بانک مرکزی نمایه

رئیس کل بانک مرکزی، گفت: نسخه‌ای که برای اصلاح بانک‌ها در نظر می‌گیریم برای هر بانک متفاوت از بانک دیگر خواهد بود و به همین دلیل سقف رشد ترازنامه بانک‌ها هم متفاوت خواهد بود.

به گزارش مشرق، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بانک مرکزی در اسفند ماه سال گذشته در دستورالعملی رشد ترازنامه بانک‌های تجاری خصوصی را ۲۴ درصد و بانک‌های دولتی را ۳۰ درصد در طول سال تعیین کرد؛ این رشد بدون تقسیم‌بندی بانک‌ها به بانک‌های خوب و بانک‌های بد بود و از طرف دیگر در عمل رشد ترازنامه بانک‌ها بیش از رقم تعیین شده شد و رشد ترازنامه بانک‌ها بسیار مشکل‌دار بسیار قابل توجه بوده است اما به‌نظر می‌رسد یکی از محورهای اصلاح نظام بانکی اصلاح بانک‌های مشکل دار است به‌گونه‌ای که رشد ترازنامه بانک‌های بد به‌شدت محدود شود؛ آیا این رویکرد در برنامه‌های شما برای اصلاح نظام بانکی وجود دارد یا خیر؟ اظهارداشت: حتما اینگونه خواهد بود.

وی افزود: اولا اینکه به صورت کلی نمی‌توانیم بگوییم همه بانک‌ها به‌صورت مساوی چند درصد رشد ترازنامه داشته باشند. به‌طور طبیعی بانک به بانک باید تفاوت داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بانک‌های مرکزی ایران و عراق نقش پررنگ‌تری در تسهیل امور مالی دو کشور ایفا کنند

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: یک پزشک از بیمار سوالاتی می‌پرسد، معاینه‌هایی می‌کند و آزمایشاتی رو روی بیمار انجام می‌دهد. بعد از اینکه نتایج بررسی‌ها مشخص شد متناسب با نتیجه و نوع مشکل بیمار، نسخه‌ تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین برخی مشکلات بانک‌ها عمومی است و برخی مشکلات برای بانک‌ها اختصاصی است. بنابراین ما نسخه‌ای که برای هر بانک در نظر می‌گیریم متفاوت از بانک دیگر خواهد بود و به همین دلیل سقف رشد ترازنامه بانک الف با بانک ب متناسب با شرایط تفاوت خواهد داشت. 

صالح آبادی افزود: بنابراین این مساله مورد توجه بانک مرکزی قرار دارد و ما در بانک‌ها حتما مقوله افزایش سرمایه را دنبال خواهیم کرد. تقویت سرمایه بانک‌ها یکی از اولویت‌های بسیار جدی ما خواهد بود و فروش اموال مازاد به‌ویژه بانک‌ها ناتراز جزء اولویت‌های ما خواهد بود و محورهای دیگر اصلاحی که در این زمینه داریم را دنبال می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که آیا این برنامه اصلاح نظام بانکی در قالب دستورالعمل به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد، گفت: دستورالعمل‌های مختلفی در زمینه کفایت سرمایه و رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها داریم که اصلاحاتی را در دستورالعمل انجام خواهیم داد و هر بانکی را متناسب با مشکلی که دارد اصلاح خواهد شد. 

حمایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور از برنامه اصلاح نظام بانکی

وی اظهارداشت: باز هم مجددا روی فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید می‌کنم چراکه ایشان نسبت به اصلاح نظام بانکی و مواردی که باعث آسیب به نظام بانکی و آسیب به معیشت مردم می‌شود مثل تورم دغدغه ایشان است و در دیدارهای مختلف بر این مساله تاکید کردند. 

صالح آبادی گفت: بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی و ناظر بر شبکه بانکی کشور حتما این موضوعات را به‌دقت دنبال خواهد کرد و تلاش خواهیم کرد اصلاح نظام بانکی را قدرت و قوت جلو ببریم. هم دولت محترم حمایت می‌کند و شخص رئیس جمهور حامی ما هستند و هم شخص مقام معظم رهبری از ما خواسته‌اند و حمایت می‌کنند در جهت اینکه این اصلاحات انجام شود و ان‌شاالله مجلس محترم به ما کمک کند تا نظام بانکی را در جهت اصلاح و بهتر شدن جلو ببریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس