کد خبر 1342840
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
قرص

قرص‌های خواب به طور معمول در فرآیند تنفس طبیعی بدن اختلال ایجاد می‌کند و مصرف آن ها می‌تواند در افرادی که از بیماری‌های مزمن ریه رنج می‌برند، خطرناک باشد.

به گزارش مشرق، مشکلات و اختلالات خواب یکی از رایج‌ترین مسائلی است که امروزه مردم با آن دست به گریبان هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده در آمریکا، بیش از یک سوم مردم این کشور از بی خوابی رنج می‌برند.

ساده‌ترین اقدامی که افراد برای مقابله با بی خوابی انجام می‌دهند، استفاده از قرص‌های خواب است. گرچه این قرص‌ها می‌توانند در کوتاه مدت مشکل بی خوابی را حل کنند؛ اما بسیاری از افراد از عوارض جانبی بلند مدت آن بی اطلاع هستند.


اگر از بیماری‌های همچون آسم و یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برید، پیش از مصرف هر گونه قرص خواب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرص‌های خواب به طور معمول در فرآیند تنفس طبیعی بدن اختلال ایجاد می‌کند و مصرف آن ها می‌تواند در افرادی که از بیماری‌های مزمن ریه رنج می‌برند، خطرناک باشد.

از رایج‌ترین عوارض جانبی مصرف قرص‌های خواب می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- احساس سوزش یا مور مور شدن دستان، پاها و بدن

۲- تغییر در اشتها

۳- یبوست

۴- اسهال

۵- اختلال در تعادل بدن

۶- گیجی

۷- خواب آلودگی در طول روز

۸- خشکی دهان و گلو

۹- تولید گاز در دستگاه گوارش

۱۰- سردرد

۱۱- سوزش سر معده (رفلاکس معده)

۱۲- ایجاد مشکلات ذهنی مانند اختلال در تمرکز و حافظه

۱۳- درد معده

۱۴- لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن

۱۵- خواب‌های آشفته و دیدن کابوس

۱۶- ضعف عمومی بدن

مخصصان می‌گویند افراد کهنسال بالای ۶۵ سال باید در مصرف قرص‌های خواب، هوشیاری بیشتری داشته باشند؛ زیرا مصرف این قرص‌ها در آن‌ها بیشتر می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. در حقیقت قرص‌های خواب مدت زمان بیشتر در بدن افراد کهنسال باقی می‌ماند.

برای مثال، احساس خواب آلودگی در این افراد مدت زمان بیشتری طول کشیده و می‌تواند به روز بعد منتقل شود. مشکلات حافظه و گیجی در افراد کهنسال پس از مصرف قرص‌های خواب رایج‌تر است. این امر می‌تواند خطر تصادف رانندگی، غش کردن و یا شکستگی استخوان در آن‌ها را افزایش دهد.

کنترل برخی از مشکلات مصرف قرص‌های خواب در افراد کهنسال بسیار دشوار است. این افراد ممکن است از خشکی دهان دائمی رنج برده و یبوست شدید در آن‌ها مانع از اجابت مزاج به طور صحیح شود. همچنین دفع ادرار در این افراد به دشواری رخ می‌دهد.

از همین رو، همواره توصیه می‌شود افراد تحت هیچ شرایطی اقدام به مصرف خودسرانه داروهای خواب نکنند و در این زمینه حتما با پزشک خود مشورت کنند. به طور معمول پزشکان می‌توانند راهکارهای ساده‌تر و بدون نیاز به مصرف دارو را به این افراد تجویز کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس