به گزارش مشرق، محسن ايزدخواه در گفتگو با مهر با اعلام اين خبر اظهار داشت: در سال 83 مرکز پژوهشهاي مجلس در خصوص بهبود نظام تصميم گيري در سازمان تامين اجتماعي پژوهشي انجام و جمع بندي اين پژوهش نشان داد که اداره سازمان تامين اجتماعي با اين حجم از مسئوليتها از عهده يک نفر خارج است.
وي با اشاره به اينکه بر اساس مصوبه مجلس مديريت تامين اجتماعي از مديرعامل محوري به هيئت مديره محوري تغييرکرد افزود: بر اساس اين تصميم در قانون ساختار نظام جامع و تامين اجتماعي در بند ب ماده 17 براي تعيين مديرعامل و هيئت مديره اين صندوق آمده است: اعضاي هيئت مديره صندوق تامين اجتماعي بايد پنج يا هفت نفر داراي تخصص مورد نياز و از سوي هيئت امنا براي مدت چهار سال به صورت موظف و بدون مسئوليت اجرايي انتخاب شوند.
وي اضافه کرد: با اين وجود در ترکيبي که اخيرا و در ماههاي گذشته بر اساس اساسنامه مورد تصويب هيئت وزيران براي صندوق تامين اجتماعي مشخص شده نه تنها ماده 17 قانون ساختار نظام جامع در آن رعايت نشده بلکه براي اساسنامه هيئت وزيران نيز وقعي قائل نشده اند.
ايزدخواه با اشاره به انتصابات اخير تاکيد کرد: به طور مثال عليرضا عسگريان عضو هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي علاوه بر شغل موظف در صندوق تامين اجتماعي، معاون منابع انساني وزير رفاه نيز هست و همچنين بهروز مرادي علاوه برعضو هيئت مديره بودن در سازمان تامين اجتماعي معاون وزير رفاه در هدفمندي يارانه ها و مديرعامل صندوق هدفمندسازي يارانه هاست.
وي در ادامه گفت: نفر سوم سيد مجيد موسويان است که عضو هيئت مديره صندوق تامين اجتماعي است و همزمان هم مديرعاملي صندوق بيمه روستائيان و عشاير را برعهده دارد. همچنين طي روزهاي گذشته بهروز براتي عضو هيئت مديره تامين اجتماعي که عضو موظف هيئت مديره صندوق تامين اجتماعي بود به عنوان سرپرست معاونت درمان تامين اجتماعي انتخاب شد و عملا اين عضو هيئت مديره خود را کارمند مديرعامل اين صندوق کرد.
معاون پيشين حقوقي و پارلماني سازمان تامين اجتماعي در ادامه اظهار داشت: نفر پنجم نيز دکتر حافظي است که پيش از اين عضو هيئت مديره صندوق و مديرعامل پيشين سازمان خدمات درماني بوده است که به عنوان مديرعامل صندوق تامين اجتماعي انتخاب شد و تا کنون نيز فرد مشخصي به جاي وي منصوب نشده است.
ايزخواه با اشاره به اينکه سازمان تامين اجتماعي مطابق اساسنامه و قانون ساختار نظام جامع مديريت اين صندوق بايد بر اساس خرد جمعي اداره شود، اضافه کرد: بکارگيري افرادي که در سازمانهاي ديگر مسئوليتهاي به مراتب سنگين تري دارند شايسته نيست چراکه بکارگيري اين افراد در صندوق تامين اجتماعي که قادر نيستند وقت کافي را براي اين صندوق صرف کنند به ناکارآمدي اين سازمان افزوده و عملا منجر به تصميم گيريهاي ناپخته اي در اين صندوق مي شوند.
وي اضافه کرد: اين اقدام با توجه به تاکيد صريح قانون مبني بر منع دو شغله بودن مغاير با اصول قانون اساسي است و مي تواند خسارتهاي جبران ناپذيري به اداره اين سازمان وارد کند.
ايزدخواه با تاکيد بر اينکه برخي از اعضاي هيئت مديره تامين اجتماعي در سازمانها و صندوقهاي رقيب حضور دارند، تاکيد کرد: مثلا مديرعامل صندوق بيمه روستائيان و عشاير تصميماتش مي تواند اثرات زيانبخشي در صندوق تامين اجتماعي داشته باشد چرا که صندوق بيمه روستائيان عشاير بايد مطابق برنامه پنج ميليون نفر بيمه شده داشته باشد که تا کنون توانسته کمتر از 850 هزار نفر از روستاييان را بيمه کند.
وي اضافه کرد: اين موضوع نشان مي دهد کسانيکه توانايي اداره و تکميل اهداف سازمان خود را ندارند چگونه مي توانند صندوقي به مراتب پيچيده تر و سنگين تر در صندوق تامين اجتماعي را اداره کنند.
گروه اجتماعي خبرگزاري مهر همسو با رسالت خود مبني بر بي طرفي در پوشش رخدادها و وقايع اجتماعي آمادگي انتشار توضيحات و نظرات مسئولان مورد اشاره در اين مصاحبه را دارد.
يک کارشناس مسائل رفاه و تامين اجتماعي گفت: بر اساس ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي مبني بر ممنوعيت دو شغله بودن اعضاي هيئت مديره صندوق تامين اجتماعي، انتصاب هاي اخير اين سازمان غيرقانوني است.