گزارشگر سازمان ملل مصادره اموال مردم افغانستان را نفرت انگیز دانست

"اگنس کالامارد" گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به مصادره اموال مردم افغانستان ازسوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، این اقدام را نفرت انگیز دانست.

به گزارش مشرق، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل روز شنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش به اقدام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر مصادره بخشی از اموال مردم افغانستان برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوشت: آیا مردم افغانستان باید بارها و بارها هزینه جنایات رهبران خود و  دیگران را پرداخت کنند؟ چه زمانی این پرداخت هزینه متوقف می شود؟

این مقام سازمان ملل تاکید کرد دارایی  بانک مرکزی افغانستان باید برای محفاظت از نیازهای بشردوستانه افغان ها استفاده شود، نه اینکه از این دارایی برای تسویه اقدامات طالبان در مورد ۱۱ سپتامبر بهره گرفته شود.

 کالامارد گفت: خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر حق دارند از حقیقت، عدالت و روش های موجود استفاده کنند. اما این امر از طریق گرسنگی دادن به افغان ها محقق نمی شود. این اقدام کاملاً نفرت انگیز است. شکایت خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر علیه عربستان سعودی باید بدون مانع پیگیری شود.

این گزارشگر سازمان ملل اضافه کرد: آمریکا  باید انتقال وجوه به افغانستان برای اهداف بشردوستانه را تسریع بخشد. این کار را می توان از طریق نمایندگی ها در دادگاههای آمریکا انجام داد.   ۵۵ درصد مردم افغانستان در سال ۲۰۲۲ به کمک های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حالی روز جمعه به وقت محلی فرمان اجرایی ویژه‌ای را برای به اصطلاح آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان صادر کرد که در واقع اموال مردم افغانستان بلوکه و بخشی از آن به بهانه‌ای دیگر مصادره می شود.

رئیس جمهوری آمریکا پس از دو دهه اشغالگری افغانستان و خروج آشفته از این کشور که اقتصاد این کشور آسیایی را در آستانه سقوط قرار داده است، سرانجام با فشارهای بین المللی، فرمان اجرایی ویژه‌ای را امضا کرد که از طریق آن به اصطلاح بخشی از دارایی های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان آزاد می‌شود.

مقامات ارشد آمریکایی روز جمعه اعلام کردند که به موجب این فرمان ۷ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان برای کمک های بشردوستانه در این کشور و نیز در میان قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر اختصاص می یابد. خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر پیش از این به دادگاه شکایت کرده و خواهان پرداخت غرامت از طریق  دارایی های مسدود شده بودند.

دارایی های ارزی افغانستان پس از سقوط دولت مرکزی  کابل در ماه اوت سال گذشته در آمریکا مسدود شد. اکنون با این فرمان، فقط نیمی از دارایی‌های افغانستان یا حدود ۳.۵ میلیارد دلار صرف کمک‌رسانی به این کشور خواهد شد.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، این دارایی ها شامل ارز و طلا  است اما پس از سقوط دولت افغانستان، آمریکا دسترسی به آنها را برای طالبان مسدود کرد. آمریکا طالبان را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نمی شناسد.

اقتصاد افغانستان چند ماه پس از خروج کامل نیروهای آمریکا و سقوط دولت مرکزی، در مرز سقوط قرار گرفته است. کمک های بین المللی نیز عمدتا به دلیل عدم به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان، متوقف شده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد اول دی ماه امسال به اتفاق آرا به قطعنامه تسهیل کمک رسانی به افغانستان رای مثبت دادند.

با تصویب این قطعنامه، کمک های بشردوستانه به افغانستان که در آستانه سقوط اقتصادی است، تسهیل اما در عین حال دسترسی طالبان به این کمک های مالی مسدود می شود.

افغانستان در سال ۲۰۲۱ دچار بدترین وضعیت خشکسالی در چند دهه  گذشته شد. برآوردها نشان می دهدکه ۴.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دچار سوء تغذیه شدید خواهند شد که شامل ۱.۱ میلیون کودک با سوء تغذیه شدید است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    3 1
    چشم غربلیسان کور. این بودمهدحقوق بشری ک عاشقش هستن ودرگیرن باملت ک چراملت هم مثل خودشون نمیرن سمت غرب پرستی. غرب وحشی ک میلیون هانفررابکشتن داده الان داره ازپولی میخوره ک هردلارش میتونه جان یکودک افغان رانجات بده. حتی خودابلیس هم اینقدرخباثت نداره ک این حرامزاده های قاتل خباثت میکنن درحق ملت مظلوم مگه اینا نمیگفتن عربستانی بودن حمله کنندهای 11سپتامبر؟بعراق حمله کردن بهمین بهانه پولهای ایران رابلوکه کردن برای این ماجرا در اخرمیشه گفت تف توغیرت کسانی ک اینقدرعاشق این دزدان رذل هستن واقعابه مردبودنشون شک. داشته باشیدطیف غربگرا
  • ابن الرضا IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    غرب این هیاهو را برای این درافغانستان راه انداخته تا مردم این کشور آواره شو.ند ونخبگان افغانستان راهی غرب شسوند وثروتمندان آن ثروت خودرا به اروپا ببرند ونیز نیروی کاربرای اروپا وامریکا فراهم شود هم اکنون غرب به سادگی به افغانیها پناهندگی می دهد وهرپه فرزند بیشتر داشته باشند بهتر آنان را می پذیرد پرا که این کودکان دردامن آنان رشد کرده وافزون برنیروی کارارزان قیمت چه بسا تغییر مذهب دهند ومسحی شوند
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    چرا غربگراهای آمریکایی داخل کشور دیگر برای مردم افغانستان دلسوزی نمی کنند و ساکت شده اند....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس