آیت‌الله محسن فقیهی

آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین در اشاره به صحبت‌های آقای محقق داماد مبنی بر لزوم جدایی حوزه از سیاست گفته است: اگر به این نظام آسیبی برسد دیگر حوزه‌ای هم نخواهد بود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

صداوسیما امکانات خود را در اختیار ابن‌الوقت‌ها نگذارد

فرایند تولید یک سلبریتی فربه مخالف نظام!

این داستان، رهبر کتابخوان و رجال سیاسی بی‌مطالعه/ فرایند تولید یک سلبریتی فربه مخالف نظام!

فردی به نام "مصباح قمصری" که نوازنده و صاحب استودیوی ضبط موسیقی نیز هست، اخیراً در یک استوری اینستاگرامی نوشت:

"طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی هنرمندان زیادی را از قوام مختلف (کُرد، لُر، عرب و...) به شهرت رسانده.

کم‌کم شاهد خیانت این هنرمندان به اقوام خویش خواهیم بود. چرا که این دستور است و این گوسفندان فربه شده، باید بدهی خود را به نظام بپردازند.

قبلا عرض کرده بودم که درب طویله بسته خواهد شد.

#غربال"

این اظهارات قمصری مدتی پس از آن منتشر شد که صداوسیما در هفته گذشته یک قطعه از نوازندگی او و فردی دیگر را در برنامه تلویزیونی سرنا (با موضوع پژوهش پیرامون موسیقی) از شبکه 4 سیما پخش کرد![1]

*ما قضاوت پیرامون ربط و تناقض اظهارات قمصری با پخش نوازندگی وی از صداوسیما که تصاویر هر دو را در ادامه می‌بینید را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

این داستان، رهبر کتابخوان و رجال سیاسی بی‌مطالعه/ فرایند تولید یک سلبریتی فربه مخالف نظام!

این داستان، رهبر کتابخوان و رجال سیاسی بی‌مطالعه/ فرایند تولید یک سلبریتی فربه مخالف نظام!

تصویری از پخش اثر آقای قمصری در برنامه صداوسیما!

این از مظلومیت نظام اسلامی است که افرادی اینچنین متنعم شده، به جای تشکر از نظام و مردم بواسطه قرار گرفتن امکانات در اختیارشان؛ اما با ادبیاتی شبیه دشمنان خونی ایران و ایرانی سخن می‌گویند جالبتر آنکه ژست مستقل و بیربطی به نظام اسلامی و نهادهای آنرا هم می‌گیرند.

خنده‌دار اینکه این افراد به محض فربه شدن در چنین ژستی قرار می‌گیرند!

این در حالی است که اولا ادعای استقلال در روزگار فربهی خنده‌دار است. ثانیا مگر خدمات نظام فقط منوط به صداوسیماست؟ آیا اینان از مالیات کم در نظام اسلامی سود نمی‌برند؟ آیا از امنیت بسیط ایران روزی نمی‌خورند؟ آیا از مواهب موجود در کشور که جملگی به برکت نظام اسلامی است استفاده‌های فردی و خانوادگی ندارند؟

انتظار نمکدان نشکستن و تشکر عقلانی به جای اعتراض ظالمانه هرگز انتظار زیادی نیست...

در اینجا همچنین توجه به روش نخ‌نمای "شریک دزد و رفیق قافله" نیز ضروریست. فرمولی که بر اساس آن فرد یا گروهی تلاش می‌کنند ضمن گرفتن ژست انتقادی نسبت به اوضاع و جلب توجه معارضین؛ نه‌تنها از امکانات نظام سیاسی بی‌نصیب نمانند بلکه منتظر اعانه دشمنان ایران هم باشند و مزد دشمنی بستانند.

***

کارنامه ما در برجسته کردن پیشرفت‌های کشور چیست؟

ادامه واکنش زعمای حوزه به امان‌نامه شب تاسوعا

این داستان، رهبر کتابخوان و رجال سیاسی بی‌مطالعه/ فرایند تولید یک سلبریتی فربه مخالف نظام!

آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری رسا پیرامون اظهارات اخیر آقای محقق داماد مبنی بر لزوم جدایی حوزه از سیاست که وبلاگ مشرق آنها را منتشر کرد، گفته است: متأسفانه اخیرا در گوشه و کنار شنیده می شود که برخی به بیان جدایی حوزه از سیاست و یا جدایی دین از سیاست می‌پردازند و حتی گاهی این مطالب را به بزرگانی مثل مؤسس حوزه علمیه قم، مرحوم شیخ عبدالکریم حائری نسبت می دهند. انگیزه های مختلفی می تواند موجب طرح این مسائل شود، ولی شاید یکی از دلایل آن این باشد که عده ای وقتی می بینند کشور با بعضی مشکلات مواجه است و مثلا از جهت اقتصادی مردم در فشار هستند، می خواهند با جدا کردن حوزه از سیاست، این مشکلات به پای حوزه نوشته نشود.

او می‌افزاید:

"ظاهرا برخی متوجه این نیستند که اگر به این نظام آسیبی برسد دیگر حوزه ای هم نخواهد بود که بخواهند به دنبال حفظ آن باشند. باید با برجسته کردن پیشرفت های کشور در دوران پس از انقلاب، کارآمدی نظام را به مردم نشان داد و در مورد مشکلات نیز باید سعی کنیم با همفکری یکدیگر و کمک به مسئولین محترم، به دنبال حل مشکلات باشیم. این گونه می توان هم به حفظ نظام اسلامی کمک کرد و هم حوزه علمیه نیز در خدمت نظام واقع شده و مقبولیت آن در نزد مردم بیشتر می‌شود."[2]

*صحبت‌های آیت‌ا... فقیهی بایستی برای همه و خاصّه برای طلّاب و روحانیون نصب‌العین باشد.

چه اینکه وسوسه عافیت‌طلبی، تأثیرات سیاه‌نمایی‌ها و باور ناصحیح عده‌ای به اینکه نظام اسلامی دستاورد اقتصادی نداشته؛ جملگی رهزنانی هستند که می‌توانند برخی حامیان و منتصبان به انقلاب اسلامی را مجاب به دوری‌گزینی از انقلاب اسلامی کنند.

کما اینکه مثلا در روزهای اخیر شاهد معدود کسانی هستیم که بعضا ملبّس هم هستند اما یا از اشاره به دستاوردهای نظام اسلامی برای مردم طفره می‌روند[3] و یا پیشنهاد می‌کنند که حوزه علمیه از نظام اسلامی استقلال بجوید!

در بحث تأکید عده‌ای بر استقلال حوزه و "جدایی دین از سیاست" بایستی به این شاه‌بیت صحبت‌های آیت‌ا... فقیهی بیشتر توجه کنیم: "اگر به این نظام آسیبی برسد دیگر حوزه ای هم نخواهد بود"

تأکید می‌شود که در راه حمایت از نظام اسلامی البته دو گزینه "دفاع مستدلل" و "آگاهی از حجم پیشرفت‌ها خاصّه در حوزه اقتصادی" ضرورت‌هایی راهبردی هستند.

طلّاب محترم و کسانی که قصد دفاع از نظام اسلامی را دارند باید بدانند که رهبر معظم انقلاب، صراحتا اعلام کرده‌اند که با وجود انبوه مشکلات اما جمهوری اسلامی را مایه مباهات اسلام می‌دانند.

تفسیر این جمله و اطلاق عام آن که منطقا همه موضوعات اعم از سیاست، جامعه، اقتصاد و...را در برمی‌گیرد؛ نقطه شروعی برای ورود به فرایند اقناعی در تقویت سازه‌های نظام اسلامی است.

***

این داستان، رهبر کتابخوان و رجال سیاسی بی‌مطالعه!

این داستان، رهبر کتابخوان و رجال سیاسی بی‌مطالعه/ فرایند تولید یک سلبریتی فربه مخالف نظام!

مصطفی تاجزاده، فعال چپ، از حامیان روحانی و از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیراً در یک توییت با نقل قول از رهبر معظم انقلاب نوشت:

"رهبر: «نمونه‌های موفق داریم که منتظر رفع تحریم نماندند.» اگر وی بتواند چند کشور را نام‌ ببرد که منبع اصلی درآمدهای ارزی و بانک مرکزی آنها تحریم بوده و باوجود این به اقتصادی شکوفا دست یافته‌اند، راهبرد نه جنگ نه مذاکره جواب می‌دهد. در غیر این‌صورت نه آن ادعا درست است و نه این شعار."

* دو گزینه "مطالعه و عقلانیت" سال‌هاست که در اردوگاه اصلاحات مهجور واقع شده‌اند.

شاهد تازه مثال نیز همین توییت تاجزاده است.

چه اینکه اگر او به توصیه سال‌ها قبل رهبر معظم انقلاب مبنی بر مطالعه کتاب "نگاهی به تاریخ جهان" نوشته جواهر لعل نهرو عمل می‌کرد[4] و فراز مقاومت کشور ایرلند در برابر تحریم‌های شدید و 100 درصدی بریتانیا را می‌خواند؛ امروز اینچنین دور از عقل و مطالعه سخن نمی‌گفت، می‌فهمید که راهبرد نه جنگ نه مذاکره هم منطقی است و مهمتر آنکه عده‌ای را به گمراهی نمی‌کشید.

در فراز اشاره شده از کتاب نگاهی به تاریخ جهان پیرامون تحریم‌های ایرلند که در ابتدای قرن بیستم و هنگامه بحران اقتصادی جهانی نوشته شده، می‌خوانیم:

"(در این اوضاع) ایرلند روی پای خود ایستاده است. جنگ بازرگانی ایرلند و بریتانیا هنوز ادامه دارد. وضع عوارض سنگین از طرف بریتانیا بر کالاها و محصولات ایرلندی که هدفش فشارآوردن بر ایرلند و وادار ساختن او به تسلیم بود، نتایج معکوسی به بار آورد.

زیرا موجب گشت که صنایع و کشاورزی ایرلند به سرعت توسعه پذیرد و ایرلند توانست تقریباً ملتی بی نیاز از خارج و متکی به خودش باشد.

در ایرلند کارخانه های تازه در همه جا ساخته شده است و اراضی چمن زار و مراتع سابق، از نو به صورت مزارع غلات و غیره درمی آید.

خواروباری که به انگلستان صادر می شد اکنون در خود کشور مصرف می‌شود و سطح زندگی مردم بالا می آید.

بدین قرار "دووالرا" رهبر ایرلند در اجرای سیاست ملی خود پیروز شد و ایرلند، امروز همچون خاری در چشم سیاست امپراطوری بریتانیاست.

ایرلند سیاستی جسورانه داردکه نسبت به انگلستان بی اعتناست و روشش با مقررات کنفرانس امپراطوری که در اتاوا تشکیل شد، به هیچوجه سازش ندارد."

***

1_ https://telewebion.com/episode/2745441

2_ rasanews.ir/002wPv

3_ mshrgh.ir/1332460

4_ https://farsi.khamenei.ir/book-content?id=24056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    17 3
    این هایی که فکر می کنند با حذف نظام دیگر کسی به اسلام حرفی نمی زند کاملا در اشتباه هستند و دلیلش این هست که قرآن را نخوانده‌اند وقتی شیطان به خدا گفت تو مرا گمراه کردی و دشمن هرگز دست از اتهامات بی اساس برنمی دارد مگر زمانی که در قیامت دست و زبانش علیه او شهادت بدهد. مصداق اخیرش هم حکومت پهلوی که اسلام در آن نقشی نداشت ولی اهانت به اسلام وجود داشت.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      7 2
      در سوره منافقان خداوند فرموده اند مشرکین و کافران برای دور کردن مردم از اطراف پیامبر تحریم اقتصادی را بر ایشان تحمیل کردند اما نمیدانند کلید گنجینه ها در دست خداوند میباشد
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      17 2
      تاجزاده خود بهتر میداند که تحریم بانک مرکزی نتیجه فتنه او و دوستانش در سال 88 بود پس بهتر است سکوت کند.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    15 1
    آقای داماد حاکمیت اسلام دستور خداست. شما میخواهید با بی اعتنایی به دستور خدا به خدا نفع برسانید و فکر می کنید مصالح خدا را بهتر از خود او تشخیص می دهید؟
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    16 3
    دست جمهوری اسلامی نمک نداره
  • عبدالله مومن IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    16 2
    افساداتی جماعت. تا روزی صد من غصه غرب را نخورد. زندگی اش نمی گذرد.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    9 2
    اینها اش خورند،،صرفا با گرفتن ژست چپ خود را به نظام وصل کرده وارتزاق میکنند ،این مفت خور ها را که عاشق غربند باید سالها پیش بیرون میکردند
  • مجتبی IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    15 2
    تاجزاده گفته منبع اصلی درآمدهای ارزی تحریم است! نفتی و گازی که توسط مافیای اکبر و خاتمی با پادویی زنگنه بلعیده شود ،همان بهتر که تحریم باشد و توسط جوانان کشور با ارزش افزوده ای بالاتر مصرف یا صادر شود،
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      9 2
      من حاضرم برای تاجزاده ده ها کشوردر قواره ایران مثال بزنم که نه تنها تحریم نبودند بلکه کاملا در اختیار اربابش بودند و امروز از ایران خیلی عقبتر هستند از عراق و افغانستان تا مصر و مکزیک و ارژانتین
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      10 1
      هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
  • سید IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    13 1
    بی جهت نیست که دوستان جناب تاجزاده را ملانصرالدین زمان ما دانسته اند! این بی سواد اگر تاریخ چین معاصر و تحریم هایی را که این کشور پشت سر گذاشت تا جایی که نیکسون و کسینجر در آمریکا به این نتیجه رسیدند که باید هرچه زودتر تحریم ها را لغو کرده و با چین در اوج دوران نظام کمونیستی از در آشتی درآیند، هرگز چنین ابلهانه نظر نمی داد!!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    6 16
    الان ما با کشورهای دوست نمیتونیم تجارت کنیم باید معامله کالا با کالا کنیم
    • عبدالله مومن IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      13 4
      چرا می شود معامله کرد اما به شرطی که غربگداهای داخلی بگذارند !!!
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    11 1
    قوه قضاییه بررسی کند منبع در امد اینها چیه
  • DE ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    4 1
    محقق داماد : لزوم جدایی حوزه از سیاست . والا من به محقق داماد حق میدهم بالاخره اگه تحقیق نکرده بود که داماد نمیشد منظور اگر تحقیق نکرده بود که محقق نمیشد. حسابش را بکنید یک حوزه و دین و مذهب جدای از سیاست چه حالی میکنه آدم .بی دغدغه
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    5 1
    برای همگان روشن و واضح است که تبلیغ جدایی دین از سیاست از سیاستهای استعماری انگلیس و امریکا است .
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    4 1
    باید مراقب بود که تفکر استعماری و ارتجاعی " جدایی دین از سیاست " که ارمغان مسیحیت منحرف و فراماسونرهای ضد دین است از تاریکخانه های تفکر اهل جمود مرتجعین دیروز و سکولارهای غربگرای امروز به طلاب جوان نفوذ نکند .
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    4 1
    چپاولگران حیله گر کوشش کردند به دست عمال به اصطلاح روشنفکر خود اسلام را همچون مسیحیت منحرف به انزوا کشانند و علما را در چهار چوب مسائل عبادی محبوس کنند .
  • ناشناس IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    4 3
    دوست عزيز در ايرلند خائن به كشور وجود ندارد
    • DE ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      5 1
      حالا تو در عرض ۵ دقیقه ایرلند شناس بزرگ شدی و تمام تاریخ و سیاستمداران و شخصیتهای ایرلندی رو حفظی که بلافاصله میگی ایرلند خائن نداره ؟
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    6 1
    چرچیل در جواب خبرنگاری که گفته بود شما چرا هزاران کیلومتر آن طرف تر کشورهای مختلف را مستعمره کرده اید اما به ایرلند که در کنارتان است نتوانستید چیره شوید گفته بود ما برای چیره شدن به ملت ها به دو چیز نیاز داریم خواص خائن و عوام نادان. این دوتا در ایرلند نیست.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    2 1
    محققی که حتی به طور سطحی یک دوره ابواب فقهی را دیده باشد و با سنت رسول الله ص و عترت طاهره ع اشنایی اندکی داشته باشد خواهد دانست که پیوندی عمیق و بنیادین و وثیق بین دین و سیاست و دنیا و اخرت برقرار است . احکام سیاسی و اجتماعی در کتب فقهی بسیار بیشتر از احکام عبادی فردی است... تئوری جدایی دین از سیاست تئوری ارباب قدرت و نظام سلطه برای هدم اسلام و مسلمانان و غارت فرهنگ و اقتصاد و اخلاق انان است . مرتجعین و سکولارهای در لباس دین و روشنفکران غربزده همداستان با یکدیگر شعار جدایی دین از سیاست سر میدهند .
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    3 1
    پیوند دین و سیاست / دنیا و اخرت = اسلام ناب محمدی ص. جدایی دین از سیاست = اسلام امریکایی پیوند عرفان و جهاد / زهد و پارسایی با حماسه و عدالت طلبی = اسلام ناب محمدی ص
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 0
    غربگرا احتياج به مطالعه ندارد مطالعه كند كه چى او احتياج به پول زياد دارد به همين خاطر نوكرشده است
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 0
    اقای محقق داماد تحت تاثیر سکولاریسم و مطالب شبه فلسفی غرب از طرفی معتقد به جدایی دین از سیاست اند و از طرفی به عرفان و سلوک منهای شریعت و دستورات وحیانی اعتقاد دارند . خدا شاهد است که بدون اینکه بخواهم به ایشان و همفکران به اصطلاح روشنفکر ایشان بی احترامی کرده باشم با توجه به پیگری مدام و مطالعه اثارشان باید عرض کنم که اینگونه افراد اطلاعی از جامعیت اسلام و منظومه فکری کلان نگر اسلام ندارند و بویی از فقه و عرفان و فلسفه سیاسی و اجتماعی مترقی اسلام نبرده اند . کما اینکه فلسفه غرب را نیز بدرستی فرا نگرفته اند .
  • FR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 0
    امثال تاجزاده ها هم اصلا به این موضوع کاری ندارند که امریکا غلط زیادی کرده و میکند که هر کشوری که در جهت منافع و خواسته هایش نیست تحریم کند و ملت ها هم تابع و تسلیم او شوند .. خنثی کردن تحریم ها فقط رفع مشکلات اقتصادی نیست بلکه خنثی کردن قلدری و زورگویی جهانی به سرکردگی امریکاست !
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 0
    ما که از دوری ازکتاب خیری ندیدیم.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    2 0
    اولا همه مردم با هر قومیتی ایرانی هستند و لطفا خط کشی نکنید. ثانیاً چیزی که ما دیدیم این است که برخی هنرمندان با سرمایه‌ی نظام و صداوسیما به شهرت می‌رسند بعد به‌جای اینکه به مردم کشور (ازجمله قوم شریف خود) وفادار بمانند به نظام و مردم و قوم خود پشت می‌کنند و به تحریم کنندگان مردم (دشمنان خارجی) می‌پیوندند.
  • !! IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    3 0
    امسال تاجزاده ، زیباکلام و ... ؛ دچار بیماری فکری هستند و اگر قرنطینه نشوند ، تعداد زیادی را ، دچار این بیماری میکنند !!
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    تاجزاده ساکت شود .
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 0
    خدابیامرز شمس آل احمد اوایل انقلاب در مناظرات تلویزیونی چه خوب گفت که نویسنده هر مطلبی در روزنامه باید مشخص باشد و نمی شود از عنوانهای جمعی استفاده کرد و مثلا گفت ((جمعی از نویسندگان روزنامه فلان)) . اکنون پس از 40 سال چرا مشرق مشخص نمیکنه نویسنده مطالبش کیست ؟! یعنی چی ((سرویس سیاست مشرق)) ؟! نویسنده آیا پسربچه ای 20 ساله است؟ یا پیرمردی 70 ساله ؟ چه گرایشی دارد ؟ چه مدرک تحصیلی دارد ؟ چه تخصصی دارد ؟ و قص علی هذا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس