اهداف پیدا و پنهان هلی‌برن آمریکایی‌ها در سوریه/ قتل سرکرده داعش و راهبرد جدید واشنگتن برای اشغالگری در منطقه

آمریکایی‌ها هم‌زمان با تقویت داعش در عراق و سوریه، با انتشار خبر کشته شدن سرکرده این گروه تروریستی سعی دارند وانمود کنند که با تروریسم می‌جنگند.

به گزارش مشرق، اینکه آمریکا «تروریسم» را ابزاری برای اشغالگری و تثبیت حضور نظامی خود در منطقه و به طور خاص در کشورهایی همچون عراق و سوریه قرار داده، مسئله‌ای است که حتی رسانه‌ها و مقامات آمریکایی نیز آن را کتمان نمی‌کنند. از زمان ورود ائتلاف آمریکایی موسوم به «ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم» به عراق و سوریه در سال ۲۰۱۴ بارها گزارش‌های متعدد از حمایت‌های گوناگون واشنگتن از گروه‌های تروریستی در این کشورها منتشر شده است.

اعتراف آمریکایی‌ها به نقش واشنگتن در ایجاد تروریسم و صدور آن به منطقه

نگاهی به اعترافات مقامات رسمی ایالات متحده، این حقیقت را که گروه تکفیری-تروریستی داعش ساخته و پرداخته آمریکا بود و سایر گروهک‌های تروریستی همچون جبهه النصره و هیئت تحریرالشام و ... زیر چتر واشنگتن هستند، به خوبی اثبات می‌کند.

در وهله نخست، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق این کشور را متهم کرد که به‌صورت فعالانه از گروه‌های افراطی سلفی که بعداً به داعش تبدیل شدند، حمایت کرده است. ترامپ تأکید کرد «من گفتم که اوباما، بنیان‌گذار داعش است. منظورم همین بود. او ارزشمندترین بازیگر [در ایجاد داعش] بود. من به او جایزه ارزشمندترین بازیگر را می‌دهد. همین جایزه را به هیلاری کلینتون هم می‌دهم».

داعش | گروه تروریستی داعش، کشور آمریکا،

«راند پاول»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا نیز سیاست‌های نادرست این کشور و مداخله‌ی بیش‌ از حد در بحران سوریه را عامل به وجود آمدن پناهگاهی مناسب برای تروریست‌های غرب آسیا و کشیده شدن هرج‌ومرج به شمال عراق می‌داند. وی یکی از دلایل تقویت داعش را ارسال سلاح‌های آمریکایی برای متحدان این گروه در سوریه عنوان می‌کند و می‌گوید: «داعش در سوریه متحد ما بود. ما برای عقب راندن نیروهای وفادار به دولت دمشق، به شبه‌نظامیان سلاح دادیم و مکانی امن برای این افراد در سوریه درست کردیم. به نظر من، دخالت ما در سوریه منجر به ورود تروریسم به عراق شد.

«مایکل تی. فلین» رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون، «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، پایگاه دولتی فرصت‌های تجارت فدرال آمریکا (FBO)، «مایکل اشپرینگ‌من» دیپلمات بازنشسته‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا، «ریچارد هیدن بلک» عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای ایالت ویرجینیای آمریکا و...نیز از جمله دیگر مقامات و نهادهای رسمی ایالات متحده هستند که صراحتا اعتراف کردند داعش ساخته و پرداخته آمریکا بوده و این کشور به روش‌های مختلف و به شکل مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های تروریستی در منطقه حمایت می‌کند.

حمایت علنی آمریکا از داعش در عراق و سوریه

علاوه بر آن انتشار کتاب «جنگ کثیف سوریه، تغییر نظام و مقاومت» که «تیم اندرسون»، پژوهشگر استرالیایی آن را منتشر کرد، از شاخص‌های دیگری است که همدستی آمریکا در تشکیل داعش را به اثبات می‌رساند. در این کتاب آمده است، در حالی که آمریکا همواره ادعا می‌کرد که با تروریسم می‌جنگد، اما به صورت پنهانی به تسلیح، آموزش و حتی حمایت مالی آنها مشغول بود. آندرسون همچنین به گزارش نیروهای آمریکایی اشاره کرده است، مبنی بر اینکه نیروهای عراقی در سال ۲۰۱۵، چندین هواپیمای آمریکایی و انگلیسی را که در حال حمل اسلحه برای داعش بودند، ساقط کردند. براساس اسناد این کتاب، ‌برخی از سرکرده‌های داعش، در زندان گوانتانامو به سر می‌بردند، از جمله «عبدالرحیم مسلم دوست» که اصالتا افغانی تبار بود و حدود سه سال در گوانتانامو بود. «ابوبکر البغدادی» با نام اصلی «ابراهیم البدری» سرکرده سابق داعش نیز به مدت یک تا دو سال در زندان پایگاه بوکا در عراق نگه‌داری می‌شد. گفته می‌شود که وی مدتی توسط نیروهای موساد و سیا آموزش دیده بود.

پس از آن٬ نیروهای عراقی در مقابله با تروریست‌ها٬ چهار خارجی را از میان آنها بازداشت کردند که به عنوان مشاور نظامی برای جبهه تکفیری داعش کار می‌کردند. قابل توجه است که این افراد٬ آمریکایی و اسرائیلی بودند. تروریست‌های اسیرشده داعش اعتراف کردند که آمریکا اطلاعات جاسوسی از نیروهای عراقی و مواضع و اهداف آنها را در اختیار داعش قرار می‌دهد. در این میان رسانه‌های غربی به طور کامل٬ از انتشار این اخبار دوری کردند.

داعش | گروه تروریستی داعش، کشور آمریکا،

این‌ها تنها بخشی از اخبار مستند است که ثابت می‌کند آمریکایی‌ها که به بهانه مبارزه با تروریسم وارد عراق و سوریه شدند، تنها کاری که انجام ندادند مبارزه با تروریست‌ها بود؛ بلکه تلاش کردند از آنها در برابر حملات ارتش‌های رسمی عراق و سوریه و به شکل ویژه گروه‌های وابسته به محور مقاومت، محافظت کنند.

هم‌زمانی حوادث شرق سوریه و تشدید تحرکات تروریستی در عراق

پرواضح است که استفاده ابزاری از تروریسم در منطقه راهبرد اصلی همه دولت‌های آمریکا بوده و دموکرات یا جمهوری‌خواه فرقی ندارد. بعد از حملات و انفجارهای تروریستی خونینی که در سال ۲۰۲۱ مردم عراق و سوریه شاهد آن بودند اخیرا اتفاقات منطقه الحسکه توجهات را به خود جلب کرده و سناریوهایی درباره نقشه جدید آمریکا برای ادامه اشغالگری آن در منطقه مطرح می‌شود.

روز جمعه، اول بهمن ماه عناصر باقی‌مانده داعش در سوریه طی یک حمله ناگهانی به زندان «الصناعه» در محله «غوریان» یورش بردند. بر اثر این حمله حدود ۳۵۰۰ و بنا بر آمار دیگری ۵ هزار داعشی از زندان فرار کرده‌اند. نزدیک به ۶ هزار داعشی از ۵۴ کشور جهان از جمله سران داعش در زندان الصناعه نگهداری می‌شدند که پس از فرار درحال حرکت به سمت اردوگاه مخوف «الهول» هستند. الهول که در نزدیکی مرز عراق قرار دارد، بزرگ‌ترین اردوگاه داعش در سوریه و عراق به‌شمار می‌رود که ورود عناصر مسلح داعش به آنجا می‌تواند به فعال شدن بیش‌ازپیش هسته‌های خاموش داعش در سوریه و عراق منجر شود.

داعش | گروه تروریستی داعش، کشور آمریکا،

بعد از آن آمریکایی‌ها با انجام چندین عملیات در این منطقه اعلام کردند که اوضاع آرام است و همه چیز تحت کنترل قرار دارد. در همین زمینه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خودِ آمریکایی‌ها پشت پرده این بازی قرار داشتند. در وهله نخست باید توجه کنیم که مقر نگهداری تروریست‌های داعش در غوریان درست در نقطه‌ای است که در اطراف آن، ده‌ها پایگاه نظامی متعلق به نیروهای آمریکایی و نیروهای دموکراتیک کرد وجود دارد. به عنوان مثال، یکی از مقرهای مهم آمریکا در ۵۰۰ متری این زندان است.

از طرف دیگر، اخباری به گوش می‌رسد که آمریکا بعد از انجام حملات هوایی، مذاکراتی با نیروهای داعش که زندان الصناعه را تصرف کرده و اکنون در محله‌های اطراف آن حضور دارند، انجام داده است. همچنین فیلم‌هایی از دوربین‌های مدار بسته زندان منتشر شده است که نشان می‌دهد، هیچ‌گونه مقاومت جدی در مقابل یورش عناصر داعش به زندان و فرار زندانیان داعش وجود ندارد.

مهمتر از همه هم‌زمانی رخدادهای شمال شرق سوریه با تحرکات داعش علیه نیروهای امنیتی در برخی مناطق عراق از جمله استان دیالی و نینوا نیز شاخص دیگری است که پرده از هدف واحد واشنگتن در عراق و سوریه برمی‌دارد.

از نظر کاخ سفید، در شرایطی که فشار شدیدی در بین احزاب و جریان‌های سیاسی اعم از شیعی، سنی و دولت عراق برای تعطیلی کامل مراکز حضور نظامی آمریکا در این کشور وجود دارد، گسترش بحران و ناامنی در عراق و سوریه، بستر مناسبی برای ادامه حضور نظامی آمریکا است.

هلی برن آمریکایی‌ها در سوریه و سناریو تازه واشنگتن برای ادامه اشغالگری

اما در بحبوحه همین اتفاقات و درحالی که بسیاری از طرف‌های رسمی، در تحرکات تروریستی داعش در عراق و سوریه انگشت اتهام را به سمت واشنگتن گرفته بودند، روز پنجشنبه هفته گذشته ۳ فوریه ۲۰۲۲ (۱۴ بهمن ۱۴۰۰) وزارت دفاع ایالات متحده «پنتاگون» از انجام عملیاتی در ادلب سوریه توسط ائتلاف آمریکایی خبر داد.

داعش | گروه تروریستی داعش، کشور آمریکا،

بعد از آن «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی کشته‌شدن «ابو ابراهیم القرشی» سرکرده جدید داعش در سوریه شد. بایدن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دستور من، نیروهای نظامی آمریکا در شمال غرب سوریه با موفقیت عملیات ضد تروریستی را برای محافظت از مردم آمریکا و متحدان ما و تبدیل جهان به مکانی امن‌تر انجام دادند. ابو ابراهیم القرشی سرکرده داعش را از میدان نبرد حذف کردیم. همه آمریکایی‌ها به سلامت از عملیات بازگشته‌اند».

این درحالی است که منابع خبری از جان باختن حدود ۱۳ غیرنظامی از جمله چند زن و کودک و ویرانی شمار زیادی منازل مسکونی مناطق أطمة ودیر بلوط در حومه شمالی ادلب سوریه در جریان عملیات آمریکایی‌ها خبر دادند. اما هدف اصلی آمریکا از انتشار این خبر یا انجام چنین حمله‌ای در برهه زمانی کنونی چیست؟

داعش | گروه تروریستی داعش، کشور آمریکا،

بازخوانی دقیق اتفاقاتی که در عراق و سوریه می‌افتد و تحرکات روزافزون تروریست‌های داعش در این دو کشور می‌تواند پاسخ این سوال را روشن کند. درواقع آمریکایی‌ها در عین حال که به تقویت داعش و حمایت از آن می‌پردازند همانند سناریو کشته شدن ابوبکر البغدادی یا «اسامه بن لادن» سرکرده القاعده، قصد دارند وانمود کنند در تلاش برای نابودی تروریسم هستند.

به طور کلی می‌توان گفت با اعلام خبر کشته شدن ابراهیم القرشی، تغییری در راهبرد فعلی آمریکا جهت استفاده از تروریسم برای ادامه اشغالگری این کشور در منطقه ایجاد نخواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس