بانک مرکزی افغانستان: تصمیم آمریکا درباره ذخایر ارزی را نمی‌پذیریم

پس از دستور رییس جمهور آمریکا برای کسر ذخایر ارزی افغانستان، بانک مرکزی این کشور این تصمیم را ناعادلانه خواند.

به گزارش مشرق، بانک مرکزی افغانستان که در حال حاضر تحت کنترل طالبان قرار دارد، تصمیم آمریکا درباره‌ دارایی مسدودشده این بانک را «ناعادلانه» خواند و خواستار تجدید نظر در این زمینه شد.

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در یک فرمان اجرایی از هفت میلیارد دلار ذخایر ارز افغانستان، ۳.۵ میلیارد دلار آن را به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده است. طبق این فرمان، ۳.۵ میلیارد دیگر به یک صندوق امانی برای کمک به افغانستان انتقال می‌شود.

بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان امروز (شنبه، ۲۳ بهمن) در واکنش به این فرمان در بیانیه‌ای اعلام کرد مالک اصلی ذخایر ارز این بانک مردم افغانستان است و این ذخایر مربوط به حکومت‌ها، احزاب و گروه‌ها نیست.

در این بیانیه آمده است که بانک مرکزی تصمیم اخیر ایالات متحده‌ آمریکا در خصوص مسدودکردن ذخایر ارزی و اختصاص آن به اهداف غیر مرتبط را «ناعادلانه» دانسته و هیچ‌گاه نمی‌پذیرد که ذخایر ارزی افغانستان تحت نام غرامت یا کمک‌های بشری در اختیار دیگران قرار داده شود.

بانک مرکزی افغانستان افزوده است که ذخایر ارزی افغانستان به‌منظور اجرای سیاست پولی، تسهیل تجارت با جهان و استحکام نظام مالی و بر حسب قانون و مقررات استفاده می‌شود.

در بیانیه بانک مرکزی حکومت سرپرست افغانستان آمده است که ذخایر ارزی افغانستان با درنظرداشت اهداف مشخص، مطابق با معیارهای پذیرفته‌شده جهانی مدیریت می‌شود و بخشی از آن در آمریکا سرمایه‌گذاری شده تا با حفظ مصئونیت آن، در صورت نیاز جهت رسیدن به اهداف تعیین شده، در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

ذخایر ارزی افغانستان در آمریکا پس از روی‌کارآمدن طالبان در بانکی در نیویورک آمریکا مسدود شد.

تصمیم اخیر آمریکا درباره این ذخایر، واکنش‌های نهادهای حقوق بشری را نیز در پی داشته است.

دیدبان حقوق بشر از فرمان جو بایدن مبنی بر اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی افغانستان برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، انتقاد کرده و گفته است که رییس‌جمهور آمریکا به‌دنبال تصرف دارایی‌های افغانستان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس