بازی بزرگ مسکو تهران

یک اندیشکده روس می‌گوید دیدار رئیس‌جمهور ایران از مسکو و پیامد احتمالی آن موجب افزایش دلواپسی آمریکا، اسرائیل، اروپا، و برخی از کشورهای عربی شده است.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده «راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی» روسیه در گزارشی ویژه به بررسی پیامدهای سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه و دیدارش با پوتین در کاخ کرملین پرداخت و نوشت: بسیاری از کارشناسان در بدو امر ارزیابی‌شان این بود که سفر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به روسیه یک رویداد عادی بر پایه پروتکل‌های معمول نیست. آنها تصورشان این بود که رئیس‌جمهور جدید ایران بنای برقراری شراکت راهبردی تمام و کمال با روسیه را آغاز خواهد کرد، امری که تهران و مسکو به‌رغم اتحاد در سوریه آن را در گذشته به صورت تلویحی به تعویق انداخته‌اند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


دلواپسی آمریکا، اسرائیل و اروپا از «بازی بزرگ» پوتین و رئیسی / مسکو و تهران با صبر ژئوپلیتیکی نظاره‌گر حرکت بعدی واشنگتن هستند

سخنرانی رئیسی در مجلس دوما به لحاظ تاریخی یک رویداد بی‌سابقه بود

اندیشکده روس‌استرات می‌نویسد: این اولین بار طی ۳۰ سال گذشته بود که رئیسی به روسیه سفر می‌کرد. ایران طی این ۳۰ سال درگیر یک رویارویی سخت با غرب بوده است. گذشته از این، سخنرانی رئیسی در مجلس دوما به لحاظ تاریخی یک رویداد بی‌سابقه بود. ایران به‌ عنوان یک قدرت بزرگ در خاورمیانه علناً در مسکو فرصت یافت تا از یک موضع صریحاً ضد غربی سخن بگوید.

بعلاوه، ایران و روسیه به لحاظ تئوری تقریباً در همه جای منطقه منافع مشترکی دارند: در سوریه، عراق، خلیج فارس، و افغانستان. راهبرد مبتنی بر اقدامات مشترک با مشکلاتی همراه است. در عین حال، جهت‌گیری متفاوت نیروها مشخصه‌های سفر رئیسی از مسکو را برجسته می‌سازد.

دلواپسی آمریکا، اسرائیل و اروپا از «بازی بزرگ» پوتین و رئیسی / مسکو و تهران با صبر ژئوپلیتیکی نظاره‌گر حرکت بعدی واشنگتن هستند

رویکردهای دیپلماتیک ایران برای ایجاد صلح در منطقه

این گزارش می‌افزاید: واقعیت آن است که ایران وارد «چرخه آتش‌بس» شده است. دشمنانی که زمانی ظاهراً آشتی‌ناپذیر بودند، باب مذاکره را آغاز کرده‌اند. مذاکرات در خصوص بازگشت آمریکا و ایران به تبعیت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین در حال انجام هستند و احتمال آن می‌رود که این دوئل دیپلماتیک پیچیده با موفقیت به سرانجام برسد.

گفتگوها میان ریاض و تهران با صدور بیانیه‌هایی به پایان رسیدند و طرفین در این بیانیه‌ها آمادگی خود جهت احیای روابط دیپلماتیک را اعلام کردند. اکنون، نخستین هیئت ایرانی پس از شش سال وارد عربستان شده تا در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده شرکت کند. این امکان وجود دارد که طرفین تلاش کنند به جنگ خونین و پرهزینه در یمن پایان دهند.

همچنین، می‌توان تصور کرد که صلح میان ریاض و تهران به برقراری روابط میان سوریه و عربستان بینجامد. بعلاوه، امارات به تازگی سفارتخانه خود را در سوریه بازگشایی کرده است. در لبنان، شاید بتوان یک دولت یکپارچه و باثبات تشکیل داد و مانع نزاع میان احزاب سنی و شیعه تحت رهبری حزب‌الله شد.

دلواپسی آمریکا، اسرائیل و اروپا از «بازی بزرگ» پوتین و رئیسی / مسکو و تهران با صبر ژئوپلیتیکی نظاره‌گر حرکت بعدی واشنگتن هستند

رئیسی به لحاظ دیپلماتیک دست خالی به مسکو نرفت

همچنین فرصت اجرای ابتکار ایران موسوم به «صلح هرمز» به منظور ایجاد یک سیستم امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس وجود دارد. جمع‌بندی در این خصوص واضح و آشکار است: بطور بالقوه، ایران اگر توافق جدیدی در رابطه با برنامه هسته‌ایش منعقد کند، می‌تواند فشارهای خارجی را بی‌اثر سازد و این امر فرصت خوبی برایش فراهم می‌آورد تا نفوذ خود را در خاورمیانه تقویت کند. رئیسی به لحاظ دیپلماتیک دست خالی به مسکو نرفت و زمان‌بندی این دیدار به هیچوجه اتفاقی نبود.

با این حال، در سطح علنی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از همکاری میان دو کشور در رابطه با سوریه سخن گفت و در خصوص روند شکل‌گیری اوضاع در افغانستان ابراز نگرانی کرد. رئیسی نیز به نوبه خود گفت که طرف ایرانی «یک سند در خصوص همکاری‌های راهبردی میان دو کشور» تحویل همکاران روس خود داده که «می‌تواند وضعیت را حداقل برای ۲۰ ساله آینده مشخص سازد.»

بنا بر گفته کارشناسان، این سند تا حدودی شبیه قرارداد جامع همکاری است که در ماه مارس ۲۰۲۱ به امضای رؤسای امور خارجه ایران و چین رسید. با این حال، جزئیات مربوط به مذاکرات میان پوتین و رئیسی فاش نشده‌اند.

دلواپسی آمریکا، اسرائیل و اروپا از «بازی بزرگ» پوتین و رئیسی / مسکو و تهران با صبر ژئوپلیتیکی نظاره‌گر حرکت بعدی واشنگتن هستند

دلواپسی آمریکا، اسرائیل، اروپا، و برخی از کشورهای عربی

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود این، دیدار رئیسی و پیامد احتمالی آن موجب افزایش دلواپسی آمریکا، اسرائیل، اروپا، و برخی از کشورهای عربی ــ متحدانشان ــ شده است، به ویژه از آن جهت که رؤسای روسیه و ایران از همکاری در خصوص حل‌وفصل مشکلات منطقه‌ای و به خصوص مسئله سوریه بسیار قدردانی کردند. قبل از این، علی اصغر خاجی دستیار وزیر امور خارجه ایران برنامه‌هایی را به منظور برگزاری یک اجلاس در اوایل سال ۲۰۲۲ با حضور کشورهای ضامن روند صلح اعلام کرده بود. این کشورها شامل روسیه، ایران، و ترکیه می‌شوند.

دلواپسی آمریکا، اسرائیل و اروپا از «بازی بزرگ» پوتین و رئیسی / مسکو و تهران با صبر ژئوپلیتیکی نظاره‌گر حرکت بعدی واشنگتن هستند

ایران در حال ورود به یک بازی بزرگ است

با این حال، رئیسی معتقد است که «گسترش جغرافیای همکاری» ضرورت دارد. مشخصه روابط میان دو کشور به گونه‌ای است که به دشواری می‌توان عوامل اصلی تأثیرگذار بر فضای حاکم میان مسکو و تهران را خلاصه‌وار بیان کرد. در مقطع کنونی، می‌توان تصور کرد که جایگاه ایران در منطقه به‌ عنوان کشوری که از گسترش نفوذ آمریکا جلوگیری می‌کند، خوشایند مسکو است. اما واقعیت آن است که ایران جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی گسترده خود را داراست. گذشته از این، ایران در حال ورود به وضعیت یک «بازی بزرگ» است که روسیه به آمریکا تحمیل کرده و در قالب آن شماری از مشکلات مرتبط با ساختار امنیت جهانی اروپا را پیش روی آمریکایی‌ها گذاشته است.

برای درک و شناخت سطح این «بازی»، توجه به زنجیره حقایق بیان شده کفایت می‌کند: بنادر ایرانی چابهار، بندرعباس، و بوشهر ممکن است تحت محافظت چین و روسیه باشند و اکنون «قراردادهای بلند مدت در زمینه همکاری‌های چندجانبه در حال تهیه هستند.»

این اندیشکده روسی در پایان نتیجه‌گیری کرد: اگر اینگونه باشد، در آن صورت پوتین و رئیسی یک صبر ژئوپلیتیکی بی‌دردسر بر سر میز بازی در پیش گرفته‌اند و آمریکا ملزم به انجام حرکت بعدی بر سر میز بازی است. بطور کلی، اتحاد تمام و کمال میان روسیه و ایران فرصت‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی بی‌نظیری برای دو کشور رقم می‌زند. اینکه دستیابی به چنین اتحادی چقدر نزدیک است، موضوع جداگانه‌ای محسوب می‌شود. در هر صورت، مسکو پیشنهادات ایران را به دقت بررسی خواهد کرد و پیشنهادات متقابلی ارائه خواهد داد.

درباره اندیشکده روس استرات

اندیشکده راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی (روس استرات) در ماه آوریل ۲۰۲۰ تأسیس شد. مجوز ثبت این مؤسسه روز ۲۹ آوریل ۲۰۲۰ توسط وزارت دادگستری روسیه صادر گردید. این اندیشکده به منظور طراحی رویکردهای راهبردی در قبال سیاست خارجی روسیه در همسویی با منافع ژئوپلیتیکی و اقتصادی این کشور از جمله از طریق تحقیق و توسعه و کمک به شکل‌دهی راهبردهای سیاسی و اقتصادی روسیه در عرصه بین‌المللی ایجاد شد.

اندیشکده مزبور به تدوین سیاست بین‌المللی روسیه، روابط اقتصادی بین‌المللی، تهیه دیپلماسی عمومی، اجرای سیاست همکاری اقتصادی روسیه در مقیاس جهانی به منظور افزایش راقایت‌پذیری این کشور، و توسعه همکاری‌های بین‌المللی کمک می‌کند. در راستای تحقق این اهداف، اندیشکده به آنالیز روندهای جهانی در حوزه سیاست‌ورزی بین‌المللی و روابط اقتصادی بین‌المللی می‌پردازد، دست به برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت می‌زند، و نسبت به همکاری‌های علمی بین‌المللی مبادرت می‌ورزد.

پانینا النا ولادیمیرونا رئیس این اندیشکده از سیاستمداران معروف روس، عضو کمیته امور خارجه مجلس دومای روسیه (فراکسیون روسیه متحد)، رئیس کنفدراسیون صاحبان صنایع و کارآفرینان، استاد دانشگاه، و دارای دکترای علوم اقتصادی است. رسالت این اندیشکده تضمین منافع ملی و دولتی روسیه در حوزه سیاست خارجی به مدد تیمی از کارشناسان بسیار حرفه‌ای در رشته‌های مختلف علوم انسانی است. این اندیشکده روسی راه‌حل‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه بر پایه دانش عمیق درباره موضوع مربوطه ارائه می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 42
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    37 67
    كدام بازي بزرگ؛ آيا پوتين ديكتاتور و روسيه و شوروي سابق كاري به نفع ايران در طول تاريخ كرده است غير از چپاول اموال ملت ايران؟
    • NL ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      23 20
      پوتین عوض شده آدم خوبی شده. بدبین نباش
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      40 21
      ته استدلال شما جریان تحریف همین قاطی کردن حق و باطل است روسیه چه ربطی به شوروی دارد؟!
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      33 21
      روسیه و چین در دوران تحریم ها بیشترین همکاری را با ایران دارند و دوستان روزهای سخت هستن.
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      24 14
      چپاول اموال ملت ایران کار امریکای تروریست و جنایتکار است مرگ بر امریکا.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      28 14
      برای خنثی سازی تحریمهای ظالمانه امریکا و اروپا ناچاریم با کشورهای بلوک شرق تعامل کنیم فقط کاسبان تحریم از این موضوع نگران شدند.
    • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      7 1
      دنیای سیاست دنیای منافع ملی کشورهاست و محل احساس به خرج دادن نیست ! مگر قرار بر این است کشوری منافع کشور دیگری را تامین کند ؟ هر کشوری خودش به منافع خود می اندیشد از جمله ایران و روسیه! این یه تعریف منافع مشترک است که همکاری می آفریند . امریکا و غرب ر بطور همیشگی تحریم هایی را هم بر ضد ایران و هم روسیه اجرا و تجزیه دو کشور در دستور کار غرب قرار داره پس منافع مشترکی برای دو کشور قابل تعریف هست جدای از احساسی فکر کردن!
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      7 1
      اعتراض یک پادوی دون پایه یانکی ها !!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      8 0
      از هیاهوی رسانه های وابسته به غرب کاملا مشخص بود که هر چی هست به ضرر آمریکاست
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      7 1
      به گفته نیچه کسی که با دشمن دشمنش دشمنی کند، چند گام از حماقت فراتر رفته است! چرچیل ملعون همیشه این جمله را زمزمه می کرد!!
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      4 9
      در جواب کسی که از هلند ادعا می‌کنه پوتین خوب شده، بی دین هرگز خوب نمیشه، فقط یه مدت با ما یکسری،دقت کن یکسری منافع مشترک داره و بس، لطفا جواب به نده که پوتین مسیحی دینداره، همون قدر رو که ترامپ بود اینم همونه.
    • علی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      8 2
      شاه های ما بی غیرت بودن و از مملکت دفاع نکردن.چه در مقابل شرق و چه در مقابل غرب. مگه شما میتونی سیاست ایران رو قبل و بعد از انقلاب یکنواخت بدونی.روسیه تزار و روسیه کمونیست با روسیه فعلی متفاوت است.همیشه یادت باشه در دنیا اگه قوی باشی وارد بازی بزرگان قبولت میکنن . الان ایران قدرتمند است و از رابطه بر اساس منافع متقابل استفاده میکنه .این فرق میکنه با زمانی که ضعیف بودیم و هر کس از راه میرسید یه باجی از ما می خواست.
    • علی IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      1 0
      بمب اتم هیروشیما ناکازاکی جنگ ویتنام جنگ عراق جنگ افغانستان و ..... ننگ و مرگ ابدی بر امریکای جنایتکار
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    ساخت بمب اتم از اوجب واجبات است
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    13 19
    از این مقاله نتیجه میشود روسیه تا جایی که ایران مقابل آمریکا ست از ایران حمایت می‌کند اما در آینده و بعد از افول آمریکا ایران رقیب جدی روسیه است و رفتار روسیه در آن زمان قطعا متفاوت خواهد بود. ایران باید قوی شود و در گام نخست اقتصاد خود را اسلامی کند و گرنه الفاتحه.
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      1 3
      بله همینطوره ! نکته خوبی اشاره کردید
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      4 0
      البته همینطور نتیجه میگیریم که دشمنی یانکی‌ها و غرب با ما تمومی نخواهد داشت و باید برای رویارویی دراز مدت با اونها آماده بشیم!!
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    10 10
    برادران ایرانی ما یعنی مردم ترکیه باید بدانند که ترکی هم مثل فارسی یکی از زبانهای ایرانی است. در نوشته های باستان به ایرانیانی که در جنوب سرزمین بزرگ ایرانزمین زندگی میکردند فارس و به ایرانیانی که در شمال ایرانزمین, ترک زندگی میکردند ترک از زمان گوک ترکها توسط ساسانیان و رومیان به تمام سکاها اطلاق شد. ترکها در واقع سکایی و از اقوام پرغرور ایران هستند.
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      12 11
      در ضمن مینی بوس هم از اتوبوس بزرگتر است!!!
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    17 10
    برای اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا و راستی‌آزمایی آن توسط ایران هیچ مذاکره‌ای لازم نبوده و نیست؛ چه رسد به‌اینکه مذاکره فرسایشی شده و زمزمه‌ی مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا مطرح می‌شود! از وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا مذاکرات را در اسرع وقت به حالت تعلیق در آورند و تا زمانی‌که غربی‌ها به تعهدات خود عمل ننموده‌اند، به مذاکرات باز نگردند.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    11 15
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    11 13
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    7 6
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر برچسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند؛ یعنی ساختار تحریم‌ها در تمام لایه‌های هسته‌ای، موشکی، پهپادی، منطقه‌ای و حقوق بشری و غیره باید برچیده شود. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ی‌ تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده‌اند، بپردازند. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید با جریمه‌ی تأخیر آن، وصول گردد. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی‌مدت قرار گیرد و تا زمانی که راستی‌آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته شود و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن، توسعه یابد. در شرایطی که طرف‌های برجامی طی شش سال به طور پیوسته بر خلاف تعهدات خود عمل کرده‌اند، دلیلی برای حفظ پیوسته‌ی تصاویر تأسیسات هسته‌ای وجود ندارد. ما به دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، اطمینان نداریم. این دوربین‌ها باید جمع‌آوری شوند و اجازه‌ی حضور به این جاسوسان در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. با توجه به پیشرفت فناوری احتمال دارد در این دوربین‌ها فرستنده گیرنده‌هایی کار گذاشته شده باشد که تا زمانی که سیگنال کدشده‌ای را دریافت ننموده‌اند هیچ ارسالی انجام ندهند و با دریافت کد، تصاویر را ارسال نمایند یا اقدامات خرابکارانه‌ی دیگری را انجام دهند. در هر حال اگر قرار است کار اشتباه ضبط پیوسته‌ی تصاویر، که یک عقب نشینی در برابر دشمن غیر قابل اعتماد است، صورت گیرد، حداقل این کار باید توسط دوربین‌های خودمان انجام شود و آژانس باید این را بپذیرد.
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    7 9
    باید شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم‌ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن‌ها از منطقه و عدم حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا سه کشور اروپایی یا آمریکا با بازگشت صوری به برجام، نتوانند از این امتیاز یک‌طرفه به‌ضرر ما سوءاستفاده کنند و درصورتی که بخواهند چنین کاری کنند باید از برجام خارج شده، اجرای پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و از پیمان عدم اشاعه‌ی هسته‌ای خارج شویم. مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرارداد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، و حذف آقایی دلار از چرخه‌ی اقتصاد کشور باشد. لذا ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده، درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، مقاومت مقتدرانه در برابر فشارها و تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، و مقابله به مثل لازم با طرف‌های غربی تا رسیدن به یک توافق عالی با مشخصات فوق‌الذکر یا نپذیرفتن هرگونه توافق دیگر است.
  • هادی IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    14 17
    ما باید بیشتر از پوتین بترسیم،روسیه زمانی میتونه شریک متحد یا دوست ایران باشه که پوتین روابطش رو با ایران از نگاه ضعف نبینه و فکر نکنه ما از ناچاری دنبال روسها هستیم ،موافقی مشرق نیوز با نظرم
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      15 7
      اتحاد ایران و روسیه و چین به نفع ایران و کشورهای منطقه است.
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      6 0
      برای اینکه روسیه به روابط با ایران از موضع ضعف ایران نگاه نکنه، چاره اش قوی و قوی تر شدن هست، اولی مولفه قدرت نظامی هست و در مراحل بعد قدرت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، در این صورت نگاه روابط هر کشوری با ایران از دید اقتدار و تحسین خواهد بود
  • جاویدایران NL ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    19 6
    ای کاش بتونیم سلاح اتمی هم داشته باشیم….. اخیراً پوتین میزبان سران یکی از کشورهای دیگه هم بودکه در همین میز بزرگ ازش میزبانی کرد، عکساش هم منتشر شد، رادیو فردا هم با پر رویی این عکس رو منتشر کرد از میزبانی پوتین از یکی از مقامات ارشد کشور دیگه سرِ همین میز بزرگ، اما دیگه یادش رفت که تاهمین چند روز پیش از این مدل میزبانی خبرهای عمدی منفی منتشر میکرد درباره رئیسی، دیگه لال شد که بگه چی شد اینم که همین میز بزرگ تشریفات رئیسی هست؟؟ اونا که میگفتن این مدل میزبانی پوتین یعنی بی احترامی؟؟؟؟؟ این رسانه های پارسی خارج کشور رو‌میشه کامل رسوا ومسخره کرد اما حیف که در ایران این کار متولی نداره، باید یک کانال تلویزیونی مخصوص وجود داشته باشه که فقط و فقط کارش ۲۴ ساعته ضایع کردن و مسخره کردن و رو کردن دروغ های این شبکه های خارج کشور باشه، چنان تعداد این موارد بالاست که راحت میشه این کار رو کرد اما حیف که کسی نیست در ایران پیگیر این چیزها باشه، ایران باید یه کانال مخصوص این موضوع تأسیس کنه تا من و تو بی بی سی و اینترنشنال و رادیو فرانسه و رادیو فردا و امثال اینهارو افشا کنه دروغ هاو تضادهاشون رو، طنز پردازهارم توی این کانال بکار بگیره برای مسخره کردنشون، خیلی میشه این کار رو کرد نمیدونم چرا ایران این کار رو نمیکنه، نوع پوشش خبری این شبکه های فارسی خارجی در وقایع یکسان رو خیلی میشه ضایع کرد ازبس رفتارشون متضادهست، توی این شبکه که گفتم میشه راحت پاسخ برنامه های تبلیغی اوهارو داد و ضایعشون کرد.
  • NL ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    4 3
    بنام آلب ارسلان، شاه ایران، دوباره گرجستان، نخجوان ایروان بادکوبه و آنکارا را دست بسته جلوی مادرمان ایران می اندازیم.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      5 2
      خوش به حالت رهایی از تعلقات دنیوی
  • علیرضا IR ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    7 0
    بنظرم نظام باید چندتا کار فوری انجام بده اول بازداشت و توقیف تمام اصلاح طلبان سطح یک و سطح دو که در روزنامه ها و گعده هاشون علیه دولت سیزدهم لجن پراکنی میکنن.....دوم قطع رابطه با انگلیس و فرانسه که پادوهای آمریکا هستند .سوم کشف و شناسایی شبکه نفوذ در سطح کلان و گسترده ....چهارم اجرای طرح اینترانت ملی به منظور جلوگیری از حملات سایبری و هکری و آسیب های اجتماعی و امنیتی و سیاسی گسترده .پنجم مجازات اعدام برای مفسدان اقتصادی و اشرار و تروریستها و قاچاقچیان مواد مخدر ....ششم اصلاح دو فوریتی و سه فوریتی قوانین خصوصا قوانین حقوقی و جزایی و اقتصادی .هفتم اعطای تسهیلات فوری به صاحبان صنایع و کارآفرینان و بهبود اشتغال .این کارها رو باید فوریتی و به سرعت نظام و حاکمیت انجام بدن تا شرایط برای اجرای مفاد قرارداد با روسیه و چین فراهم بشود.
  • حسن ازتبریز IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    0 6
    باسلام واحترام دوستان گرامی آمریکا کارگردان خوب وشما وطالبان وروسیه هم بهترین بازیگر آنها هستید همه ی شما را خوب بازی می دهد وشما هم به نحو احسن درمیدان مورد نظر آمریکا بازی می کنید به طوریکه دردنیا شما متخاصم شناخته شوید وآمریکا کشور دموکراتیک واین هدف آمریکارا برآورده کرده اید می گوئید نه توضیح بدم
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    6 0
    فکر می کنم از نگرانی بمیرند.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 6
    مردم دلواپس معیشت و زندگی شون هستند این مردان سیاست را باید بجایشان ... کاشت1 تاریخ اثبات کرده که روسها و امریکایی ها هیچ وقت بازنده نبودند لااقل در ظاهر پس ملت را بیش از این آواره نکنید
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    6 1
    روسیه فقط یک شریک برای ایرانه و بس. روسیه نه از ایران محافظت میکنه و نه قراره بکنه. ایران کشوی مستقل و قدرت منطقه ای ست و نیازی به هیچ ابرقدرتی برای محافظت از خودش نداره
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    3 7
    خخخ حتی ناموستون رو در قبال دشمنی با آمریکا حاضرید به پوتین بفروشید
  • حامد IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    3 6
    بزرگنمایی تکنید .اصلا این دیدار با استقبال روبرو نشد تا دست اوردی داشته باشد .
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      4 0
      اولین دستاورد این سفر تخصیص 5 میلیارد یورو توسط روسیه برای توسعه نیروگاه سیریک بود که خیلی زود محقق شد.
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      3 0
      شما اونجا بودی مگه که میگی دستاوردی نداشت؟!!!!!
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    3 1
    فکر کنم منظور نویسنده این گزارش از بازی بزرگ - همکاری راهبردی ایران و روسیه برای تاسیس سازوکار جدید انرژی مانند اپک باشد.
  • DE ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    0 3
    بنظرم اصلا نباید خوشبین بود و روی آن حساب باز کرد تا جایی که منافع مشترک باشد شاید ولی از غیر آن به بعد نه روسیه و نه چین پاسوز ایران نخواهند شد
  • من ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    4 0
    سلام . موضوعات را قاطی نکنیم . هیچکس نگفته روسیه خیلی خوبه یا چین شریک مطمئنیه !حرف سر اینه که باید با دنیا تعامل عاقلانه داشت . الان مواضع ما با این کشورها منطبق شده باید با دقت و دیپلماسی فعال و عاقلانه مراوده کرد . در دوره آقای روحانی تمام تلاش دولت بر تعامل با غرب و آمریکا و به زعم بعضیها کد خدا بود ولی غربیها همان طور که رهبری فرمودند خیلی زودخودشان را نشان دادند و همین الان هم می گویند ما تضمین نمیدیم راست بگیم...!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس