اين محققان همچنين از 34 نفر خواستند كه در نقش معلم، ربات DeeChee را مانند يك نوزاد آموزش دهند. ربات مزبور در يك مكالمه هشت دقيقهيي با هر معلم شركت كرد اما بين هر جلسه حافظه آن ذخيره و سپس پاك و رياستارت و در نتيجه با هر معلم فرايند آزمايش از نو آغاز ميشد. در ابتداي مكالمه، هر كدام از هجاها در ذخيره واژگان سيستم داراي امتياز همسان بودند.
اما هنگام آغاز درس همه چيز تغيير ميكرد. اين ربات براي گوش فرا دادن و سپس سخن گفتن برنامه ريزي شده بود؛ بنابراين سخن معلم را به هجا تبديل ميكرد و تعداد نمونههاي هر كدام را جمع ميزد. ربات سپس از اين اطلاعات براي به روز كردن امتيازات در واژگان خود استفاده و نمرههاي بيشتري را به هجاهاي مورد استفاده معلم اضافه ميكرد. هنگامي كه سيستم دفعه بعد صحبت ميكرد امكان تكرار هجاهاي بيان شده معلم توسط آن به دليل اميتازات بالاتر كنوني بيشتر بود.
به گفته طراحان سازنده، اين امر يادآور نوزاد انسان است زيرا هنگامي كه صداهاي تكراري را ميشنود نسبت به آنها حساس شده و آنچه را كه آشناست ترجيح ميدهد.
زماني كه ربات يك لغت قابل تشخيص را ادا ميكرد، اين يادگيري مقلدانه با اظهارات مشوقانه معلم تقويت ميشد. DeeChee براي شناسايي اين اظهارات و دادن امتيازات بيشتر به هجاهايي كه مقدم بر تاييد معلم بود، برنامهريزي شده بود و در اين ميان تعدادي از هجاهاي نامفهوم نيز امتيازات اضافي ميگرفتند. اما با تكرار اين فرايند، فقط هجاهاي تشكيلدهنده كلمات در زنجيره كسب امتياز قرار ميگرفتند.
اگرچه سيستم طراحي شده هنوز زنجيرهيي از هجاهاي نامفهوم را ادا ميكرد، با نزديك شدن به پايان هشت دقيقه واژگان واقعي بيشتر از هنگامي كه ربات هنوز در حال گزينش تصادفي هجاها بود، ادا ميشد.
اين موضوع كه لغات با استفاده از فرايند يادگيري آماري غير مختص زبان ادا ميشدند، نشان ميدهد كه اين مرحله از كسب زبان نيازمند استعداد گرامري سختافزاري نيست.
«پاول ووگت» دانشمند علوم شناختي در دانشگاه تيلبورگ هلند بر اين باور است كه اين موفقيت گام نخست در جهت طراحي رباتهايي است كه به انسان در فرايند كسب زبان كمك ميكنند.
در حال حاضر تكلم DeeChee از زبان كامل و جامع فاصله دارد اما آغاز اين روند با اداي سخنان نامفهوم ميتواند بهترين شيوه براي خلق رباتهايي باشد كه به طور طبيعي سخن ميگويند. چنانچه بخواهيم ربات به طور طبيعي تكلم كند نيازمند آموزش آن از همان ابتدا هستيم.
كودكان در بازه زماني بين شش و 14 ماهگي از مرحله ايراد سخنان نامفهوم وارد مرحله بيان كلمات واقعي ميشوند. اين مرحله در يادگيري كامل زبان ضروري است. هنگامي كه تعداد اندكي از واژگان "لنگر" تثبيت ميشوند، سرنخهايي در خصوص چگونگي آغاز و پايان كلمات ارائه ميدهند و اين امر موجب تسهيل يادگيري سخن توسط كودك ميشود.