کاهش وابستگی چین به دلار در معاملات تجاری

چین قصد دارد وابستگی معاملات تجاری خود به پرداخت دلار را کاهش داده و از ارزهای بومی در تجارت دوجانبه و چند جانبه استفاده کند.

به گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، به گفته یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین، دولت در حال برنامه ریزی برای همکاری با سایر کشورهای آسیایی برای تقویت استفاده از ارزهای بومی در تجارت و سرمایه گذاری‌های خود به عنوان بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای تقویت قدرت اقتصادی خود در منطقه است.

این مقام مسئول چینی روز چهارشنبه در جریان یک سخنرانی تلویزیونی در اجلاس G۲۰ به میزبانی اندونزی گفت: بازارهای نوظهور باید انعطاف پذیری خود را در برابر تغییرات بهبود بخشند. اینجاست که همکاری منطقه‌ای کشورها نقش کلیدی ایفا می‌کند.»

یی گانگ تاکید کرد: پیشرفت در استفاده از ارزهای محلی کشورهای نوظهور آسیایی در تجارت و سرمایه گذاری سبب بالارفتن ایمنی مالی منطقه در برابر شوک‌های خارجی است و تجارت بین کشورهای آسیایی را تقویت خواهد کرد.

به گفته یی، میزان سوآپ دوجانبه ارزی در میان گروه‌های منطقه‌ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) - چین، ژاپن و کره جنوبی - به ۳۸۰ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات همچنین خواستار ارتباط عمیق‌تر بازار بین بانک‌های مرکزی کشورهای پیشرفته شد و افزود که این امر به کاهش اثرات خطرات مرتبط با همه‌گیری بیماری کرونا کمک می‌کند.

در ژانویه، بانک خلق چین قرارداد سوآپ ارز دوجانبه با بانک اندونزی را به مدت سه سال تمدید کرد تا همکاری‌های مالی عمیق‌تر و تقویت فعالیت‌های سرمایه گذاری را تقویت کند.

جاکارتا حمایت کامل خود را از استفاده گسترده از ارزهای محلی به جای دلار آمریکا در تجارت و سرمایه گذاری برای تضمین ثبات بازارهای مالی جهانی با برداشته شدن محرک‌های دوران همه گیری کرونا اعلام کرد.

به گفته سری مولیانی ایندراواتی، وزیر دارایی اندونزی تسویه به موقع ارزهای محلی سبب می‌شود استفاده از دلار به شدت کاهش یابد و این امر به مدیریت بهتر شوک‌های مالی جهانی کمک کند.

کشورهای آسیایی نگران خروج سرمایه بالقوه از اقتصادهای نوظهور هستند، زیرا فدرال رزرو ایالات متحده قبلاً از تشدید سیاست پولی دولت ایالات متحده خبر داده بود.

انتظار می‌رود فدرال رزرو چرخه انقباض مالی خود را در ماه مارس با افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره آغاز کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 0
    منم از یه کشور مستعمره نفت مفت میگرفتم و دلارهاش رو بلوکه میکردم و بجاش جنس بنجول میدادم ارزش معاملات دلاریم پایین میومد!!
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 0
    مشرق جان ازین خبرها منتشر نکن که غربگداها و دلار فروشها سکته رو میزننا، از ما گفتن بود!!! خخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 0
    زودتربابا...ای کاش بیشتر از این حرفا، دلار عقب رانده بشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس