کد خبر 1337931
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
بخشش قاتل ۸ سال پس از جنایت

فرزندان مقتول فقط به خاطر رضای خدا از خون پدرشان گذشت کردند.

به گزارش مشرق، این جنایت شامگاه ۱۳بهمن ماه سال۹۲ در یکی از خیابان‌های الیگودرز واقع در استان لرستان اتفاق افتاد. چند پسر جوان که از مدتها قبل با جوانی به نام میثم دچار اختلاف شده بودند با چوب و چاقو به نزدیکی خانه او رفتند و به کمین نشستند. همین که میثم از راه رسید و ماشینش را جلوی خانه پارک کرد آنها دوره‌اش کردند و با او درگیر شدند.

با اینکه میثم قوی هیکل بود اما تعداد آنها بیشتر بود و از طرفی چاقو در دست داشتند و در درگیری چند ضربه به کمر و صورت میثم وارد کردند. در یک چشم به‌هم‌زدن مردم جمع شدند اما هیچ‌کس جرأت نمی‌کرد دخالت کند. وقتی سر و صدا زیاد شد پدر میثم به‌نام کریم از پنجره خانه نگاهی به بیرون انداخت.

او صحنه‌ای را که با چشم می‌دید باور نمی‌کرد. چند جوان به جان پسرش افتاده بودند و او را کتک می‌زدند. در این شرایط بود که او دوان دوان خودش را به کوچه رساند تا پسرش را از زیر دست و پا بیرون بکشد.

وقتی او رسید چند ضربه چاقو به میثم اصابت کرده بود. زخم عمیقی که روی صورت پسرش بود را بست و زیر کتف او را گرفت تا از مهلکه نجاتش دهد اما درست در همان لحظه پسر جوانی با چاقو از پشت ضربه‌ای به او زد. این ضربه آنچنان قوی بود که مرد روی زمین افتاد و با وجود انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد.

به‌دنبال وقوع این جنایت تحقیقات پلیس برای دستگیری قاتل و افراد دخیل در این درگیری خونین آغاز شد. طولی نکشید که مأموران ضارب را دستگیر کردند. او زدن ضربه چاقو به مقتول را قبول داشت اما می‌گفت ضربه را به کتف او زده و این ضربه نمی‌تواند باعث مرگ شود.

با وجود این تحقیقات فنی و گزارش پزشکی قانونی نشان می‌داد که همین ضربه باعث قتل شده است. در این شرایط بود که پرونده این جنایت با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان لرستان فرستاده و متهم محاکمه شد.

در جلسه دادگاه، اولیای دم شامل ۵فرزند و یک دختر مقتول یک به یک در جایگاه ایستادند و گفتند خواسته‌شان قصاص قاتل است. در ادامه قاتل به دفاع از خودش پرداخت و گفت: آن شب ما به هواداری از دوست‌مان وارد درگیری شده بودیم.

من خصومتی با مقتول و پسرش نداشتم و ناخواسته دست به این کار زدم و از اولیای دم می‌خواهم که من را ببخشند. با وجود پشیمانی قاتل اما اولیای دم برای قصاص پافشاری داشتند و از آنجا که همه شواهد و مدارک علیه او بود، قضات دادگاه وی را به قصاص محکوم کردند. این حکم مدتی بعد در دیوان‌عالی کشور نیز تأیید و حکم قصاص برای اجرا آماده شد. با این حال روند اجرای حکم برای مدت‌ها متوقف ماند.

چندی قبل درحالی‌که پس از گذشت ۸سال از این جنایت همه‌چیز برای اجرای حکم آماده شده بود، تلاش‌ها برای بخشش قاتل آغاز شد. خانواده مقتول تصمیم‌گیری در این‌باره را به پسر کوچک‌ترشان میثم سپرده بودند.

با وجود اینکه او ابتدا برای بخشیدن قاتل سرسختی می‌کرد اما سرانجام با پادرمیانی تعدادی از بزرگان منطقه و مریم کارگردستجردی، یکی از فعالان صلح و سازش حاضر به بخشش شد تا قاتل در آستانه اجرای حکم زندگی دوباره‌ای به‌دست بیاورد.

میثم سرلک، فرزند مقتول در این‌باره به همشهری می‌گوید: بعد از قتل پدرم اگر ما ۱۰۰نفر دیگر را هم مجازات می‌کردیم دیگر پدرمان زنده نمی‌شد. پدرم در منطقه مرد بزرگ و سرشناسی بود و من فقط به خاطر رضای خدا قاتل را بخشیدم. با اجرای حکم قصاص همه‌چیز تمام می‌شد اما وقتی قاتل را بخشیدیم درس مهم‌تری به او دادیم. با این کار یاد پدرم برای همیشه زنده می‌ماند.

در همین حال مریم کارگردستجردی که در پرونده‌های قتل زیادی واسطه بخشش شده است به همشهری می‌گوید: خانواده سرلک بعد از قتل پدرشان سختی‌های زیادی را متحمل شدند اما با گذشت و بزرگواری قاتل را بخشیدند.

من هم از طرف خودم و تعدادی از فعالان صلح و سازش به آنها یک جلد قرآن هدیه دادم. همان موقع یکی از فرزندان مقتول قرآن را باز کرد تا به نیت پدرش آیه‌ای بخواند که آیه‌ای با موضوع بخشش آمد که این موضوع نشانه روشنی بر کار نیک آنها بود.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • امیر IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    9 0
    روزی نیست در ایران در صفحه حوادث چند قتل گزارش نشود قاتلان بد آموز شده اند می گویند می کشیم چند سال زندان که بودیم ریش سفیدها و فعالانه صلح و سازش و.... رضایت می گیرند اسمش را هم می گذارند رضایی خدا از کجا می دانی خدا راضی است قاتل حرفه ای و بی رحم بخشوده شود و اگر به ای رضایی خداست چرا پول می گیری می بخشی .
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    12 0
    چه اشتباه بزرگی، وقتی قاتل چنین وحشی‌گری می‌کند، ممکن است مجدد مرتکب شود، چگونه از خون پدرشان گذشتن و یک قاتل را در جامعه آزاد کردن، بخشش به قاتل مثل ول کردن گرگ در میان بره هاست
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    8 0
    اصلابخشش کاردرستی نیست
  • مهدیه IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    3 0
    اشتباه بزرگیه چنین وحشیای ببخشی خدا هم نمی بخشه
  • ع .ی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    1 0
    خانواده مقتول اگر یک لحظه اندازه درد پدر را در لحظه چاقو خودن درک میکردندهیچ وقت به خود اجازه نمیدادند در باره گذشت حرف بزنند جه رسد به بخشش
  • محمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    2 0
    فردي كه به گفته خودش هيچ گونه خصومت و شناختي با مقتول نداشته و فقط صرفأ براي طرفداري وارد درگيري ميشود و چاقو به دست گرفته و در بدن آن شخص فرو ميكند نشان ميدهد اين شخص ميتواند بازهم مرتكب اين گونه اعمال شود شخصي كه با چاقو به درگيري ميرود آگاه است كه احتمال مرگ هم زياد است پس انگيزه آن را داشته و ببخش اين اينگونه افراد خودش يك اشتباه بزرگ است و اينكه با چاقو بزن اگر باعث مرگ هم شد احتمال اينكه با ديه يا ببخش آزاد شوي زياد است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس