اروپا جایگزینی برای گاز روسیه ندارد

آنطور که کارشناسان می‌گویند اتحادیه اروپا هیچ جایگزینی برای تأمین سوخت خود از روسیه ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، آخرین حدس و گمان در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین و تحریم‌های که کشورهای غربی در پاسخ به این امر وضع خواهند کرد، نگرانی‌های جدی را در مورد امنیت انرژی اروپا ایجاد کرده است.

اروپا در حال گذر از یک بحران شدید انرژی است و افزایش قیمت گرمایش و برق بار غیرقابل تحملی را بر دوش خانوارها و مشاغل مردم کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد کرده است.

۴۰ درصد گاز کشورهای عضو اتحادیه اروپا را روسیه تأمین می‌کند بنابراین انتظار می‌رود هر گونه اختلال در تحویل گاز به این کشورها وضعیت فعلیشان راوخیم کند و باعث افزایش قیمت انرژی در این کشورها شود.

اگرچه تولیدکنندگان بزرگ انرژی مانند قطر یا آذربایجان متعهد شده‌اند در صورت وضع تحریم‌های علیه روسیه گاز اضطراری را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا عرضه کنند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که جایگزین کردن کشوری به جای روسیه با آن حجم از ارسال گاز به اروپا علناً غیر ممکن است.

ران اسمیت، تحلیلگر ارشد بی سی اس گلوبال مارکتس در این باره می‌گوید: اروپا هیچ جایگزینی برای گاز روسیه ندارد. «شما باید نیمی از LNG مصرفی آسیا را برای جایگزینی گازپروم به اروپا روانه کنید. و این به چه معناست؟ این به معنای کمبود شدید انرژی در سراسر آسیا است، شما بحران انرژی اروپا را به آسیا صادر خواهید کرد.

به گفته سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، حجم گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا را نمی‌توان با هیچ تأمین کننده‌ای دیگری به طور یکجانبه و بدون ایجاد اختلال در تحویل گاز به مناطق دیگر جهان جبران کرد.

این مقام قطری بر اهمیت اجرای تعهدات تحت قراردادهای بلندمدت با مشتریان فعلی خود تاکید کرد و گفت که تقویت امنیت انرژی اروپا ناگزیر از تلاش جمعی تعدادی زیادی از تولیدکنندگان گاز خواهد بود.

به گفته اندیشکده بروگل مستقر در بروکسل، انتظار می‌رود افزایش رقابت کشورهای مختلف برای توزیع گاز طبیعی مایع (LNG) قیمت‌ها را بالا نگه دارد. محققان می‌گویند که اروپا باید تقاضا انرژی را در صورت بروز هر گونه اختلال طولانی مدت در دو زمستان آینده به شدت کاهش دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    0 0
    ایران متحد بزرگ روسیه است و صدور گاز قطر و آذربایجان از زیر پنجه روسها است و نباید اروپا در این باره خیلی ساده اندیشی کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس