ویژه ها

کارشناسان معتقدند که دولت های یازدهم و دوازدهم(دولت اول و دوم روحانی)، در حقیقت «دولت سوم و چهارم اصلاحات» و به عبارتی «دولت سوم و چهارم خاتمی» بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** «برجامِ روحانی» ایراد داشت، «برجامِ رئیسی» ایرادی ندارد!

«داریوش قنبری» نماینده سابق مجلس و از مدیران شهرداری تهران در دوره اصلاح طلبان در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «من فکر می‌کنم برخلاف دوران آقای روحانی که مخالفت‌های زیادی با امضای برجام صورت گرفت این بار این اتفاق رخ ندهد و شرایط گذشته تکرار نخواهد شد. شرایط امروز به شکلی است که بسیاری از کسانی که دیروز مخالف برجام بوده‌اند امروز از برجامی که توسط دولت رئیسی امضا شود حمایت می‌کنند. گویا تنها مشکل این گروه این بوده که برجام توسط دولت روحانی امضاشده و امروز که قرار است توسط دولت رئیسی امضا شود اشکالی وجود ندارد

وی افزود: «واقعیت این است که هرگونه تحول و تغییر در وضعیت اقتصادی کشور منوط به تغییر در وضعیت پرونده هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌هاست. اقتصاد ایران مدت‌هاست که گروگان پرونده هسته‌ای و تحریم‌های بین‌المللی است و فشارهایی که به زندگی مردم وارد می‌شود به این دلیل است. به همین دلیل اگر قرار است تغییری در وضعیت اقتصاد کشور و مردم ایجاد شود باید با تغییر در سیاست خارجی و برداشته شدن تحریم‌ها شکل بگیرد

این فعال اصلاح طلب در ادامه گفت: «شرایط به شکلی است که نمی‌توان وضعیت اقتصادی کشور را جدا از وضعیت سیاست خارجی و موضوع پرونده هسته‌ای در نظر گرفت. در سال‌های اخیر مسائل رخ‌داده در سیاست خارجی تأثیر مستقیمی بر وضعیت اقتصادی کشور گذاشته و بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه از اتفاقات بین‌المللی نشأت می‌گیرد

«برجامِ روحانی» ایراد داشت، «برجامِ رئیسی» ایرادی ندارد! / سانسور دیپلماسی فعال اقتصادی دولت در روزنامه‌های اصلاح طلب

یکی از ویژگی های اصلی جریان اصلاح طلب، آلودگی شدید به رفتار قبیله ای و باندی و بی اعتنایی به افکارعمومی و منافع ملی و حقوق ملت ایران است. ماجرای قتل همسر دوم نجفی، حقوق های نجومی، فاجعه منا، ممانعت دولت اوباما در پذیرش نماینده دولت روحانی در سازمان ملل و...تنها بخش کوچکی از مصادیق این رفتار قبیله ای و باندی است.

وقتی دولت رئیسی روی کار آمد، جریان اصلاح طلب و رسانه های منتسب به این طیف مدعی شدند که در دولت رئیسی دیگر خبری از رزمایش نظامی و آزمایش موشکی همزمان با مذاکرات نخواهد بود و ایران و آمریکا مستقیم با یکدیگر مذاکره کرده و دولت در سریع ترین زمان ممکن به احیای برجام اقدام خواهد کرد.

استدلال این طیف این بود که فقط چون دولت روحانی روی کار بود، به عمد رزمایش موشکی و آزمایش موشکی همزمان با مذاکرات انجام می شد و...

اما برخلاف ادعاهای این طیف، در دولت رئیسی، همزمان با مذاکرات، نه تنها رزمایش نظامی برگزار شد بلکه حمله به تاسیسات هسته ای اسرائیل در دیمونا نیز شبیه سازی شد. در دولت رئیسی ماهواره ایرانی به فضا پرتاب شد و هیچ خبری هم از مذاکره مستقیم با آمریکا نبود.

اینجا بود که عیار ادعاهای واهی اصلاح طلبان نمایان شد و دروغ های واهی آنان یکی پس از دیگری رسوا شد. افکارعمومی فراموش نکرده است که همین اصلاح طلبان بودند که مدعی بودند تا برجام احیا نشود و تا به  FATF نپیوندیم، خبری از واکسیناسیون سراسری نخواهد بود.

اما در دولت رئیسی در شرایطی که هنوز برجام احیا نشده بود و هنوز به FATF نپیوسته ایم، واکسیناسیون سراسری کرونا در کشور رکورد زد.

جریان اصلاح طلب، علاوه بر آلودگی به رفتار قبیله ای و باندی، شدیدا به سوءمدیریت و بی عملی نیز دچار است. این طیف در ۸ سال گذشته دولت را با اختیارات و امکانات بسیار گسترده دربست در اختیار داشت اما با سوءمدیریت خسارت های هنگفتی به مردم و کشور تحمیل کرد.

** سانسور دیپلماسی فعال اقتصادی دولت در روزنامه های اصلاح طلب

نگاه «ارباب-رعیتی» به غرب از سوی رسانه های اصلاح طلب موجب شده که این طیف هرگونه اقدام مثبت توسط دولت در حوزه های مختلف و از جمله سیاست خارجی را سانسور کرده و یا کم اهمیت جلوه دهد.

به عنوان نمونه، سفر آقای رئیسی به قطر و امضای ۱۴ سند همکاری میان دو کشور و فرصت های اقتصادی این اسناد همگی توسط رسانه های اصلاح طلب یا سانسور شد و یا کم اهمیت جلوه داده شد.

به عنوان نمونه، روزنامه اعتماد در شماره امروز در صفحه اول روزنامه به هیچ عنوان به سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر نپرداخته و آن را کاملا سانسور کرد.

«برجامِ روحانی» ایراد داشت، «برجامِ رئیسی» ایرادی ندارد! / سانسور دیپلماسی فعال اقتصادی دولت در روزنامه‌های اصلاح طلب

 نکته قابل تأمل اینجاست که آخرین سفر رئیس‌جمهوری ایران به قطر به شهریور ۱۳۸۹ برمی‌گردد. به عبارت دیگر، رئیس‌دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ سفری به دوحه انجام نداده است و این تنها یکی از مصادیق فرصت‌سوزی دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی در ۸ سال گذشته است.

همچنین براساس گزارش‌های منتشر شده، قطر بازاری ۲۶ میلیارد دلاری دارد و این بازار فرصت خوبی را در اختیار تجار و بازرگانان ایرانی قرار می‌دهد. اما در دولت قبل به دلیل عدم تعامل اقتصادی و به دلیل فقدان حضور رایزن بازرگانی از سوی دولت ایران در این کشور، سهم کشورمان از بازار ۲۶ میلیارد دلاری قطر با حدود ۱۱۷ میلیون دلار صادرات به این کشور، کمتر از نیم درصد بوده است.

یکی از فعالین رسانه ای با اشاره به دیپلماسی ضعیف دولت روحانی در مطلبی نوشته بود: «حکایت دیپلماسی ضعیف منطقه‌ای و اقتصادی در دولت قبل «مثنوی هفتاد من کاغذ است»؛ در یک نمونه در دولت قبل سفارت ایران در هند حدود ۳۰۰ روز بدون سفیر بود. خالی ماندن حدود ۱۰ ماهه صندلی سفیر ایران در هندوستان سبب شد میزان مراودات تجاری کاهش یابد و این در شرایطی بود که کشور هندوستان می‌توانست نقش موثری در کاهش اثرات تحریم‌ها علیه ایران داشته باشد.»

** بهترین دوران اقتصادی کشور مربوط به دولت اصلاحات است!

«علی ماجدی» عضو تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات سعدآباد در دولت اصلاحات و سفیر ایران در آلمان در دولت روحانی،  در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «من در دوره آقای خاتمی به وزارت خارجه رفتم. سیاست کاری او زمینه را باز کرد. آنچه برای سرمایه‌گذاری خارجی مهم است، اول امنیت و بعد بازگشت سرمایه است. سرمایه‌ نگاه بلندمدت دارد. ماهیت سرمایه اول امنیت و بعد سود است. این نگاه که منجر به گفت‌وگوی تمدن‌ها شد، زمینه را فراهم کرد برای اینکه بتوانیم با جهان کار کنیم

وی افزود: «در دوره آقای خاتمی، سیاست خارجی این امکان را داشت که سرمایه‌گذار خارجی را جذب کند. به همین دلیل زمینه فراهم شد و بهترین دوران اقتصادی کشور مربوط به دولت اصلاحات است.»

«برجامِ روحانی» ایراد داشت، «برجامِ رئیسی» ایرادی ندارد! / سانسور دیپلماسی فعال اقتصادی دولت در روزنامه‌های اصلاح طلب

چندی پیش «علیرضا بهشتی» فعال سیاسی اصلاح طلب گفته بود: «یکی از دلایل مهم تنهایی اصلاح‌طلبان در اواخر دولت دوم آقای خاتمی آن بود که از ابتدای دولت نخست، افرادی که مناصب دولتی را تصاحب کرده بودند، از تعامل با بدنه اجتماعی غافل شدند و فقط از مردم می‌خواستند که سر ایستگاه‌های انتخابات حاضر شوند و به کاندیداهای اصلاح‌طلب رأی بدهند...حتی رأی مردم به آقای خاتمی در سال ۸۰  نیز سلبی بود زیرا مردم می‌ترسیدند که شرایط به پیش از سال ۷۶ (دولت هاشمی رفسنجانی) بازگردد».

بهشتی در ادامه تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان باید بدانند مردم زینت‌المجالس انتخابات نیستند که فقط رأی بدهند و بعد هیچ‌کس به آنها پاسخ‌گو نباشد... پس از شکل گیری دولت اصلاحات، رهبران اصلاحات...دچار یک ضعف عمیق و همچنین خطاهای بزرگی شدند. علاوه‌براین، لایه‌های مختلف اجتماعی آرام‌آرام دیگر خود را اصلاح‌طلب نمی‌دانستند و به یاد داریم در زمان تحصن نمایندگان مجلس ششم، اصلاحات تنها ماند».

نکته قابل توجه اینجاست که دولت دوم خاتمی با نارضایتی مردم و عدم محبوبیت به کار خود پایان داد. در آن مقطع علیرغم آنکه خاتمی به صورت علنی از «مصطفی معین» در انتخابات ۱۳۸۴ حمایت کرد، وی با آرای بسیار پایین از راهیابی به پاستور باز ماند.

ناگفته نماند که از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ مقامات ارشد دولت خاتمی و اعضای ارشد ستادهای موسوی و کروبی در دولت روحانی در مناصب ارشد حضور یافتند. اما این طیف با ناکارآمدی و سوءمدیریت خسارت های بزرگی در این مدت به کشور و مردم تحمیل کرد.

کارشناسان معتقدند که دولت های یازدهم و دوازدهم(دولت اول و دوم روحانی)، در حقیقت «دولت سوم و چهارم اصلاحات» و به عبارتی «دولت سوم و چهارم خاتمی» بود.

لازم به ذکر است که وقتی آقای اسدی، دیپلمات ایرانی در دولت روحانی به دلایل واهی و به صورت غیر قانونی در آلمان بازداشت شد، علی ماجدی سفیر وقت ایران در آن کشور بوده است و در مصاحبه ای، از این اقدام غیرقانونی و ضدایرانی دولت آلمان دفاع کرد!  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    10 7
    سوال دیگه ندار هر بچه ای می‌دونه که برجام فرق داره برجام خنده ولودگی با برجام غیرت و شجاعت فرق داره
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      2 6
      دولتها بدون طرح صیانت هم می‌توانند خودشان فضای مجازی را مثل همه کشورها سالم سازی کنند . مجلس یا این طرح ناپخته و نابجا باعث جنجال شد و کار دولت را هم سخت کرد
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    7 4
    خدا لعنت کنه ها رفسنجانی ملعون رو که حسن را تو پاچه ملت کرد. الهی از آتش جهنم نجات پیدا نکنه.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 6
      از پدرت بپرس چند بار به هاشمی رای داده.
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 0
      همه انسان ها از اول منحرف نبودند کم کم توی این مسیر پا گذاشتند
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      0 1
      قطار انقلاب اسلامی ایران در مسیر پیشرفت و فتح قله های استقلال خودکفایی و افتخار میباشد بعضی از مسافرین در جاهایی پیاده میشوند وراه خودرا میروند از اول هم تمایلی به استقلال ، پیشرفت و خودکفایی نداشتند اما بعضی که از اول سوار این قطار شده بودند تلاش بسیاری کرده اند حتی جان خود را تقدیم کردند تا قطار با ارامش و امنیت مسیر اصلی خودرا طی کند
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    5 1
    برجام خسارت بار ترین وننگینترین وذلت بارترین قرارداد تاریخ بشریته.اما سنگیست که مدعیان اصلاح بعمد ودانسته وبنیت نابود کردن انقلاب ملت ایران وبانیت دشمنی بااسلام ومقاومت اسلامی بچاه انداخته= برنظام تحمیل نمودند. تا ایرانو دودستی جزئ گاوان شیرده امریکا قراربدن.
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 0
      دقیقا
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 1
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      6 0
      این شکل انتظار برای ظهور آن حضرت، یادآور مشی انجمن حجتیه است و والسلام! این که در قبال مسائل سیاسی و اجتماعی پیش آمده در کشور هیچ گونه موضعی نداشته باشی!
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    5 1
    دولت روحانی امتداد دولت خاتمی بود.
  • DE ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    10 4
    «برجامِ روحانی» ایراد داشت، زیرا برجام چای بود و به گفته خودشان قبل از برجام چای چیزی را امضا نکرده بودیم تعهدی هم نداده بودیم بتن ریزی هم نکرده بودیم تحقیق و فعالیت فضا و هوا داشتیم دانشمندانمان ترور نشده بودند و کل اقتصاد و هستی و تولید و اقتدار..... کشور را به برجام گره نزده بودیم و تعداد کمی تحریم داشتیم که به قول اوباماست داشتند تحریمها از بین میرفتند که برجام برشون گردوند زائیدند شدند ۲۶۰۰ تا تحریم . ولی «برجامِ رئیسی» ایرادی ندارد! چون نه میخواد بتن بریزه نه جایی را خراب کنه نه هستی مردم را بخاطر رای آوردن شرطی کنه نه ابر و باد و مه و خورشید و فلک و آب آشامیدنی را به تحریم گره میزنه . تحریم برداشته شد چه بهتر برداشته نشود اهمیت نداره خودمان خنثی ش میکنیم./ سانسور دیپلماسی فعال اقتصادی دولت در روزنامه‌های اصلاح طلب....به شدت ادامه دارد. بخاطر دمکراسی و شفافیت و دانستن حق مردم است غربگداها.
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    7 2
    واقعا فقط میشه در با دیدن این تیتر ها گفت ننگ بر عوام فریبی سرطان اصلاحات
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      7 4
      مذاکره باید بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت باشد مذاکرات 8 سال گذشته اینگونه نبود و باج دادن و تسلیم بود.
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    6 1
    مشرق جان همچین نوشتی فعال اصلاحطلب انسان فکر میکنه حل تمام معضلات بشر بدست اینها اتفاق افتاده! بتن ریزی در رآكتور اراک از کتابسوزی حرامیها پلشت تر و احمقانه تر بود.
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    9 3
    مردم خودشان فهمیدند رای دادن به رییسی
  • حسین IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    7 1
    توروخداببینید مملکت دهه گذشته تحت مدیریت چه حمقایی اداره می شده
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    7 2
    برجام روحانی یعنی وادادگی در مقابل دشمن اما برجام روحانی که ارثش به دولت رئیسی رسید توسط دولت رئیسی و تیم مذاکره کننده اش در مقابل زیاده خواهی غرب ایستادند و غربیهای جنایتکار نتوانستند اراده خود را بر این دولت که نماینده ملت است را تحمیل کنند
  • سید IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    10 0
    اگر هیئت مذاکره کننده قبلی با کار احمقانه خود بند ساز و کار ماشه را در قرارداد ننگین برجام نپذیرفته بود و دست هیئت مذاکره کننده کنونی را در رنگ نگداشته بود مطمئناً اینک چنین قرارداد ننگینی دیگر به تاریخ پیوسته بود! بعلاوه این که حامیان دولت قبل بهتر است شرمنده و ساکت باشند تا ببینند که هیئت کنونی ایران در مذاکرات آیا همه داشته های ایران را در فقط قبال وعده آن هم فقط وعده یک چک بی محل، در سینی گذاشته و به یانکی ها تقدیم می کند یا طور دیگری عمل می کند!!!!
  • خسارت محض IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    6 1
    برجام روحانی خسارت محض بود زیرا نه تنها باعث لغو تحریم ها نشد بلکه سبب تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد.
  • سامان IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    6 0
    نتیجه برجام نافرجام چیزی بجز تحریم بیشتر و تورم بیشتر نبود.
  • مسعود IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    5 1
    فیلم تبلیغاتی حجت الاسلام هاشمی در رقابت انتخاباتی سال 84 بیانگر اوضاع اسف بار دولت خاتمی بود.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    6 0
    وقتی یک قرارداد بین المللی بنام برجام که با سرنوشت چند ده ساله کشور که مربوط به اقتصاد و امنیت کشور است. نخوانده و عرض 20 دقیقه و با مخالفت عده ای از نمایندگان که گریه هم می کردند تصویب شد. یک برنامه ی فرهنگی کشور اگر بجای 45 دقیقه در 4 دقیقه هم تصویب‌ شود اشکالی ایجاد نمی کند و قابل برگشت و اصلاح است.
    • DE ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      1 0
      بابا این چه حرفیه میزنی شما تا حالا شلغم از سبزی فروش محله نخریدی
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 2
    خیلی فرقی ندارند
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 1
    اصلاح طلب واصولگرا وغیروذالک همش حرفه برجام روحانی وبرجام رئیسی هردو.قرارداد ترکمن چای است.خدابداد کشور وما مردم برسد لشگر ففرا.بیکاران وسایر مسکلات ومعضلات وناهنجاری های زشت باشعار درست نمیشود 4699
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 1
    برجام را خدا اورد .... روحانی نبود ظریف نبود لاریجانی نبود ....
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    4 0
    برجام بین ایران وکشورهازورگو هرگز به سرمنزل مقصود نخواهد رسید برای توافق خوب وگرفتن حق ایران باید قوی شود زورگویان فقط زبان قدرت راخوب میفهمند با میزمذاکره وگفتگو چیزی حل نخواهد شد این خط این نشان اینها حق ایران را به رسمیت نخواهند شناخت تا وقتی قوی نشویم ازهرلحاظ.... اینها میخواهند ایران تسلیم آنها شود ... هیهات من الذله
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    شما که این همه از برجام بد می گین پس چرا مذاکره می کنین
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    برجام بین ایران وکشورهازورگو هرگز به سرمنزل مقصود نخواهد رسید برای توافق خوب وگرفتن حق ایران باید قوی شود زورگویان فقط زبان قدرت راخوب میفهمند با میزمذاکره وگفتگو چیزی حل نخواهد شد این خط این نشان اینها حق ایران را به رسمیت نخواهند شناخت تا وقتی قوی نشویم ازهرلحاظ.... اینها میخواهند ایران تسلیم آنها شود ... هیهات من الذله
  • NL ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 2
    مرگ بر شوروی
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      0 0
      شوروی خیلی وقت است که مرده است!
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    آمریکا حتی اگر انواع تضمین‌ها را هم بدهد، هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، مگر بعضی تحریم‌ها را که لغو آن به نفع خودش و به ضرر ما باشد؛ لذا هرگونه توافقی فقط برای محدودسازی صنعت هسته‌ای ما و فریب‌کاری مجدد است. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا یک ضرب‌الاجل معین برای لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن تعلیق کنیم؛ چنانچه این سیاست قطعی تا آن زمان اجرا شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم.
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    البته نکاتی درستی ذکر شده ولی تعبیر ونوع برداشت یه جوری غرض ورزی یا شخصی حالا ‌ ولی همه جریانات ودرخواستها برای مشکلات کشور و معیشت بود دگه نمیدانم چرا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس