کد خبر 1342796
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷
تصویر تلسکوپ فضایی هابل از ادغام ۳ کهکشان در کیهان!

تلسکوپ فضایی هابل تصویر سه کهکشان را نشان می‌دهد که در حال ادغام و تبدیل شدن به یک کهکشان به نام IC ۲۴۳۱ هستند که این جرم در فاصله ۶۸۱ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد!

به گزارش مشرق، تلسکوپ فضایی هابل تصویر سه کهکشان را نشان می‌دهد که در حال ادغام و تبدیل شدن به یک کهکشان به نام IC ۲۴۳۱ هستند. این جرم (کهکشان) در فاصله ۶۸۱ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی سرطان قرار دارد.

نیروهای گرانشی عظیم نقش مهمی در ادغام کهکشان‌ها و تغییر شکل آنها دارند؛ این فرایند کاملاً مخرب نیست ضمن آنکه در بخش‌هایی از این ادغام، ستارگان جدیدی نیز متولد می‌شوند.

تلسکوپ فضایی هابل , تلسکوپ فضایی جیمز وب ,

در تصویر بالا مشاهده می‌شود که توده غبار و ستارگان درخشان در این تصویر، همان کهکشان دوردست IC ۲۴۳۱ است که در فاصله ۶۸۱ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی سرطان قرار دارد.

تلسکوپ فضایی هابل ناسا در این تصویر، ادغام سه کهکشان، ترکیب پرتلاطم شکل‌گیری ستاره‌ها و اعوجاج جزر و مدی ناشی از فعال و انفعالات گرانشی را ثبت کرده است. ابر غلیظی از غبار مرکز این تصویر را پوشانده است.

تلسکوپ فضایی هابل به مدت ۱۰ روز در سال ۱۹۹۵ نگاه خود را به سمت تکه‌ای کوچک و به ظاهر خالی از فضا معطوف کرد؛ نتیجه آن "میدان دید ژرف هابل"، تصویری نه چندان خالی شامل حدود ۳۰۰۰ کهکشان کم نور بود. هابل بیش از ۳۰ سال است که در مرکز چنین اکتشاف قابل توجهی قرار داشته است، ترکیب جوی سیارات فراخورشیدی را تشخیص می‌دهد و از طول موج‌های نور برای کمک به درک چگونگی شکل‌گیری ستارگان استفاده می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    1 0
    احتمالا این سه. ایران و چین و روسیه هستند. به دنیای جدید خوش امدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس