کد خبر 1337543
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
پیامک های قضایی بدون لینک پرداخت هستند/کاربران مراقب باشند

رئیس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا هشدار داد: چنانچه پیام‌هایی با عنوان ابلاغیه‌های قضایی دریافت کردند که حاوی لینک پرداخت بود، به‌هیچ‌وجه روی لینک مربوطه کلیک نکنند.

به گزارش مشرق، با اعلام پلیس فتا، سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی در تشریح این خبر، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر شاهد دریافت گزارش‌های قابل‌توجهی از هم‌وطنان به خاطر سوءاستفاده افراد سودجو و کلاهبرداری‌های صورت گرفته از طریق پیامک هستیم که عنوان سامانه ثنا به‌ دفعات در آن‌ها دیده می‌شود.

وی درباره شگرد کاری این کلاهبرداران خاطرنشان کرد: در این روش فرد کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا (سامانه ثبت‌نام الکترونیک قضایی) پیامکی با محتواهایی نظیر ابلاغیه، ثبت شکایت در سامانه و غیره که در نهایت به یک لینک پرداخت برخط و یا نصب اپلیکیشن جعلی منتهی می‌شود برای شهروندان ارسال می‌کند و از آنجایی‌که برخی از شهروندان از این سامانه‌ها و نحوه فعالیت آن‌ها آگاهی ندارند و مبلغ عنوان‌شده نیز بسیار ناچیز است بر روی لینک کلیک کرده و اقدام به عملیات پرداخت وجه یا نصب اپلیکیشن می‌کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ادامه داد: پس از کلیک بر روی لینک جعلی، کاربر به درگاه پرداخت جعلی یکی از بانک‌های معتبر هدایت می‌شود و فرد کلاهبردار نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب وی اقدام می‌کند.

سرهنگ رجبی با بیان اینکه درخواست وجه یکی از ترفندهای مجرمان سایبری برای سرقت اطلاعات بانکی شهروندان است، گفت: شهروندان به‌هیچ‌عنوان جهت مشاهده ابلاغیه قضایی، نیازی به پرداخت وجه ندارند.

وی از دقت به سرشماره ارسال‌کننده پیامک به‌عنوان یکی از روش‌های تشخیص پیامک جعلی با پیامک اصلی اشاره کرد و افزود: پیامک‌های اصلی قضایی فقط با سرشماره ADLIRAN برای شهروندان ارسال می‌شود.

سرهنگ رجبی ادامه داد: هیچ‌گونه لینکی همراه پیامک‌های قضایی برای شهروندان ارسال نمی‌شود و پیامک‌هایی که بدون نام و از سرشماره‌های ناشناس ارسال می‌شود و دارای لینک برای  پرداخت پول هستند، جعلی هستند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا یادآور شد: پیامک‌های ابلاغیه قضایی برای افرادی که در سامانه ثنا ثبت‌نام نکرده‌اند به‌صورت کتبی و برای افرادی که در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده‌اند به‌صورت پیامک ارسال می‌شود و شهروندان می‌توانند برای مشاهده ابلاغیه‌های قضایی خود به آدرس https:‌//eblagh.adliran.ir مراجعه کنند.

سرهنگ علی‌محمد رجبی خاطرنشان کرد: وب‌سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس