مقتدی صدر از حمایتِ نامزد حزب دموکرات کردستان عراق عقب‌نشینی کرد

رهبر جریان الصدر عراق بعد از انتقادها از معرفی نامزد متهم به فساد برای تصدی ریاست جمهوری این کشور، از نمایندگان ائتلاف متبوع خود تلویحا خواست به این نامزد که از سوی حزب دموکرات معرفی شده، رأی ندهند.

به گزارش مشرق، «مقتدی الصدر»، رهبر جریان الصدر عراق از نمایندگان عضو ائتلاف خود تلویحا خواست به نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای ریاست جمهوری رأی ندهند.

بیشتر بخوانید:

دیدار قریب الوقوع بارزانی و الحلبوسی با العامری

صدر جمعه شب در توییتری نوشت که «اگر نامزد ِ متحد ما، حزب دموکرات برای [تصدی گزینه] ریاست جمهوری - یا هر نامزدی- شرایط لازم برای این سمت را نداشت، من از نمایندگان اصلاحات (ائتلاف الصدر) می‌خواهیم به او رأی ندهند.»

رهبر جریان الصدر عراق در ادامه نوشت: «ما دعوت کننده به اصلاحاتیم نه دعوت کننده به قدرت و حکومت.»

گفتنی است پارلمان عراق این هفته اسامی ۲۵ نامزد کرد را برای تصدی منصب ریاست جمهوری که سهم کردهای این کشور است، منتشر کرد که در بین این تعداد، اسامی نامزدهای دو حزب کردی رقیب یعنی حزب دموکرات کردستان (پارتی؛ حزب مسعود بارزانی) و حزب اتحادیه میهنی کردستان ( حزب مرحوم طالبانی) به عنوان افرادی دیده می‌شود که بیشترین اقبال و شانس را برای رسیدن به ریاست جمهوری دارند، مطرح است.

برهم صالح، رئیس جمهوری فعلی عراق، نامزد معرفی شده اتحادیه میهنی برای ریاست جمهوری این کشور است و حزب دموکرات هم هوشیار زیباری، وزیر خارجه سابق عراق و وزیر دارایی این کشور را معرفی کرده که به دلیل فساد از سمت خود (وزیر دارایی) برکنار شد.

ائتلاف الصدر در پنجمین انتخابات پارلمانی عراق بیشترین کرسی را به دست آورد و با دو ائتلاف سنی (تمدد و عزم) و حزب دموکرات کردستان ائتلاف کرد که نخست وزیر مورد نظرشان را به قدرت برسانند.

بعد از نهایی شدن اسامی نامزدهای ریاست جمهوری عراق، انتقادات از هوشیار زیباری و مقامات عراق به دلیل اجازه دادن به چنین فردی برای نامزدی ریاست جمهوری که متهم و مشهور به فساد است، بیشتر شد.

بخشی از این انتقادها سهم ائتلاف الصدر بود که خود را جریان ضد فساد، شفافیت خواه و ضد باندبازی و سهم خواهی معرفی می‌کند و شعار ضدیت با فساد سر می‌دهد ولی حاضر شده بود در این ارتباط سکوت کند.

هنوز مشخص نیست که حزب دموکرات کردستان به این درخواست و موضع صدر چه واکنشی نشان خواهد داد. اگر این حزب بر نامزدی هوشیار زیباری اصرار کند، احتمال دارد ائتلاف سه جانبه اعلام شده بین صدری‌ها، پارتی‌ها و سنی‌ها منحل شود و همین مسئله باعث خواهد شد، ائتلاف‌ها و یارکِشی‌های جدیدی در عرصه سیاسی عراق ایجاد شود.

زیباری در حالی از سوی پارتی برای ریاست جمهوری معرفی شده است که اتحادیه میهنی معرفی او را خلاف توافق دو جریان عمده کُردی می‌داند و این در حالی است که ریاست اقلیم کردستان عراق همچنان در اختیار جریان بارزانی است.

گفتنی است که هوشیار زیباری در سال ۲۰۱۶ توسط پارلمان عراق به علت فساد گسترده مالی استیضاح و از وزارت دارایی برکنار شد. زیباری علاوه بر پرونده‌های فساد، از حامیان همه پرسی غیرقانونی جدایی کردستان از عراق بود و بارها از عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل حمایت کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 0
    این جه جریان مستقلیست که یکی اون بالا نشسته و تعیین کند به چه کسانی رای بدهند؟!! امام راحل"ره" حتی در مورد بنی صدر که مورد نظرش نبود چنین رفتاری نداشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس