تکمیل واکسیناسیون، بهترین اقدام عمومی برای مقابله با امیکرون

رییس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: بهترین اقدام عمومی برای پیشگیری از ابتلا به امیکرون تکمیل واکسیناسیون و تزریق دز سوم است.

به گزارش مشرق، «ایرج خسرونیا» افزود: هر فردی که مبتلا به امیکرون باشد، می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند، حتی اگر علائمی نداشته باشد، اما تزریق دز سوم واکسن کرونا شدت بیماری را کاهش می دهد.

وی اظهار داشت: علایم سویه امیکرون بیشتر شامل گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، سردرد و خستگی بوده و گلودرد و آبریزش بینی در افراد واکسینه شده شایع تر است. اما موارد کمتری از تب، سرفه، تنگی نفس پایدار و از دست دادن چشایی یا بویایی با این سویه نسبت به بقبه سویه ها گزارش شده است.  

خسرونیا تاکید کرد: افرادی که به امیکرون مبتلا می شوند باید به مدت پنج روز خود را در منزل، قرنطینه کنند و  استفاده از ماسک مناسب در مواجهه با دیگران تا ۱۰ روز و عدم مسافرت نیز طی این مدت به آنها توصیه می شود همچنین باید تا ۱۰ روز از مواجهه با افرادی که دارای نقص ایمنی و در معرض خطر بیماری شدید و همچنین افراد حاضر در خانه های سالمندان و سایر مکان های پرخطر، خودداری کنند.  افرادی که به امیکرون مبتلا می‌شوند باید به مدت پنج روز خود را در منزل قرنطینه کنند

این متخصص داخلی ادامه داد: اگر پس از پنج روز علایم در مبتلایان بهبود یافت و به مدت ۲۴ ساعت بدون استفاده از داروهای ضد تب، تب یا علایم دیگری نداشته باشند می توانند از قرنطینه خارج شوند.

به گفته خسرونیا، موثرترین اقدامات برای کاهش انتشار امیکرون تکمیل واکسیناسیون و تزریق دز سوم، حفظ فاصله فیزیکی حداقل یک تا دومتری از دیگران، استفاده از ماسک مناسب، باز کردن پنجره ها برای بهبود تهویه، دوری از فضاهای با تهویه ضعیف یا شلوغ و تمیز نگه داشتن دست‌ها است.

وی تاکید کرد: این سویه بیشتر جوانان ۲۰ تا ۳۰  سال را مبتلا می‌کند و بخش‌های مراقبت‌های ویژه و بستری از این افراد پر شده و آنها بیشتر از سایر گروه‌های سنی جان خود را از دست می‌دهند.

 خسرونیا، خاطرنشان کرد: اومیکرون شوخی بردار نیست و باید دولتمردان همه اقدامات پیشگیرانه را برای کنترل و مهار این سویه در کشور انجام دهند و از افرادی که بیمار هستند می‌خواهیم در محل کار و اماکن عمومی حضور نیابند و دست‌های خود را به طور مرتب شستشو داده و اصول بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند.

 دیروز  ۱۸۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۴ هزار و ۲۳۸ نفر رسید و ۱۶ هزارو ۳۱۰ نفر نیز بیمار جدید شناسایی شده است.

در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی به سر نمی برد.  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفتم بهمن ماه در پیامی توئیتری با اشاره به افزایش موارد بستری و سرپایی از ورود کشور به پیک ششم کرونا خبر داد.

بهرام عین اللهی در این توئیت نوشت: متاسفانه با افزایش موارد بستری و سرپایی باید اعلام کنیم که عملا وارد پیک ششم شده ایم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس