کد خبر 1339200
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
تنها ۵ درصد شرکت‌های دولتی سود‌ ده هستند/نباید شرکت‌های زیان‌ده از بودجه برخوردار شوند

یک نمانیده مجلس گفت: تنها ۵ درصد شرکت‌های دولتی سود ده هستند و نباید شرکت‌های زیان‌ده از بودجه برخوردار شوند.

به گزارش مشرق، موضوع بودجه شرکت‌های دولتی به دلیل عملکرد و زیانده بودن اکثر آنها از جمله مسائل بحث برانگیز در بودجه سالیانه است موضوعاتی از جمله حقوقهای غیر متعارف برخی از مدیران این شرکت‌ها و اخباری که از پاداش‌های سالیانه مجامع این شرکت‌ها در فضای مجازی منتشر شد باعث توجه به بودجه این شرکت‌ها شده است.

بیشتر بخوانید:

متن نهایی گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در جلسه علنی روز (سه‌شنبه ۲۳ آذر ماه) با اشاره به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره عملکرد شرکت‌های دولتی، گفت: اکنون سازمان برنامه و بودجه، بودجه بیش از دو هزار هزار میلیارد تومانی شرکت ها که بیش از بودجه عمومی کشور است را به مجلس تقدیم‌ کرده است، از سال پیش مشخص بود که مجامع  شرکت‌ها باید پای اسناد مالی را امضا کنند ولی هیچ کدام از شرکت‌ها امضا نکردند، یک عادت تخلف در شرکت‌ها انجام می شود، شرکت‌هایی که وظیفه دولتی و حاکمیتی انجام می دهند نباید شرکتی باشند.

قالیباف ادامه داد: سال گذشته نیز تصویب شد که شرکت هایی که وظیفه دولتی و حاکمیتی انجام می دهند، شرکتی نباشند، وزیر اقتصاد نیز در گزارش خود به این موضوع اشاره کرد، سوال اینجاست که آیا دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ این شرکت ها را حذف کرده است؟ خیر. همه حرف هایی که در اینجا زده می شود و می گوییم که نباید انجام شود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دوباره شاهد خواهیم بود، اگر اینگونه بودجه را بررسی و تعامل کنیم، نهایتا شرکت ها همین مسیر خود را که در دهه های گذشته طی کرده اند ادامه می دهند و ما قانون تصویب می کنیم اما شرکت ها کار خود را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید:

زیان ۳۵هزار میلیارد تومانی شرکت های دولتی

وی افزود: گروه کاری متشکل از کمیسیون های تخصصی مجلس که طی فرصت ۱۰ روزه باید بودجه را بررسی کنند و مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات باید عملکرد شرکت ها را به طور دقیق برای اعمال در تلفیق بودجه بررسی کنند و شرکت هایی که بنا است با آن ها تسویه حساب شوند مشخص شود، به عنوان مثال اگر ۳۰ شرکت از ۳۷۷ شرکت باید تعطیل شوند یا به واحد اداری تبدیل شوند مشخص شود.

رئیس مجلس اظهار کرد :ما باید با دولت توافق کنیم که در سال ۱۴۰۱ وضعیت شرکت ها تعیین تکلیف شوند، همچنین درباره تعیین تکلیف شرکت های زیان ده که در ۳ سال گذشته زیان ده بودند توافق کنیم که برای سال آینده بودجه ای نداشته باشند و مسیر انحلال یا اصلاح خود را طی کنند.

علی‌اصغر خانی، عضو کمیسیون تلفیق، نیز ضمن انتقاد از عملکرد برخی از شرکت‌های دولتی، اظهار کرد: ضروریست تکلیف شرکت‌هایی که به عنوان خصوصی _ دولتی بوده اما در واقع دولتی هستند مشخص شود چرا که بسیاری از آنها به دلیل عملکردشان زیان‌ده هستند.

وی افزود: اکثر این شرکت ها زیان ده بوده ولی در سال جاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای این شرکت ها پیشبینی شد که تلاش شد در بودجه امسال این رویه اصلاح شود.

نماینده شاهرود در مجلس ادامه داد: از نظر ما این شرکت ها باید سود دهی داشته باشند اما اکنون زیان ده هستند و تنها ۵ درصد آنها سود ده هستند. شرکت های زیان ده که به دولت نیز ضرر می زنند چرا باید از بودجه بالایی برخوردار شوند.

رحمت‌الله نوروزی عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق نیز درباره وضعیت بررسی بودجه شرکت‌های دولتی در این کمسیون گفت: با توجه به عملکرد این شرکت‌ها، تاکید اعضای کمیسیون بر شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی درسال آینده است  و در کمیسیون تلفیق نیز درباره کلیات بودجه شرکت‌های مذکور مباحثی مطرح شد اما تصمیمگیری در این باره در جلسه علنی و در زمن بررسی بودجه انجام خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    این مطلب یعنی اینکه دولت نمیتواند از شر شرکتهای خود که زیانده هستند نجات یابد چگونه توقع از ریزش بورس را دارید
  • سیدجعفرکاظمی IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    آخه مدیردولتی که دلش به حال شرکت نسوخته .اوفقط منتظر حقوق ومزایای آخرماهش است
  • یک ترک IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    خوب زیان ده بودن شرکت های دولتی نشان دهنده اختلاس زیاد در این شرکت ها است اما بهانه خوبی برای هپیل و هپول کرده این شرکت ها تحت عنوان اصل 44 هم نمی تواند شرعا و اخلاقا درست باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس