زخم های دوباره «شیخ جراح»/ عملیات «شمشیر قدس ۲» در راه است؟

مدتی است که صهیونیستها بار دیگر فشارها و اقدامات خصمانه خود علیه ساکنان «شیخ جراح» در قدس اشغالی را تشدید کرده اند و در عین حال، از آغاز عملیات «شمشیر قدس ۲» نیز در هراس هستند.

به گزارش مشرق، مدتی است که نظامیان رژیم صهیونیستی فشارهای فزاینده خود علیه ساکنان منطقه «شیخ جراح» در قدس اشغالی را کرده‌اند؛ فشارهایی که البته با واکنش‌های گسترده گروه‌های مقاومت فلسطین مواجه شده است. صهیونیست‌ها حدود یک هفته پیش با یورش وحشیانه به منطقه شیخ جراح اقدام به تخریب گسترده منازل فلسطینیان ساکن این منطقه کردند. مهمترین دلیل اینگونه رفتارهای وحشیانه در تکمیل فرایند یهودی سازی قدس انجام می‌گیرد. فرایندی که از سال ۱۹۴۸ با تخریب منازل و کوچ اجباری فلسطینی‌ها توسط آژانس‌های مهاجرت یهودی آغاز شد.

جغرافیای کهن، آرام و دلنشین شیخ جراح و نزدیکی به بیت المقدس و عمق تاریخی آن نیز از دلایلی است که این منطقه را به محل طمع اسرائیلی‌ها تبدیل کرده است. شیخ جراح اکنون استخوانی در گلوی صهیونیست هاست. از طرفی امروز به نماد مقاومت و ایستادگی در برابر پروژه کوچ اجباری ساکنان اصلی فلسطین تبدیل شده است و بنابراین می‌توان دلیل این همه فشار تل آویو و نیز مقاومت و واکنش فلسطینی‌ها را در همین ویژگی‌ها ارزیابی کرد. اگر رژیم صهیونیستی در شیخ جراح موفق شود، بی تردید یهودی سازی و اخراج فلسطینی‌ها و تخریب منازل آنان در بقیه مناطق قدس هم بسیار آسان‌تر از هر زمان دیگر خواهد بود.

تا این لحظه نیز وضعیت شیخ جراح ناآرام است. شهرک نشینان با یورش به ساکنان شیخ جراح شمار زیادی از آنها را زخمی کردند. با این حال، ساکنان شیخ جراح در برابر این جنایت‌ها دست بسته باقی نماندند و به آنها پاسخ دادند. در همین راستا، ساکنان شیخ جراح در جریان یک عملیات استشهادی، به صهیونیست‌ها حمله و یکی از آنها را به شدت زخمی کردند.

همین مسأله موجب شد تا صهیونیست‌ها دریابند که ساکنان شیخ جراح همچون ۱۰ ماه پیش مقاوم و پایدار هستند. ساکنان شیخ جراح پیام مهمی را به صهیونیست‌ها مخابره کردند. آنها اعلام کردند: «ساکنان شیخ جراح به صهیونیست‌ها اعلام کردند: ما حتی یک وجب از سرزمین خود را واگذار نمی‌کنیم و به اشغالگران چیزی نخواهیم داد ما حتی یک وجب از سرزمین خود را واگذار نمی‌کنیم و به اشغالگران چیزی نخواهیم داد. ما مصمم به دفاع از سرزمین خود با وجود تجاوزهای مکرر اشغالگران و شهرک نشینان هستیم و همچنان پرچم فلسطین را که برای ما همه چیز است به اهتزاز در می‌آوریم».

در ادامه، تشدید درگیری‌ها میان ساکنان شیخ جراح و نظامیان صهیونیست در این منطقه به شهادت یکی از فلسطینیان منجر شد. در این میان، ده‌ها فلسطینی نیز به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست و یا بر اثر استنشاق گازهای اشک آور به شدت زخمی شدند و یا آسیب دیدند.

سلسله تحولات منطقه شیخ جراح واکنش گروه‌های مقاومت فلسطین را به دنبال داشت. در همین ارتباط، «خالد البطش» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصریح کرد: «گروه‌های مقاومت فلسطین در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان منطقه شیخ جراح در قدس دست بسته نخواهند ماند و به این تجاوزات پاسخ خواهند داد. جنایت‌های صهیونیست‌ها در شیخ جراح بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.

زخم های دوباره «شیخ جراح»/ عملیات «شمشیر قدس ۲» در راه است؟

این عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی یادآور شد: «اگر رژیم صهیونیستی به دنبال انتقال جنگ به غزه باشد، بدون شک گروه‌های مقاومت فلسطین نیز جنگ را به عمق این رژیم انتقال خواهند داد. ما امروز با یک پاکسازی نژادی در قدس اشغالی مواجه هستیم و در برابر آن سکوت نمی‌کنیم».

از سوی دیگر، جنبش مقاومت اسلامی حماس نسبت به زیر پا گذاشتن «خطوط قرمز» در قدس اشغالی به ویژه در منطقه شیخ جراح توسط رژیم صهیونیستی، هشدار داد جنبش حماس نسبت به زیر پا گذاشتن «خطوط قرمز» در قدس اشغالی به ویژه در شیخ جراح توسط صهیونیست‌ها، هشدار داد. باسم نعیم رئیس دایره سیاسی حماس در نوار غزه، اعلام کرد که هرگونه زیر پا گذاشتن خط قرمزها در محله شیخ جراح یا مسجدالاقصی یا هر نقطه دیگری در بیت‌المقدس پیامدهای پرمخاطره‌ای دارد و ممکن است موجب تنش‌های دوباره شود.

وی تاکید کرد: بیت‌المقدس کانون نزاع و بخشی از عقیده امت اسلامی است و آنچه در آن می‌گذرد فقط به اهالی بیت‌المقدس مربوط نمی‌شود بلکه مسئله فلسطینیان و اعراب و مسلمانان است و مقاومت و ملت فلسطین در برابر آنچه بر سر ملت و مقدسات در قدس می‌آید، دست‌بسته نخواهد ماند. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی علیرغم تشدید اقدامات خصمانه و سرکوبگرانه علیه فلسطینیان ساکن شیخ جراح، اما از ظهور و بروز هرگونه درگیری مسلحانه با جنبش‌های مقاومت اسلامی فلسطین هراس دارد. در واقع، صهیونیست‌ها نگران این مسأله هستند که تداوم اقدامات خشونت آمیز در شیخ جراح در نهایت به آغاز عملیات «شمشیر قدس ۲» منجر گردد.

زخم های دوباره «شیخ جراح»/ عملیات «شمشیر قدس ۲» در راه است؟

در همین ارتباط، رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌ترسد حوادث شیخ جراح به شروع دور دیگری از تنش با غزه منجر شود. یک منبع سیاسی رژیم صهیونیستی که نفتالی بنت را در سفر اخیرش به بحرین همراهی کرده بود، گفت: رویدادهای در حال وقوع در محله شیخ جراح ممکن است به دور دیگری از تنش با حماس در نوار غزه منجر شود.

واشنگتن و تل آویو هراس دارند که تداوم اوضاع کنونی در شیخ جراح به آغاز عملیات «شمشیر قدس ۲» منجر گردد این منبع اعلام کرد: یک ترس واقعی وجود دارد که حوادث شیخ جراح باعث شعله‌ور شدن اوضاع منطقه شود. منبع مذکور که بسیاری معتقدند در حقیقت خود نفتالی بنت است خواستار پرهیز اعضای کنیست از اقدامات تحریک‌آمیز و لزوم جلوگیری از تشدید تنش در قدس شد.

افزون بر این، نه تنها صهیونیست‌ها که مقامات ایالات متحده آمریکا نیز از پیامدهای ناشی از تشدید خشونت‌ها و درگیری‌ها در شیخ جراح واهمه دارند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه هفته جاری از رژیم صهیونیستی خواست برای آرام کردن اوضاع در محله شیخ جراح قدس اشغالی تلاش کند. دولت بایدن از تل آویو خواسته است تا برای آرام سازی اوضاع تمامی تدابیر لازم را اتخاذ نماید. این مسأله نشان از آن دارد که هم صهیونیست‌ها و هم آمریکایی‌ها خود به خوبی می‌دانند که سلسله هشدارهای شدید اللحن گروه‌های مقاومت فلسطین به آنها در خصوص اوضاع اخیر شیخ جراح کاملاً پشتوانه عملی دارد و ممکن است هر لحظه این هشدارها در عرصه عمل به آغاز عملیات «شمشیر قدس ۲» تبدیل شوند.

شیخ جراح کجاست؟

محله فلسطینی‌نشین شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی اشغالی زمانی یک باغستان خوش آب‌وهوا در فاصله کمتر از یک کیلومتری شمال دیوارهای باستانی شهر قدیم بیت‌المقدس بود. گفته می‌شود، نام محله شیخ جراح از نام طبیب شخصی صلاح‌الدین ایوبی گرفته شده که پس از تصرف شهر به دست مسلمانان در آنجا ساکن شده است.
در سال ۱۹۵۶ تعداد ۲۸ خانواده فلسطینی در این محله ساکن شدند. این خانواده‌ها بخشی از یک جمعیت ۷۵۰۰۰۰ نفری بودند که صهیونیست‌ها در جریان جنگ سال ۱۹۴۸ که نزد فلسطینی‌ها با عنوان «نکبت» یا «مصیبت» شناخته می‌شود آن‌ها را از شهرهای عرب‌نشین به اجبار بیرون راندند. این شهرها بعداً رژیم صهیونیستی را تشکیل دادند.
بیت‌المقدس شرقی توسط اردن اداره می‌شد و کرانه باختری تحت حاکمیت این کشور قرار داشت. اردن در سال ۱۹۵۶ با تائید آژانس امور آوارگان فلسطینی سازمان ملل (UNRWA) خانه‌هایی برای این ۲۸ خانواده احداث کرد.

در دهه ۱۹۶۰، این خانواده‌ها توافقی با دولت اردن منعقد کردند که به موجب آن مالک زمین‌ها و خانه‌ها می‌شدند و سند رسمی این املاک پس از سه سال به نامشان می‌شد. آن‌ها در عوض از وضعیت آوارگی خود چشم‌پوشی می‌کردند.

با این حال، توافق مذکور دوام چندانی نداشت، چرا که رژیم اسرائیل بطور غیرقانونی کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و کنترل این سرزمین‌ها از دست اردن خارج شد.

امروز، ۳۸ خانواده فلسطینی در محله شیخ جراح ساکن هستند که چهار خانواده با تخلیه قریب‌الوقوع مواجهند و سه خانواده دیگر نیز انتظار می‌رود روز اول آگوست از این محله بیرون رانده شوند. بقیه خانواده‌ها نیز مراحل مختلف پرونده خود را در دادگاه سپری می‌کنند و در دادگاه‌های رژیم اسرائیل با گروه‌های قدرتمندی از شهرک‌نشینان صهیونیست درگیر هستند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس