واکنش‎ها به فرمان اجرایی بایدن درباره دارایی‎ افغانستان

تصمیم دولت آمریکا برای اختصاص دادن دارایی‌های مسدود شده افغانستان در این کشور به عنوان غرامت بازماندگان حادثه یازده سپتامبر موج محکومیت‌ها را در پی داشته است.

به گزارش مشرق، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، به تازگی دستور اجرایی اختصاص وجوه مسدود شده افقغانستان را در این کشور به عنوان غرامت به بازماندگان قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، صادر کرد.

به گزارش الجزیره، تصمیم «بایدن» برای مصادره وجوه مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در آمریکا و استفاده مجدد از نیمی از این دارایی به عنوان غرامت به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر، انتقاد «سرقت» را علیه واشنگتن به دنبال داشته است.

«بایدن»، اخیرا فرمانی اجرایی صادر کرد که بر اساس آن ۷.۱ میلیارد دلار متعلق به افغانستان را برای پوشش قضاوت‌های مربوط به پرونده‌های قضایی که قربانیان ۱۱ سپتامبر و خانواده‌های آن‌ها علیه طالبان در سال ۲۰۱۸ ارائه کرده بودند، اختصاص می‌دهد.

«بلال عسکریار»، یک فعال حقوقی، می‌گوید «این یک واقعیت غیرقابل انکار است؛ مردم افغانستان هیچ ربطی به یازده سپتامبر نداشتند.»

به گفته وی، «آنچه بایدن پیشنهاد می‌کند عدالت برای خانواده‌های ۱۱ سپتامبر نیست، بلکه سرقت سرمایه‌های عمومی از یک کشور فقیر است که در آستانه قحطی و گرسنگی ناشی از خروج فاجعه‌بار آمریکا قرار دارد.»

در پی سقوط دولت قبلی افغانستان و در دست گرفتن کنترل این کشور از سوی طالبان، آمریکا بلافاصله دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را در این کشور مسدود کرد.

«حلما ولی»، یک فعال حقوقی مستقر در آمریکا، معتقد است که پول موجود در بانک مرکزی افغانستان متعلق به مردم افغانستان است که یک بحران انسانی وخیم را تجربه می‌کنند.

«ولی» درباره اقدام اخیر دولت بایدن درباره افغانستان، گفت «این کاملاً آشکار است؛ این اساسا بدان معناست که بگوییم بانک مرکزی افغانستان نمی‌تواند کار کند، اما ما مقداری پول برای کمی غذا برای یک جمعیت گرسنه کنار می‌گذاریم؛ من فکر می‌کنم در کل، این بسیار کوته بینانه است.»

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اخیرا هشدار داد که ۲۳ میلیون نفر در افغانستان با «گرسنگی شدید» مواجه هستند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس