست مناطق نارنجی کرونایی قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، زدن ماسک در اماکن عمومی، پرهیز از دورهمی های خانوادگی و شرکت در اجتماعات و واکسیناسیون راهکارهای اصلی پیشگیری از ابتلا به کرونا در هر فرد است که همگان باید بدان توجه کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد/ ثبت ۲ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته دو نفر به علت مبتلایان به کروناویروس جان خود را از دست داد.

محمد غلام نژاد پیش از ظهر روز شنبه هفتم اسفند ماه ۱۴۰۰ در نشست ستاد کرونای استان افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد فوتی های ناشی از کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد با فوت دو نفر به ۱۱۷۱ نفر رسیده است.

وی اظهار کرد: دو هفته دیرتر از سایر استانها وارد پیک ششم شده ایم و همچنان در این پیک هستیم و ممکن است این پیک شدیدتر شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص وضعیت کرونایی شهرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: شهرستانهای بویراحمد، کهگیلویه، گچساران، باشد و چرام در وضعیت قرمز کرونایی، شهرستانهای بهمئی، لنده و مارگون در وضعیت نارنجی کرونایی و شهرستان دنا در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

غلام نژاد تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۵۸۷ هزار و ۳۳۷ نفر مراجعه کننده به مراکز درمانی دولتی داشته ایم و طی دیروز ۱۷۷۰ نفر مراجعه کننده داشته این.

وی ادامه داد: طی دیروز ۵۸۲ تست گرفته شده که ۳۰۳ مورد مثبت بوده و در هفته گذشته ۴۵۱۹ تست گرفته شده که ۲۴۲۵ نفر مثبت بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: در هفته گذشته ۲۹۵ مورد بستری در بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی داشته ایم و در روز جمعه ۲۶ نفر بستری شدند.

غلام نژاد تاکید کرد: طی دی ماه ۱۲ نفر فوتی داشته این اما در یک هفته اول بهمن ماه ۱۳ مورد فوت کرونایی در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.

وی در خصوص تست کرونا و امیکرون تصریح کرد: معمولا ۴۰ درصد تست های کرونا ممکن است که منفی کاذب باشند که این میزان در کرونای امیکرون به ۵۰ درصد هم می رسد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رابطه واکسیناسیون در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۲۰۵ واکسن تزریق شده است که از این تعداد ۵۳۸ هزار نفر معادل ۹۱ درصد نوبت اول، ۴۷۷ هزار و ۷۲۳ نفر معادل ۸۲ درصد و نوبت سوم جدی گرفته نشده است.

غلام نژاد افزود: از مهمترین دلایل شیوع کرونا در پیک ششم عادی انگاری است و پروتکل‌های بهداشتی را در مراسم عروسی و عزا، تجمعات، بازار و مشاغل مختلف جدی نمی‌گیرند.

وی در خصوص برگزاری مراسم معارفه مدیران استان اظهار کرد: من خودم نیازی نمی بینم که مراسم تودیع و معارفه برگزار شود چراکه با تجمعات بزرگ و شلوغ برگزار می شود و در این برنامه ها عده ای گرفتار این بیماری ویروسی می شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: برخی از اصناف وقتی مبتلا به کرونا می شوند و واکسن هم نزده اند بجای اینکه در خانه قرنطینه شوند در مغازه می مانند و دوران قرنطینه خود را تنها به خانه نمی روند اما در واحد صنفی خود مشغول هستند و با مردم و مشتریان ارتباط دارند که باعث ابتلا و گرفتاری مردم و مشتریان می شوند که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

غلام نژاد بیان کرد: تا جایی که می توانیم جلسات را مجازی برگزار کنیم تا به کاهش مبتلایان و پیشگیری از کرونا کمک کنیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان سیستان و بلوچستان/ رنگ آبی کرونایی در کنارک

سیدمحمد هاشمی شهری اظهار داشت: در حال حاضر شهرستان کنارک در جنوب استان سیستان و بلوچستان از لحاظ وضعیت رنگ‌بندی کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و به عبارتی آبی شدن دوباره وضعیت کرونایی کشور از این خطه آغاز شد ه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه زابل و زاهدان در وضعیت قرمز کرونایی و شهرستان‌های خاش، سراوان و سیب و سوران در وضعیت نارنجی قرار دارند، افزود: سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی با بیان اینکه با وجود کاهشی شدن چند روزه نمودار ابتلای جدید کرونا در استان هنوز برای اعلام پایان پیک اخیر زود است، بیان کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله حفاظت از گروه‌های در معرض خطر، عدم برگزاری دورهمی خانوادگی و استفاده مستمر از ماسک در خارج از منزل در هر شرایط رنگ‌بندی ضرورت دارد.

هاشمی شهری خاطرنشان کرد: بدون تردید پوشش واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش تلفات موج اخیر در کشور دارد و با توجه به ماهیت مرموز ویروس کرونا و احتمال وقوع موج‌های بعدی تکمیل واکسیناسیون برای همه افراد بالای پنج سال ضرورت دارد.

استان فارس/ کاهش شهرستان‌های بسیار پرخطر کرونایی

 بنا بر آخرین تغییرات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ۷ شهرستان‌ استان فارس در وضعیت پرخطر یا قرمز قرار گرفتند، ۲۰ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی هستند و ۹شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

بر این اساس شهرستان‌های ممسنی، کازرون، زرین‌دشت، اوز، خنج، نی‌ریز و سرچهان در وضعیت قرمز قرار دارند و شهرستان‌های بوانات، فراشبند، بختگان، مرودشت، بیضا، سپیدان، کوار، فراشبند، مهر و لامرد در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند.

از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون دو میلیون و ۵۱ هزار و ۷۳۰ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۶۰۳ هزار و ۲۲۳ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۷۰۱ هزار و ۵۳۱ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۵۰۵ هزار و ۹۴۰ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۳۵۰ هزار و ۱۹۹ مورد تست سریع انجام شده و ۹۷ هزار و ۲۸۳ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۱۶۲ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون هزار و ۱۵۱ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۸۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ مورد جدید فوتی کووید۱۹ در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و ۷۵۶ نفر رسید.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و ۷۸۹ هزار و ۳۳۲ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۳۵۶ هزار و ۸۳۶ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۴۵ هزار و ۳۲۸ دُز نوبت دوم و یک میلیون و ۳۸۷ هزار و ۱۶۸ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

استان قزوین/ افزایش ۲۵ درصدی نرخ فوتی‌ها تنها در ۲۴ ساعت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از کاهش ۱۰ درصدی موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۰۶ مورد جدید ابتلای به کرونا در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شد که این آمار ۱۲ نفر از روز قبل کمتر است.

جلال رحمانی با اشاره به کاهش ۴۲ درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی گفت: در شبانه‌روز گذشته ۴۱ بیمار کرونایی با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز پیش ۳۰ نفر کاهش داشته است.

وی از کاهش ۲۵ درصدی موارد بیماران بدحال هم خبر داد و افزود: در حال حاضر ۱۸ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین به دستگاه ونتیلاتور وصل شده‌اند که این آمار در مقایسه با روز گذشته ۶ نفر کمتر شده است.

رحمانی همچنین از افزایش ۲۵ درصدی و ۲ رقمی شدن نرخ مرگ‌ومیر روزانه کرونایی در استان خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۰ بیمار بدحال کرونایی به علت شدت علائم تنفسی و ضعف جسمانی شدید جان خود را از دست دادند که این آمار از روز قبل ۲ نفر بیشتر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به کاهش ۳ درصدی نرخ روزانه بهبود کرونایی در استان اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته ۷۱ بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار نسبت به روز پیش ۲ نفر کمتر شده است.

رحمانی از کاهش ۱۱.۵ درصدی آمار مجموع بستری‌های کرونایی فعلی استان قزوین خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۲۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز قبل ۴۲ نفر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: آمار پوشش واکسیناسیون دوز اول در بین گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال استان قزوین به حدود ۱۰ درصد رسیده و ۳۷.۰۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان هم دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

استان کرمان/ فوت ۱۹ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته

بر اساس آخرین نقشه رنگ‌بندی رسمی کشور که هفتم اسفندماه توسط وزارت بهداشت منتشر شد، در حال حاضر ۱۵ شهر استان کرمان در وضعیت قرمز، ۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

مطابق آخرین رنگ‌بندی اعلام شده وضعیت کرونا، در حال حاضر شهرستان‌های کرمان، زرند، کوهبنان، راور، رفسنجان، بردسیر، رابر، شهربابک، سیرجان، بافت، ارزوئیه، بم، نرماشیر، قلعه‌گنج و منوجان در وضعیت قرمز قرار دارند.

وضعیت کرونا در انار و فاریاب زرد است و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی قرار دارند و این در حالی است که نسبت به هفته گذشته که ۲۱ شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار داشتند، تعداد مناطق و شهرستان‌های نارنجی و زرد افزایش یافته است.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز قبل اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۳۲ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲۷۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۳۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۵۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۶۲ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۲۳ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: با فوت ۱۹ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان، مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۵ هزار و ۳۸۸ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و ۲۷۰ هزار و ۴۴۴ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۹۸۲ هزار و ۱۰۶ مورد و در نوبت سوم ۷۴۴ هزار و ۶۱۴ دوز تزریق شده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان گیلان/ ۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی

براساس آخرین اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر ۶۲۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و روند صعودی آمار بستری‌شدگان کرونایی همچنان در استان گیلان تداوم دارد.

طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ۱۱۴ بیمار کرونایی جدید در شبانه‌روز گذشته به آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان افزوده شده‌اند که ۱۲۶ نفر از این تعداد بیماران کرونایی حال مساعدی نداشته و بدحال هستند.

براساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۰ شهرستان استان گیلان روز گذشته از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند و با شهرستان رضوانشهر که از قبل نارنجی بود اکنون ۱۱ شهرستان گیلان نارنجی است.

تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، رشت، آستانه‌اشرفیه، لنگرود، املش و سیاهکل و خمام ۱۱ شهرستان در رنگ‌بندی نارنجی استان گیلان هستند که در پی کاهش آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های خود تغییر وضعیت داده‌اند.

همچنین آستارا، بندرانزلی، صومعه‌سرا، رودبار، رودسر و لاهیجان ۶ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی استان گیلان هستند که در به‌روز رسانی رنگ‌بندی شهرها توسط وزارت بهداشت طی هفته‌های گذشته در همان وضعیت قرمز کرونایی ابقا شدند.

استان هرمزگان/ ثبت فوت یک کودک شیرخواره به دلیل کرونا

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صبح امروز در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در هرمزگان اظهار داشت: در اعلام آخرین وضعیت کرونایی خوشبختانه برخی شهرها از وضعیت قرمز خارج شدند و در وضعیت بهتری قرار دارند. 

وی افزود: اما همچنان میزان جان باختگان کرونایی بالاست و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۴ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: جانباختگان ۴ نفر از شهرستان‌های بندرعباس،میناب و رودان بودند و یک نوزاد شیرخوار یک ساله نیز در بین این جان باختگان وجود دارد. 

وی تصریح کرد: بدین ترتیب در ششمین روز اسفند ماه جمع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزار ۵۴۵ نفر افزایش یافت. 

نوروزیان گفت: با بستری شدن ۸۸ بیمار جدید شمار کل بستری های کرونا در استان به ۳۰۷ نفر رسید اکنون ۵۲ بیمار در بخش آی سی یو بستری هستند و حال ۲۰ نفر از آنها وخیم است. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از مردم می خواهیم در صورتی که علائم بیماری دارید حداقل خود را ۵ روز قرنطینه کنند تا بتوان زنجیره انتقال را قطع کرد.

استان همدان/ نرخ بستری روزانه ثابت شد

در روزهای اخیر روند افزایشی ابتلا و بستری بیماران تنفسی و کرونایی در استان متوقف شده و به ثبات رسیده است.

به طور میانگین روزانه ۴ هزار بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان‌های همدان مراجعه می‌کنند.

باتوجه به افزایش موارد مشکوک و مراجعات بیماران، از بیماران خواسته شده هرگونه علائم سرماخوردگی را کرونا تلقی کرده و قزنطینه خانگی را رعایت کنند.

دکتر طهماسبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه روند پذیرش و بستری بیماران کرونایی به عدد ثابتی رسیده است، اظهار داشت: روند بستری در روزهای اخیر در عدد ۴۷۰ تا ۴۸۰ بیمار ثابت مانده است.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون به‌موقع و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فروکش کردن موج ششم کمک می‌کند، تصریح کرد: در این پیک آمار ابتلا و بستری کودکان نسبت به موج‌های قبلی بیشتر بود.

در همین حال علیرضا توقیری، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در روز گذشته ۱۲۲ بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شده است، اظهار داشت: متاسفانه ۲ بیمار هم‌ جان خود را از دست دادند.

وی افزود: از ابتدای شروع اپیدمی تاکنون سه هزار و ۲۲۲ بیمار مبتلا به کرونا بخاطر وخامت اوضاع جان خود را از دست دادند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تاکنون ۱۴۱ هزار و ۹۳۱ بیمار کرونایی در بخش بستری و سرپایی استان شناسایی شده است.

توقیری با اشاره به اینکه در روز گذشته ۳ هزار و ۳۳۱ بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند.

 وی با اشاره به اینکه شمار بیماران بستری در بیمارستان‌های استان همدان به ۵۳۵ نفر رسیده است، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش ضروری است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: وضعیت شهرستان همدان، ملایر، تویسرکان، اسدآباد، درگزین و رزن قرمز، و کبودرآهنگ، بهار، فامنین و نهاوند در وضعیت نارنجی قرار دارند.

کاشان / ثبت ۴ مورد فوتی در ۲۴ ساعت گذشته

کاشان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و پیک ششم کرونا را با افزایش مبتلایان و بستری‌ها تجربه کرده است.

مهدی دلاوری با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۳ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و سه بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء بستری شده و بیماری نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل هفت و حداکثر ۹۰ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز بیمار حداقل ۸۹ و حداکثر ۹۷ سال به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۱۶۶ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۱۲۵ بیمار در شهرستان کاشان و ۴۱ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۱۳ بیمار به صورت موقت بستری شدند.

وی از بستری ۳۵ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه سه بیمار خانوم ۸۰ سال و سه بیمار آقا ۷۳، ۸۶ و ۹۶ سال در شهرستان کاشان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۵۶ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۵ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار ۹۱۷ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس